För mycket fostervatten??
_0809 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    För mycket fostervatten??

    Någon som vet vad man gör om det finns för mycket fostervatten?
  2. 1
    För mycket fostervatten?? Någon som vet vad man gör om det finns för mycket fostervatten?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Googlade och hittade: Vet ej om du tycker det är användbart.

    mvh

    Polyhydramnios eller för mycket vatten är när fostervattnet mäter mer än 25 cm i amniotic fluid index (AFI). Fostervattnet omsätts relativt snabbt. Fostret dricker fostervatten och kissar ut.

    Den vanligaste orsaken till polyhydramnios är att sockeromsättningen inte är optimal. Om modern inte tar hand om sitt socker så får fostret ta hand om det. Fostret kissar då mer och fostervattenmängden ökar. Ofta är fostret större än normalt vid denna orsak. Andra anledningar till att fostervattnet ökar är att fostret inte dricker eller kissar normalt. Det kan bero på flera olika orsaker, bland annat att det är en förträngning i matstrupen eller i nedre magmunnen. Av denna anledning görs ofta en ultraljudsgranskning av fosteranatomin vid polyhydramnios.

    Vad kan jag göra för att minska polyhydramniosen?

    Genom att motionera minst 30 minuter var dag förbättras sockeromsättningen avsevärt. För att minska sockerintaget kan man även undvika att dricka läsk och juicer. Detta kan vara effektivt om sockeromsättningen inte är optimal

    Vad är risken med att ha polyhydramnios?

    Fostret ligger ofta inte lika stabilt vid för mycket fostervatten som annars. Är det mycket stor mängd fostervatten kan det vara besvärande, risken ökar då även att fostret föds för tidigt, sk prematurbörd. Det finns ett flertal ovanliga anledningar till polyhydramnios. Ultraljudsundersökningen (ovan) görs för att förutsäga dessa.
  4. 2
    Googlade och hittade: Vet ej om du tycker det är användbart.

    mvh

    Polyhydramnios eller för mycket vatten är när fostervattnet mäter mer än 25 cm i amniotic fluid index (AFI). Fostervattnet omsätts relativt snabbt. Fostret dricker fostervatten och kissar ut.

    Den vanligaste orsaken till polyhydramnios är att sockeromsättningen inte är optimal. Om modern inte tar hand om sitt socker så får fostret ta hand om det. Fostret kissar då mer och fostervattenmängden ökar. Ofta är fostret större än normalt vid denna orsak. Andra anledningar till att fostervattnet ökar är att fostret inte dricker eller kissar normalt. Det kan bero på flera olika orsaker, bland annat att det är en förträngning i matstrupen eller i nedre magmunnen. Av denna anledning görs ofta en ultraljudsgranskning av fosteranatomin vid polyhydramnios.

    Vad kan jag göra för att minska polyhydramniosen?

    Genom att motionera minst 30 minuter var dag förbättras sockeromsättningen avsevärt. För att minska sockerintaget kan man även undvika att dricka läsk och juicer. Detta kan vara effektivt om sockeromsättningen inte är optimal

    Vad är risken med att ha polyhydramnios?

    Fostret ligger ofta inte lika stabilt vid för mycket fostervatten som annars. Är det mycket stor mängd fostervatten kan det vara besvärande, risken ökar då även att fostret föds för tidigt, sk prematurbörd. Det finns ett flertal ovanliga anledningar till polyhydramnios. Ultraljudsundersökningen (ovan) görs för att förutsäga dessa.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Ok, tack för du tog dig tid!!
  6. 3
    Ok, tack för du tog dig tid!!
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Jag har för mig att jag har hört om någon som de tappade på fostervatten av den anledningen, kan det stämma? Blir lite osäker nu och minns inte sammanhanget så det kanske inte är något att ta på allvar
  8. 4
    Jag har för mig att jag har hört om någon som de tappade på fostervatten av den anledningen, kan det stämma? Blir lite osäker nu och minns inte sammanhanget så det kanske inte är något att ta på allvar

Liknande trådar

  1. Hur mycket fostervatten måste de ta?
    By Landsbyggsmamman in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 18:08
  2. Mycket flytningar eller fostervatten???
    By Vill in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 08:10
  3. För mycket fostervatten
    By Heffaklumpen- in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 10:35
  4. Fortfarande mycket fostervatten
    By ka70 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 08:38
  5. För mycket fostervatten.
    By ka70 in forum Komplikationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 16:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar