Bjuda på barnkalas?
Ordet är fritt
  1. Misell
    #1

    Bjuda på barnkalas?

    Vi ska ha barnkalas för sonen som fyller 4.
    På hans dagis finns det en hel del syskonpar. Tycker ni att det är ok att bara bjuda den ena i syskonparet eller bör man bjuda båda?
    Jag tvekar lite....vissa umgås han ju liksom inte med
  2. 1
    Bjuda på barnkalas? Vi ska ha barnkalas för sonen som fyller 4.
    På hans dagis finns det en hel del syskonpar. Tycker ni att det är ok att bara bjuda den ena i syskonparet eller bör man bjuda båda?
    Jag tvekar lite....vissa umgås han ju liksom inte med
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Jennie har varit på kalas

    Utan att Pontus varit bjuden. Ser inget konstigt i det. De går på samma avdelning men har olika kompisar då Jennie är 4 och Pontus bara 2
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  4. 2
    Jennie har varit på kalas Utan att Pontus varit bjuden. Ser inget konstigt i det. De går på samma avdelning men har olika kompisar då Jennie är 4 och Pontus bara 2
  5. Medlem sedan
    Jul 2008
    #3
    Om jag visste att barnen hade syskon skulle jag bjudit alla i syskonskaran i lagom ålder.
  6. 3
    Om jag visste att barnen hade syskon skulle jag bjudit alla i syskonskaran i lagom ålder.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Mina tjejer blev nästan alltid bjudna tillsammans när de gick på dagis, men det var ju för att de hade samma kompisar.

    Är det kompisar båda två så är det väl naturligt att bjuda båda.
  8. 4
    Mina tjejer blev nästan alltid bjudna tillsammans när de gick på dagis, men det var ju för att de hade samma kompisar.

    Är det kompisar båda två så är det väl naturligt att bjuda båda.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Det finns ingen anledning att bjuda syskonen. De får gå på sina kalas med sina kompisar.
  10. 5
    Det finns ingen anledning att bjuda syskonen. De får gå på sina kalas med sina kompisar.
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    Tycker gott man bara behöver bjuda den ena.HAr aldrig varit med om att någon bjudit syskon också,inte ens om de är nära i ålder.
  12. 6
    Tycker gott man bara behöver bjuda den ena.HAr aldrig varit med om att någon bjudit syskon också,inte ens om de är nära i ålder.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Antingen bjuder du ALLA syskon (om det finns plats och ni känner att ni har råd) eller så bjuder du bara dagiskompisarna.

    Jag skulle inte bjuda syskonen om jag bjöd hela dagisavdelningen. Om däremot någon frågade om det gick att ta med syskon (pga brist på barnvakt?) skulle jag givetvis inte säga nej.
  14. 7
    Antingen bjuder du ALLA syskon (om det finns plats och ni känner att ni har råd) eller så bjuder du bara dagiskompisarna.

    Jag skulle inte bjuda syskonen om jag bjöd hela dagisavdelningen. Om däremot någon frågade om det gick att ta med syskon (pga brist på barnvakt?) skulle jag givetvis inte säga nej.
  15. Misell
    #8
    Klarläggande.
    Jag kanske var otydlig eller så missförstår jag ditt svar - vet inte vilket, men alltså - syskonen går OCKSÅ på hans dagis.
    Det finns en tre-fyra syskonpar som går på hans dagis, men i vissa fall brukar han bara leka med den ena och ytterst sällan nämna den andra.
    Äldre/yngre syskon till dagiskompisarna som inte går där skulle jag aldrig ens tänka tanken på att bjuda såvida vi inte hade umgåtts med dem privat förstås.
    Missförstod jag ditt svar eller missförstod du mitt inlägg?
  16. 8
    Klarläggande.
    Jag kanske var otydlig eller så missförstår jag ditt svar - vet inte vilket, men alltså - syskonen går OCKSÅ på hans dagis.
    Det finns en tre-fyra syskonpar som går på hans dagis, men i vissa fall brukar han bara leka med den ena och ytterst sällan nämna den andra.
    Äldre/yngre syskon till dagiskompisarna som inte går där skulle jag aldrig ens tänka tanken på att bjuda såvida vi inte hade umgåtts med dem privat förstås.
    Missförstod jag ditt svar eller missförstod du mitt inlägg?
  17. Medlem sedan
    Apr 2004
    #9
    Ja,om syskonen också går på dagis blir det ju LITE svårare kanske.Men jag tycker ändå inte att man behöver bjuda mer än den av dem som barnet brukar leka med.Annars skulle det lätt bli ohanterligt.
  18. 9
    Ja,om syskonen också går på dagis blir det ju LITE svårare kanske.Men jag tycker ändå inte att man behöver bjuda mer än den av dem som barnet brukar leka med.Annars skulle det lätt bli ohanterligt.
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Om det inte är väldigt mycket besvär för din del, så brukar det bli mindre ledsna barn om du bjuder syskonpar också. Dagis är ju dagis och inte som när de sedan går på fritids.
  20. 10
    Om det inte är väldigt mycket besvär för din del, så brukar det bli mindre ledsna barn om du bjuder syskonpar också. Dagis är ju dagis och inte som när de sedan går på fritids.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    Aha!
    Men de kanske inte går på samma avdelning? Eller är det syskonavdelning?

    Det viktigaste tycker jag är att man bjuder en "logisk grupp" så att det är klart och tydligt vilka som fått inbjudan. Man bjuder inte 4 av 5 pojkar, man bjuder inte 2 äldre/yngre syskon om det finns 4...
  22. 11
    Aha!
    Men de kanske inte går på samma avdelning? Eller är det syskonavdelning?

    Det viktigaste tycker jag är att man bjuder en "logisk grupp" så att det är klart och tydligt vilka som fått inbjudan. Man bjuder inte 4 av 5 pojkar, man bjuder inte 2 äldre/yngre syskon om det finns 4...
  23. Medlem sedan
    Dec 2007
    #12

    Helt ok

    Däremot hade jag inte skilt på tvillingar.
  24. 12
    Helt ok Däremot hade jag inte skilt på tvillingar.
  25. Misell
    #13
    Jo, de går på samma avdelning allihop. Det är 1-6 års avdelningar på vårt dagis så det blir en väldig blandning av åldrar.
    Jaghar inte tänkt bjuda någon ifrån de andra avdelningarna även om sonen vill bjuda en från grannavdelningen. Jag tycker dock att det blir konstigt att bara bjuda EN ifrån den avdelningen.
  26. 13
    Jo, de går på samma avdelning allihop. Det är 1-6 års avdelningar på vårt dagis så det blir en väldig blandning av åldrar.
    Jaghar inte tänkt bjuda någon ifrån de andra avdelningarna även om sonen vill bjuda en från grannavdelningen. Jag tycker dock att det blir konstigt att bara bjuda EN ifrån den avdelningen.
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14
    Jag förstår inte det där. Man bjuder väl sina _vänner_ på sina egna fester? Och om jag är _vän_ med Nisse OCH hans storebror Kalle, så bjuder jag Nisse och Kalle, men om jag är _vän_ med Lisa, men inte med hennes storasyster Lotta, så bjuder Lisa. Varför ska man bjuda folk man inte känner alt inte tycker om???
  28. 14
    Jag förstår inte det där. Man bjuder väl sina _vänner_ på sina egna fester? Och om jag är _vän_ med Nisse OCH hans storebror Kalle, så bjuder jag Nisse och Kalle, men om jag är _vän_ med Lisa, men inte med hennes storasyster Lotta, så bjuder Lisa. Varför ska man bjuda folk man inte känner alt inte tycker om???
  29. Medlem sedan
    Sep 2002
    #15
    Varför inte? Bjuder du per automatik ALLA dina arbetskamrater - människor du faktiskt fösts ihop med utan att kunna påverka det - på dina privata fester? Eller väljer du ut vilka du vill bjuda?

    Jag gör självklart det senare. Jag kan vara trevlig och professionell på jobbet även mot folk jag inte har några andra gemensamma nämnare med än vår arbetsgivare - men på mina _privata_ fäster förbehåller jag mig rätten att välja vilka jag bjuder.

    Och inbjudan går självklart hem till personen och delas inte ut på jobbet / dagis.
  30. 15
    Varför inte? Bjuder du per automatik ALLA dina arbetskamrater - människor du faktiskt fösts ihop med utan att kunna påverka det - på dina privata fester? Eller väljer du ut vilka du vill bjuda?

    Jag gör självklart det senare. Jag kan vara trevlig och professionell på jobbet även mot folk jag inte har några andra gemensamma nämnare med än vår arbetsgivare - men på mina _privata_ fäster förbehåller jag mig rätten att välja vilka jag bjuder.

    Och inbjudan går självklart hem till personen och delas inte ut på jobbet / dagis.
  31. Medlem sedan
    Sep 2002
    #16
    Varför inte? De tvillingar jag känner vill vara individer. Inte ett kollektiv.
  32. 16
    Varför inte? De tvillingar jag känner vill vara individer. Inte ett kollektiv.

Liknande trådar

  1. vilka bjuda barnkalas?
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 07:34
  2. barnkalas - ang bjuda
    By anonymt namn in forum Etik & moral
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 14:21
  3. Vem bjuda på barnkalas?
    By Zilba in forum _05 Vårbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 23:03
  4. Måste man bjuda tillbaka(barnkalas?
    By Hoppas på synpunkter! in forum Mammasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 10:53
  5. Barnkalas, bjuda eller inte
    By Linda in forum Småbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 07:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar