Blir det svårare ju äldre man blir?
Vikt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Blir det svårare ju äldre man blir?

    Hade jag ätt så som jag äter nu (hyfsat okej kost alltså) för 5-10 år sen hade jag gått ner stadigt i vikt. Nu är jag 30, har två barn (5 och 2 år) och inte mycket händer på vågen. Inte neråt iallafall...jag håller mig på samma vikt trots ett litet (2 kg) ras de första månaderna.

    Är det så att ju äldre man är desto svårare är det att gå ner? Hänger det ihop med att man fått barn? Jag rör mig ungefär lika mycket (okej då...mycket mindre sex än på den tiden och inte så mycket dans på dansgolv...å andra sidan - inte lika mycket öl/ drinkar/ vin heller )
  2. 1
    Blir det svårare ju äldre man blir? Hade jag ätt så som jag äter nu (hyfsat okej kost alltså) för 5-10 år sen hade jag gått ner stadigt i vikt. Nu är jag 30, har två barn (5 och 2 år) och inte mycket händer på vågen. Inte neråt iallafall...jag håller mig på samma vikt trots ett litet (2 kg) ras de första månaderna.

    Är det så att ju äldre man är desto svårare är det att gå ner? Hänger det ihop med att man fått barn? Jag rör mig ungefär lika mycket (okej då...mycket mindre sex än på den tiden och inte så mycket dans på dansgolv...å andra sidan - inte lika mycket öl/ drinkar/ vin heller )
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2
    För mig känns det verkligen som det blivit svårare (fast jag är ju betydligt äldre än dig). För 8 år sedan gick jag ganska snabbt ner 21 kg i vikt, trots att jag festade ganska mycket på den tiden. Nu är jag 37 år, snart 38, och har fött två barn. Jag kan äta ungefär samma mat som jag gjorde under min stora viktresa (jag har sparat en hel del matrapporter från då, så jag vet vad jag åt) men jag går ändå inte ner i vikt. Jag tränar ungefär lika mycket då som nu, förutom att jag flyttat från city och inte längre kan cykla/gå till jobbet. Men som sagt - det går fruktansvärt trögt för mig att gå ner i vikt nu för tiden. Skitsurt!
  4. 2
    För mig känns det verkligen som det blivit svårare (fast jag är ju betydligt äldre än dig). För 8 år sedan gick jag ganska snabbt ner 21 kg i vikt, trots att jag festade ganska mycket på den tiden. Nu är jag 37 år, snart 38, och har fött två barn. Jag kan äta ungefär samma mat som jag gjorde under min stora viktresa (jag har sparat en hel del matrapporter från då, så jag vet vad jag åt) men jag går ändå inte ner i vikt. Jag tränar ungefär lika mycket då som nu, förutom att jag flyttat från city och inte längre kan cykla/gå till jobbet. Men som sagt - det går fruktansvärt trögt för mig att gå ner i vikt nu för tiden. Skitsurt!
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    SÅ mycket äldre var du ju inte så vi är nog jämnställda! Men visst är det surt!! Måste man dubbelanstränga sig bara för att man blivit äldre? Elakt, borde det inte räcka med alla andra bekymmer man får?
  6. 3
    SÅ mycket äldre var du ju inte så vi är nog jämnställda! Men visst är det surt!! Måste man dubbelanstränga sig bara för att man blivit äldre? Elakt, borde det inte räcka med alla andra bekymmer man får?
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    Inte för mig... jag minskade 18 kilo på fem månader första gången jag viktminskade på allvar och då var jag 34 år gammal.

    Efter andra barnet gick jag ned till idealvikten då lillen var tre månader, och då hade jag nyss fyllt 38 år.
  8. 4
    Inte för mig... jag minskade 18 kilo på fem månader första gången jag viktminskade på allvar och då var jag 34 år gammal.

    Efter andra barnet gick jag ned till idealvikten då lillen var tre månader, och då hade jag nyss fyllt 38 år.
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5
    Jag tycker att livet för mig nu gör det lite svårare att gå ner än förr men matmässigt äter jag bättre och mår bättre.
  10. 5
    Jag tycker att livet för mig nu gör det lite svårare att gå ner än förr men matmässigt äter jag bättre och mår bättre.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    I princip så är det så att ämnesomsättningen sjunker med någon % per år från du är i 30-årsåldern. För varje graviditet du går igenom med hormonomställningar och allt så blir kroppen bättre och bättre på att lagra in fett och sämre på att släppa ifrån sig. Generellt sett alltså, individuella skillnader finns naturligtvis.
  12. 6
    I princip så är det så att ämnesomsättningen sjunker med någon % per år från du är i 30-årsåldern. För varje graviditet du går igenom med hormonomställningar och allt så blir kroppen bättre och bättre på att lagra in fett och sämre på att släppa ifrån sig. Generellt sett alltså, individuella skillnader finns naturligtvis.

Liknande trådar

  1. Det blir allt svårare att förneka...
    By Haqvin II in forum Politik
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 12:58
  2. Ju äldre jag blir..
    By issy in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 19:59
  3. Blir det svårare..
    By mantra in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 21:45
  4. Det blir svårare och svårare
    By L-M med A o I in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 21:51
  5. Det blir svårare och svårare
    By L-M med A o I in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 19:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar