Bortdomnad i ansiktet
Kropp & hälsa
  1. anonymt namn
    #1

    Bortdomnad i ansiktet

    Min vänstra ansiktshalva är bortdomnad. Känns som om jag har tandläkarbedövning som inte släppt. Mest runt yttre delen av ögat och ner mot mungipan. Tyckte ett kort tag min vänsta hand var lite seg, men tror inte det känns så längre.
    Har gruvlig PMS humör just nu. Ingen huvudvärk eller synbortfall.
    Kan det vara nån form av migrän? Aldrig haft migrän tidigare (36 år).
  2. 1
    Bortdomnad i ansiktet Min vänstra ansiktshalva är bortdomnad. Känns som om jag har tandläkarbedövning som inte släppt. Mest runt yttre delen av ögat och ner mot mungipan. Tyckte ett kort tag min vänsta hand var lite seg, men tror inte det känns så längre.
    Har gruvlig PMS humör just nu. Ingen huvudvärk eller synbortfall.
    Kan det vara nån form av migrän? Aldrig haft migrän tidigare (36 år).
  3. Medlem sedan
    Sep 1998
    #2
    tycker du ska ta kontakt med sjukvården för att kolla upp det där, kan vara en sk TIA ( Tillfällig Ischemisk Attack som kan förebåda stroke ) och då bör du kollas upp av läkare. Även om symptomen nu gått över.
  4. 2
    tycker du ska ta kontakt med sjukvården för att kolla upp det där, kan vara en sk TIA ( Tillfällig Ischemisk Attack som kan förebåda stroke ) och då bör du kollas upp av läkare. Även om symptomen nu gått över.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Bells palsy heter en virusinfektion som man kan få på nerven i ansiktet och det är inte så ovanligt. Sjukdomen når sin höjdpunkt inom 48 timmar och du ska inte ha några problem att gå eller röra kroppen, det är bara koncentrerat till ansiktet. Man blir bättre inom två veckor och helt återställd inom sex månader. Jag tycker att du ska gå till läkaren för en korrekt diagnos och eventuell sjukskrivning.
  6. 3
    Bells palsy heter en virusinfektion som man kan få på nerven i ansiktet och det är inte så ovanligt. Sjukdomen når sin höjdpunkt inom 48 timmar och du ska inte ha några problem att gå eller röra kroppen, det är bara koncentrerat till ansiktet. Man blir bättre inom två veckor och helt återställd inom sex månader. Jag tycker att du ska gå till läkaren för en korrekt diagnos och eventuell sjukskrivning.
  7. Anonym
    #4
    Jag är ju inte förlamad på nåt vis. Ställde mig framför spegeln och kollade;-)
    Känns lite mysko, ja domnat, när jag blundar med det ögat.
    Med jämna mellanrum får jag, vad jag är ganska säker på är svinkoppor, på läpp eller näsa. Har precis haft på näsan. I samband med detta svullande en körtel framför höger öra upp och jag kände mig lite knepig på höger sida. Vissa säger att de sår jag får är herpes. Men jag fick dom första gångerna i samband med konstaterad streptokockinfektion. Om jag tidigt tvättar med ex alsolsprit mm så brukar det ge sig ganska fort.
    Nåt samband?
    Känns mysko. Men migränteorin iom att jag har PMS och mår ganska piss pga den? Inte aktuellt tror du?

    Om det skulle vara det du beskriver, ska jag då bli "sämre" inom 48 timmar?
  8. 4
    Jag är ju inte förlamad på nåt vis. Ställde mig framför spegeln och kollade;-)
    Känns lite mysko, ja domnat, när jag blundar med det ögat.
    Med jämna mellanrum får jag, vad jag är ganska säker på är svinkoppor, på läpp eller näsa. Har precis haft på näsan. I samband med detta svullande en körtel framför höger öra upp och jag kände mig lite knepig på höger sida. Vissa säger att de sår jag får är herpes. Men jag fick dom första gångerna i samband med konstaterad streptokockinfektion. Om jag tidigt tvättar med ex alsolsprit mm så brukar det ge sig ganska fort.
    Nåt samband?
    Känns mysko. Men migränteorin iom att jag har PMS och mår ganska piss pga den? Inte aktuellt tror du?

    Om det skulle vara det du beskriver, ska jag då bli "sämre" inom 48 timmar?
  9. Medlem sedan
    Jan 2007
    #5
    Kanske du har en variant av bells, för det handlar om virus precis som herpes som sätter sig på nerven. Om det är på den stora ansiktsnerven så blir du klart sämre inom 48 timmar. Jag tror att du har virus som spökar på nerverna i ansiktet och herpesvirus vilar just i nervknutar. Det verkar mindre troligt att det har med PMS eller migrän att göra.
  10. 5
    Kanske du har en variant av bells, för det handlar om virus precis som herpes som sätter sig på nerven. Om det är på den stora ansiktsnerven så blir du klart sämre inom 48 timmar. Jag tror att du har virus som spökar på nerverna i ansiktet och herpesvirus vilar just i nervknutar. Det verkar mindre troligt att det har med PMS eller migrän att göra.
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Och jag tycker fortfarande att du ska gå till läkaren och det med vad du har för blåsor om det är streptokocker eller herpes.
  12. 6
    Och jag tycker fortfarande att du ska gå till läkaren och det med vad du har för blåsor om det är streptokocker eller herpes.
  13. Anonym
    #7
    Ska till distriktssköterskan på måndag...i annat ärende.
    Men blir jag sämre under helgen så får jag väl söka akut.
    Alltså, jag är syrra själv...och jag går inte till doktorn om jag absolut inte måste;-) Men när det blir så här blir man konfunderad. Det är inget akut just nu, det känner jag ju, och jag hoppas att jag kan vara tillräckligt förnuftig att söka om det blir sämre, och inte hitta på alla möjliga orsaker till att det är nåt mindre farligt....så det är bra med lite input.
    ha det gott!
  14. 7
    Ska till distriktssköterskan på måndag...i annat ärende.
    Men blir jag sämre under helgen så får jag väl söka akut.
    Alltså, jag är syrra själv...och jag går inte till doktorn om jag absolut inte måste;-) Men när det blir så här blir man konfunderad. Det är inget akut just nu, det känner jag ju, och jag hoppas att jag kan vara tillräckligt förnuftig att söka om det blir sämre, och inte hitta på alla möjliga orsaker till att det är nåt mindre farligt....så det är bra med lite input.
    ha det gott!
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Ja sjuksköterskor brukar vara svåra att fånga till att bli patienter
  16. 8
    Ja sjuksköterskor brukar vara svåra att fånga till att bli patienter
  17. Medlem sedan
    Jun 2008
    #9
    Det är klart att det kan handla om nån migränform, fast det är mindre sannolikt om du inte haft migrän förr.
    Jag brukar domna på det sättet ibland om jag är väldigt ansträngd i nacken, har suttit mycket framför datorn eller så. Ibland reagerar jag sådär innan ett migränanfall bryter ut - smärtan brukar starta efter ett halvt dygn, eller så.
  18. 9
    Det är klart att det kan handla om nån migränform, fast det är mindre sannolikt om du inte haft migrän förr.
    Jag brukar domna på det sättet ibland om jag är väldigt ansträngd i nacken, har suttit mycket framför datorn eller så. Ibland reagerar jag sådär innan ett migränanfall bryter ut - smärtan brukar starta efter ett halvt dygn, eller så.
  19. Anonym
    #10
    Oki!
    Hur länge sitter det i när du domnar pga nacken?
    Det är ett dygn för mig nu.
  20. 10
    Oki!
    Hur länge sitter det i när du domnar pga nacken?
    Det är ett dygn för mig nu.
  21. Medlem sedan
    Jun 2008
    #11
    Åh, när jag får domningar pga spänningar i nacken så brukar det släppa när jag får massage och ser till att lägga värmedyna på nacken. Då brukar jag sitta med värmedynan hela kvällen, och ibland ha den över natten också. Jag kan inte säga nåt direkt tidsintervall - jag brukar få huvudvärk efter ett tag, även när det är nacken som spökar.
  22. 11
    Åh, när jag får domningar pga spänningar i nacken så brukar det släppa när jag får massage och ser till att lägga värmedyna på nacken. Då brukar jag sitta med värmedynan hela kvällen, och ibland ha den över natten också. Jag kan inte säga nåt direkt tidsintervall - jag brukar få huvudvärk efter ett tag, även när det är nacken som spökar.
  23. Anonym
    #12
    Har fått massage. Upplevde det lite som att jag var bedövad över axeln ner mot skuldran också. Men bedövningen släpper inte:-(
    Får nog leta fram anatomiboken imorgon och kolla lite nervbanor och se om det hänger ihop med nacken.
    Ska jobba nästa helg och har jag nån låsning i nacken som ger såna här domningar i nacken, behöver jag nog få ordning på det först.
  24. 12
    Har fått massage. Upplevde det lite som att jag var bedövad över axeln ner mot skuldran också. Men bedövningen släpper inte:-(
    Får nog leta fram anatomiboken imorgon och kolla lite nervbanor och se om det hänger ihop med nacken.
    Ska jobba nästa helg och har jag nån låsning i nacken som ger såna här domningar i nacken, behöver jag nog få ordning på det först.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13

    När jag var väldigt stressad

    , på gränsen till "vidbränd" som man brukar kalla det, så fick jag så. En sidan av ansiktet kändes förlamad som du beskriver, samt att kroppen också kändes så på ena sidan. En fysiologisk förklaring kan väl vara att man spänner musklerna i ansiktet och nacken så att det känns så.
  26. 13
    När jag var väldigt stressad , på gränsen till "vidbränd" som man brukar kalla det, så fick jag så. En sidan av ansiktet kändes förlamad som du beskriver, samt att kroppen också kändes så på ena sidan. En fysiologisk förklaring kan väl vara att man spänner musklerna i ansiktet och nacken så att det känns så.

Liknande trådar

  1. bortdomnad
    By alfva in forum Kropp & hälsa
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 06:40
  2. bortdomnad
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 19:15
  3. bortdomnad hand
    By toll78 in forum _0905 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 18:42
  4. bortdomnad höft?
    By Pippimamma in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 18:19
  5. Bortdomnad tå
    By rubinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 08:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar