Överklagat VB
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Oct 2003
    #1

    Överklagat VB

    FK behandlade våran VB ansökan i 6 månader och blev beviljad för merarbetet men inte merkostnadsdelen. Har nyligen gjort en överklagan på merkostnadsdelen och har inte fått något bekräftelsebrev (får man det?). Hur lång tid tror ni vi får vänta på våran överklagan? Ska jag räkna med 6 månaders väntan igen?
    Matilda m. William
  2. 1
    Överklagat VB FK behandlade våran VB ansökan i 6 månader och blev beviljad för merarbetet men inte merkostnadsdelen. Har nyligen gjort en överklagan på merkostnadsdelen och har inte fått något bekräftelsebrev (får man det?). Hur lång tid tror ni vi får vänta på våran överklagan? Ska jag räkna med 6 månaders väntan igen?
  3. Medlem sedan
    Jul 1999
    #2
    Jag skulle ringa och höra om överklagan hade kommit in, för man brukar få en liten lapp, som man ska skicka tillbaks att man har mottagit deras brev. Nu kommer jag ju inte ihåg vad sjutton det heter såklart....men någon kanske kan....
    Överklagan kan man få vänta ännu längre tid på än vanlig handläggning av ärende.
  4. 2
    Jag skulle ringa och höra om överklagan hade kommit in, för man brukar få en liten lapp, som man ska skicka tillbaks att man har mottagit deras brev. Nu kommer jag ju inte ihåg vad sjutton det heter såklart....men någon kanske kan....
    Överklagan kan man få vänta ännu längre tid på än vanlig handläggning av ärende.
  5. Medlem sedan
    May 2008
    #3
    Hej!

    Vi sökte VB i maj 07 och blev beviljade i aug 07. Vi blev inte nöjda med detta utan överklagade till Länsrätten i sept. Tror vi fick ett svar då att de fått in vår överklagan. Sedan fick FK ta del av detta och sen vi av vad FK ansåg. Sen svarade jag och i mars fick vi ta del av det sista FK tyckte i frågan. Nu finns inget mer att tillägga. Nu i sommar ska en handläggare ta hand om vårt fall och i början av hösten ska det upp i någon "nämnd".

    Alltså räkna med minst ett år. Men ring och fråga för ett befräftelsebrev borde du fått.
  6. 3
    Hej!

    Vi sökte VB i maj 07 och blev beviljade i aug 07. Vi blev inte nöjda med detta utan överklagade till Länsrätten i sept. Tror vi fick ett svar då att de fått in vår överklagan. Sedan fick FK ta del av detta och sen vi av vad FK ansåg. Sen svarade jag och i mars fick vi ta del av det sista FK tyckte i frågan. Nu finns inget mer att tillägga. Nu i sommar ska en handläggare ta hand om vårt fall och i början av hösten ska det upp i någon "nämnd".

    Alltså räkna med minst ett år. Men ring och fråga för ett befräftelsebrev borde du fått.
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4
    Hmm.. blev lite fundersam. Jag skickade in överklagandet till FK. Skickade ni till länsrätten? eller är det FK som skickar vidare dit? Jag väntar en vecka till på bekräftelsebrevet och har det inte kommit till dess så ringer jag FK. Tråkigt att det ska ta så lång tid men det är väl många som har VB ansökningar.
    Vi blev iallafall nöjda med VB för merarbetet, något positivt!
  8. 4
    Hmm.. blev lite fundersam. Jag skickade in överklagandet till FK. Skickade ni till länsrätten? eller är det FK som skickar vidare dit? Jag väntar en vecka till på bekräftelsebrevet och har det inte kommit till dess så ringer jag FK. Tråkigt att det ska ta så lång tid men det är väl många som har VB ansökningar.
    Vi blev iallafall nöjda med VB för merarbetet, något positivt!
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Du har rätt. Det var såååå länge sen att jag glömt att jag skickade överklagan till FK som skickade det vidare till länsrätten.

    Sen har jag hört att det spelar roll i vilket län man bor i. Vi bor i Skåne län och där ska de tydligen vara överbelastade med överklaganden.
  10. 5
    Du har rätt. Det var såååå länge sen att jag glömt att jag skickade överklagan till FK som skickade det vidare till länsrätten.

    Sen har jag hört att det spelar roll i vilket län man bor i. Vi bor i Skåne län och där ska de tydligen vara överbelastade med överklaganden.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6
    Någon som vet om man får vårdbidraget utbetalt så länge när man överklagar?? eller får man vänta med det man blivit beviljat då ochså??
  12. 6
    Någon som vet om man får vårdbidraget utbetalt så länge när man överklagar?? eller får man vänta med det man blivit beviljat då ochså??
  13. Medlem sedan
    May 2008
    #7
    Det vi fått beviljat har vi fått utbetalt sedan augusti (retroaktivt från maj07).
  14. 7
    Det vi fått beviljat har vi fått utbetalt sedan augusti (retroaktivt från maj07).
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Vet inte om det är nytt från i år, men nu skickar man den första överklagan till FK som skickar den till sin avdelning för överklagningar, den tas om hand antingen i Stockholm eller i Jönköping (de har 2 avdelningar). Om man inte är nöjd efter det så skickar man en ny överklagan till FK som då lämnar den till Länsrätten.
  16. 8
    Vet inte om det är nytt från i år, men nu skickar man den första överklagan till FK som skickar den till sin avdelning för överklagningar, den tas om hand antingen i Stockholm eller i Jönköping (de har 2 avdelningar). Om man inte är nöjd efter det så skickar man en ny överklagan till FK som då lämnar den till Länsrätten.
  17. Medlem sedan
    Oct 2003
    #9
    Tack alla för svar! Då är det bara att vänta...
  18. 9
    Tack alla för svar! Då är det bara att vänta...

Liknande trådar

  1. Överklagat vårdbidrag??
    By Lindates in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 13:34
  2. Nån som överklagat vårdbidrag?
    By Ulle+3 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 19:43
  3. Överklagat
    By Fru L in forum _0907 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 07:48
  4. Överklagat VB!
    By Tvilling-72 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 00:51
  5. Någon som överklagat?
    By Lindel0u in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 18:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar