Han kan inte sluta känna sig sjuk.
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    Han kan inte sluta känna sig sjuk.

    För en vecka sedan åkte jag och min 8-årige son K till Legoland i Danmark tillsammans med en vännina och hennes son. Den första morgonen blev K dålig och spydde på en mack, sen åt han ingentin gunder dagen vilket är helt naturligt, På kvällen höll han igång som vanligt men lände sig "konstig" vid läggdags. Han hade hela tiden en hink/påse i närheten om han skulle må dåligt. Han åt ingenting till frukost nästa dag och vi hade hela tiden en på se med oss på Legoland, han drack mycket men åt knappt någonting. Full fart hela tiden, så fort han slappande av kände han sig "konstig". Han frågade en gång i halvtimmen " är jag frisk nu, tror du det?"/ Är jag frisk imorgon ? Samma sak på kvällen åt ingenting, hink brevid sängen. Dagen efter kände han sig fortfarande konstig så fort vi skulle ät aoch åt ingenting, bara drack lite. Så fortsatte det under hela vistelsen, på färjan på väg hem åt han äntligen mer än några tuggor, men på kvällen när vi kom hem kände han sig fortfarande dålig.

    Han åt nästan ingenting under gårdagen, ville fortfarande ha en hink/påse med sig "för säkerhets skull". Idag ville han absolut inte till fritids ifall han skulle bli sjuk. Han kan helt enkelt inte sluta känna efter och tror att han ska må dåligt så fort han äter. Vad ska man göra, han klarar sig ju inte hur länge som helst på bara dryck, hur ska detta kunna gå över???
    Vad ska jag göra, kontakta BUP, läkare?
  2. 1
    Han kan inte sluta känna sig sjuk. För en vecka sedan åkte jag och min 8-årige son K till Legoland i Danmark tillsammans med en vännina och hennes son. Den första morgonen blev K dålig och spydde på en mack, sen åt han ingentin gunder dagen vilket är helt naturligt, På kvällen höll han igång som vanligt men lände sig "konstig" vid läggdags. Han hade hela tiden en hink/påse i närheten om han skulle må dåligt. Han åt ingenting till frukost nästa dag och vi hade hela tiden en på se med oss på Legoland, han drack mycket men åt knappt någonting. Full fart hela tiden, så fort han slappande av kände han sig "konstig". Han frågade en gång i halvtimmen " är jag frisk nu, tror du det?"/ Är jag frisk imorgon ? Samma sak på kvällen åt ingenting, hink brevid sängen. Dagen efter kände han sig fortfarande konstig så fort vi skulle ät aoch åt ingenting, bara drack lite. Så fortsatte det under hela vistelsen, på färjan på väg hem åt han äntligen mer än några tuggor, men på kvällen när vi kom hem kände han sig fortfarande dålig.

    Han åt nästan ingenting under gårdagen, ville fortfarande ha en hink/påse med sig "för säkerhets skull". Idag ville han absolut inte till fritids ifall han skulle bli sjuk. Han kan helt enkelt inte sluta känna efter och tror att han ska må dåligt så fort han äter. Vad ska man göra, han klarar sig ju inte hur länge som helst på bara dryck, hur ska detta kunna gå över???
    Vad ska jag göra, kontakta BUP, läkare?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Klart att han mår dåligt om han inte äter. Försök få i honom lite grejer han gillar så att hans mage får lite att arbeta med (försiktigt i början).

    Om han envisas med att känna efter och känna sig sjuk så försök få honom på andra tankar elller ta honom till läkaren (han kan ju må illa av nån annan anledning)
  4. 2
    Klart att han mår dåligt om han inte äter. Försök få i honom lite grejer han gillar så att hans mage får lite att arbeta med (försiktigt i början).

    Om han envisas med att känna efter och känna sig sjuk så försök få honom på andra tankar elller ta honom till läkaren (han kan ju må illa av nån annan anledning)
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Jag tycker att du ska markera tydligt och säga att "nu är du frisk". Det är ju inte konstigt att han känner av magen om han äter för lite. hunger och illamånede är ju känslor som ligger ganska när varandra. Så var tydlig och påpeka att han är frisk och att det han känner troligen är hunger som kommer att gå över om han äter. Servera gärna mat som han tycker mycket om och glass och annat som är kul att äta. Jag kan förstå hans rädsla för att kräkas, jag tycker att det är mycket obehgligt och minsta lilla jag är magsjuk så undviker jag att äta för att slippa kräkas.
  6. 3
    Jag tycker att du ska markera tydligt och säga att "nu är du frisk". Det är ju inte konstigt att han känner av magen om han äter för lite. hunger och illamånede är ju känslor som ligger ganska när varandra. Så var tydlig och påpeka att han är frisk och att det han känner troligen är hunger som kommer att gå över om han äter. Servera gärna mat som han tycker mycket om och glass och annat som är kul att äta. Jag kan förstå hans rädsla för att kräkas, jag tycker att det är mycket obehgligt och minsta lilla jag är magsjuk så undviker jag att äta för att slippa kräkas.
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Ja vi har gjort det, jag har sagt att han är frisk, jag vet inte hur många gånger. Jag har erbjudit honom glass och youghurt och annat han gillar, men han äter bara någon tugga, sen känner han sig konstig. Jag har låtit honom äta i sin takt och inte brytt mig om han lämnat mat, men nu börjar det bli påfrestande att han fortfarande är "sjuk". Men det är som du säger, han är rädd för att kräkas och det är därför han inte äter. Jag känner också så när jag har magsjuka men skillnaden är att efter nån dag så har det ju gått över och hungern tar över, aptiten kommer tillbaks.
  8. 4
    Ja vi har gjort det, jag har sagt att han är frisk, jag vet inte hur många gånger. Jag har erbjudit honom glass och youghurt och annat han gillar, men han äter bara någon tugga, sen känner han sig konstig. Jag har låtit honom äta i sin takt och inte brytt mig om han lämnat mat, men nu börjar det bli påfrestande att han fortfarande är "sjuk". Men det är som du säger, han är rädd för att kräkas och det är därför han inte äter. Jag känner också så när jag har magsjuka men skillnaden är att efter nån dag så har det ju gått över och hungern tar över, aptiten kommer tillbaks.
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    Ja det blir ju en ond cirkel, han törs inte äta, därför mår han dåligt när han håller full fart men inte får i sig någon energi, men eftersom han mår dåligt så äter han inte. Själv tror han att han mår dåligt pga att han fortfarande är sjuk....Har försökt få honom på andra tankar, men han envisas med att känna efter.
  10. 5
    Ja det blir ju en ond cirkel, han törs inte äta, därför mår han dåligt när han håller full fart men inte får i sig någon energi, men eftersom han mår dåligt så äter han inte. Själv tror han att han mår dåligt pga att han fortfarande är sjuk....Har försökt få honom på andra tankar, men han envisas med att känna efter.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Men är han frisk då?
    Jag förstår inte varför du inte avbröt er vistelse så han fick vara sjuk och sängliggandes med sin magsjuka. Kroppen tar oerhört lång tid på sig att läka om den inte får vila ordentligt så ge honom tid, servera magsnäll mat - kokt mat. tills han själv känner sig frisk.
  12. 6
    Men är han frisk då?
    Jag förstår inte varför du inte avbröt er vistelse så han fick vara sjuk och sängliggandes med sin magsjuka. Kroppen tar oerhört lång tid på sig att läka om den inte får vila ordentligt så ge honom tid, servera magsnäll mat - kokt mat. tills han själv känner sig frisk.
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    När barn blir dåliga i magen kan det ta upp till två veckor om inte mer innan magen är återställd och de kan äta ordentligt.
    Låt honom vara för hans mage är antagligen inte bra ännu.
  14. 7
    När barn blir dåliga i magen kan det ta upp till två veckor om inte mer innan magen är återställd och de kan äta ordentligt.
    Låt honom vara för hans mage är antagligen inte bra ännu.
  15. Medlem sedan
    Feb 2007
    #8
    Visst hade vi kunnat avbryta semestern, men att åka 70 mil i en bil var inte alls aktuellt för hans del, han fick panik bara av tanken på att åka bil när han mådde dåligt.
    Vi bodde i en stuga och han hade all möjlighet att vila så mycket han ville, vilket jag uppmuntrade honom till, men efter att ha legat i 10-15 minuter så studsade han upp ur sängen igen och det var full fart.

    Nu är vi ju på hemmaplan och han kan vila hela dagarna om han vill men är tydligen full av energi, trots väldigt litet matintag.
  16. 8
    Visst hade vi kunnat avbryta semestern, men att åka 70 mil i en bil var inte alls aktuellt för hans del, han fick panik bara av tanken på att åka bil när han mådde dåligt.
    Vi bodde i en stuga och han hade all möjlighet att vila så mycket han ville, vilket jag uppmuntrade honom till, men efter att ha legat i 10-15 minuter så studsade han upp ur sängen igen och det var full fart.

    Nu är vi ju på hemmaplan och han kan vila hela dagarna om han vill men är tydligen full av energi, trots väldigt litet matintag.
  17. Medlem sedan
    Feb 2007
    #9
    Men det är svårt att låta honom vara när jag ser kílona rasa av honom.
  18. 9
    Men det är svårt att låta honom vara när jag ser kílona rasa av honom.
  19. Anonym
    #10
    Efter min 6-årings magsjuka tog det mer än en vecka att bli återställd.
    Det är otroligt stressande att se de där små liven tappa sin kilo! Revbenen stack ut på min tjej.
    Men försök att ha tålamod och ge honom lite att äta och lite oftare istället.
    Hoppas att han snart känner sig riktigt frisk och kry igen! Lycka till!
  20. 10
    Efter min 6-årings magsjuka tog det mer än en vecka att bli återställd.
    Det är otroligt stressande att se de där små liven tappa sin kilo! Revbenen stack ut på min tjej.
    Men försök att ha tålamod och ge honom lite att äta och lite oftare istället.
    Hoppas att han snart känner sig riktigt frisk och kry igen! Lycka till!
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Kanske får du markera ännu tydligare och inte bara servera maten utan säga åt honom att äta upp.
  22. 11
    Kanske får du markera ännu tydligare och inte bara servera maten utan säga åt honom att äta upp.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Är du orolig så ta honom till doktorn. Dricker de och är uppe så är det bra. Själv är jag alltid dålig i ca en vecka vid magsjuka.
    Jag skulle inte oroa mig för att kilona rasade ännu efter en vecka. Däremot skulle jag kanske misstänka nåt annat? Annat än magsjuka altså. Skulle ta ett blodsocker på honom om jag var du.
  24. 12
    Är du orolig så ta honom till doktorn. Dricker de och är uppe så är det bra. Själv är jag alltid dålig i ca en vecka vid magsjuka.
    Jag skulle inte oroa mig för att kilona rasade ännu efter en vecka. Däremot skulle jag kanske misstänka nåt annat? Annat än magsjuka altså. Skulle ta ett blodsocker på honom om jag var du.
  25. Bad-ankan
    #13
    Min son var likadan när han var mindre och hade varit spysjuk. Vissa magvirus gör att man,spec barn, kan känna sig dåliga en tid efter att själva kräkandet gått över.

    Försök truga i honom något litet som han gillar så tarmarna får lite aktivitet,Om din pojke sen inte har feber, klarar att få i sig vätska och kissar/bajsar regelbundet tycker jag du kan avvakta några dagar men fortsätter han känna sig vissen är det inte fel med ett läkarbesök.
    Lycka till
  26. 13
    Min son var likadan när han var mindre och hade varit spysjuk. Vissa magvirus gör att man,spec barn, kan känna sig dåliga en tid efter att själva kräkandet gått över.

    Försök truga i honom något litet som han gillar så tarmarna får lite aktivitet,Om din pojke sen inte har feber, klarar att få i sig vätska och kissar/bajsar regelbundet tycker jag du kan avvakta några dagar men fortsätter han känna sig vissen är det inte fel med ett läkarbesök.
    Lycka till
  27. Medlem sedan
    Jan 2007
    #14
    Han är sjuk. Och ni ska till läkaren för ett gäng blodprover. Inget annat. Barn hittar inte på att de är sjuka sådär bara.
  28. 14
    Han är sjuk. Och ni ska till läkaren för ett gäng blodprover. Inget annat. Barn hittar inte på att de är sjuka sådär bara.
  29. Medlem sedan
    Jan 2007
    #15
    Jag tycker att ditt svar är hemskt med tanke på att du inte vet om pojken är sjuk. Han bör undersökas av läkare. Att hitta på att man är sjuk när man är på legoland samt att kräkas är inte typiskt för barn.
  30. 15
    Jag tycker att ditt svar är hemskt med tanke på att du inte vet om pojken är sjuk. Han bör undersökas av läkare. Att hitta på att man är sjuk när man är på legoland samt att kräkas är inte typiskt för barn.
  31. Medlem sedan
    Jan 2007
    #16
    Är du galen? Han kanske har ett verkligt fysiskt fel?
  32. 16
    Är du galen? Han kanske har ett verkligt fysiskt fel?
  33. Medlem sedan
    Aug 2000
    #17
    Vilken fråga? Nej jag anser mig inte galen.
  34. 17
    Vilken fråga? Nej jag anser mig inte galen.
  35. Medlem sedan
    Aug 2000
    #18
    Klart att jag inte kan veta om pojken är sjuk, jag har inte träffat honom och är inte läkare. Men eftersom trådstartaren inte frågar efter läkarkompetens utan föräldra erfarenheter så ger jag mitt svar utifrån den vinkeln. Jag tar för givet att om det är ett läkarutlåtande hon vill ha så vänder hon sig till sin vc, inte till aff.
  36. 18
    Klart att jag inte kan veta om pojken är sjuk, jag har inte träffat honom och är inte läkare. Men eftersom trådstartaren inte frågar efter läkarkompetens utan föräldra erfarenheter så ger jag mitt svar utifrån den vinkeln. Jag tar för givet att om det är ett läkarutlåtande hon vill ha så vänder hon sig till sin vc, inte till aff.
  37. Medlem sedan
    Jan 2007
    #19
    Men tänk om barnet är sjukt och du bara trycker på om det psykologiska ?
  38. 19
    Men tänk om barnet är sjukt och du bara trycker på om det psykologiska ?
  39. Medlem sedan
    Jan 2007
    #20
    Om hon vill ha tips om vad som kan vara fel så tycker du att som förälder så är det enda du kan tänka dig är att barnet har psykologiska problem?

    Är du psykolog då?
  40. 20
    Om hon vill ha tips om vad som kan vara fel så tycker du att som förälder så är det enda du kan tänka dig är att barnet har psykologiska problem?

    Är du psykolog då?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Svartsjuka - vill sluta känna så
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 08:44
  2. Måste sluta känna, tänka och tro
    By otålig_tjej in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 08:51
  3. Vet inte vad jag ska känna
    By -Kikou- in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 20:43
  4. Sluta jobba för att ta hand om en sjuk
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 20:11
  5. Kan inte känna trådarna
    By nervig in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 20:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar