Vägra äta mat
_0712 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Vägra äta mat

    Är det flera än jag som har problem med matning av vanlig mat (dvs matpureer el dyl) till lunch måltid ? Egentligen gäller även gröt till lunch... han vill inte ha något..bara amning som funkar...dock som tur så funkar gröt till kvällsmål... hur gör ni eller går det över ?
  2. 1
    Vägra äta mat Är det flera än jag som har problem med matning av vanlig mat (dvs matpureer el dyl) till lunch måltid ? Egentligen gäller även gröt till lunch... han vill inte ha något..bara amning som funkar...dock som tur så funkar gröt till kvällsmål... hur gör ni eller går det över ?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Vi hade så en tid (precis före 6 mån) och jag var jättestressad över det eftersom jag ska börja jobba när Albin är 8 månader och jag ville helst slippa pumpa.
    Men så tänkte jag att han måste få den tid han behöver och om jag behöver pumpa så får jag väl göra det. I värsta fall skulle maken fått åka till mig på jobbet så att jag kunnat amma i början.
    När jag slappnade av och inte försökte truga så mycket så fungerade det mycket bättre och nu har Albin slutat amma helt och äter bara mat.
  4. 2
    Vi hade så en tid (precis före 6 mån) och jag var jättestressad över det eftersom jag ska börja jobba när Albin är 8 månader och jag ville helst slippa pumpa.
    Men så tänkte jag att han måste få den tid han behöver och om jag behöver pumpa så får jag väl göra det. I värsta fall skulle maken fått åka till mig på jobbet så att jag kunnat amma i början.
    När jag slappnade av och inte försökte truga så mycket så fungerade det mycket bättre och nu har Albin slutat amma helt och äter bara mat.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Det går nog över! Ta det lugnt bara!

    Bastian brukar äta jättebra men några dagar i förra veckan verkade han tycka att maten (samma mat som han ätit tidigare) var hur äcklig som helst. Spottade ut, blev ledsen, verkade sätta i halsen och försökte kräkas upp det han fått i sig. Nu äter han lika bra som tidigare.
  6. 3
    Det går nog över! Ta det lugnt bara!

    Bastian brukar äta jättebra men några dagar i förra veckan verkade han tycka att maten (samma mat som han ätit tidigare) var hur äcklig som helst. Spottade ut, blev ledsen, verkade sätta i halsen och försökte kräkas upp det han fått i sig. Nu äter han lika bra som tidigare.
  7. Medlem sedan
    Sep 2007
    #4
    Min tjej äter också minimalt och hon behöver verkligen äta utöver amningen. Hon äter gröt och ett tag med glädje en hel portion. Nu har hon dock minskat ätandet och äter kanske en halv dl färdig gröt på kvällen. Lunchen på dagen blir sällan över en halv dl, ibland endast ett par skedar. Jag försöker att inte truga för mycket men det är svårt att låta bli när man vet att hon behöver maten. Svårt det här med mat känner jag.
  8. 4
    Min tjej äter också minimalt och hon behöver verkligen äta utöver amningen. Hon äter gröt och ett tag med glädje en hel portion. Nu har hon dock minskat ätandet och äter kanske en halv dl färdig gröt på kvällen. Lunchen på dagen blir sällan över en halv dl, ibland endast ett par skedar. Jag försöker att inte truga för mycket men det är svårt att låta bli när man vet att hon behöver maten. Svårt det här med mat känner jag.
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Bara undrar varför det svänger så mycket från vecka till vecka... är et någon form av mental utveckling ? en fas/period så att säga ?
  10. 5
    Bara undrar varför det svänger så mycket från vecka till vecka... är et någon form av mental utveckling ? en fas/period så att säga ?
  11. Medlem sedan
    Dec 2007
    #6
    Jag tror det, sen har våra barn börjat komma in i den perioden när de börjar testa hur omgivningen reagerar på olika beteenden. Om de får mer uppmärksamhet när de är snälla eller besvärliga...

    Sen kan det vara att de helt enkelt inte har tid eller energi att lära sig äta mat för att de är i en utvecklingsfas och det är mer eller mindre kaos för dem.
  12. 6
    Jag tror det, sen har våra barn börjat komma in i den perioden när de börjar testa hur omgivningen reagerar på olika beteenden. Om de får mer uppmärksamhet när de är snälla eller besvärliga...

    Sen kan det vara att de helt enkelt inte har tid eller energi att lära sig äta mat för att de är i en utvecklingsfas och det är mer eller mindre kaos för dem.

Liknande trådar

  1. Kan jag vägra alltså?
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 20:02
  2. vägra välling
    By fyrabarnsmor in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 15:44
  3. Våga vägra
    By oskuld in forum Sex & erotik
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 22:35
  4. Vägra äta o klä på sig?
    By anonymt namn in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 02:39
  5. vägra äta själv
    By jobo in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 15:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar