Nationalsång på skolavslutningen...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Nationalsång på skolavslutningen...

    ..flyttar upp..
    Känner någon här till ett antal exempel på skolor där det varit tradition att sjunga nationalsången på skolavslutningen, men där det förbjudits med hänvisning till mångkultur?

    (även om det inte står vare sig det ena eller andra om sånger i läroplanen)
  2. 1
    Nationalsång på skolavslutningen... ..flyttar upp..
    Känner någon här till ett antal exempel på skolor där det varit tradition att sjunga nationalsången på skolavslutningen, men där det förbjudits med hänvisning till mångkultur?

    (även om det inte står vare sig det ena eller andra om sånger i läroplanen)
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Nej, men vi har sjungit nationalsången på samtliga skolavslutningar som varit den 6:e juni (innan det blev helgdag), vilket blivit ifrågasatt, av EN förälder vilken inte visste att det var nationaldag......
  4. 2
    Nej, men vi har sjungit nationalsången på samtliga skolavslutningar som varit den 6:e juni (innan det blev helgdag), vilket blivit ifrågasatt, av EN förälder vilken inte visste att det var nationaldag......
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Nej. Jag har hört om folk som har hört om skolor som gjort så, men jag har aldrig hört nån som träffat på det där i egen hög person. Händer det på riktigt? Ganska bajsnödigt kan jag tycka om det isåfall.
  6. 3
    Nej. Jag har hört om folk som har hört om skolor som gjort så, men jag har aldrig hört nån som träffat på det där i egen hög person. Händer det på riktigt? Ganska bajsnödigt kan jag tycka om det isåfall.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4
    Jag hävdar att det är en myt som sprids av rasister.
  8. 4
    Jag hävdar att det är en myt som sprids av rasister.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    jag är snart beredd att hålla med dig...jag kan inte hitta en enda artikel om det.
  10. 5
    jag är snart beredd att hålla med dig...jag kan inte hitta en enda artikel om det.
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Ja precis, det var nåt sånt jag fikade efter.
  12. 6
    Ja precis, det var nåt sånt jag fikade efter.
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7
    jepps på tre av mina barns skolor så förbjöds det att sjunga nationalsångenpå avslutningar allt från 1an till 9an..
  14. 7
    jepps på tre av mina barns skolor så förbjöds det att sjunga nationalsångenpå avslutningar allt från 1an till 9an..
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    Ja, när jag tog studenten fick vi inte göra det med hänvisning till mångkultur. Gymnasieskola i Stockholms södra förorter.
  16. 8
    Ja, när jag tog studenten fick vi inte göra det med hänvisning till mångkultur. Gymnasieskola i Stockholms södra förorter.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Och det kan du styrka och det var en gammal tradition?
  18. 9
    Och det kan du styrka och det var en gammal tradition?
  19. Medlem sedan
    Dec 1999
    #10

    flera skolor här i gävle

    firar inte längre i kyrkan som va brukligt när mina va små o gick i skolan
  20. 10
    flera skolor här i gävle firar inte längre i kyrkan som va brukligt när mina va små o gick i skolan
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    På min tid

    På min tid när jag gick i skolan så sjöng man aldrig nationalsången. Det var sommarpsalmer som vi fick skråla.
  22. 11
    På min tid På min tid när jag gick i skolan så sjöng man aldrig nationalsången. Det var sommarpsalmer som vi fick skråla.
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12

    gävle

    firar inte avslutning i kyrkan längre som mina barn alltid gjorde som barn i skolan och nartonalsången sjungs inte längre heller
  24. 12
    gävle firar inte avslutning i kyrkan längre som mina barn alltid gjorde som barn i skolan och nartonalsången sjungs inte längre heller

Liknande trådar

  1. Vår nationalsång---
    By kerstimärta in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 23:00
  2. Nationalsång och skolor
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 21:11
  3. Nationalsång 2.0
    By Lilla Lo in forum Ur barnamun
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 22:15
  4. Lam nationalsång?
    By kryttet in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 23:00
  5. USAs nationalsång
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 18:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar