Klurar ni på namn än?
_0812 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2000
    #1

    Klurar ni på namn än?

    Jag har just varit in på namnsnacket på första gången på evigheter, och märker hur ringrostig man är. Namn återkommer som man aldrig har hört, (som Lovin) eller ens tänkt på på de senaste tjugo åren (som Manfred)...
    Har bett om lite hjälp att börja klura därinne.
    Nu är vi ju inte de mest fantasifulla av oss; vi vill att namnen ska funka i alla väder och åldrar (enligt oss gamlingar på 37 år då), men eftersom jag inte hittar de gamla listorna, så är det ju till att starta om igen. Gah!

    Har ni förslag härinne?

    De telningar vi redan har, heter
    LOVISA Linnéa Ellinor
    ERIK Nils Benjamin

    Sitter ni själva med färdiga namn, listor, eller väntar ni helt tills ni ser vem det ser ut att vara? Blir det "topp tio", eller Star wars, eller Tolkien, mormorsmors namn, internationella, eller egna hemsnickrade och superhemliga? Ett, två eller tre namn?
    Vore kul att höra hur alla tänker!
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  2. 1
    Klurar ni på namn än? Jag har just varit in på namnsnacket på första gången på evigheter, och märker hur ringrostig man är. Namn återkommer som man aldrig har hört, (som Lovin) eller ens tänkt på på de senaste tjugo åren (som Manfred)...
    Har bett om lite hjälp att börja klura därinne.
    Nu är vi ju inte de mest fantasifulla av oss; vi vill att namnen ska funka i alla väder och åldrar (enligt oss gamlingar på 37 år då), men eftersom jag inte hittar de gamla listorna, så är det ju till att starta om igen. Gah!

    Har ni förslag härinne?

    De telningar vi redan har, heter
    LOVISA Linnéa Ellinor
    ERIK Nils Benjamin

    Sitter ni själva med färdiga namn, listor, eller väntar ni helt tills ni ser vem det ser ut att vara? Blir det "topp tio", eller Star wars, eller Tolkien, mormorsmors namn, internationella, eller egna hemsnickrade och superhemliga? Ett, två eller tre namn?
    Vore kul att höra hur alla tänker!
  3. Anki-3:an
    #2
    OM!!!! Jag har klurat på namn sedan vi började med verkstadsarbetet...
    OM det mot förmodan blir en tjej, kanske jag har lyckats att sälja in Miranda. Blir et en lillebror till så blir han namnlös Andra och tredje namnet är redan bestämt, Karl Gunnar, men tilltalsnamn, ojoj...
    Det finns så många, men inget som vi tycker är WOW, ännu... Det är en djungel och jag gillar inte så mycket alla nya nam... Vill ha traditionella namn.
    Brorsorna heter
    Karl Oskar ALEXANDER och
    JOAKIM Karl Gustav
  4. 2
    OM!!!! Jag har klurat på namn sedan vi började med verkstadsarbetet...
    OM det mot förmodan blir en tjej, kanske jag har lyckats att sälja in Miranda. Blir et en lillebror till så blir han namnlös Andra och tredje namnet är redan bestämt, Karl Gunnar, men tilltalsnamn, ojoj...
    Det finns så många, men inget som vi tycker är WOW, ännu... Det är en djungel och jag gillar inte så mycket alla nya nam... Vill ha traditionella namn.
    Brorsorna heter
    Karl Oskar ALEXANDER och
    JOAKIM Karl Gustav
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3
    Här var det bestämt........
    Alfons eller Cornelia
  6. 3
    Här var det bestämt........
    Alfons eller Cornelia
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    Axel eller ?

    Har kvar samma pojknamn som sist - en Axel blir det i så fall. Tjejnamn har vi inte tänkt på alls, och blir det som sist, så lär det inte blir något funderat förrän hon är ute...
  8. 4
    Axel eller ? Har kvar samma pojknamn som sist - en Axel blir det i så fall. Tjejnamn har vi inte tänkt på alls, och blir det som sist, så lär det inte blir något funderat förrän hon är ute...
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Varje dag Vi pratar mycket om det hemma!

    Mina tjejer heter Ida Ellen ANDREA och MAYA Edit Maria.
    Grisen kommer också att få tre namn. Jag vill ha namn som inte är krånliga eller konstiga och just nu är vi helt inne på att ha ett lite "udda" andranamn. Vi har inte helt lätt att komma överens men är inne på ADAM, CARL eller FELIX just nu (jag gillar Felix) och ett av andranamnen bli ALONSO efter Formel1föraren Fernando Alonso

    Flicknamn är förslag ALMA Frida Madicken och så har vi ett till LJUVLIGT som är lite hemligt än så länge *s* Fast ett av andranamnen blir Liv...

    Ständiga heta diskussioner hemma och barnen har ju sina åsikter också!!!
  10. 5
    Varje dag Vi pratar mycket om det hemma!

    Mina tjejer heter Ida Ellen ANDREA och MAYA Edit Maria.
    Grisen kommer också att få tre namn. Jag vill ha namn som inte är krånliga eller konstiga och just nu är vi helt inne på att ha ett lite "udda" andranamn. Vi har inte helt lätt att komma överens men är inne på ADAM, CARL eller FELIX just nu (jag gillar Felix) och ett av andranamnen bli ALONSO efter Formel1föraren Fernando Alonso

    Flicknamn är förslag ALMA Frida Madicken och så har vi ett till LJUVLIGT som är lite hemligt än så länge *s* Fast ett av andranamnen blir Liv...

    Ständiga heta diskussioner hemma och barnen har ju sina åsikter också!!!
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Här har vi suttit o gjort upp, diskuterat,slängt bort... lagt till....
    Det har nu slutat med en lista med ca 10 pojknamn o 10 tjejnamn :-)
    Lite taget från *mormorsmor*å så ... men man vet ju inte.
    Nåt namn är från någon topplista, å sen är det nog bara sånt som vi gillar....
    Har oxå lite den baktanken att det måste funka när man är 15,20,30,osv med... :-)
    Som sagt så är det ju ett halvår kvar... gissa om vår lista kommer att revideras många ggr innan dess
    :-)
    Kram på er
  12. 6
    Här har vi suttit o gjort upp, diskuterat,slängt bort... lagt till....
    Det har nu slutat med en lista med ca 10 pojknamn o 10 tjejnamn :-)
    Lite taget från *mormorsmor*å så ... men man vet ju inte.
    Nåt namn är från någon topplista, å sen är det nog bara sånt som vi gillar....
    Har oxå lite den baktanken att det måste funka när man är 15,20,30,osv med... :-)
    Som sagt så är det ju ett halvår kvar... gissa om vår lista kommer att revideras många ggr innan dess
    :-)
    Kram på er
  13. Medlem sedan
    May 2008
    #7
    På tjejsidan bestämde vi oss för ca 5 år sedan(!) och än så länge har vi inte ändrat oss, trots att Stella är betydligt vanligare nu än då. På pojke trodde vi vi visste men så tittade jag på namntopplistan och vårt namn låg topp tio och gjort de de senaste 10 åren och det kände jag var för vanligt för mig, som själv ogillat mitt vanliga Anna.

    Men som det ser ut nu blir det STELLA Ester Maria eller Viktor HENNING Alexander. Men jag är beredd på att man kan ändra sig.
  14. 7
    På tjejsidan bestämde vi oss för ca 5 år sedan(!) och än så länge har vi inte ändrat oss, trots att Stella är betydligt vanligare nu än då. På pojke trodde vi vi visste men så tittade jag på namntopplistan och vårt namn låg topp tio och gjort de de senaste 10 åren och det kände jag var för vanligt för mig, som själv ogillat mitt vanliga Anna.

    Men som det ser ut nu blir det STELLA Ester Maria eller Viktor HENNING Alexander. Men jag är beredd på att man kan ändra sig.
  15. Medlem sedan
    Jun 2002
    #8
    Dottern som vi redan har ett "eget" namn, ett från hennes medmamma och ett från mig, som är min mormors namn som är speciellt för mig och jag ville gärna föra det vidare.
    Vi har funderat på många namn men just nu ligger Freja på en flicka och Elliot på en pojke bäst till. Sen har vi ett släktnamn var som vi vill föra vidare på en pojke och min sambo har ett flicknamn från släkten att föra vidare. Jag är så förtjust i Isolde att jag gärna (om jag inte lyckas få det som första namn på en flicka) använder det som andra eller tredje namn.
    Jag var stensäker sist på att om det blev en pojke skulle han heta Isak och om det blev en flicka skulle hon heta Andrea och det blev en Andrea.
    Många sade då att jag skulle vänta tills barnet kom ut ifall den "såg ut som" något annat men för mig var det tvärt om. Jag var nyfiken på att få se hur en Andrea eller en Isak såg ut!
  16. 8
    Dottern som vi redan har ett "eget" namn, ett från hennes medmamma och ett från mig, som är min mormors namn som är speciellt för mig och jag ville gärna föra det vidare.
    Vi har funderat på många namn men just nu ligger Freja på en flicka och Elliot på en pojke bäst till. Sen har vi ett släktnamn var som vi vill föra vidare på en pojke och min sambo har ett flicknamn från släkten att föra vidare. Jag är så förtjust i Isolde att jag gärna (om jag inte lyckas få det som första namn på en flicka) använder det som andra eller tredje namn.
    Jag var stensäker sist på att om det blev en pojke skulle han heta Isak och om det blev en flicka skulle hon heta Andrea och det blev en Andrea.
    Många sade då att jag skulle vänta tills barnet kom ut ifall den "såg ut som" något annat men för mig var det tvärt om. Jag var nyfiken på att få se hur en Andrea eller en Isak såg ut!
  17. Medlem sedan
    Jun 2002
    #9
    Åh en till Andrea!!! Vad kul! Och Felix ligger på min topplista också!!! *s*
  18. 9
    Åh en till Andrea!!! Vad kul! Och Felix ligger på min topplista också!!! *s*
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10
    Åh Cornelia är så vackert! Det hade jag tänkt rätt bestämt på nästa eventuella dotter men nu har jag så många Cornelia i bekantskapskretsen att det inte känns vettigt...
  20. 10
    Åh Cornelia är så vackert! Det hade jag tänkt rätt bestämt på nästa eventuella dotter men nu har jag så många Cornelia i bekantskapskretsen att det inte känns vettigt...
  21. Medlem sedan
    Jun 2008
    #11
    Vi har ett flicknamn klart...MAIMOUNA Elisabeth Katarina, om det blir en pojke e vi lite osäkra...Malik eller Bilal kanske...med andranamn Michael eventuellt...
    Förstanamnen blir marockanska namn,min mans far var från Marocko, tilläggsnamnen andra släktnamn.
    Måste säga att Esther e ett sååå fint namn tycker jag.
    Kramar!
  22. 11
    Vi har ett flicknamn klart...MAIMOUNA Elisabeth Katarina, om det blir en pojke e vi lite osäkra...Malik eller Bilal kanske...med andranamn Michael eventuellt...
    Förstanamnen blir marockanska namn,min mans far var från Marocko, tilläggsnamnen andra släktnamn.
    Måste säga att Esther e ett sååå fint namn tycker jag.
    Kramar!
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Såklart Ett namn jag är MER än nöjd med
  24. 12
    Såklart Ett namn jag är MER än nöjd med
  25. Medlem sedan
    Feb 2003
    #13
    Inga seriösa tankar än.. skojat om Knut-Orvar eller Carl-Jan.. Jag har alltid sagt att mina barn ska heta Joel och Cassandra men det går inte hem denna gång heller.. Sambons favo-namn är Viking... Har börjat förlika mig med det namnet.. så man vet aldrig.... Lisa skulle jag gärna ta om det blir en tjej.. Lisa efter min mormor... Vad som är spikat är Anna i andra namn för det är ett släktnamn..
  26. 13
    Inga seriösa tankar än.. skojat om Knut-Orvar eller Carl-Jan.. Jag har alltid sagt att mina barn ska heta Joel och Cassandra men det går inte hem denna gång heller.. Sambons favo-namn är Viking... Har börjat förlika mig med det namnet.. så man vet aldrig.... Lisa skulle jag gärna ta om det blir en tjej.. Lisa efter min mormor... Vad som är spikat är Anna i andra namn för det är ett släktnamn..
  27. Medlem sedan
    Nov 2007
    #14
    Vi vill ha en ALICE om det blir en flikka .. och en William om det blir en pojke.. Det lutar det åt nu.. Min systers son ska antagligen heta Lovin...
  28. 14
    Vi vill ha en ALICE om det blir en flikka .. och en William om det blir en pojke.. Det lutar det åt nu.. Min systers son ska antagligen heta Lovin...
  29. Medlem sedan
    Nov 2000
    #15

    Pojknamn ÄR hopplöst!

    Sonen gick ju namnlös i 18 dagar innan vi kunde bestämma oss för Erik eller Gustav.
    Vilka fina namn era söner har! Är Karl ett släktnamn?
    Tror att vi har lite samma smak.
    Miranda eller Miriam har jag också lobbat för här hemma tidigare gånger, utan gensvar.
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  30. 15
    Pojknamn ÄR hopplöst! Sonen gick ju namnlös i 18 dagar innan vi kunde bestämma oss för Erik eller Gustav.
    Vilka fina namn era söner har! Är Karl ett släktnamn?
    Tror att vi har lite samma smak.
    Miranda eller Miriam har jag också lobbat för här hemma tidigare gånger, utan gensvar.
  31. Medlem sedan
    Nov 2000
    #16

    Vad skönt!

    IMT
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  32. 16
    Vad skönt! IMT
  33. Medlem sedan
    Nov 2000
    #17

    Verkligen?

    Jag har bara träffat en, men så bor vi i en invandrartät förort också. Vår Erik är garanterat ensam om sitt namn på dagis (två avdelningar.) Han har bara träffat två andra Erik i sitt liv!
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  34. 17
    Verkligen? Jag har bara träffat en, men så bor vi i en invandrartät förort också. Vår Erik är garanterat ensam om sitt namn på dagis (två avdelningar.) Han har bara träffat två andra Erik i sitt liv!
  35. Medlem sedan
    Nov 2000
    #18

    Axel är ju jättefint!

    Vad skönt att ni känner att det fortfarande håller!
    Vi var inne på en Sofia första gången, men en liten tanig, röd, finlemmad prematur är liksom ingen Sofia. Och personalen på neonatalen jäktade på oss med namnbeslut för anknytningens skull (!).
    Så lagom lätt att se vad någon heter som bara ligger och snusar hela dagarna...
    Men när hon öppnade ögonen efter sex dagar, så såg vi att hon ju var en Lovisa i alla fall; det namnet hade vi på vår egen topp tio-lista.

    Men nu är min man inte lika säker på att Sofia är lika hett för honom längre. Nåja, tjejnamn finns det betydligt fler av, så det är lättare att välja, tycker jag.
    Sedan har jag fått för mig att det är en tjej, så det kommer jag ju att få äta upp på stora UL den 22:a, eftersom jag haft fel båda gångerna innan!
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  36. 18
    Axel är ju jättefint! Vad skönt att ni känner att det fortfarande håller!
    Vi var inne på en Sofia första gången, men en liten tanig, röd, finlemmad prematur är liksom ingen Sofia. Och personalen på neonatalen jäktade på oss med namnbeslut för anknytningens skull (!).
    Så lagom lätt att se vad någon heter som bara ligger och snusar hela dagarna...
    Men när hon öppnade ögonen efter sex dagar, så såg vi att hon ju var en Lovisa i alla fall; det namnet hade vi på vår egen topp tio-lista.

    Men nu är min man inte lika säker på att Sofia är lika hett för honom längre. Nåja, tjejnamn finns det betydligt fler av, så det är lättare att välja, tycker jag.
    Sedan har jag fått för mig att det är en tjej, så det kommer jag ju att få äta upp på stora UL den 22:a, eftersom jag haft fel båda gångerna innan!
  37. Medlem sedan
    Nov 2000
    #19

    Å, flera ljuvliga namn!

    Jo, man vill ju ha namn som barnen slipper bokstavera varenda gång.
    Samtidigt är det hopplöst att ha jobbat i grundskolan - många namn faller på att jag kopplar ihop dem med tidigare elever...
    Med andranamnen tänker vi att nr två är släktnamn - alla flickor i farmors släkt heter Linnéa i andranamn, t ex, så dottern fick heta det. Tredje namnet kan man ta ut svängarna lite på, bara för att det är kul.
    Alma är en favorit här också, alternativt Alva. Maria är ett släktnamn som jag aldrig fick ,för att min mamma, som själv bär det, inte tycker om det! Funderar på om man ska ta in det igen, om det blir en tjej... För jag gillar det!
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  38. 19
    Å, flera ljuvliga namn! Jo, man vill ju ha namn som barnen slipper bokstavera varenda gång.
    Samtidigt är det hopplöst att ha jobbat i grundskolan - många namn faller på att jag kopplar ihop dem med tidigare elever...
    Med andranamnen tänker vi att nr två är släktnamn - alla flickor i farmors släkt heter Linnéa i andranamn, t ex, så dottern fick heta det. Tredje namnet kan man ta ut svängarna lite på, bara för att det är kul.
    Alma är en favorit här också, alternativt Alva. Maria är ett släktnamn som jag aldrig fick ,för att min mamma, som själv bär det, inte tycker om det! Funderar på om man ska ta in det igen, om det blir en tjej... För jag gillar det!
  39. Medlem sedan
    Nov 2000
    #20

    Ja, jösses!

    De där listorna kommer att revideras många gånger om här också! Vi berättade dessutom för barnen idag, och de har ju också åsikter! (Erik, som han själv, eller Elliot, som bästa kompisen, alternativt Lisa från storasyster Lovisa... Hm! )

    Får inte min man att klura på namn innan stora UL om en dryg vecka, men sen, så!
    DÅ kommer jag att tjata öronen av honom.
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  40. 20
    Ja, jösses! De där listorna kommer att revideras många gånger om här också! Vi berättade dessutom för barnen idag, och de har ju också åsikter! (Erik, som han själv, eller Elliot, som bästa kompisen, alternativt Lisa från storasyster Lovisa... Hm! )

    Får inte min man att klura på namn innan stora UL om en dryg vecka, men sen, så!
    DÅ kommer jag att tjata öronen av honom.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Klurar och klurar och är nervös
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 18:39
  2. Klurar på andra namn
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 16:29
  3. Klurar fortfarande på namn
    By Quintuz in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 21:51
  4. Klurar på hur jag ska
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:53
  5. Klurar på namn..
    By m.e in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 19:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar