Veckopeng?
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Veckopeng?

    När är det dags med veckopeng? Albin har inte fått någon ännu, men ibland kan han få en femma eller så om det blir tillfälle (om man tex får växelpengar, eller hittar en i fickan innan tvätt osv). Godis äter han inte, så han får inga pengar att köpa sånt för heller.

    Ni som har äldre barn, har de fått veckopeng och när började ni med det?
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  2. 1
    Veckopeng? När är det dags med veckopeng? Albin har inte fått någon ännu, men ibland kan han få en femma eller så om det blir tillfälle (om man tex får växelpengar, eller hittar en i fickan innan tvätt osv). Godis äter han inte, så han får inga pengar att köpa sånt för heller.

    Ni som har äldre barn, har de fått veckopeng och när började ni med det?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    får välja

    isadora har i kanske ett halvår fått välja godis eller pengar men hon har inte fattat det där med pengar riktigt ännu (hon är sex år).
    Idag började de dock prata om saker de ville ha och började räkna pengar i sina sparbössor. Då kom hon ihåg att man fick välja och berättade det för Greta som var med på noterna.
    Får väl se när det blir lördag....
    Gärna för mig att de får pengar istället även om de på sista tiden valt ekologiskt godis från ica maxi
  4. 2
    får välja isadora har i kanske ett halvår fått välja godis eller pengar men hon har inte fattat det där med pengar riktigt ännu (hon är sex år).
    Idag började de dock prata om saker de ville ha och började räkna pengar i sina sparbössor. Då kom hon ihåg att man fick välja och berättade det för Greta som var med på noterna.
    Får väl se när det blir lördag....
    Gärna för mig att de får pengar istället även om de på sista tiden valt ekologiskt godis från ica maxi
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Oj nej

    Alicia har får inte det redan. 4 år känns för litet för det här med pengar. Alltså, hon är väl medveten vad pengar ÄR och så, att man inte kan köpa allt man vill ha, sätt värde på saker etc etc, men hon känns verkligen för liten för just veckopeng. Det är nog inte många 4-åringar som har det tror inte jag.

    Alexander har nu 50:-/vecka. Han är 8,5 år nu och har haft veckopeng i ca 1 år. Det ska räcka till lördagsgodis och tidning. Han åt inte heller godis när han var liten, men när det börjar pratas om lördagsgodis i lekis eller t.o.m på dagis är det svårt.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  6. 3
    Oj nej Alicia har får inte det redan. 4 år känns för litet för det här med pengar. Alltså, hon är väl medveten vad pengar ÄR och så, att man inte kan köpa allt man vill ha, sätt värde på saker etc etc, men hon känns verkligen för liten för just veckopeng. Det är nog inte många 4-åringar som har det tror inte jag.

    Alexander har nu 50:-/vecka. Han är 8,5 år nu och har haft veckopeng i ca 1 år. Det ska räcka till lördagsgodis och tidning. Han åt inte heller godis när han var liten, men när det börjar pratas om lördagsgodis i lekis eller t.o.m på dagis är det svårt.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Tack för ditt svar. Det är så intressant att läsa hur andra familjer resonerar. Själv är jag velig i frågan. Vi har inte driekt diskuterat det hemma heller, men jag tänkte kolla hur ni andra tänker kring veckopeng ändå.

    Angående godiset så är det så att ingen i familjen äter godis. Vi gillar det helt enkelt inte. Någon gång kan vi äta lite choklad och Albin får ibland smaka godis om han vill, men han tackar alltid nej. Han vill inte ha och det tycker vi bara är bra. Så egentligen tror jag inte det handlar så mycket om förskola/skola, utan den miljö man växer upp i. Albin gillar inte något sött direkt, är väldigt restriktiv med fikabröd också så det är nog bara sån han är.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  8. 4
    Tack för ditt svar. Det är så intressant att läsa hur andra familjer resonerar. Själv är jag velig i frågan. Vi har inte driekt diskuterat det hemma heller, men jag tänkte kolla hur ni andra tänker kring veckopeng ändå.

    Angående godiset så är det så att ingen i familjen äter godis. Vi gillar det helt enkelt inte. Någon gång kan vi äta lite choklad och Albin får ibland smaka godis om han vill, men han tackar alltid nej. Han vill inte ha och det tycker vi bara är bra. Så egentligen tror jag inte det handlar så mycket om förskola/skola, utan den miljö man växer upp i. Albin gillar inte något sött direkt, är väldigt restriktiv med fikabröd också så det är nog bara sån han är.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Nej, de är nog för små för att spara och så. Vad bra att ni ger dem valet att spara slanten, även om de säkert inte gör det än på ett tag. Det tror jag lägger en grund till framtida syn på pengar och dess värde. Det är svårt, när man är liten, att avstå godiset för att spara sin peng! För godiset finns ju där, just då. Men att spara till något är nog väldigt abstrakt när man är liten.

    Kul att höra att de äter ekologiskt godis!
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  10. 5
    Nej, de är nog för små för att spara och så. Vad bra att ni ger dem valet att spara slanten, även om de säkert inte gör det än på ett tag. Det tror jag lägger en grund till framtida syn på pengar och dess värde. Det är svårt, när man är liten, att avstå godiset för att spara sin peng! För godiset finns ju där, just då. Men att spara till något är nog väldigt abstrakt när man är liten.

    Kul att höra att de äter ekologiskt godis!
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6
    vi gör så här
    lördagsgodis köper jag tillsammans med barnen. De får inte så mycket godis.
    sen har vi ett annat system där de gör olika saker för att få pengar- typ poängsystem. Kasta sopor=1 :- bädda sängen 3:- osv. De olika uppgifterna sitter på kylskåpet och så räknar vi ihop vad det blir.
    För pengarna får de köpa tidningar eller spara till leksaker.
    Förra veckan fick Elias ihop 31 :- och den här veckan fick han ihop 9 :-
    Hannes har fått 11:-

    Systemet är mest för Elias eftersom det var hans idé, han har kompisar som gör såhär. Hannes hänger mest på för att han tycker det är roligt.
    fungerar jättebra.
  12. 6
    vi gör så här
    lördagsgodis köper jag tillsammans med barnen. De får inte så mycket godis.
    sen har vi ett annat system där de gör olika saker för att få pengar- typ poängsystem. Kasta sopor=1 :- bädda sängen 3:- osv. De olika uppgifterna sitter på kylskåpet och så räknar vi ihop vad det blir.
    För pengarna får de köpa tidningar eller spara till leksaker.
    Förra veckan fick Elias ihop 31 :- och den här veckan fick han ihop 9 :-
    Hannes har fått 11:-

    Systemet är mest för Elias eftersom det var hans idé, han har kompisar som gör såhär. Hannes hänger mest på för att han tycker det är roligt.
    fungerar jättebra.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Ingen dum idé! Vi har inte det, men kanske skulle införa. Nu får barnen välja på tidning eller godis eller snacks! idén m bonus för bäddning, städ osv är ju också en god idé.

    Billigt skulle det bli för mig också. Maya gillar inte kvitton (säger så om sedlar) Hon vill ha mynt, stora mynt, 5r
  14. 7
    Ingen dum idé! Vi har inte det, men kanske skulle införa. Nu får barnen välja på tidning eller godis eller snacks! idén m bonus för bäddning, städ osv är ju också en god idé.

    Billigt skulle det bli för mig också. Maya gillar inte kvitton (säger så om sedlar) Hon vill ha mynt, stora mynt, 5r
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    Mina får inte veckopeng

    De får pengar då och då av mor- eller farföräldrar och dessa har de i sina plånböcker. Det brukar nog bli ca 300 på ett år. Dessa pengar får de köpa vad de vill för. Om de säger att de vill ha t ex Pockemonkort eller nytt spel till Nintendot så brukar jag säga att de antingen får önska sig det eller köpa det för sina egna pengar. De känner sig mycket stora när de travar iväg och handlar det de önskar sig för egna pengar. Hittills har Emil köpt en stor badhandduk med kanarieökarta på, ett Nintendospel tillsammans med Erik och två paket pockemonkort. Erik har köpt en likadan handduk och spelet och ett Thomaståg. Det enda jag brukar påpeka är att pengarna bara kan användas en gång så man måste fundera på vad det är man allra helst vill ha och det känns det som om de förstått.

    Godis äter vi max en gång i veckan och oftast är det då en centerrulle som vi delar på i familjen för att höja blodsockret lite när vi är trötta t ex i slutet av en lång helgutflykt. De har aldrig kommit på tanken att de skulle kunna köpa godis för pengarna.

    Emil, som är sju, börjar dock prata om möjligheten att tjäna mer pengar så jag har funderat på ett system liknande det Saelha beskriver men vi har inte kommit igång än. När vi kör igång det kommer säkert Erik att vilja vara med också för annars vore det ORÄTTVIST
    Annika m. Emil & Erik
  16. 8
    Mina får inte veckopeng De får pengar då och då av mor- eller farföräldrar och dessa har de i sina plånböcker. Det brukar nog bli ca 300 på ett år. Dessa pengar får de köpa vad de vill för. Om de säger att de vill ha t ex Pockemonkort eller nytt spel till Nintendot så brukar jag säga att de antingen får önska sig det eller köpa det för sina egna pengar. De känner sig mycket stora när de travar iväg och handlar det de önskar sig för egna pengar. Hittills har Emil köpt en stor badhandduk med kanarieökarta på, ett Nintendospel tillsammans med Erik och två paket pockemonkort. Erik har köpt en likadan handduk och spelet och ett Thomaståg. Det enda jag brukar påpeka är att pengarna bara kan användas en gång så man måste fundera på vad det är man allra helst vill ha och det känns det som om de förstått.

    Godis äter vi max en gång i veckan och oftast är det då en centerrulle som vi delar på i familjen för att höja blodsockret lite när vi är trötta t ex i slutet av en lång helgutflykt. De har aldrig kommit på tanken att de skulle kunna köpa godis för pengarna.

    Emil, som är sju, börjar dock prata om möjligheten att tjäna mer pengar så jag har funderat på ett system liknande det Saelha beskriver men vi har inte kommit igång än. När vi kör igång det kommer säkert Erik att vilja vara med också för annars vore det ORÄTTVIST
  17. Medlem sedan
    Sep 1999
    #9

    Annika

    måste bara såga att du alltid har så sunda svar på frågor.
    Jag uppskattar verkligen att läsa dina inlägg.
    Ville bara säga det...
  18. 9
    Annika måste bara såga att du alltid har så sunda svar på frågor.
    Jag uppskattar verkligen att läsa dina inlägg.
    Ville bara säga det...
  19. Medlem sedan
    Jan 2002
    #10

    Tack för den komplimangen

    Synd att du bor så långt borta, du skulle ju bli min personliga shoppare så att jag slapp göra det själv.
    Annika m. Emil & Erik
  20. 10
    Tack för den komplimangen Synd att du bor så långt borta, du skulle ju bli min personliga shoppare så att jag slapp göra det själv.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Inga veckopengar här än. Här brottas vi för fullt med den större modellen som är på väg till gymnasiet (f*n vad man känner isg gammal när de börjar i gymnasiet ). De små får än så länge det som önskas av oss, de har inte så stora behov än. Men snart så kanske det är dags.
  22. 11
    Inga veckopengar här än. Här brottas vi för fullt med den större modellen som är på väg till gymnasiet (f*n vad man känner isg gammal när de börjar i gymnasiet ). De små får än så länge det som önskas av oss, de har inte så stora behov än. Men snart så kanske det är dags.

Liknande trådar

  1. Veckopeng?
    By Lillblomma in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 10:34
  2. Veckopeng 25-30 kr
    By Pansen in forum _98 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 09:39
  3. Veckopeng
    By Tess in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 09:46
  4. Veckopeng?
    By Irene Huss in forum _01 Höstbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 17:23
  5. Veckopeng
    By anonymt namn in forum _98 Alla barn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 19:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar