Bricanyl, biverkningar och problem?
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Bricanyl, biverkningar och problem?

    Jag har just fått recept på Bricanyl. Jag har gräsallergi som ger mig vissa andningsproblem -så efter telefonkontakt med en sköterska på VC har jag nu fått recept på Bricanyl, utöver de andra allergimedicinerna.

    Jag har använt Bricanyl förut, när jag väntade barn och hade för tidiga värkar. Då blev jag helt utslagen av medicinen; darrig och trött på gränsen till okontaktbar. Därför tvekar jag litet nu... men jag antar att dosen är annorlunda nu, och inhalation är säkert annorlunda än tabletter. Men ändå undrar jag -har Bricanyl mycket biverkningar?

    Finns det mer långsiktigta biverkningar också? Bidrar det till urkalkning av skelettet? (Jag har redan låg bentäthet.) Jag tänker, ska man använda det bara i nödfall, för att nackdelarna är så stora, eller kan jag använda det närhelst jag tycker att jag har nytta av det?
  2. 1
    Bricanyl, biverkningar och problem? Jag har just fått recept på Bricanyl. Jag har gräsallergi som ger mig vissa andningsproblem -så efter telefonkontakt med en sköterska på VC har jag nu fått recept på Bricanyl, utöver de andra allergimedicinerna.

    Jag har använt Bricanyl förut, när jag väntade barn och hade för tidiga värkar. Då blev jag helt utslagen av medicinen; darrig och trött på gränsen till okontaktbar. Därför tvekar jag litet nu... men jag antar att dosen är annorlunda nu, och inhalation är säkert annorlunda än tabletter. Men ändå undrar jag -har Bricanyl mycket biverkningar?

    Finns det mer långsiktigta biverkningar också? Bidrar det till urkalkning av skelettet? (Jag har redan låg bentäthet.) Jag tänker, ska man använda det bara i nödfall, för att nackdelarna är så stora, eller kan jag använda det närhelst jag tycker att jag har nytta av det?
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Bricanyl anses som en "trygg" medicin. Den är endast bronkvidgande. Om man behöver bronkvidgande medicin så gör man klokast i att inte snåla med doserna utan att man tar när man behöver. För väntar man med att medicinera när man behöver så behöver man oftast medicinera längre tid för att bli bra igen.

    Jag tror inte att det påverkar benskörhet. Kortison påverkar benskörhet men bricanyl är inte ett kortisonpreparat.
  4. 2
    Bricanyl anses som en "trygg" medicin. Den är endast bronkvidgande. Om man behöver bronkvidgande medicin så gör man klokast i att inte snåla med doserna utan att man tar när man behöver. För väntar man med att medicinera när man behöver så behöver man oftast medicinera längre tid för att bli bra igen.

    Jag tror inte att det påverkar benskörhet. Kortison påverkar benskörhet men bricanyl är inte ett kortisonpreparat.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    Vad jag vet enbart kortsiktiga

    biverkningar om man måste ta lite större dos. Det påverkar betareceptorerna i hjärtat, förutom bronkerna, och kan leda till hjärtklappning och darrningar. Jag tar Bricanyl själv och får det om jag måste ta fler än en puff i tät följd.
  6. 3
    Vad jag vet enbart kortsiktiga biverkningar om man måste ta lite större dos. Det påverkar betareceptorerna i hjärtat, förutom bronkerna, och kan leda till hjärtklappning och darrningar. Jag tar Bricanyl själv och får det om jag måste ta fler än en puff i tät följd.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Du kan lugnt ta det vid behov - biverkningarna brukar vara milda - darrningar och hjärtklappningar för en del - och inte finns det några långtidseffekter att tala om.
  8. 4
    Du kan lugnt ta det vid behov - biverkningarna brukar vara milda - darrningar och hjärtklappningar för en del - och inte finns det några långtidseffekter att tala om.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Tack för era svar, allihop! Nu känner jag mig litet lugnad, och ska börja experimentera med hur och när jag ska använda medicinen.
  10. 5
    Tack för era svar, allihop! Nu känner jag mig litet lugnad, och ska börja experimentera med hur och när jag ska använda medicinen.

Liknande trådar

  1. Biverkningar på Bricanyl/Ventoline
    By Salander in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 11:42
  2. Bricanyl?
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 20:36
  3. Biverkningar Bricanyl
    By Sandra med 4 in forum _0907 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 22:15
  4. Kan jag ge Bricanyl?
    By Sarah29 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 19:23
  5. Bricanyl
    By Annelinen in forum Mammasnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 18:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar