Luktar svett?
_02/03 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Luktar svett?

    Rebecka luktar ganska ofta svett, "vuxensvett". Är inte det rätt tidigt? Jag trodde inte den lukten skulle komma ännu på ett antal år...

    Hur ofta badar/duschar ert vinterbarn? Använder ni tvål, schampo osv vid varje tillfälle?
    Snälla, berätta lite om era hygienvanor och varför ni tillämpar dem!
  2. 1
    Luktar svett? Rebecka luktar ganska ofta svett, "vuxensvett". Är inte det rätt tidigt? Jag trodde inte den lukten skulle komma ännu på ett antal år...

    Hur ofta badar/duschar ert vinterbarn? Använder ni tvål, schampo osv vid varje tillfälle?
    Snälla, berätta lite om era hygienvanor och varför ni tillämpar dem!
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Enda som jag märkt att det luktar är om döttrarnas hår om de har varit svettiga. Gäller både min femåring och hennes 8-åriga stora syster.
    Just nu då det är varmt å vi är ute mycket varje dag så badar eller duschar de och tvättar sig med tvål varje kväll. Tvättar håret varannan kväll.
    Annars så badar eller duschar de nog oxå oftast varje kväll men kanske att man hoppar över någon kväll. Tvättar håret varannan till var tredje kväll.
  4. 2
    Enda som jag märkt att det luktar är om döttrarnas hår om de har varit svettiga. Gäller både min femåring och hennes 8-åriga stora syster.
    Just nu då det är varmt å vi är ute mycket varje dag så badar eller duschar de och tvättar sig med tvål varje kväll. Tvättar håret varannan kväll.
    Annars så badar eller duschar de nog oxå oftast varje kväll men kanske att man hoppar över någon kväll. Tvättar håret varannan till var tredje kväll.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Mina barn duschar

    inte varje dag. Ibland utan tvål men oftast med. Felix har rätt känslig hud och tvål torkar bara ut den. Om han badar brukar jag hälla i lite badolja. Däremot tvättar båda två sina fötter varje kväll nu eftersom de blir otroligt smutsiga när de springer barfota ute. I snitt nu på sommaren tror jag att de duschar/badar varannan kväll. Sen blir det ju lite vattenspridare och så under dagarna när det är såhär varmt. Under vinterhalvåret blir det nog ungefär samma eller något mer sällan. Ingen av mina brukar lukta svett vad jag märkt ännu. Vet fakstikskt inte när de börjar men när vi var uppe i skolan på försäldramöte inför skolstarten så nämnde fakstikt förkollären där att de måste duscha efter gympan nu när de börjar skolan för en del barn börjar lukta svett i den här åldern så det kanske inte rä så ovanligt.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  6. 3
    Mina barn duschar inte varje dag. Ibland utan tvål men oftast med. Felix har rätt känslig hud och tvål torkar bara ut den. Om han badar brukar jag hälla i lite badolja. Däremot tvättar båda två sina fötter varje kväll nu eftersom de blir otroligt smutsiga när de springer barfota ute. I snitt nu på sommaren tror jag att de duschar/badar varannan kväll. Sen blir det ju lite vattenspridare och så under dagarna när det är såhär varmt. Under vinterhalvåret blir det nog ungefär samma eller något mer sällan. Ingen av mina brukar lukta svett vad jag märkt ännu. Vet fakstikskt inte när de börjar men när vi var uppe i skolan på försäldramöte inför skolstarten så nämnde fakstikt förkollären där att de måste duscha efter gympan nu när de börjar skolan för en del barn börjar lukta svett i den här åldern så det kanske inte rä så ovanligt.
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4
    Nu på sommaren när de springer barfota ute och rullar sig i gräset (eller vad de nu gör för att bli så smutsiga!) duschar de varje kväll och tvålas in med mild barntvål eller duscholja. Dottern smörjer vi in efteråt, hon har känslig och "eksemig" hud, men sonens hud tål visst allt, så han slipper salvan. Håret schamponeras 2-3 ggr/vecka ungefär, de andra gångerna sköljer vi bara med vatten. Under vinterhalvåret får de duscha/bada med tvål och schampo 2-3 ggr/vecka. Nån svettlukt har jag inte känt ännu.
  8. 4
    Nu på sommaren när de springer barfota ute och rullar sig i gräset (eller vad de nu gör för att bli så smutsiga!) duschar de varje kväll och tvålas in med mild barntvål eller duscholja. Dottern smörjer vi in efteråt, hon har känslig och "eksemig" hud, men sonens hud tål visst allt, så han slipper salvan. Håret schamponeras 2-3 ggr/vecka ungefär, de andra gångerna sköljer vi bara med vatten. Under vinterhalvåret får de duscha/bada med tvål och schampo 2-3 ggr/vecka. Nån svettlukt har jag inte känt ännu.

Liknande trådar

  1. Luktar svett...
    By Christine & William in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 09:23
  2. Luktar svett!
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 19:11
  3. 6-åring luktar svett ?
    By Eva_a in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 20:32
  4. Luktar svett!
    By tejja in forum _00 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 11:07
  5. min svett luktar kattkiss....
    By serenity in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 13:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar