Sy egna dynor till utemöbler?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Sy egna dynor till utemöbler?

    Är det någon som har sytt egna dynor till sina utemöbler? Vi bygger en egen soffa som blir lång, 285 cm och så långa färdiga dynor finns inte vad jag vet. Undrar om man kan få till det snyggt om man syr själv?
  2. 1
    Sy egna dynor till utemöbler? Är det någon som har sytt egna dynor till sina utemöbler? Vi bygger en egen soffa som blir lång, 285 cm och så långa färdiga dynor finns inte vad jag vet. Undrar om man kan få till det snyggt om man syr själv?
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2
    Varför skulle det inte bli snyggt om du gjorde det själv? Min uppfattning är att det tom ibland kan bli snyggare!
    Bara du är lite händig med symaskinen och vet hur du skall fixa hörnen å sånnt så kör i vind!!

    Förresten så behöver det ju inte nödvändigtvis vara skumgummidyna utan mer som en stoppad historia, då finns det väl vadd att köpa på löpmeter och då kan du lägga så många lager du vill för rätt tjocklek. Dessutom kan du rullaihop dynan för förvaring vilket kan vara praktiskt när den är så lång....(spånar lite)
  4. 2
    Varför skulle det inte bli snyggt om du gjorde det själv? Min uppfattning är att det tom ibland kan bli snyggare!
    Bara du är lite händig med symaskinen och vet hur du skall fixa hörnen å sånnt så kör i vind!!

    Förresten så behöver det ju inte nödvändigtvis vara skumgummidyna utan mer som en stoppad historia, då finns det väl vadd att köpa på löpmeter och då kan du lägga så många lager du vill för rätt tjocklek. Dessutom kan du rullaihop dynan för förvaring vilket kan vara praktiskt när den är så lång....(spånar lite)
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Kolla med möbelbutiker, om de har stoppningsmaterial att sälja billigt. När vi hade sängbutik så gav jag bort/sålde billigt skumplastmadrasser som var fd reklamationer osv.
  6. 3
    Kolla med möbelbutiker, om de har stoppningsmaterial att sälja billigt. När vi hade sängbutik så gav jag bort/sålde billigt skumplastmadrasser som var fd reklamationer osv.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Ja då..

    ..om du är lite snitsig med maskinen. För oss andra med tummen mitt i haden så kan man måttbeställa dynorna men det blir ju lite dyrare.
  8. 4
    Ja då.. ..om du är lite snitsig med maskinen. För oss andra med tummen mitt i haden så kan man måttbeställa dynorna men det blir ju lite dyrare.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Jag har sytt egna. De vi har nu är visserligen bara sittdelen, men ändå. Jag var till en affär som måttskär skumplast. Där köpta jag tyg, blixtlås på metervara (för att enkelt kunna tvätta tyget) och skumplasten.
    Färgen blev som jag ville och lagom tjocka dynor.
  10. 5
    Jag har sytt egna. De vi har nu är visserligen bara sittdelen, men ändå. Jag var till en affär som måttskär skumplast. Där köpta jag tyg, blixtlås på metervara (för att enkelt kunna tvätta tyget) och skumplasten.
    Färgen blev som jag ville och lagom tjocka dynor.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    jo kanske

    jag är inte jätteduktig på att sy. Undrar mest om man inte måste ha ett rätt grovt tyg, orkar maskinen med det? Vi vill ha rätt tjock dyna, som en madrass så att man kan ligga i soffan och läsa om man vill det.
  12. 6
    jo kanske jag är inte jätteduktig på att sy. Undrar mest om man inte måste ha ett rätt grovt tyg, orkar maskinen med det? Vi vill ha rätt tjock dyna, som en madrass så att man kan ligga i soffan och läsa om man vill det.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    ok

    ja det kanske vore nåt. Ska kolla. TAck
  14. 7
    ok ja det kanske vore nåt. Ska kolla. TAck
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8

    vad kul!

    Tyckte du att det var svårt? Köpte du tjockt tyg? Var köpte du skumplasten?
  16. 8
    vad kul! Tyckte du att det var svårt? Köpte du tjockt tyg? Var köpte du skumplasten?
  17. Medlem sedan
    Jun 1999
    #9
    I Tygvaruhuset i Sickla kan man beställa skumplast efter egna mått. De har också mängder med tyger. Ett tyg för båtar vore bra som står mot fukt.
    Ska man göra saker rätt eller göra rätt saker?
  18. 9
    I Tygvaruhuset i Sickla kan man beställa skumplast efter egna mått. De har också mängder med tyger. Ett tyg för båtar vore bra som står mot fukt.
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Det orkar maskinen med, tom jeanstyg brukar funka bara man har rätt nål!
  20. 10
    Det orkar maskinen med, tom jeanstyg brukar funka bara man har rätt nål!
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11
    Nej det var inte svårt alls. Jag köpte markisväv för att det skulle vara lite kraftigare och hålla färgen. Skumplasten köpte jag på Ilanda nå'nting (har tappat namnet just nu) i tjockleken 3 cm kanske. Mycket smidigt med att köpa så långa blixtlås man behöver och det antal "lås" som går åt.
  22. 11
    Nej det var inte svårt alls. Jag köpte markisväv för att det skulle vara lite kraftigare och hålla färgen. Skumplasten köpte jag på Ilanda nå'nting (har tappat namnet just nu) i tjockleken 3 cm kanske. Mycket smidigt med att köpa så långa blixtlås man behöver och det antal "lås" som går åt.
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12
    Det enda extra jag gjorde vara att ha jeansnål att sy med.
  24. 12
    Det enda extra jag gjorde vara att ha jeansnål att sy med.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    Strålande!

    tusen tack för tipset
  26. 13
    Strålande! tusen tack för tipset

Liknande trådar

  1. Blå eller grå dynor till vita utemöbler?
    By Little in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 14:46
  2. dynor, låg rygg, utemöbler
    By LottaJ in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 11:41
  3. Skumgummi till dynor
    By -Camelia- in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 11:46
  4. Ni som sytt egna dynor a´la UJ
    By dmed3 in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 09:49
  5. Dynor till utemöbler
    By Sonja70 in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 18:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar