Var kom de ifrån??
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Var kom de ifrån??

    Vi satt och fikade. Jag, ungarna + en kompis till barnen. Rent plötsligt står det två kompisar till i vardagsrummet.
    De hade säkert knackat och vi hade inget hört. Jag tror att man gör så i andra kulturer. Kanackar och går in.
    Men jag blir lite störd.
    Jag duger! Nä f*n jag är bättre än så! Jag är jag och jag är bra!
  2. 1
    Var kom de ifrån?? Vi satt och fikade. Jag, ungarna + en kompis till barnen. Rent plötsligt står det två kompisar till i vardagsrummet.
    De hade säkert knackat och vi hade inget hört. Jag tror att man gör så i andra kulturer. Kanackar och går in.
    Men jag blir lite störd.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Kulturer? Du menar kanske "på landet"?
    Där jag är uppvuxen är det normalt att knacka/ringa på och öppnar ingen inom rimlig tid (och det är någon man känner) så gläntar man på dörren och ropar hallå. Fast man fortsätter ropa tills man fått kontakt.
  4. 2
    Kulturer? Du menar kanske "på landet"?
    Där jag är uppvuxen är det normalt att knacka/ringa på och öppnar ingen inom rimlig tid (och det är någon man känner) så gläntar man på dörren och ropar hallå. Fast man fortsätter ropa tills man fått kontakt.
  5. Medlem sedan
    May 2008
    #3
    Tänkte exakt samma sak - landet! Är ingen hemma så kan man ta nyckeln som ligger under stenen bredvid trappan och kliva in och vänta också.
  6. 3
    Tänkte exakt samma sak - landet! Är ingen hemma så kan man ta nyckeln som ligger under stenen bredvid trappan och kliva in och vänta också.
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4
    Det finns många olika kulturer. Landet kontra staden är vida skillnad.
  8. 4
    Det finns många olika kulturer. Landet kontra staden är vida skillnad.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Nä!!! Tur att jag bor i stad
  10. 5
    Nä!!! Tur att jag bor i stad
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Precis - dessutom minns jag att mina närmaste kompisars föräldrar i stort sett förbjöd oss barn att stå och vänta för att bli insläppta - det var ju så mycket spring mellan husen att ingen förälder ville ha omaket att gå och öppna
  12. 6
    Precis - dessutom minns jag att mina närmaste kompisars föräldrar i stort sett förbjöd oss barn att stå och vänta för att bli insläppta - det var ju så mycket spring mellan husen att ingen förälder ville ha omaket att gå och öppna
  13. Medlem sedan
    May 2008
    #7
    Fast ibland vore det skönt att ha det sådär. Om inte annat så fick man skärpa sig med städningen (någon kan kliva in när som helst) och se till att det alltid fanns kanelbullar i frysen.
  14. 7
    Fast ibland vore det skönt att ha det sådär. Om inte annat så fick man skärpa sig med städningen (någon kan kliva in när som helst) och se till att det alltid fanns kanelbullar i frysen.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Findus gör VÄLDIGT bra kanelbullar som man kan bunkra upp frysen med
  16. 8
    Findus gör VÄLDIGT bra kanelbullar som man kan bunkra upp frysen med
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    Men om man gör ........det. * håller för ögonen och rodnar* Vips står det någon och tittar på. Visserligen någon man känner
  18. 9
    Men om man gör ........det. * håller för ögonen och rodnar* Vips står det någon och tittar på. Visserligen någon man känner
  19. Medlem sedan
    May 2008
    #10
    I know! Men eftersom vi sällan får gäster som bara-knallar-förbi, så... blir det bara att vi äter bullar istället för middag om vi har det i frysen. Baaad.
  20. 10
    I know! Men eftersom vi sällan får gäster som bara-knallar-förbi, så... blir det bara att vi äter bullar istället för middag om vi har det i frysen. Baaad.
  21. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
    Fast om man har attityden att man kan komma in till nån annan lite hur som helst (jag gillar tanken) så accepterar man väl också att man kan kliva in i obäddade sängar och frukostrester på köksbordet. Inte håller man väl sitt hem tipptopp jämt för det? Och kanelbullar? Inte förväntar sig väl "gästerna" det?

    Min kusin var bonde och hade ett sånt kliv in-hem, och där var det verkligen inte alltid städat. Jag var barn när jag var där, men uppskattade det. Folk kom och gick och var liksom med i det som hände. Skulle det ätas så sattes det fram en tallrik, städades det så hjälpte man till eller höll sällskap, men fika för att nån kom, det serverades inte.
  22. 11
    Fast om man har attityden att man kan komma in till nån annan lite hur som helst (jag gillar tanken) så accepterar man väl också att man kan kliva in i obäddade sängar och frukostrester på köksbordet. Inte håller man väl sitt hem tipptopp jämt för det? Och kanelbullar? Inte förväntar sig väl "gästerna" det?

    Min kusin var bonde och hade ett sånt kliv in-hem, och där var det verkligen inte alltid städat. Jag var barn när jag var där, men uppskattade det. Folk kom och gick och var liksom med i det som hände. Skulle det ätas så sattes det fram en tallrik, städades det så hjälpte man till eller höll sällskap, men fika för att nån kom, det serverades inte.
  23. Medlem sedan
    May 2008
    #12
    Gör som en av grannarna på landet: säg "Kliv in och sätt dig du - vi är strax klara här!"
    (Helt sann histora, dessvärre.)
  24. 12
    Gör som en av grannarna på landet: säg "Kliv in och sätt dig du - vi är strax klara här!"
    (Helt sann histora, dessvärre.)
  25. Medlem sedan
    May 2008
    #13
    Klart att det blir ta-det-som-det-är... men jag skulle nog inte låta förfallet gå så långt som jag kan göra nu ändå. Det finns gränser för vad man vill visa upp.

    Och på landet så är det självklart att man bjuder på något, aldrig skicka någon på dörren utan att ha erbjudit något ätbart. I alla fall där jag växte upp.
  26. 13
    Klart att det blir ta-det-som-det-är... men jag skulle nog inte låta förfallet gå så långt som jag kan göra nu ändå. Det finns gränser för vad man vill visa upp.

    Och på landet så är det självklart att man bjuder på något, aldrig skicka någon på dörren utan att ha erbjudit något ätbart. I alla fall där jag växte upp.
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14
    asg!
  28. 14
    asg!
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15
    Nädå! Kliver man på så får man väl ta det precis som det är. Dessutom är det väl ingen skillnad mot om personen står kvar och väntar tills man öppnat?
    Kommer man oanmäld kan man inte förvänta sig kaffe och bulle, även om det är trevligt.
  30. 15
    Nädå! Kliver man på så får man väl ta det precis som det är. Dessutom är det väl ingen skillnad mot om personen står kvar och väntar tills man öppnat?
    Kommer man oanmäld kan man inte förvänta sig kaffe och bulle, även om det är trevligt.
  31. Medlem sedan
    May 2008
    #16
    Vi har nog olika nivå på hur illa det kan bli i hemmet. *gah*
  32. 16
    Vi har nog olika nivå på hur illa det kan bli i hemmet. *gah*
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Så gör vi här i byn,

    i alla fall vi som umgås. Knackar och går in, vi väntar inte ens på svar. Men det är ju bland vänner där alla gör likadant. Skulle främmat göra så, så skulle de åka ut på öronen.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 17
    Så gör vi här i byn, i alla fall vi som umgås. Knackar och går in, vi väntar inte ens på svar. Men det är ju bland vänner där alla gör likadant. Skulle främmat göra så, så skulle de åka ut på öronen.
  35. Medlem sedan
    Nov 2002
    #18
    Hur illa tror du det kan vara med två småbarn, en hund och två katter? Vi bor mitt i en leråker och har sandlådan för nära huset.
    Jag har dessutom problem med ryggen, så jag städar verkligen inte i onödan och min man är egenföretagare och jobbar jämt.

    Men numera har jag lärt mig acceptera det. Det har iofs blivit bättre sedan vi flyttade till ett större hus, för där är det lättare att hålla ordning.
  36. 18
    Hur illa tror du det kan vara med två småbarn, en hund och två katter? Vi bor mitt i en leråker och har sandlådan för nära huset.
    Jag har dessutom problem med ryggen, så jag städar verkligen inte i onödan och min man är egenföretagare och jobbar jämt.

    Men numera har jag lärt mig acceptera det. Det har iofs blivit bättre sedan vi flyttade till ett större hus, för där är det lättare att hålla ordning.
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    *rotflmao*

    Vad sa den gästande grannen????
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  38. 19
    *rotflmao* Vad sa den gästande grannen????
  39. Medlem sedan
    May 2008
    #20
    Jag tycker att det kan vara rätt skönt att kliva in hos folk som inte bryr sig så mycket faktiskt - det är bara hos MIG det måste vara perfekt innan någon får komma in. (Jag jobbar på det. )
  40. 20
    Jag tycker att det kan vara rätt skönt att kliva in hos folk som inte bryr sig så mycket faktiskt - det är bara hos MIG det måste vara perfekt innan någon får komma in. (Jag jobbar på det. )
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tar tid ifrån en.
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 21:18
  2. Säg ifrån!!!
    By AJ aj in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 15:46
  3. Var är ni ifrån?
    By gnutten in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 09:20
  4. Var är ni ifrån?
    By mummi in forum _0705 Majbarn
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 19:16
  5. Säg ifrån!
    By ~JENN~ in forum _0506 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 17:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar