p-pillerfråga
Mammasnack
  1. anonymt namn
    #1

    p-pillerfråga

    Min tonårsflicka har superjobbiga menssmärtor och jobbig pms. Har ni erfarenheter av p-piller, minipiller eller p-stav till 16-åriga flickor? Vilken är bäst? Man oroar ju sig för blodpropp och sådant. (Jag vill ju såklart att hon använder kondom vid sex ändå. )
  2. 1
    p-pillerfråga Min tonårsflicka har superjobbiga menssmärtor och jobbig pms. Har ni erfarenheter av p-piller, minipiller eller p-stav till 16-åriga flickor? Vilken är bäst? Man oroar ju sig för blodpropp och sådant. (Jag vill ju såklart att hon använder kondom vid sex ändå. )
  3. Bluepearl
    #2

    Rekommenderar P-plåster

    Minipiller tycker inte jag är något bra eftersom man ofta får mellanblödningar av dem och det är jätteviktigt att de intas samma tid på dygnet dagligen. P-stav tycker jag inte heller är något bra eftersom den har samma hormon som minipiller och man får ofta mellanblödningar av den. Annars är det ju enkelt att sätta in och ta ut den.

    P-piller kan väl vara en bra idé om hon har för vana att komma ihåg dagligt intag, annars hade jag nog hellre valt P-plåster som innehåller samma hormon som P-piller men som man bara behöver byta en gång i veckan. Plåstret är dessutom mycket säkrare eftersom hormonerna går direkt ut i blodet och skyddar även ifall man blir magsjuk och kräker.
  4. 2
    Rekommenderar P-plåster Minipiller tycker inte jag är något bra eftersom man ofta får mellanblödningar av dem och det är jätteviktigt att de intas samma tid på dygnet dagligen. P-stav tycker jag inte heller är något bra eftersom den har samma hormon som minipiller och man får ofta mellanblödningar av den. Annars är det ju enkelt att sätta in och ta ut den.

    P-piller kan väl vara en bra idé om hon har för vana att komma ihåg dagligt intag, annars hade jag nog hellre valt P-plåster som innehåller samma hormon som P-piller men som man bara behöver byta en gång i veckan. Plåstret är dessutom mycket säkrare eftersom hormonerna går direkt ut i blodet och skyddar även ifall man blir magsjuk och kräker.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Det är ju ändå ett hormontillskott, med vad allt det innebär. Jag skulle nog prata med en gynekolog och fråga om det inte finns någon hjälp mot smärtorna, det har funnits förr iaf.
  6. 3
    Det är ju ändå ett hormontillskott, med vad allt det innebär. Jag skulle nog prata med en gynekolog och fråga om det inte finns någon hjälp mot smärtorna, det har funnits förr iaf.
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4
    Vad som passar olika kvinnor är såå individuellt. Be henne ta kontakt med ungdomsmottagningen så gör dom en utredning på henne, sjukdomshistorik, längd vikt, osv och kommer sedan fram till vilken sorts piller som passar henne bäst.
  8. 4
    Vad som passar olika kvinnor är såå individuellt. Be henne ta kontakt med ungdomsmottagningen så gör dom en utredning på henne, sjukdomshistorik, längd vikt, osv och kommer sedan fram till vilken sorts piller som passar henne bäst.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5

    Precis som ngn skrev...

    så är d mycket individuellt vilket p-medel som passar vilken kvinna.

    Jag vet iaf att mini-piller eller p-stav är rätt vanligt bland tonåringar. Dels för att det just bara är ett hormon i och biverkningarna är inte så många som vid "vanliga" piller.

    Jag personligen har både ätit vanliga piller, mini-piller och har nu p-stav.

    D vanliga pillerna (Desolett) fick jag inte fortsätta med pga sjukdomshistorik med nära anhöriga. Så då rekommenderade barnmorskan mig Cerazette. När det gäller dessa så om man glömmer så måste man ta den inom 12 h (för andra sorter gäller vanligtvis 6 h) annars så bör man ha extra skydd vid samlag.

    När jag åt Cerazette (3 provmånader) så hade jag en enda litenliten blödning. Dessa månader var mer för att testa om jag kunde ha minipiller och se om jag hade strul med blödningar. Jag hade tur så då tänkte både jag och min barnmorska att det bör fungerar med p-stav iom att d oxå innehåller ett enda hormon. Jag tycker nämligen att d är så bökigt att hålla reda på dessa små piller som ska tas!!

    Min stav (en på ca 3 cm) är av sorten Implanon. Den håller i 3 år och det som är fördelen med stav är att den ger ett jämnt flöde av hormon än om man jämför med piller som man kan ta vid olika tillfällen. Detta är en stor fördel eftersom ett ojämnt flöde av hormonet kan orsaka mellanblödningar.

    Nu har du fått lite mer kött på benen hoppas jag.

    Ta kontakt med ungdomsmottagningen o boka in en tid till tösen så kan de gör en bedömning av vad hon kan tänkas behöva/ta.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  10. 5
    Precis som ngn skrev... så är d mycket individuellt vilket p-medel som passar vilken kvinna.

    Jag vet iaf att mini-piller eller p-stav är rätt vanligt bland tonåringar. Dels för att det just bara är ett hormon i och biverkningarna är inte så många som vid "vanliga" piller.

    Jag personligen har både ätit vanliga piller, mini-piller och har nu p-stav.

    D vanliga pillerna (Desolett) fick jag inte fortsätta med pga sjukdomshistorik med nära anhöriga. Så då rekommenderade barnmorskan mig Cerazette. När det gäller dessa så om man glömmer så måste man ta den inom 12 h (för andra sorter gäller vanligtvis 6 h) annars så bör man ha extra skydd vid samlag.

    När jag åt Cerazette (3 provmånader) så hade jag en enda litenliten blödning. Dessa månader var mer för att testa om jag kunde ha minipiller och se om jag hade strul med blödningar. Jag hade tur så då tänkte både jag och min barnmorska att det bör fungerar med p-stav iom att d oxå innehåller ett enda hormon. Jag tycker nämligen att d är så bökigt att hålla reda på dessa små piller som ska tas!!

    Min stav (en på ca 3 cm) är av sorten Implanon. Den håller i 3 år och det som är fördelen med stav är att den ger ett jämnt flöde av hormon än om man jämför med piller som man kan ta vid olika tillfällen. Detta är en stor fördel eftersom ett ojämnt flöde av hormonet kan orsaka mellanblödningar.

    Nu har du fått lite mer kött på benen hoppas jag.

    Ta kontakt med ungdomsmottagningen o boka in en tid till tösen så kan de gör en bedömning av vad hon kan tänkas behöva/ta.
  11. Anonym
    #6
    Varför p-piller?!
    Gå till en hälsokostaffär och hör, för där finns säkert något preparat mot menssmärtor och pms.

    I ungdomen hade jag själv jättejobbiga menssmärtor, så jag knappt orkade stå upprätt. Min kurering på några timmar var panodil + varm vattenflaska på magen till smärtan släppte.
  12. 6
    Varför p-piller?!
    Gå till en hälsokostaffär och hör, för där finns säkert något preparat mot menssmärtor och pms.

    I ungdomen hade jag själv jättejobbiga menssmärtor, så jag knappt orkade stå upprätt. Min kurering på några timmar var panodil + varm vattenflaska på magen till smärtan släppte.
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    Gå till ungdomsmottagningen, de kan allt och lite till om ämnet.
  14. 7
    Gå till ungdomsmottagningen, de kan allt och lite till om ämnet.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Varför P-piller? Jag fick smärtstillande mot mina menssmärtor och det funkade alldeles utmärkt, tycker jag. Måste hon börja med hormoner redan nu?

    Minipiller är ju bra i och med att det är en mindre mängd hormoner men de har absolut ingen effekt på menssmärtor.
  16. 8
    Varför P-piller? Jag fick smärtstillande mot mina menssmärtor och det funkade alldeles utmärkt, tycker jag. Måste hon börja med hormoner redan nu?

    Minipiller är ju bra i och med att det är en mindre mängd hormoner men de har absolut ingen effekt på menssmärtor.

Liknande trådar

  1. p-pillerfråga
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-01-10, 08:44
  2. Pillerfråga
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 08:41
  3. p-pillerfråga
    By undrande om piller in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 11:03
  4. P-pillerfråga
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 15:40
  5. P-pillerfråga
    By LiMa m V och J in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 10:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar