Barnsäkra!!
_0710 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Barnsäkra!!

    Tänkte bara tipsa om några länkar (checklistor) ang barnsäkerhet!!

    Jag har börjat barnsäkra här hemma en del med kontaktskydd och liknande, men har lite kvar att plocka undan och fixa med. Ska sätta lite barnspärrar på ett par lådor och skåp i köket bl.a. Lillan kryper inte än men hon far omkring i sin gåstol och pillar på allt så det känns bra att ha allt "barnsäkrat" i tid.

    Men här är några länkar som tipsa om det mesta:
    http://se.babycenter.com/baby/safety...orebabycrawls/
    http://www.folksam.se/testergodarad/...akerhet/1.7550
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=30723

    Här är babycenters checklista:
    "Checklista för barnsäkring: Innan bebisen börjar krypa"

    "Genomsnittligt börjar bebisar krypa vid åtta månaders ålder, vilket innebär att många kan ta sig runt självständigt tidigare. En krypande bebis kommer snart att börja dra sig upp till stående också, vilket betyder att stolar, bord och andra ytor inte längre kan räknas som otillgängliga. Använd denna checklista för att barnsäkra ditt hem för bebisar som kan ta sig från A till B på ett ögonblick (En krypande bebis kan förflytta sig cirka 400 meter under den tid det tar att göra sig en kopp té!). Efteråt är det bra att lägga sig på alla fyra och krypa runt på en "test-tur" för att se om något är förbisett.

    Om du vill veta mer om hur du barnsäkrar ditt hem kan du läsa Innan bebisen kommer och Småbarn och lite större barn.

    BAD
    -Fyll badet med såpass mycket vatten som behövs för att täcka barnets ben (5 till 7,5 cm).
    - Använd varmt, inte hett vatten (testa på insidan av din handled eller använd badtermometer och tappa upp vatten som är 35-37 grader varmt).
    -Lämna aldrig bebisen ensam i badet, inte ens några sekunder.
    -Lägg en halkfri matta i badet.
    Bra att ha:
    -Mjuka skydd för kranarna.
    -Kåpor för kranvreden.
    -Badstol som bebisen kan sitta i (ersätter inte konstant uppsikt!)

    Förebyggande av brännskador :
    -Bär inte heta drycker, varm mat och bebisen samtidigt.
    -Ställ inte heta drycker eller varm mat nära bordskanter.
    -Bär inte på bebisen när du lagar mat vid spisen.
    -Vänd kastrullhandtag inåt, mot väggen.
    -Se till att barnet inte kan bränna sig på ugnsluckan.
    Bra att ha:
    -spisskydd så att man inte kan dra ned kastruller.

    BILEN
    -Använd bakåtriktad bilbarnstol till minst 4 års ålder (helst ännu längre) p g a huvudets relativa vikt.
    -Installera barnsätet enligt instruktionerna, aldrig där det finns aktiverad krockkudde (sidokrockkuddar undantagna).

    SKÖTBORD
    -Använd säkerhetsband och lämna aldrig barnet utan uppsikt.
    -Förvara toalettartiklar inom räckhåll för dig, men utom räckhåll för barnet.

    KLÄDSEL
    -Använd inte kläder med dragsko eller tunna remmar.

    BARNSÄNG
    -Undvik att använda tjock vaddering under din sovande bebis (t ex kuddar, fårskinn o d).
    -Ta bort ev mobiler och upphängda leksaker när bebisen kan ställa sig på alla fyra.
    -Ställ sängbotten i lägsta position när bebisen kan dra sig upp.
    -Lämna inte leksaker i sängen när bebisen sover.
    -Ha sängens fällbara sida i uppfällt och säkrat läge när du inte är i rummet.

    DÖRAR
    -Använd klämskydd. Bromskloss

    ELUTTAG, sladdar och elektriska apparater
    -Se till att alla eluttag är täckta med för ändamålet avsedda petskydd.
    -Göm sladdar bakom möbler.
    -Förvara hårtorkar, brödrostar och andra apparater oinkopplade och utom räckhåll.

    FÖREBYGGA FALL
    -Lämna aldrig bebisen ensam på sängar eller soffor, i barnstolar, på skötbordet eller andra ytor med fallhöjd.
    -Se till att alla fönster är låsbara.
    -Installera trappgrindar både uppe och nere om ditt hem har trappor.
    - Om trappräcken har mer än 10 cm mellan spjälorna, bör de täckas över.
    -Använd säkerhetssele i kundvagnars barnsäte.

    ELDSTÄDER
    -Se till att det finns gnistskydd som alltid används när man eldar.
    -Om ni har gaseldad eldstad, förvara ev nycklar utom räckhåll.
    -Förvara ved, tändstickor och eldverktyg utom räckhåll.

    BRANDSÄKERHET
    -Kolla batterier i brandvarnare varje månad.
    -Ha en beredskapsplan för brand.

    FÖRSTA HJÄLPEN
    -Gå en kurs i första hjälpen för små barn .
    -Se vår illustrerade guide till vad du gör om ditt barn satt i halsen.

    FÖRBJUDNA OMRÅDEN
    - Förvara knivar, tunga kastruller och andra farliga objekt inlåsta utom räckhåll.
    -Förhindra tillgång till farliga platser med trappgrindar, lås och barnsäkra handtag.
    -Montera barnlås på nåbara lådor och skåp med farligt innehåll.
    -Använd barnsäkra skåp för förvaring av soppåse.
    -Förhindra tillgång till element som kan bli mycket heta.
    -Barnsäkra kylskåpet.
    -Håll små fingrar borta från videobandspelare med särskilda barnlås.
    -Undvik att använda dukar och underlägg på bordet - ditt barn kan dra ned dem, och det -som står på dem.
    -Avled din bebis uppmärksamhet från farliga platser genom att ha ett skåp som är tillgängligt och fyllt med lätta, barnsäkra hushållsobjekt som är roliga att leka med.

    MÖBLER
    -Montera skydd för vassa hörn och kanter.
    -Använd fästanordningar för väggen till höga möbler som kan välta (t ex bokhyllor).
    -Ställ TV:n på låga möbler, så långt in mot väggen som möjligt.
    -Ställ höga, vingliga lampor bakom möbler.

    BARNSTOLAR och barnsitsar
    -Använd barnstol med stabil och bred bas, samt säkerhetssele.
    -Barnstolar med fästanordning för bord bör bara användas vid stabila bord.
    - Använd säkerhetssele.
    -Lämna inte bebisen utan uppsikt.

    FÖREBYGGANDE AV FÖRGIFTNING
    -Gå igenom ditt hem och flytta rengöringsprodukter, mediciner, vitaminer, toalettprodukter, malmedel och andra potentiellt giftiga produkter utom räckhåll eller bakom lås.
    -Kom ihåg att din och andras handväskor kan innehålla mediciner, toalettartiklar och andra hälsovådliga produkter -- förvara dem utom räckhåll.
    -Ta bort giftiga krukväxter som t ex philodendron-arter, eller flytta dem utom räckhåll.

    SÖMN (plötslig spädbarnsdöd)
    -Lägg bebisen att sova på rygg.
    -Lägg inte bebisen att sova på alltför mjuka, stoppade ytor som kuddar och fårskinn.
    - Lägg inte bebisen att sova på alltför mjuka underlag, som t ex vattensängar.

    SOL
    -Skydda bebisen från direkt solsken så mycket som möjligt.
    -Använd solhatt, ljusa kläder med lång ärm och solskyddsmedel med minst faktor 30 utomhus i solen.

    TOALETTEN
    - Montera lås på locket.

    LEKSAKER
    De säkraste leksakerna är:
    -Rejält tillverkade och i god kondition.
    -Har inga knappar, ögon, pärlor, band eller andra delar som bebisen kan dra av och stoppa i munnen.
    -Är inte alltför tunga (om en leksak skulle kunna orsaka skada om den föll på bebisen, så är den för tung).
    -Har inga snören eller band som är längre än 30 cm.
    -Är lämpade för ditt barns ålder och fysiska färdighet.
    -Kan inte hängas eller lindas runt barnets hals.

    VATTEN
    -Lämna aldrig din bebis utan uppsikt i vatten.
    -Dammar och simbassänger ska vara kringgärdade med staket som är minst 1,20 m högt. Kontrollera lokala säkerhetsbestämmelser.
    -Lämna aldrig små mängder vatten, rengöringslösningar eller andra vätskor i hinkar eller baljor.

    FÖNSTER (och glas)
    Klipp av eller knyt upp långa snören eller band till persienner och gardiner.
    Märk glasdörrar och vitrinskåp med stora glasytor med färgglada etiketter eller bilder.
    Håll ditt barn borta från öppna fönster. "
    *Mamma till 3 födda -07, -10 & -13. Väntar nr. 4 i okt -15*
  2. 1
    Barnsäkra!! Tänkte bara tipsa om några länkar (checklistor) ang barnsäkerhet!!

    Jag har börjat barnsäkra här hemma en del med kontaktskydd och liknande, men har lite kvar att plocka undan och fixa med. Ska sätta lite barnspärrar på ett par lådor och skåp i köket bl.a. Lillan kryper inte än men hon far omkring i sin gåstol och pillar på allt så det känns bra att ha allt "barnsäkrat" i tid.

    Men här är några länkar som tipsa om det mesta:
    http://se.babycenter.com/baby/safety...orebabycrawls/
    http://www.folksam.se/testergodarad/...akerhet/1.7550
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/...tegoryID=30723

    Här är babycenters checklista:
    "Checklista för barnsäkring: Innan bebisen börjar krypa"

    "Genomsnittligt börjar bebisar krypa vid åtta månaders ålder, vilket innebär att många kan ta sig runt självständigt tidigare. En krypande bebis kommer snart att börja dra sig upp till stående också, vilket betyder att stolar, bord och andra ytor inte längre kan räknas som otillgängliga. Använd denna checklista för att barnsäkra ditt hem för bebisar som kan ta sig från A till B på ett ögonblick (En krypande bebis kan förflytta sig cirka 400 meter under den tid det tar att göra sig en kopp té!). Efteråt är det bra att lägga sig på alla fyra och krypa runt på en "test-tur" för att se om något är förbisett.

    Om du vill veta mer om hur du barnsäkrar ditt hem kan du läsa Innan bebisen kommer och Småbarn och lite större barn.

    BAD
    -Fyll badet med såpass mycket vatten som behövs för att täcka barnets ben (5 till 7,5 cm).
    - Använd varmt, inte hett vatten (testa på insidan av din handled eller använd badtermometer och tappa upp vatten som är 35-37 grader varmt).
    -Lämna aldrig bebisen ensam i badet, inte ens några sekunder.
    -Lägg en halkfri matta i badet.
    Bra att ha:
    -Mjuka skydd för kranarna.
    -Kåpor för kranvreden.
    -Badstol som bebisen kan sitta i (ersätter inte konstant uppsikt!)

    Förebyggande av brännskador :
    -Bär inte heta drycker, varm mat och bebisen samtidigt.
    -Ställ inte heta drycker eller varm mat nära bordskanter.
    -Bär inte på bebisen när du lagar mat vid spisen.
    -Vänd kastrullhandtag inåt, mot väggen.
    -Se till att barnet inte kan bränna sig på ugnsluckan.
    Bra att ha:
    -spisskydd så att man inte kan dra ned kastruller.

    BILEN
    -Använd bakåtriktad bilbarnstol till minst 4 års ålder (helst ännu längre) p g a huvudets relativa vikt.
    -Installera barnsätet enligt instruktionerna, aldrig där det finns aktiverad krockkudde (sidokrockkuddar undantagna).

    SKÖTBORD
    -Använd säkerhetsband och lämna aldrig barnet utan uppsikt.
    -Förvara toalettartiklar inom räckhåll för dig, men utom räckhåll för barnet.

    KLÄDSEL
    -Använd inte kläder med dragsko eller tunna remmar.

    BARNSÄNG
    -Undvik att använda tjock vaddering under din sovande bebis (t ex kuddar, fårskinn o d).
    -Ta bort ev mobiler och upphängda leksaker när bebisen kan ställa sig på alla fyra.
    -Ställ sängbotten i lägsta position när bebisen kan dra sig upp.
    -Lämna inte leksaker i sängen när bebisen sover.
    -Ha sängens fällbara sida i uppfällt och säkrat läge när du inte är i rummet.

    DÖRAR
    -Använd klämskydd. Bromskloss

    ELUTTAG, sladdar och elektriska apparater
    -Se till att alla eluttag är täckta med för ändamålet avsedda petskydd.
    -Göm sladdar bakom möbler.
    -Förvara hårtorkar, brödrostar och andra apparater oinkopplade och utom räckhåll.

    FÖREBYGGA FALL
    -Lämna aldrig bebisen ensam på sängar eller soffor, i barnstolar, på skötbordet eller andra ytor med fallhöjd.
    -Se till att alla fönster är låsbara.
    -Installera trappgrindar både uppe och nere om ditt hem har trappor.
    - Om trappräcken har mer än 10 cm mellan spjälorna, bör de täckas över.
    -Använd säkerhetssele i kundvagnars barnsäte.

    ELDSTÄDER
    -Se till att det finns gnistskydd som alltid används när man eldar.
    -Om ni har gaseldad eldstad, förvara ev nycklar utom räckhåll.
    -Förvara ved, tändstickor och eldverktyg utom räckhåll.

    BRANDSÄKERHET
    -Kolla batterier i brandvarnare varje månad.
    -Ha en beredskapsplan för brand.

    FÖRSTA HJÄLPEN
    -Gå en kurs i första hjälpen för små barn .
    -Se vår illustrerade guide till vad du gör om ditt barn satt i halsen.

    FÖRBJUDNA OMRÅDEN
    - Förvara knivar, tunga kastruller och andra farliga objekt inlåsta utom räckhåll.
    -Förhindra tillgång till farliga platser med trappgrindar, lås och barnsäkra handtag.
    -Montera barnlås på nåbara lådor och skåp med farligt innehåll.
    -Använd barnsäkra skåp för förvaring av soppåse.
    -Förhindra tillgång till element som kan bli mycket heta.
    -Barnsäkra kylskåpet.
    -Håll små fingrar borta från videobandspelare med särskilda barnlås.
    -Undvik att använda dukar och underlägg på bordet - ditt barn kan dra ned dem, och det -som står på dem.
    -Avled din bebis uppmärksamhet från farliga platser genom att ha ett skåp som är tillgängligt och fyllt med lätta, barnsäkra hushållsobjekt som är roliga att leka med.

    MÖBLER
    -Montera skydd för vassa hörn och kanter.
    -Använd fästanordningar för väggen till höga möbler som kan välta (t ex bokhyllor).
    -Ställ TV:n på låga möbler, så långt in mot väggen som möjligt.
    -Ställ höga, vingliga lampor bakom möbler.

    BARNSTOLAR och barnsitsar
    -Använd barnstol med stabil och bred bas, samt säkerhetssele.
    -Barnstolar med fästanordning för bord bör bara användas vid stabila bord.
    - Använd säkerhetssele.
    -Lämna inte bebisen utan uppsikt.

    FÖREBYGGANDE AV FÖRGIFTNING
    -Gå igenom ditt hem och flytta rengöringsprodukter, mediciner, vitaminer, toalettprodukter, malmedel och andra potentiellt giftiga produkter utom räckhåll eller bakom lås.
    -Kom ihåg att din och andras handväskor kan innehålla mediciner, toalettartiklar och andra hälsovådliga produkter -- förvara dem utom räckhåll.
    -Ta bort giftiga krukväxter som t ex philodendron-arter, eller flytta dem utom räckhåll.

    SÖMN (plötslig spädbarnsdöd)
    -Lägg bebisen att sova på rygg.
    -Lägg inte bebisen att sova på alltför mjuka, stoppade ytor som kuddar och fårskinn.
    - Lägg inte bebisen att sova på alltför mjuka underlag, som t ex vattensängar.

    SOL
    -Skydda bebisen från direkt solsken så mycket som möjligt.
    -Använd solhatt, ljusa kläder med lång ärm och solskyddsmedel med minst faktor 30 utomhus i solen.

    TOALETTEN
    - Montera lås på locket.

    LEKSAKER
    De säkraste leksakerna är:
    -Rejält tillverkade och i god kondition.
    -Har inga knappar, ögon, pärlor, band eller andra delar som bebisen kan dra av och stoppa i munnen.
    -Är inte alltför tunga (om en leksak skulle kunna orsaka skada om den föll på bebisen, så är den för tung).
    -Har inga snören eller band som är längre än 30 cm.
    -Är lämpade för ditt barns ålder och fysiska färdighet.
    -Kan inte hängas eller lindas runt barnets hals.

    VATTEN
    -Lämna aldrig din bebis utan uppsikt i vatten.
    -Dammar och simbassänger ska vara kringgärdade med staket som är minst 1,20 m högt. Kontrollera lokala säkerhetsbestämmelser.
    -Lämna aldrig små mängder vatten, rengöringslösningar eller andra vätskor i hinkar eller baljor.

    FÖNSTER (och glas)
    Klipp av eller knyt upp långa snören eller band till persienner och gardiner.
    Märk glasdörrar och vitrinskåp med stora glasytor med färgglada etiketter eller bilder.
    Håll ditt barn borta från öppna fönster. "
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    Vi köpte dörr/lådspärrar till hela köket, men våra lådor har ingen fast kant över som man kan fästa själva spärren i så det gick ju inte... vi funderar lite på om man ska sätta nån pinne igenom alla handtagen på lådorna... Mion reser sej mot dom och drar ut dom och klämmer sej rätt ofta.... så det är nog dax fö en lösning. Nån som har nåt enkelt tips eller vet om det finns spärrar för den typen av lådor så tipsa gärna.....
  4. 2
    Vi köpte dörr/lådspärrar till hela köket, men våra lådor har ingen fast kant över som man kan fästa själva spärren i så det gick ju inte... vi funderar lite på om man ska sätta nån pinne igenom alla handtagen på lådorna... Mion reser sej mot dom och drar ut dom och klämmer sej rätt ofta.... så det är nog dax fö en lösning. Nån som har nåt enkelt tips eller vet om det finns spärrar för den typen av lådor så tipsa gärna.....
  5. Medlem sedan
    Nov 2007
    #3
    Har man handtag som man kan sätta en pinne igenom alla så är ju det ett enkelt tips.
    Jag har likadant att jag kan inte sätta spärrarna i överkant och det är likadant med luckorna.
    Men jag tänkte sätta spärrarna i sidan istället.
    Jag har fått beställa en ny barnspärr till min ugnslucka och det var inte billigt.
    Har sett att en del sätter en sorts ögla i dörrar som handtagen sitter ihop så öppnar man öglan med en sorts spärr. (svårt att förklara när man skriver)
  6. 3
    Har man handtag som man kan sätta en pinne igenom alla så är ju det ett enkelt tips.
    Jag har likadant att jag kan inte sätta spärrarna i överkant och det är likadant med luckorna.
    Men jag tänkte sätta spärrarna i sidan istället.
    Jag har fått beställa en ny barnspärr till min ugnslucka och det var inte billigt.
    Har sett att en del sätter en sorts ögla i dörrar som handtagen sitter ihop så öppnar man öglan med en sorts spärr. (svårt att förklara när man skriver)
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Blev helt slut av att läsa listan här hemma säkrar vi "lite lagom" proppar el-uttag,grindar vid trappor,och gjutjärnsgrytor på andra ställen...men annars har vi det mesta framme...
    I köket så har vi 2 "barnlådor" med leksaker i som lilleman o de andra grejar med, och när barnen varit så små att de drar sig upp mot lådor och riskerar klämning så har jag bara hängt en handduk vid lådkanten så att inte lådan kan dras igen ..
    Sedan kan jag "tipsa" om en ganska vanlig olycka vid juletid (då våra är dryga året kommer de att vara ännu mer busiga ) och det är adventsljus-stakarna som det gärna skruvas ur ljus på...
    Här skulle det bli besvärligt att barnsäkra hela huset...så vi hus-säkrar barnen istället
    De får lära sig vad man får röra och inte...tidigt..och hittills har det funkat.
    Barnen får alltid vara med istället (så vet man var man har dem), när jag lagar mat så får de egna byttor att gegga i
    Men det finns några absoluta "måsten" för mig och det är: jag har aldrig bebisar i soffan, har aldrig lämnat i sängen,dricker aldrig något hett när jag har bebis i knät, och alltid sele på bebis i vagnen (även när de sover).
    Nästa sommar när de är större så är grillen en annan farlig sak...har tyvärr egen erfarenhet
  8. 4
    Blev helt slut av att läsa listan här hemma säkrar vi "lite lagom" proppar el-uttag,grindar vid trappor,och gjutjärnsgrytor på andra ställen...men annars har vi det mesta framme...
    I köket så har vi 2 "barnlådor" med leksaker i som lilleman o de andra grejar med, och när barnen varit så små att de drar sig upp mot lådor och riskerar klämning så har jag bara hängt en handduk vid lådkanten så att inte lådan kan dras igen ..
    Sedan kan jag "tipsa" om en ganska vanlig olycka vid juletid (då våra är dryga året kommer de att vara ännu mer busiga ) och det är adventsljus-stakarna som det gärna skruvas ur ljus på...
    Här skulle det bli besvärligt att barnsäkra hela huset...så vi hus-säkrar barnen istället
    De får lära sig vad man får röra och inte...tidigt..och hittills har det funkat.
    Barnen får alltid vara med istället (så vet man var man har dem), när jag lagar mat så får de egna byttor att gegga i
    Men det finns några absoluta "måsten" för mig och det är: jag har aldrig bebisar i soffan, har aldrig lämnat i sängen,dricker aldrig något hett när jag har bebis i knät, och alltid sele på bebis i vagnen (även när de sover).
    Nästa sommar när de är större så är grillen en annan farlig sak...har tyvärr egen erfarenhet
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Ja, såna spärrar måste vi oxå fixa på vår ugn, även luckan under... båda är paj. Men vi bor i hyresrätt så jag hoppas verkligen att värden står för det!
  10. 5
    Ja, såna spärrar måste vi oxå fixa på vår ugn, även luckan under... båda är paj. Men vi bor i hyresrätt så jag hoppas verkligen att värden står för det!
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6
    Ja eller sluta lev som normala människor...shit ska man följa allt det där så blir det inte mycket kul hemma. Min "stora" killer som fyller 3 i aug har redan en sittkudde med ryggstöd eftersom han är lång och halva huvudet kommer över kanten på bilbarnstolen....lite vanligt vett och försöka hålla koll så tror jag de flesta barn överlever. Säkrar man allt det där så kommer ungen på ngt annat eller bara trillar och tuppar av och man känner sig som världens sämsta i alla fall.
  12. 6
    Ja eller sluta lev som normala människor...shit ska man följa allt det där så blir det inte mycket kul hemma. Min "stora" killer som fyller 3 i aug har redan en sittkudde med ryggstöd eftersom han är lång och halva huvudet kommer över kanten på bilbarnstolen....lite vanligt vett och försöka hålla koll så tror jag de flesta barn överlever. Säkrar man allt det där så kommer ungen på ngt annat eller bara trillar och tuppar av och man känner sig som världens sämsta i alla fall.
  13. Medlem sedan
    Dec 2006
    #7
    Jag vet många som använder sig av de långa skohornen (finns billiga på IKEA t.ex) De är så bra eftersom det finns en böj på dem, så man kan trä den genom alla handtagen på lådorna och så blir den på plats!
  14. 7
    Jag vet många som använder sig av de långa skohornen (finns billiga på IKEA t.ex) De är så bra eftersom det finns en böj på dem, så man kan trä den genom alla handtagen på lådorna och så blir den på plats!
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Ja det var en himla lååång lista Lagom är bäst!!
  16. 8
    Ja det var en himla lååång lista Lagom är bäst!!
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9
    Ïbland undrar man om det är barnet eller föräldrarna som ska skyddas
  18. 9
    Ïbland undrar man om det är barnet eller föräldrarna som ska skyddas
  19. Medlem sedan
    Nov 2007
    #10
    Hade jag vetat för 3 år sen att jag skulle ha barn så hade jag satt andra handtag på lådorna.
    Har skålhandtag typ som man hade på gamla köpdiskar förr.
  20. 10
    Hade jag vetat för 3 år sen att jag skulle ha barn så hade jag satt andra handtag på lådorna.
    Har skålhandtag typ som man hade på gamla köpdiskar förr.
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11
    Det var ju lite finurligt faktiskt!
  22. 11
    Det var ju lite finurligt faktiskt!

Liknande trådar

  1. Barnsäkra?
    By Kikilise in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 20:38
  2. Barnsäkra kanske???
    By Småtrollsmamman in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 09:04
  3. Barnsäkra kylskåp?
    By Maybe-baby in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 19:01
  4. Ang att barnsäkra
    By Maddisen in forum _04/05 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 09:26
  5. barnsäkra plastbackar?
    By guinness20 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 06:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar