Sist ut?
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Sist ut?

    Idag gick sonen sin sista dag i skolan och nu har han ärnltigen sommarlov. Sjukt lång termin och alldeles för kort sommarlov enligt mig. Varför ska fyraåringar gå i skolan nästan hela sommaren? Jag tror inte att han skulle bli dummare eller mindre bildad även om sommarlovet hade börjat någon gång i juni.
  2. 1
    Sist ut? Idag gick sonen sin sista dag i skolan och nu har han ärnltigen sommarlov. Sjukt lång termin och alldeles för kort sommarlov enligt mig. Varför ska fyraåringar gå i skolan nästan hela sommaren? Jag tror inte att han skulle bli dummare eller mindre bildad även om sommarlovet hade börjat någon gång i juni.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Verkligen inte kul att gå i

    skola till slutet på juli, men jag tycker ändå att det e vettigare att få flera längre lov än ett jättelångt sommarlov.

    Skönt med sommarlov dock, har du börjat jobba hemifrån nu?
  4. 2
    Verkligen inte kul att gå i skola till slutet på juli, men jag tycker ändå att det e vettigare att få flera längre lov än ett jättelångt sommarlov.

    Skönt med sommarlov dock, har du börjat jobba hemifrån nu?
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Ja det håller jag egentligen med om, men helst vill jag både äta kakan och ha den kvar, både half term lov men också tidigare sommarlov.

    Ja, igår var min sista arbetsdag på jobbet. Nu jobbar jag hemifrån. Härligt!! Dock lite svårt att få klart det jag måste göra innan vi åker till Sverige med tanke på att det är sommarlov nu . I höst kommer det dock vara underbart att slippa pendla och kunna jobba hemifrån.

    Hur går det för er? Är ni fortfarande i Sverige eller är ni tillbaka i Skottland?
  6. 3
    Ja det håller jag egentligen med om, men helst vill jag både äta kakan och ha den kvar, både half term lov men också tidigare sommarlov.

    Ja, igår var min sista arbetsdag på jobbet. Nu jobbar jag hemifrån. Härligt!! Dock lite svårt att få klart det jag måste göra innan vi åker till Sverige med tanke på att det är sommarlov nu . I höst kommer det dock vara underbart att slippa pendla och kunna jobba hemifrån.

    Hur går det för er? Är ni fortfarande i Sverige eller är ni tillbaka i Skottland?
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Ja, det förstår jag

    himla lätt för mig att säga att långa påsklov e bra, när jag haft barnen hemma i evighetern nu.

    Nu e vi i hussökartagen, har flytthattat till edinburgh hela sommaren nu, men nu e det dags att kika efter något nytt.

    Hoppas det inte blir för stressigt för dig innan semestern.

    kram Mmia
  8. 4
    Ja, det förstår jag himla lätt för mig att säga att långa påsklov e bra, när jag haft barnen hemma i evighetern nu.

    Nu e vi i hussökartagen, har flytthattat till edinburgh hela sommaren nu, men nu e det dags att kika efter något nytt.

    Hoppas det inte blir för stressigt för dig innan semestern.

    kram Mmia
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Min son går i skolan året om fast på sommar terminen är det ju lite slappare och de gör mer utflykter. Det är ju trist förstås om det är obligatoriskt och han är bara 4!
  10. 5
    Min son går i skolan året om fast på sommar terminen är det ju lite slappare och de gör mer utflykter. Det är ju trist förstås om det är obligatoriskt och han är bara 4!
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Lycka till med att hitta något nytt! Jag är imponerad över att ni orkar flytta så ofta. Jag är bra på att packa lådor men dålig på att packa upp så egebtligen borde varje flytt bli lättare eftersom många lådor inte har packats upp, men det fungerar tyvärr inte så... Fast vi trivs i vårt lilla hus så vi stannar nog ett tag till, iallafall så länge som sonen går i den skolan. Det är guld värt att ha 5 minuters promenad till skolan.
  12. 6
    Lycka till med att hitta något nytt! Jag är imponerad över att ni orkar flytta så ofta. Jag är bra på att packa lådor men dålig på att packa upp så egebtligen borde varje flytt bli lättare eftersom många lådor inte har packats upp, men det fungerar tyvärr inte så... Fast vi trivs i vårt lilla hus så vi stannar nog ett tag till, iallafall så länge som sonen går i den skolan. Det är guld värt att ha 5 minuters promenad till skolan.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Året om? är det typ camp på sommaren då?

    Detta läsåret (sonen var alltså precis fyllda tre när han bärjade) är egentligen inte obligatoriskt, men om man vill gå i just den skolan är det obligatorsikt eftersom pre-reception eleverna har förtur till reception (som är första riktiga skolåret) och det är otroligt svårt att komma in så man har inget val.
  14. 7
    Året om? är det typ camp på sommaren då?

    Detta läsåret (sonen var alltså precis fyllda tre när han bärjade) är egentligen inte obligatoriskt, men om man vill gå i just den skolan är det obligatorsikt eftersom pre-reception eleverna har förtur till reception (som är första riktiga skolåret) och det är otroligt svårt att komma in så man har inget val.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Jag vill bara påpeka att jag egentligen kan stava. Ibland blir man mörkrädd när man ser hur man skriver.
  16. 8
    Jag vill bara påpeka att jag egentligen kan stava. Ibland blir man mörkrädd när man ser hur man skriver.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Sommaren är skola med vissa lättare inslag men alltså inte obligatorisk dvs mer skola än camp i karaktären men inte obligatoriskt. Lov emellan. DVs 2 jan - 14 maj termin LOV dryga 2 veckor till 2 juni. 2 juni-31juli sommartermin Lov knappa 2 veckor till 11 augusti. termin till 19e dec. Lov igen sas.
  18. 9
    Sommaren är skola med vissa lättare inslag men alltså inte obligatorisk dvs mer skola än camp i karaktären men inte obligatoriskt. Lov emellan. DVs 2 jan - 14 maj termin LOV dryga 2 veckor till 2 juni. 2 juni-31juli sommartermin Lov knappa 2 veckor till 11 augusti. termin till 19e dec. Lov igen sas.
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Vad är reception? Pre-reception?
  20. 10
    Vad är reception? Pre-reception?
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11

    Reception

    e som ett förskoleår, som är knutet till grundskolan. Vissa dagis/förskolor har så att man kan gå 0:an (som ej är obligatorisk i UK, men som skolorna gärna ser att man går och de flesta gör) som en slags förskola till 1:an.

    Pre-reception kallas väl de som går innan 0:an. Ibland suddas linjen mellan skolan och dagis ut. På ett av Isaacs dagis kunde de gå där t o m reception, medan andra skolor har reception sin förstaklass medan många privatskolor har både dagis och skolan "i samma" och barnen går alltså bara vidare från dagis in till skolverksamheten.
  22. 11
    Reception e som ett förskoleår, som är knutet till grundskolan. Vissa dagis/förskolor har så att man kan gå 0:an (som ej är obligatorisk i UK, men som skolorna gärna ser att man går och de flesta gör) som en slags förskola till 1:an.

    Pre-reception kallas väl de som går innan 0:an. Ibland suddas linjen mellan skolan och dagis ut. På ett av Isaacs dagis kunde de gå där t o m reception, medan andra skolor har reception sin förstaklass medan många privatskolor har både dagis och skolan "i samma" och barnen går alltså bara vidare från dagis in till skolverksamheten.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Lite som K och Pre-K här i USA då. Trodde det var så men blev osäker pga namnet Tänkte ju mest på Wedding reception LOL
  24. 12
    Lite som K och Pre-K här i USA då. Trodde det var så men blev osäker pga namnet Tänkte ju mest på Wedding reception LOL
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Reception är ju

    där man blir mottagen, eller själva emottagandet i sig, så inte helt ologiskt ändå.

    Nu hemskolade jag under reception, så jag ska inte orda mer om det.
  26. 13
    Reception är ju där man blir mottagen, eller själva emottagandet i sig, så inte helt ologiskt ändå.

    Nu hemskolade jag under reception, så jag ska inte orda mer om det.
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    MammaMia Jag har nog inte helt koll men var bor ni nu och var bodde ni innan?
  28. 14
    MammaMia Jag har nog inte helt koll men var bor ni nu och var bodde ni innan?
  29. Medlem sedan
    Jan 2002
    #15

    Vet knappt själv! :)

    Innan bodde vi i sv om london, sen 1år i Edinburgh och nu tillbaka igen. Har hattat rätt mycket över till Sverige i sommar då vi råkade ut för tråkigheter med Is skola när han slutade där och så får barnen mer svenska sommarminnen än flyttminnen från den här tiden. Just nu är vi mitt i flytten kan man säga.
  30. 15
    Vet knappt själv! :) Innan bodde vi i sv om london, sen 1år i Edinburgh och nu tillbaka igen. Har hattat rätt mycket över till Sverige i sommar då vi råkade ut för tråkigheter med Is skola när han slutade där och så får barnen mer svenska sommarminnen än flyttminnen från den här tiden. Just nu är vi mitt i flytten kan man säga.
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    Men alltså det där var ju helt OK. VI flyttade till NM juni 2005. I juli 2006 flyttade vi till California, I dec 2006 flyttade vi tillbaka till NM. I Augusti 2007 flyttade vi till Seattle. I Januari 2008 flyttade jag tillbaka till NM men annan stad och nu i juli kom maken efter.... Ni bor alltså SW of LON igen? Hur långt bort? Närmare än ANna UK?
  32. 16
    Men alltså det där var ju helt OK. VI flyttade till NM juni 2005. I juli 2006 flyttade vi till California, I dec 2006 flyttade vi tillbaka till NM. I Augusti 2007 flyttade vi till Seattle. I Januari 2008 flyttade jag tillbaka till NM men annan stad och nu i juli kom maken efter.... Ni bor alltså SW of LON igen? Hur långt bort? Närmare än ANna UK?
  33. Medlem sedan
    Jan 2002
    #17

    Nej, vi letar hus i det har

    läget. Allt från Berkshire (väster om) till Kent (se). Huset är viktigare än platsen tänker vi just nu, men det återstår att se. B har varit och kollat på ett hus ikväll som kan vara något. Ett Art Decohus med trägolv överallt. Är väldigt sugen på enkelt, rent, fräscht, lättstädat...

    Jag hänger inte alls med i alla dina flyttar, men jag har varit lite dålig på att uppdatera mig (och er) här inne på sistone. Oj, nu satte sonen på tvspelet som jag ..weuw, nu börjar racet!
  34. 17
    Nej, vi letar hus i det har läget. Allt från Berkshire (väster om) till Kent (se). Huset är viktigare än platsen tänker vi just nu, men det återstår att se. B har varit och kollat på ett hus ikväll som kan vara något. Ett Art Decohus med trägolv överallt. Är väldigt sugen på enkelt, rent, fräscht, lättstädat...

    Jag hänger inte alls med i alla dina flyttar, men jag har varit lite dålig på att uppdatera mig (och er) här inne på sistone. Oj, nu satte sonen på tvspelet som jag ..weuw, nu börjar racet!
  35. Medlem sedan
    Dec 2005
    #18
    Ditt foto på temat RED --- är outstanding!!! WOW vilket foto!
  36. 18
    Ditt foto på temat RED --- är outstanding!!! WOW vilket foto!
  37. Medlem sedan
    Jan 2002
    #19
    Åh, du e snäll.
  38. 19
    Åh, du e snäll.
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Jag håller med! Jättefina foton, verkligen.
  40. 20
    Jag håller med! Jättefina foton, verkligen.

Liknande trådar

  1. sist med UL?
    By xaramia in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 18:41
  2. Är jag sist ut?
    By Pia 28 väntar 2:an in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 15:57
  3. Sist ut?
    By indra76 in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 11:04
  4. Ett tag sen sist!
    By Silja in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 17:23
  5. Det var ett tag sen sist
    By Ansan m A&T in forum _03 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 19:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar