Kan jag hitta min släkt?
Adoption
  1. anonymt namn
    #1

    Kan jag hitta min släkt?

    Min pappa är adopterad, om jag nu vill göra lite efterforskningar om hans biologiska släkt hur gör jag då?

    Jag vet ju datum och församling, han har ju sina förnamn, men inte efternamnet förstås, jag har dock ett hum om vad efternamnet är.

    Jag tänker inte kontakta någon eller diskutera detta med någon, men jag skulle ändå vilja veta namnet på min farmor.
  2. 1
    Kan jag hitta min släkt? Min pappa är adopterad, om jag nu vill göra lite efterforskningar om hans biologiska släkt hur gör jag då?

    Jag vet ju datum och församling, han har ju sina förnamn, men inte efternamnet förstås, jag har dock ett hum om vad efternamnet är.

    Jag tänker inte kontakta någon eller diskutera detta med någon, men jag skulle ändå vilja veta namnet på min farmor.
  3. anonymt namn
    #2

    Om han är svenskadopterad

    så ska all info finnas hos Folkbokföringen.
    Dock beror det på när han är född eftersom allt inte är datoriserat längre tillbak (kanske 40-talet).
    Det är offentliga uppgifter, så det är bara att ringa och fråga.
  4. 2
    Om han är svenskadopterad så ska all info finnas hos Folkbokföringen.
    Dock beror det på när han är född eftersom allt inte är datoriserat längre tillbak (kanske 40-talet).
    Det är offentliga uppgifter, så det är bara att ringa och fråga.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Det är inte offentliga uppgifter. Så länge din pappa är i livet är han den ende som kan ta reda på det. Detta för att föräldrar som adopterat bort inte ska kunna eftersöka barnen senare.

    Om du däremot ändå vet en hel del om dem så är det möjligt att du kan kringgå det hela genom att söka på deras personuppgifter, som kan vara offentliga. Du kanske dock inte kan vara säker.

    Hade du tänkt att ta reda på det utan att din pappa skulle få veta det? Det kan vara en känslig fråga för en del adopterade.
  6. 3
    Det är inte offentliga uppgifter. Så länge din pappa är i livet är han den ende som kan ta reda på det. Detta för att föräldrar som adopterat bort inte ska kunna eftersöka barnen senare.

    Om du däremot ändå vet en hel del om dem så är det möjligt att du kan kringgå det hela genom att söka på deras personuppgifter, som kan vara offentliga. Du kanske dock inte kan vara säker.

    Hade du tänkt att ta reda på det utan att din pappa skulle få veta det? Det kan vara en känslig fråga för en del adopterade.
  7. anonymt namn
    #4
    Jag har funderat lite kring det här och har en följdfråga. Jag vet vilken församling han är född i, kan jag be om ett utdrag på alla kvinnor som födde barn ett visst datum i en viss församling? Jag har ett hum om efternamnet.
  8. 4
    Jag har funderat lite kring det här och har en följdfråga. Jag vet vilken församling han är född i, kan jag be om ett utdrag på alla kvinnor som födde barn ett visst datum i en viss församling? Jag har ett hum om efternamnet.

Liknande trådar

  1. Släkt...
    By AnnaMalva in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 09:24
  2. I min släkt...
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:48
  3. Vad är det för fel på min släkt...?
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 13:22
  4. Jul och släkt
    By *Polgara* in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 21:18
  5. Jul och släkt
    By *Polgara* in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 21:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar