När är man en familj?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2008
    #1

    När är man en familj?

    Räknas man bara som en familj om det finns släktband eller en kärleksrelation som knyter samman? Funderar vidare om det här med kollektivboende t ex om dessa tre vuuxna individer bor tillsammans, har delvis gemensam ekonomi, delar vardagliga sysslor, hjälps åt med barnen även om det inte finns några biologiska band. Är de en familj då? Eller bor de bara i en annorlunda konstellation?
  2. 1
    När är man en familj? Räknas man bara som en familj om det finns släktband eller en kärleksrelation som knyter samman? Funderar vidare om det här med kollektivboende t ex om dessa tre vuuxna individer bor tillsammans, har delvis gemensam ekonomi, delar vardagliga sysslor, hjälps åt med barnen även om det inte finns några biologiska band. Är de en familj då? Eller bor de bara i en annorlunda konstellation?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Ja, jag skulle kalla dem för familj.
  4. 2
    Ja, jag skulle kalla dem för familj.
  5. Medlem sedan
    Jun 2008
    #3
    De är inte en familj. Jag skulle kalla dom för ett kollektiv. Eller bara för några personer som delar lägenhet, beroende på HUR mycket de har gemensamt.
  6. 3
    De är inte en familj. Jag skulle kalla dom för ett kollektiv. Eller bara för några personer som delar lägenhet, beroende på HUR mycket de har gemensamt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Det beror på dom själva.
    Dom kan vara både familj o kollektiv. det beror på vad dom har för känslomässiga band dom emellan.
  8. 4
    Det beror på dom själva.
    Dom kan vara både familj o kollektiv. det beror på vad dom har för känslomässiga band dom emellan.
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Delar man vardagen mer eller mindre på det sättet, då skulle jag säga att man är en familj. Om man VILL vara en familj.
  10. 5
    Delar man vardagen mer eller mindre på det sättet, då skulle jag säga att man är en familj. Om man VILL vara en familj.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Beror på tycker jag

    Man blir inte en familj bara för att man bor ihop, men känner man sig som en familj, så är man det tycker jag, men de har inte med ekonomi att göra.
  12. 6
    Beror på tycker jag Man blir inte en familj bara för att man bor ihop, men känner man sig som en familj, så är man det tycker jag, men de har inte med ekonomi att göra.
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Det finns ju personer som räknar sig som familjer utan att dela ekonomi eller skötsel av barnen. Så det är nog mer hos dem själva att avgöra om de är en familj eller inte.

    Finns ju de som varken bor ihop, har inga släktband, ingen vardag ihop osv, men ändå räknar sig som familj.

    Jag tror nog att man får mäta det själv.
  14. 7
    Det finns ju personer som räknar sig som familjer utan att dela ekonomi eller skötsel av barnen. Så det är nog mer hos dem själva att avgöra om de är en familj eller inte.

    Finns ju de som varken bor ihop, har inga släktband, ingen vardag ihop osv, men ändå räknar sig som familj.

    Jag tror nog att man får mäta det själv.
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8

    När man kallar sig en familj

    Jag började kalla oss för familj först när liltjoppan kom, innan dess var vi bara sambos. Men om någon vill kalla sig och sin katt för familj så får den så gärna göra det.
    When something's not right it's wrong - Dylan
  16. 8
    När man kallar sig en familj Jag började kalla oss för familj först när liltjoppan kom, innan dess var vi bara sambos. Men om någon vill kalla sig och sin katt för familj så får den så gärna göra det.
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9

    Familj

    har inget att göra med om man bor ihop eller inte. Familj för mig är först och främst mamma, pappa, barn men det kan också vara en mamma och en pappa som har barn på var sitt håll men som bor ihop. Om jag skulle ha barn med min särbo men vi inte bor ihop är vi också en familj. Ett kollektiv är ingen familj, anser jag. En familj kräver barn, två vuxna som bor ihop utan barn är ingen familj som jag ser det.
  18. 9
    Familj har inget att göra med om man bor ihop eller inte. Familj för mig är först och främst mamma, pappa, barn men det kan också vara en mamma och en pappa som har barn på var sitt håll men som bor ihop. Om jag skulle ha barn med min särbo men vi inte bor ihop är vi också en familj. Ett kollektiv är ingen familj, anser jag. En familj kräver barn, två vuxna som bor ihop utan barn är ingen familj som jag ser det.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    När man själva kallar sej en familj, och känner sej som en.

    Ungefär som, när är man ihop? Inte räcker det med att man delar säng ibalnd, man måste bägge anse sej vara ett par.

    detknepiga är ju när alla i familjen inte har samma åsikt om huruvida man hör ihop
  20. 10
    När man själva kallar sej en familj, och känner sej som en.

    Ungefär som, när är man ihop? Inte räcker det med att man delar säng ibalnd, man måste bägge anse sej vara ett par.

    detknepiga är ju när alla i familjen inte har samma åsikt om huruvida man hör ihop
  21. Medlem sedan
    Apr 2004
    #11
    Jag skulle nog inte kalla dem familj,det är snarare en boendeform för mig.Fast det är ju vad de själva tycker att de är som är avgörande.
  22. 11
    Jag skulle nog inte kalla dem familj,det är snarare en boendeform för mig.Fast det är ju vad de själva tycker att de är som är avgörande.

Liknande trådar

  1. Båt för familj?
    By Winx 49 in forum Resesnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 13:01
  2. Om vi tar en familj
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 13:57
  3. Vad gör er familj just nu?
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 19:09
  4. En familj på J
    By -Surra- in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 17:11
  5. Vad gör ni i din familj just nu?
    By -miapia- in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 22:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar