Duschar era 5-åringar själva??
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Duschar era 5-åringar själva??

    Eller hjälper ni dom?? Min 5 åriga tjej har från ett par veckor tillbaka börjat vilja duscha själv.. Hon fixar med shampoo och balsam själv.. tvålar in sig och är riktigt duktig.. Fast man undrar ju om hon är noga och gör all på riktigt.. Men hon är ju sååå söt som vill bli stor och klara sig själv..
    Sunken
  2. 1
    Duschar era 5-åringar själva?? Eller hjälper ni dom?? Min 5 åriga tjej har från ett par veckor tillbaka börjat vilja duscha själv.. Hon fixar med shampoo och balsam själv.. tvålar in sig och är riktigt duktig.. Fast man undrar ju om hon är noga och gör all på riktigt.. Men hon är ju sååå söt som vill bli stor och klara sig själv..
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Näe inte än.

    R fyller iofs inte fem förrän i september, men nej, hon gör det inte själv. Hon är inte riktigt haj på schampot heller och det är viktigt att hon får ur allt, så vi hjälper henne.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Näe inte än. R fyller iofs inte fem förrän i september, men nej, hon gör det inte själv. Hon är inte riktigt haj på schampot heller och det är viktigt att hon får ur allt, så vi hjälper henne.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Min sexåring gör det inte! Fast vi har duschen i badkaret, så det är lite krångligt. Men när vi är och badar klarar han av det själv!
  6. 3
    Min sexåring gör det inte! Fast vi har duschen i badkaret, så det är lite krångligt. Men när vi är och badar klarar han av det själv!
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Nja

    Min lilla gjorde inte det som femåring. Nu (6½) vill hon mer själv, men vi hjälper till så att schamot blir ordentligt ursköljt. Och balsam och tvål också.
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  8. 4
    Nja Min lilla gjorde inte det som femåring. Nu (6½) vill hon mer själv, men vi hjälper till så att schamot blir ordentligt ursköljt. Och balsam och tvål också.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    min tjej fyllde ju faktiskt 5 i januari.. och det är ju bara ett par veckor sen detta intresse kom ;O)
  10. 5
    min tjej fyllde ju faktiskt 5 i januari.. och det är ju bara ett par veckor sen detta intresse kom ;O)
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Ja...

    Min äldsta fyller 6 i september, men hon har duschat själv ganska länge. Rent och bra blir det med! Det enda jag behöver göra är att se till att hon inte tar slut på allt varmvatten!

    4-åringen gör allt själv hon med, utom att skölja ur håret!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  12. 6
    Ja... Min äldsta fyller 6 i september, men hon har duschat själv ganska länge. Rent och bra blir det med! Det enda jag behöver göra är att se till att hon inte tar slut på allt varmvatten!

    4-åringen gör allt själv hon med, utom att skölja ur håret!
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Min femåring försöker själv också. Hon tappar gärna upp bad själv och hjälper lillebror. Hon har fortfarande nattblöja (vilket inte lillebror har...) och duschar själv av sig på morgnarna (för det mesta).

    Tvål och schampo däremot gillar hon inte, så det måste vi föräldrar se till att det tillförs vid behov.
  14. 7
    Min femåring försöker själv också. Hon tappar gärna upp bad själv och hjälper lillebror. Hon har fortfarande nattblöja (vilket inte lillebror har...) och duschar själv av sig på morgnarna (för det mesta).

    Tvål och schampo däremot gillar hon inte, så det måste vi föräldrar se till att det tillförs vid behov.
  15. Medlem sedan
    Mar 1998
    #8
    Nej, inte ens 7-åringen. Och de stora (11 och 14) skulle egentligen behöva guidning de med (man får påminna dem genom den nogsamt LÅSTA dörren...)
  16. 8
    Nej, inte ens 7-åringen. Och de stora (11 och 14) skulle egentligen behöva guidning de med (man får påminna dem genom den nogsamt LÅSTA dörren...)
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    hahaha... dom e otroliga, dom där tonåringarna ;O)
  18. 9
    hahaha... dom e otroliga, dom där tonåringarna ;O)
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10

    Nja det jag kommer ihåg

    av dottern är att vi fick hjälpa henne att hjälpa sig själv, sas, när hon var kring 7-8 år. Sonen är 8 och han vill gärna att vi hjälper honom fortfarande med schampot så vi kör samma race där, så vi pushar honom att hjälpa sig själv. Det funkar bra.
    "Just because I don't care doesn't mean I don't understand." Homer Simpson
  20. 10
    Nja det jag kommer ihåg av dottern är att vi fick hjälpa henne att hjälpa sig själv, sas, när hon var kring 7-8 år. Sonen är 8 och han vill gärna att vi hjälper honom fortfarande med schampot så vi kör samma race där, så vi pushar honom att hjälpa sig själv. Det funkar bra.
  21. Medlem sedan
    Mar 2008
    #11
    Min fyraåring duschar själv, hon klarar av det mycket bra.
  22. 11
    Min fyraåring duschar själv, hon klarar av det mycket bra.
  23. Medlem sedan
    Mar 2004
    #12
    Min fyra åring får ducha själv ibland, tror nog att det blir ganksa bra ändå. Sen duchar vi tillsammans ibland också och ser till att det i alla fall ibland tvättas nogrannare. Han älskar att leka i vattnet så jag är inte oroligt för att det skulle bli shampoo kvar, men däremot att han inte tar någon shampoo alls eller bara använder den till lödder i vattnet är större risk. Men ett liv utan risker är inget liv alls.
  24. 12
    Min fyra åring får ducha själv ibland, tror nog att det blir ganksa bra ändå. Sen duchar vi tillsammans ibland också och ser till att det i alla fall ibland tvättas nogrannare. Han älskar att leka i vattnet så jag är inte oroligt för att det skulle bli shampoo kvar, men däremot att han inte tar någon shampoo alls eller bara använder den till lödder i vattnet är större risk. Men ett liv utan risker är inget liv alls.
  25. Medlem sedan
    Mar 2000
    #13

    Min 6 åring duschar

    och tvättar kroppen själv med tvål och sätter i schampoot och tvättar men vill ha hjälp med att få ur allt schampoo ur håret.
  26. 13
    Min 6 åring duschar och tvättar kroppen själv med tvål och sätter i schampoot och tvättar men vill ha hjälp med att få ur allt schampoo ur håret.
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14

    Duktig tjej

    min duschar oftast själv men jag är i närheten..hon tvålar o schamponerar själv emellanåt...
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  28. 14
    Duktig tjej min duschar oftast själv men jag är i närheten..hon tvålar o schamponerar själv emellanåt...
  29. Medlem sedan
    Mar 1998
    #15
    Ja. Det jag brukar få påminna om är att lämna liiiite varmvatten kvar. 7-åringen hade säkert stått tills det var slut han med om jag inte hade varit med.
  30. 15
    Ja. Det jag brukar få påminna om är att lämna liiiite varmvatten kvar. 7-åringen hade säkert stått tills det var slut han med om jag inte hade varit med.
  31. Medlem sedan
    Nov 2004
    #16
    Vår sexåriga tjej duschar själv sedan ca 6 månader.Hon har blivit lite generad så hon vill helst inte att någon ser.Hon fixar det galant men någon gång ibland får man kolla att håret blir tvättat ordentligt.
  32. 16
    Vår sexåriga tjej duschar själv sedan ca 6 månader.Hon har blivit lite generad så hon vill helst inte att någon ser.Hon fixar det galant men någon gång ibland får man kolla att håret blir tvättat ordentligt.
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17
    Lite själv - lite hjälp. Barnen går in och blöter sig själva och tvålar in sig. Sen hjälper jag till med schampo och balsam så att det blir ordentligt gjort. Schamporester i håret kliiiiiiiar, speciellt när man har lite känslig hud från början. Vi tar det pö om pö

    Stora tösen verkar hon känna sig som. Låt henne få känna det
  34. 17
    Lite själv - lite hjälp. Barnen går in och blöter sig själva och tvålar in sig. Sen hjälper jag till med schampo och balsam så att det blir ordentligt gjort. Schamporester i håret kliiiiiiiar, speciellt när man har lite känslig hud från början. Vi tar det pö om pö

    Stora tösen verkar hon känna sig som. Låt henne få känna det
  35. Medlem sedan
    Jun 2003
    #18

    ja då ....

    men med överseende o hjälp

    han badar oftast o har typ 3 mm hår så nog blir han ren allt.
    Förr var förr...Nu är nu!
  36. 18
    ja då .... men med överseende o hjälp

    han badar oftast o har typ 3 mm hår så nog blir han ren allt.

Liknande trådar

  1. Hur ofta duschar era 10-åringar?
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 18:13
  2. Går och duschar nu
    By Frolic in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 20:17
  3. Får era 15-åringar vara själva hemma
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:52
  4. vad fixar era 3 åringar själva?
    By Gravid20 in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 11:34
  5. Hur duschar ni?
    By Essbe in forum _05 Vårbarn
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 14:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar