Hjälp - lös tand hos 4,5 åring??
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Hjälp - lös tand hos 4,5 åring??

    Js ena framtand är lös (den nedre främre). HOn klagade på tandvärk häromdagen men allt såg ok ut och hon pratade inget mer om det. Idag när vi var ute på lunch fick hon plötsligt jätteont och när vi bad henne peka såg maken att tanden såg lös ut. Nu är vi hemma och jag fick efter mycket om och men kolla och jo... den är lös...

    Allt ser helt ok ut - det ser inte rött, infekterat eller missfärgat ut. Jag har noterat att de nedre tänderna har vuxit ihop lite mer den senaste tiden - så kanske den har varit lös länge...

    Sitter och researchar dentist för fullt för att ta in henne...

    Men kan man tappa mjölktänder nu?? Kommer hon gå med en glugg i flera år nu?? ;-(
    Mina små betraktelser från Californien: http://jacalica.blogspot.com/
  2. 1
    Hjälp - lös tand hos 4,5 åring?? Js ena framtand är lös (den nedre främre). HOn klagade på tandvärk häromdagen men allt såg ok ut och hon pratade inget mer om det. Idag när vi var ute på lunch fick hon plötsligt jätteont och när vi bad henne peka såg maken att tanden såg lös ut. Nu är vi hemma och jag fick efter mycket om och men kolla och jo... den är lös...

    Allt ser helt ok ut - det ser inte rött, infekterat eller missfärgat ut. Jag har noterat att de nedre tänderna har vuxit ihop lite mer den senaste tiden - så kanske den har varit lös länge...

    Sitter och researchar dentist för fullt för att ta in henne...

    Men kan man tappa mjölktänder nu?? Kommer hon gå med en glugg i flera år nu?? ;-(
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    En del tappar tänderna tidigare än andra... vanligtvis är det ju vid 5-6 men hon är väl rätt stor och det är ju genetiskt betingat. Hon kommerkanske ha glugg ett tag, men det kommer ju tänder förr eller senare! K tappade sina första när hon var 6, medan V har 2 lösa nu.
  4. 2
    En del tappar tänderna tidigare än andra... vanligtvis är det ju vid 5-6 men hon är väl rätt stor och det är ju genetiskt betingat. Hon kommerkanske ha glugg ett tag, men det kommer ju tänder förr eller senare! K tappade sina första när hon var 6, medan V har 2 lösa nu.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    min J tappade första tanden två månader efter hon fyllde fem. Har hört att om man fick tänderna tidigt kan man även tappa dem tidigt.
  6. 3
    min J tappade första tanden två månader efter hon fyllde fem. Har hört att om man fick tänderna tidigt kan man även tappa dem tidigt.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Ja.. tydligen... var såå övertygad om att det var 6-7... men jaha... jag har tydligen en väldigt tidigt tjej. Inte fick hon tänder speciellt tidigt heller...

    Får ge en crash course i tandfé-principen... och snabbt förklara att hon nog kommer bli av med en tand... har inte ens tänkt att prata om det alls - trodde jag hade minst ett år till på mig.
  8. 4
    Ja.. tydligen... var såå övertygad om att det var 6-7... men jaha... jag har tydligen en väldigt tidigt tjej. Inte fick hon tänder speciellt tidigt heller...

    Får ge en crash course i tandfé-principen... och snabbt förklara att hon nog kommer bli av med en tand... har inte ens tänkt att prata om det alls - trodde jag hade minst ett år till på mig.
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
    Sonen tappade sina runt och innan 5 års ålder. Han var tidig med att få sina första tänder också.
  10. 5
    Sonen tappade sina runt och innan 5 års ålder. Han var tidig med att få sina första tänder också.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Tvärtom här!

    Har en 8,5 aring som inte alls vill tappa sina tänder, och till sina 140 cm sa ser hans tänder sa ynkliga ut i munnen!

    Han har tappat en framtand och 2 tänder i underkäken..... snacka om sent!
    Men jag har 2 till som är likadana!
    Alexia som fyller 7 i augusti har heller inga pa G!

    Men tandläkaren har sagt att inte oroa mig de trillar tids nog....

    Kram
  12. 6
    Tvärtom här! Har en 8,5 aring som inte alls vill tappa sina tänder, och till sina 140 cm sa ser hans tänder sa ynkliga ut i munnen!

    Han har tappat en framtand och 2 tänder i underkäken..... snacka om sent!
    Men jag har 2 till som är likadana!
    Alexia som fyller 7 i augusti har heller inga pa G!

    Men tandläkaren har sagt att inte oroa mig de trillar tids nog....

    Kram

Liknande trådar

  1. HJÄLP-sprucken tand!
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 15:58
  2. 2-åring med lös mage; ännu 1 tand på g??
    By Alexandra07 in forum Mage & tarm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 13:11
  3. Laga tand på 7-åring, hur går det till?
    By MymlanI in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 07:54
  4. Laga tand på 4-åring
    By trillianna in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 11:43
  5. min 6 åring tappade sin första tand
    By Linda m. 4 barn in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 13:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar