Bra gunga?
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Bra gunga?

    Vi har en gungställning med en dubbelgunga och en "bebisgunga" men jag tycker inte att någon är bra. Dubbelgungan är inte så poppis, särskilt som vårt barn är enda barnet och inte har någon som kan sitta mitt emot. Bebisgungan (helt i plast) är värdelös, en gång när jag vände mig bort så välte gungan framåt så dottern blev hängande upp-och-ner i den!
    Vår dotter klarar visserligen att sitta på en vanlig brädgunga, men hon tycker det är lite läskigt och vågar inte gunga så högt... vilket är det hon gillar bäst annars.
    Har ni tips på någon bra gunga?

    Jag såg någon variant som är som ett tjockare, ca 10 cm brett, band av böjlig men stadig gummi, så barnet sitter som i en slinga... den tyckte jag såg bra ut, fast den var rätt dyr, någon som provat den?
  2. 1
    Bra gunga? Vi har en gungställning med en dubbelgunga och en "bebisgunga" men jag tycker inte att någon är bra. Dubbelgungan är inte så poppis, särskilt som vårt barn är enda barnet och inte har någon som kan sitta mitt emot. Bebisgungan (helt i plast) är värdelös, en gång när jag vände mig bort så välte gungan framåt så dottern blev hängande upp-och-ner i den!
    Vår dotter klarar visserligen att sitta på en vanlig brädgunga, men hon tycker det är lite läskigt och vågar inte gunga så högt... vilket är det hon gillar bäst annars.
    Har ni tips på någon bra gunga?

    Jag såg någon variant som är som ett tjockare, ca 10 cm brett, band av böjlig men stadig gummi, så barnet sitter som i en slinga... den tyckte jag såg bra ut, fast den var rätt dyr, någon som provat den?
  3. Medlem sedan
    Sep 2004
    #2
    hade samma problem med våran gunga. vi fnderade på en däckgunga men den var dyr..

    sambon tog en dag och sågade bort de i fram på babygungan så det blev en stol med hel rygg och sidor. sedan sänkte han ner den så hon lätt kan sätta sig. när vi gungar fort så lutar hon sig bara mot ryggstödet.

    skulle bara vara en lätt lösning ett kort tag tills vi hittade ett bättre alternativ men de funkar så bra att vi inte tittar längre...
  4. 2
    hade samma problem med våran gunga. vi fnderade på en däckgunga men den var dyr..

    sambon tog en dag och sågade bort de i fram på babygungan så det blev en stol med hel rygg och sidor. sedan sänkte han ner den så hon lätt kan sätta sig. när vi gungar fort så lutar hon sig bara mot ryggstödet.

    skulle bara vara en lätt lösning ett kort tag tills vi hittade ett bättre alternativ men de funkar så bra att vi inte tittar längre...
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3
    Hmm fast med tanke på att vår babygunga har vält framåt med henne så känns det sådär att såga bort urfallningsskyddet... det var det hon blev hängande i den gången, hade inte det funnits hade hon ju ramlat med huvudet först ur.
  6. 3
    Hmm fast med tanke på att vår babygunga har vält framåt med henne så känns det sådär att såga bort urfallningsskyddet... det var det hon blev hängande i den gången, hade inte det funnits hade hon ju ramlat med huvudet först ur.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    jag skulle nog satsa på en däckgunga även fast den är dyr. annars så den vanliga brädgungan lär hon ju vänja sig vid med tiden. det har linnéa gjort så vi kan gunga nästan lika högt som på en bebisgunga.
  8. 4
    jag skulle nog satsa på en däckgunga även fast den är dyr. annars så den vanliga brädgungan lär hon ju vänja sig vid med tiden. det har linnéa gjort så vi kan gunga nästan lika högt som på en bebisgunga.
  9. __tess__
    #5

    Våra är från

    Plasto och dom fungerar bra för både Ella och lillasyster (7 månader gammal). Vi har en brädgunga också och den gillar Ella också. Hon håller på att lära sig göra fart själv nu

    Jag gillar dom som finns i lekparker, från Hags. Men jag tror inte att man kan köpa dom som privatperson.
  10. 5
    Våra är från Plasto och dom fungerar bra för både Ella och lillasyster (7 månader gammal). Vi har en brädgunga också och den gillar Ella också. Hon håller på att lära sig göra fart själv nu

    Jag gillar dom som finns i lekparker, från Hags. Men jag tror inte att man kan köpa dom som privatperson.
  11. Medlem sedan
    Sep 2004
    #6
    oki... vår gunga har aldrig vält så jag vet inte hur det går till ritigt men om hon inte kan ha balans i babygungan skulle jag nog vänta med någon anna gunga tills hon fåt balans.. de e väll bara att be henne luta sig bakot så tippar inte gungan
  12. 6
    oki... vår gunga har aldrig vält så jag vet inte hur det går till ritigt men om hon inte kan ha balans i babygungan skulle jag nog vänta med någon anna gunga tills hon fåt balans.. de e väll bara att be henne luta sig bakot så tippar inte gungan
  13. Medlem sedan
    Jul 2004
    #7
    Testa till att börja med att köra 'bebisgunga' utan bygel på låg, låg höjd - så att hon kan ha fötterna i själv. Och sedan så byter ni till en vanlig platt bräda när hon är komfortabel... Tror att tricket är låg höjd. Om hon inte får trilla av så lär hon sig inte att hon ska låta bli att trilla av....
  14. 7
    Testa till att börja med att köra 'bebisgunga' utan bygel på låg, låg höjd - så att hon kan ha fötterna i själv. Och sedan så byter ni till en vanlig platt bräda när hon är komfortabel... Tror att tricket är låg höjd. Om hon inte får trilla av så lär hon sig inte att hon ska låta bli att trilla av....

Liknande trådar

  1. FÅr vi gå och gunga?
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 22:19
  2. Ut och gunga!
    By Senga in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 19:09
  3. Älskar att gunga
    By Keso in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 08:52
  4. Gunga HJÄLP
    By Zilvia in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 09:00
  5. Gunga Olle.
    By Bea in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 13:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar