Lämna vid sjukdom
  1. anonymt namn
    #1

    Lämna vid sjukdom

    Hur är bestämmelserna kring att lämna sitt barn vid sjukdom? Jag har väldigt ont i mina leder just nu och kräver vila så därför har vi lämnat vår dotter till förskolan. Gör vi fel? Känner att hon får det mycket roligare där då jag inte kan gör så mycket med henne och lyfta henne i gunga osv.
  2. 1
    Lämna vid sjukdom Hur är bestämmelserna kring att lämna sitt barn vid sjukdom? Jag har väldigt ont i mina leder just nu och kräver vila så därför har vi lämnat vår dotter till förskolan. Gör vi fel? Känner att hon får det mycket roligare där då jag inte kan gör så mycket med henne och lyfta henne i gunga osv.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Det är upp till varje kommun att bestämma reglerna för hur mycket sjukskrivna får lämna. Det regleras inte i skollagen (tyvärr).
    De flesta kommuner brukar tillämpa att man får lämna sina normala tider även vid sjukskrivning och det är först vid långtidssjukskrivning som det kan bli problem.

    Fråga på förskolan vilka regler som gäller hos just er! Enligt skollagen kan man få utökad tid om _barnet_ har behov av det och till viss del kan man ju säga att ditt barn har det. Det har i alla fall inget behov av att vara hemma med en förälder som knappt klarar av att sköta om det...
  4. 2
    Det är upp till varje kommun att bestämma reglerna för hur mycket sjukskrivna får lämna. Det regleras inte i skollagen (tyvärr).
    De flesta kommuner brukar tillämpa att man får lämna sina normala tider även vid sjukskrivning och det är först vid långtidssjukskrivning som det kan bli problem.

    Fråga på förskolan vilka regler som gäller hos just er! Enligt skollagen kan man få utökad tid om _barnet_ har behov av det och till viss del kan man ju säga att ditt barn har det. Det har i alla fall inget behov av att vara hemma med en förälder som knappt klarar av att sköta om det...
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Här räknas sjukdom som om man arbetade. Så här hade det varit ok.
  6. 3
    Här räknas sjukdom som om man arbetade. Så här hade det varit ok.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    här får man ha hur mycket man vill om man är sjukskriven.
  8. 4
    här får man ha hur mycket man vill om man är sjukskriven.
  9. Anonym
    #5
    15 timmar är iallafall ok här.....kanske längre..beror på sjukdomen & ens förmåga att ta hand om barnet
  10. 5
    15 timmar är iallafall ok här.....kanske längre..beror på sjukdomen & ens förmåga att ta hand om barnet
  11. Anonym
    #6
    Har självvarit sjukskriven och lämnade då mina barn som vanligt...dvs mellan 9-16 varje dag utom fredag då jag hämtade vid 15..
    hade inte en tanke på att fråga efter någon regel.Tänkte att eftersom jag är hemma och är sjukskriven får väl inte barnen vara hemma hos mig....
  12. 6
    Har självvarit sjukskriven och lämnade då mina barn som vanligt...dvs mellan 9-16 varje dag utom fredag då jag hämtade vid 15..
    hade inte en tanke på att fråga efter någon regel.Tänkte att eftersom jag är hemma och är sjukskriven får väl inte barnen vara hemma hos mig....
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Det är just det som är problemet. FK kräver oftast att man inte har barnen hemma för att betala ut sjukpenning (kan man sköta barn, kan man jobba, är filosofin). Men kommunen har inga som helst krav på sig att erbjuda förskole- eller fritidsplats eftresom det inte står något om sjukskrivning i skollagen.
  14. 7
    Det är just det som är problemet. FK kräver oftast att man inte har barnen hemma för att betala ut sjukpenning (kan man sköta barn, kan man jobba, är filosofin). Men kommunen har inga som helst krav på sig att erbjuda förskole- eller fritidsplats eftresom det inte står något om sjukskrivning i skollagen.
  15. Anonym2
    #8
    Och det är så fel när det blir så. Om fk kräver att barnen ska vara på förskolan så borde inte kommunen få hindra. Det får inte vara så att vi medborgare hamnar mitt imellan två stolar så att säga bara för att fk och kommunen har olika regler.
  16. 8
    Och det är så fel när det blir så. Om fk kräver att barnen ska vara på förskolan så borde inte kommunen få hindra. Det får inte vara så att vi medborgare hamnar mitt imellan två stolar så att säga bara för att fk och kommunen har olika regler.

Liknande trådar

  1. Apropå sjukdom och lämna...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 13:21
  2. Fysisk sjukdom - psykisk sjukdom
    By fossa in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 21:52
  3. Ok lämna på dagis vid förälders sjukdom?
    By sjukasara in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 20:44
  4. Lämna en hemma vid sjukdom
    By Nette-72 in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 18:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar