Bo utomlands för ett tag?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Bo utomlands för ett tag?

    Har någon erfarenhet av det? Eller var kan man finna människor som har det?

    Skulle ni kunna tänka er det?

    Orsak:
    Maken har fått erbjudande om ett jobb i Workington, samma företag som nu. VI har tre barn 8,6 och 4 år. Innan har vi pratat om det lite löst, och då har det kännts som nå´t vi vill prova på. Nu när chansen dyker upp, helt plötsligt, (det är inget jobb han har sökt, utan blivit erbjuden ändå) så känns det väldigt stort och det finns 1000 frågor som man vill kolla/bolla innan man seriöst början fundera på det.
    Vi har hus, och det vill jag/vi inte sälja.
    /Pillan
  2. 1
    Bo utomlands för ett tag? Har någon erfarenhet av det? Eller var kan man finna människor som har det?

    Skulle ni kunna tänka er det?

    Orsak:
    Maken har fått erbjudande om ett jobb i Workington, samma företag som nu. VI har tre barn 8,6 och 4 år. Innan har vi pratat om det lite löst, och då har det kännts som nå´t vi vill prova på. Nu när chansen dyker upp, helt plötsligt, (det är inget jobb han har sökt, utan blivit erbjuden ändå) så känns det väldigt stort och det finns 1000 frågor som man vill kolla/bolla innan man seriöst början fundera på det.
    Vi har hus, och det vill jag/vi inte sälja.
    /Pillan
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Det finns ett snack här som heter Utlandsföräldrar, pröva där. Eller här: http://www.svenskamammor.com/

    Huset kan ni säkert hyra ut. Var ligger Workington?
  4. 2
    Det finns ett snack här som heter Utlandsföräldrar, pröva där. Eller här: http://www.svenskamammor.com/

    Huset kan ni säkert hyra ut. Var ligger Workington?
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    ta chansen när ni har den!

    Vad kul!

    Hyr ut huset och prova på! Min kusin flyttade just till holland med sin familj och sonen har en klasskompis som ska till england ett år. Testa att fiska efter stöd och information i de nätverk du fick länkar till i det andra svaret!

    (Själv var jag utomlands innan barnen kom så det räknas inte här )
  6. 3
    ta chansen när ni har den! Vad kul!

    Hyr ut huset och prova på! Min kusin flyttade just till holland med sin familj och sonen har en klasskompis som ska till england ett år. Testa att fiska efter stöd och information i de nätverk du fick länkar till i det andra svaret!

    (Själv var jag utomlands innan barnen kom så det räknas inte här )
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Tack för länkar!

    Ska kika på det.
    Det ligger i Skottland, så det är hufsat nära hem.

    Skulle helst vilja ha kvar huset utan att hyra ut det, så man slipper allt bök med det. Och så att barnen kan komma hem på lov och få vara hemma, men så kanske man inte gör?

    Ska kolla länkar nu idag iaf och försöka bilda mig en uppfattning.
    /Pillan
  8. 4
    Tack för länkar! Ska kika på det.
    Det ligger i Skottland, så det är hufsat nära hem.

    Skulle helst vilja ha kvar huset utan att hyra ut det, så man slipper allt bök med det. Och så att barnen kan komma hem på lov och få vara hemma, men så kanske man inte gör?

    Ska kolla länkar nu idag iaf och försöka bilda mig en uppfattning.
    /Pillan
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Jaa..

    Jag är ju sugen, Maken också. Jag är Fskl, så vill jag jobba, så skulle man säkert kunna göra det litegranna. Det som gnager är barnen. Dra upp dem från allt, och så går de i skolan osv..

    Vi är resvana, liksom barnen. Så vi är vana vid att anpassa oss till nya miljöer osv. Men när jag tänker på hur man ska kunna få in 8 åringen i skolan (och 6 åringen) och så ha lilltjejen nöjd (4 år) samtidigt, så får jag kalla fötter. Hur lång tid tar det innan de lär engelska tro?

    Ska kolla om Ryan eller annat billigt bolag har destination i närheten, då är det ju lättare att komma hem liksom..

    /Pillan
  10. 5
    Jaa.. Jag är ju sugen, Maken också. Jag är Fskl, så vill jag jobba, så skulle man säkert kunna göra det litegranna. Det som gnager är barnen. Dra upp dem från allt, och så går de i skolan osv..

    Vi är resvana, liksom barnen. Så vi är vana vid att anpassa oss till nya miljöer osv. Men när jag tänker på hur man ska kunna få in 8 åringen i skolan (och 6 åringen) och så ha lilltjejen nöjd (4 år) samtidigt, så får jag kalla fötter. Hur lång tid tar det innan de lär engelska tro?

    Ska kolla om Ryan eller annat billigt bolag har destination i närheten, då är det ju lättare att komma hem liksom..

    /Pillan
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6
    Jag vet inte hur "man" gör, men har ni råd att inte hyra ut huset och nån som kan se till det lite då och då så behöver ni väl inte göra det.

    De be de där sajterna har säkert en massa konkreta råd och tips. Plus att du säkert kan få kontakt med mammor som bor just i Skottland om du skulle vilja det.
  12. 6
    Jag vet inte hur "man" gör, men har ni råd att inte hyra ut huset och nån som kan se till det lite då och då så behöver ni väl inte göra det.

    De be de där sajterna har säkert en massa konkreta råd och tips. Plus att du säkert kan få kontakt med mammor som bor just i Skottland om du skulle vilja det.
  13. Medlem sedan
    Nov 1998
    #7
    Jag tror inte att du behöver oroa dig för barnen. Det låter som en enorm förmån för dem att få prova på att bo i ett annat land. Enligt vad jag har hört så brukar barn anpassa sig förvånansvärt snabbt. Men _ nu börjar jag bli tjatig - på de där sajterna finns det föräldrar som gjort precis det du vill göra, de vet!
  14. 7
    Jag tror inte att du behöver oroa dig för barnen. Det låter som en enorm förmån för dem att få prova på att bo i ett annat land. Enligt vad jag har hört så brukar barn anpassa sig förvånansvärt snabbt. Men _ nu börjar jag bli tjatig - på de där sajterna finns det föräldrar som gjort precis det du vill göra, de vet!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Tack tack!

    Inte ett dugg tjatig är du! :-)
    Jag är glad över nå´n att bolla med. Maken ringde nyss och skulle maila över lite frågor (praktiska osv) det finns ju fler svenskar där.

    Jag tänker så detaljerat, och då blir saker komplicerade..
    Ex: De två största som älskar att spela hockey.. hur ska det gå med det? Mellerste sonen har EP, byta läkare? osv osv. Men jag får nog ta bort de små frågorna, och koncentrera mig på större mer genomgripande frågor inser jag *S*
    /Pillan
  16. 8
    Tack tack! Inte ett dugg tjatig är du! :-)
    Jag är glad över nå´n att bolla med. Maken ringde nyss och skulle maila över lite frågor (praktiska osv) det finns ju fler svenskar där.

    Jag tänker så detaljerat, och då blir saker komplicerade..
    Ex: De två största som älskar att spela hockey.. hur ska det gå med det? Mellerste sonen har EP, byta läkare? osv osv. Men jag får nog ta bort de små frågorna, och koncentrera mig på större mer genomgripande frågor inser jag *S*
    /Pillan
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Har ingen aning..

    .. om vi har råd eller inte. Det får man väl försöka ta reda på, vi bor hyfsat billigt, så det är inte helt omöjligt. Har ingen aning om vad för lön som erbjuds där, och vilka omkostnader som man får.
    Mitt hus, älskar jag. Och det vill jag inte göra mig av med iaf :-) Hyra ut? Kanske, till rätt folk.

    Ska surfa vidare när jag hinner.
    Tack!
    /Pillan
  18. 9
    Har ingen aning.. .. om vi har råd eller inte. Det får man väl försöka ta reda på, vi bor hyfsat billigt, så det är inte helt omöjligt. Har ingen aning om vad för lön som erbjuds där, och vilka omkostnader som man får.
    Mitt hus, älskar jag. Och det vill jag inte göra mig av med iaf :-) Hyra ut? Kanske, till rätt folk.

    Ska surfa vidare när jag hinner.
    Tack!
    /Pillan

Liknande trådar

  1. Utomlands
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 12:41
  2. Ni som bor utomlands
    By mamma24h in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 20:37
  3. Utomlands
    By camaz in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 06:11
  4. Åka utomlands
    By Helmus in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 00:14
  5. Åka utomlands
    By Lillie v8 in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 11:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar