Klåda i händer?
_0807 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Klåda i händer?

    Har de senaste dagarna haft klåda i händerna, visserligen har jag fått några myggbett innuti händerna men det kliar inte bara där. Det kryper/kliar - kan det bero på vätska? Samma är med fötterna men händerna är värst, eller kan det vara en allergisk reaktion på penicilinet (kåvepenin)? Är det fler som har kliande händer, googla lite på det och det verkar även det vara en gravidåkomma (vad är inte?).
    Men samtidigt som man tänker på klåda så börjar ju det krypa i hela kroppen....
  2. 1
    Klåda i händer? Har de senaste dagarna haft klåda i händerna, visserligen har jag fått några myggbett innuti händerna men det kliar inte bara där. Det kryper/kliar - kan det bero på vätska? Samma är med fötterna men händerna är värst, eller kan det vara en allergisk reaktion på penicilinet (kåvepenin)? Är det fler som har kliande händer, googla lite på det och det verkar även det vara en gravidåkomma (vad är inte?).
    Men samtidigt som man tänker på klåda så börjar ju det krypa i hela kroppen....
  3. Besökare
    #2

    Hepatos

    Tycker att du ska ta kontakt med din BM. det finns nämligen något som heter Hepatos som vissa gravida kvinnor kan få. Det dom gör är att dom tar blodprov (fastande ska man vara). Dom kollar lever- och gallsyrevärden. Symptomen är just klåda i händer och fötter, men man kan ha det över hela kroppen också. Skulle det vara Hepatos så kan man få en medicin som heter Ursofalk, som kan sänka dessa värden och lindra klådan en liten del. (på mig hjälpte det inte), men på många gör det faktiskt det.
    Det behöver ju inte vara det, men det kan vara värt att kolla upp eftersom dom då vill ha lite extra koll på barnet.
    Hoppas att jag inte skrämde dig nu, men ring din BM.
    Kram och lycka till
  4. 2
    Hepatos Tycker att du ska ta kontakt med din BM. det finns nämligen något som heter Hepatos som vissa gravida kvinnor kan få. Det dom gör är att dom tar blodprov (fastande ska man vara). Dom kollar lever- och gallsyrevärden. Symptomen är just klåda i händer och fötter, men man kan ha det över hela kroppen också. Skulle det vara Hepatos så kan man få en medicin som heter Ursofalk, som kan sänka dessa värden och lindra klådan en liten del. (på mig hjälpte det inte), men på många gör det faktiskt det.
    Det behöver ju inte vara det, men det kan vara värt att kolla upp eftersom dom då vill ha lite extra koll på barnet.
    Hoppas att jag inte skrämde dig nu, men ring din BM.
    Kram och lycka till
  5. Skuggan2008
    #3

    Usch då :(

    Det kan vara hepatos, det yttrar sig som klåda i handflator och fotsulor. Vidrigt

    Mitt råd är att du ringer till förlossningen och hör vad de säger, kanske de vill att du kommer och lämnar ett fasteprov direkt på måndag morgon (man måste fasta fr midnatt fram till provet tas).

    Hepatos kan vara farligt för barnet även om detta är ovanligt. Det är i alla fall ett observandum och du bör kolla upp detta.

    Tyvärr finns det ungefär ingenting som hjälper mot klådan. Jag fick både tavegyl och lergigan och sömntabletter utskrivet men fick ändå inte vila förrän behandling med Ursofalk sattes in. Ursofalk ges dock enbart vid hepatos och har ingen verkan alls om det är annan sorts klåda du fått.

    Det enda som hjälpte mig var att sitta med fötterna i ett svalt fotbad och skölja händerna ofta i svalt vatten, då slapp jag iaf klia ihjäl mig även om jag inte fick sova.

    Lycka till!
  6. 3
    Usch då :( Det kan vara hepatos, det yttrar sig som klåda i handflator och fotsulor. Vidrigt

    Mitt råd är att du ringer till förlossningen och hör vad de säger, kanske de vill att du kommer och lämnar ett fasteprov direkt på måndag morgon (man måste fasta fr midnatt fram till provet tas).

    Hepatos kan vara farligt för barnet även om detta är ovanligt. Det är i alla fall ett observandum och du bör kolla upp detta.

    Tyvärr finns det ungefär ingenting som hjälper mot klådan. Jag fick både tavegyl och lergigan och sömntabletter utskrivet men fick ändå inte vila förrän behandling med Ursofalk sattes in. Ursofalk ges dock enbart vid hepatos och har ingen verkan alls om det är annan sorts klåda du fått.

    Det enda som hjälpte mig var att sitta med fötterna i ett svalt fotbad och skölja händerna ofta i svalt vatten, då slapp jag iaf klia ihjäl mig även om jag inte fick sova.

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4
    Tokkilar det inte om man har Hepatos, kan inte säga att det gör det. Sitter inte och kliar hela tiden utan det är mer som att det kryper under huden och jag kliar ibland när det blir för mkt av krypen. Klådan är inte heller konstant utan kommer och går och flyttar sig lite. Kan det ändå vara hepatos?
  8. 4
    Tokkilar det inte om man har Hepatos, kan inte säga att det gör det. Sitter inte och kliar hela tiden utan det är mer som att det kryper under huden och jag kliar ibland när det blir för mkt av krypen. Klådan är inte heller konstant utan kommer och går och flyttar sig lite. Kan det ändå vara hepatos?
  9. Medlem sedan
    Sep 2007
    #5
    tokkliar *imt*
  10. 5
    tokkliar *imt*
  11. Skuggan2008
    #6

    Svårt att säga

    Ju högre värden man har desto värre tror jag klådan blir - så var det för mig i alla fall.

    Jag hoppas verkligen att det inte är hepatos men kolla upp det för säkerhets skull
  12. 6
    Svårt att säga Ju högre värden man har desto värre tror jag klådan blir - så var det för mig i alla fall.

    Jag hoppas verkligen att det inte är hepatos men kolla upp det för säkerhets skull
  13. Medlem sedan
    Sep 2007
    #7
    Ok, jag tänkte ringa BM på måndag om det inte blir värre under morgondagen, då får jag kontakta förlossningen.

    Tack för ditt svar!
  14. 7
    Ok, jag tänkte ringa BM på måndag om det inte blir värre under morgondagen, då får jag kontakta förlossningen.

    Tack för ditt svar!
  15. Medlem sedan
    Sep 2006
    #8

    Oxå klåda

    Jag har också klåda i händerna (och hela kroppen). Jag går och tar lever-och gallsyreprover ca var 3 vecka. Hittills har mina värden varit bra men de vill kolla ofta för att jag har haft förhöjda levervärden i tidigare graviditet.

    Jag tycker också att du ska ta upp det här med din barnmorska så fort som möjligt.

    Någonting som hjälper mig ibland mot klådan i händerna är att skölja händerna iskallt vatten.
  16. 8
    Oxå klåda Jag har också klåda i händerna (och hela kroppen). Jag går och tar lever-och gallsyreprover ca var 3 vecka. Hittills har mina värden varit bra men de vill kolla ofta för att jag har haft förhöjda levervärden i tidigare graviditet.

    Jag tycker också att du ska ta upp det här med din barnmorska så fort som möjligt.

    Någonting som hjälper mig ibland mot klådan i händerna är att skölja händerna iskallt vatten.
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9
    Jag har haft hepatos och det är sjukt jobbigt.
    Det kliar så vansinnigt under fötter och händer.
    Ring din Bm och be att få ta levervärden och gallsyre prover så vet du om det är det el inte.
    Jag har haft höga lever värden under mina tidigare 3 grav,men inget nu denna gång konstigt nog.
    Är glad så länge jag slipper det.
    Låg tom inne på förvård i 3 veckor innan de satte igång mig med nr 3 i v 37.Klådan försvann över natten efter förlossningen.
    Denna klåda kommer innifrån. Man kan få tavegyl tabletter som kan lindra lite.
  18. 9
    Jag har haft hepatos och det är sjukt jobbigt.
    Det kliar så vansinnigt under fötter och händer.
    Ring din Bm och be att få ta levervärden och gallsyre prover så vet du om det är det el inte.
    Jag har haft höga lever värden under mina tidigare 3 grav,men inget nu denna gång konstigt nog.
    Är glad så länge jag slipper det.
    Låg tom inne på förvård i 3 veckor innan de satte igång mig med nr 3 i v 37.Klådan försvann över natten efter förlossningen.
    Denna klåda kommer innifrån. Man kan få tavegyl tabletter som kan lindra lite.
  19. Medlem sedan
    Dec 2007
    #10
    På mig kliar underbenen konstant, pga vätskan. Händerna e oxå svullna, men kliar inte. Istället e dem som domnade på morgonen och jag kan knappt knyta ihop handen. Sedan värker det under dagen och e oftast som minst när det e sovdags igen. Underbenen kliade jag sönder för länge sen......
  20. 10
    På mig kliar underbenen konstant, pga vätskan. Händerna e oxå svullna, men kliar inte. Istället e dem som domnade på morgonen och jag kan knappt knyta ihop handen. Sedan värker det under dagen och e oftast som minst när det e sovdags igen. Underbenen kliade jag sönder för länge sen......
  21. Medlem sedan
    Nov 2006
    #11
    Jag är från marsbarn 08 så jag är bara inne och kikar här.

    Jag har haft hepatos med alla mina tre barn.

    Med första barnet så var det jobbigast och jag åt både ursofalk och maxdos tavegyl. Blev igångsatt i v.37+4.

    Andra barnet hjälpte inte ursofalk, mina värden steg och blev för höga så dem satte igång mig tidigare än v.37 som dem helst vill att man ska ha kommit till. Jag var i v.36+3.

    Andra gången så pendlade mina värden upp och ner, men jag hade stora problem med min galla och det hänger ju ihop med hepatos så nu ska gallblåsan opereras bort.
    Jag hade gallstensanfall ca varannan dag under slutet av min graviditet och det triggade även igång ett regelbundet värkarbete.

    Tala med din bm på mvc och blir det väldigt jobbigt innan dess så får du åka in till förlossningen eller ringa dem Det gjorde jag innan jag fick hjälp.

    Det är skitjobbigt med denna klåda.
  22. 11
    Jag är från marsbarn 08 så jag är bara inne och kikar här.

    Jag har haft hepatos med alla mina tre barn.

    Med första barnet så var det jobbigast och jag åt både ursofalk och maxdos tavegyl. Blev igångsatt i v.37+4.

    Andra barnet hjälpte inte ursofalk, mina värden steg och blev för höga så dem satte igång mig tidigare än v.37 som dem helst vill att man ska ha kommit till. Jag var i v.36+3.

    Andra gången så pendlade mina värden upp och ner, men jag hade stora problem med min galla och det hänger ju ihop med hepatos så nu ska gallblåsan opereras bort.
    Jag hade gallstensanfall ca varannan dag under slutet av min graviditet och det triggade även igång ett regelbundet värkarbete.

    Tala med din bm på mvc och blir det väldigt jobbigt innan dess så får du åka in till förlossningen eller ringa dem Det gjorde jag innan jag fick hjälp.

    Det är skitjobbigt med denna klåda.

Liknande trådar

  1. klåda och knottriga fötter och händer
    By elis11 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 12:43
  2. klåda på händer och fötter?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 09:03
  3. Klåda på händer och fötter
    By Therese med M L V I in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 09:34
  4. Klåda på händer och fötter?
    By Plottis & tjejerna in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 12:37
  5. Klåda på händer och fötter!!
    By Pao med Vero-04 & Bf 29/9 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 10:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar