P-piller o ökad risk för cancer?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    P-piller o ökad risk för cancer?

    Jag har väldigt oregelbundna menstrationer o har valt att äta P-piller för att få regelbundna blödningar o på så sätt minska risken för cancer i underlivet men ökar risken för bröstcancer om jag äter P-piller?
    Om man måste välja, hur skulle ni välja?
  2. 1
    P-piller o ökad risk för cancer? Jag har väldigt oregelbundna menstrationer o har valt att äta P-piller för att få regelbundna blödningar o på så sätt minska risken för cancer i underlivet men ökar risken för bröstcancer om jag äter P-piller?
    Om man måste välja, hur skulle ni välja?
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    Eftersom min mamma fick bröstcancer redan som 29-åring så väljer jag att inte äta p-piller.
  4. 2
    Eftersom min mamma fick bröstcancer redan som 29-åring så väljer jag att inte äta p-piller.
  5. anchita
    #3
    Hormonspiral tror jag att jag skulle välja. P-piller slutade jag med för 15 år sedan, tyckte inte om de fysiska biverkningarna.
  6. 3
    Hormonspiral tror jag att jag skulle välja. P-piller slutade jag med för 15 år sedan, tyckte inte om de fysiska biverkningarna.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Och varför skulle cancerrisken minskas av regelbundna blödningar? Vem har sagt det?
  8. 4
    Och varför skulle cancerrisken minskas av regelbundna blödningar? Vem har sagt det?
  9. anchita
    #5
    Cancerrisken har ju inte med oregelbundna blödningar att göra. Det har ju med att man kanske får i sig piller som inte kroppen mår bra av.
  10. 5
    Cancerrisken har ju inte med oregelbundna blödningar att göra. Det har ju med att man kanske får i sig piller som inte kroppen mår bra av.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Genom att det "sköljs rent" därnere. Om det inte blöder så blir bakterier och annat kvar. Så har jag hört och läst om på nätet när jag läst om PCO(S)
  12. 6
    Genom att det "sköljs rent" därnere. Om det inte blöder så blir bakterier och annat kvar. Så har jag hört och läst om på nätet när jag läst om PCO(S)
  13. Medlem sedan
    Jul 2008
    #7
    jag skulle välja att inte ta någon form av preparat som jag absolut inte behövde för att må bra.
  14. 7
    jag skulle välja att inte ta någon form av preparat som jag absolut inte behövde för att må bra.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Vad är kopplingen mellan bakterierna och cancer menar du?

    Sen är ju oregelbundna blödningar och att inte blöda alls två olika saker
  16. 8
    Vad är kopplingen mellan bakterierna och cancer menar du?

    Sen är ju oregelbundna blödningar och att inte blöda alls två olika saker
  17. Medlem sedan
    Jan 2007
    #9
    Efter 35 ska man inte längre äta p-piller, men du är väl inte där än?
  18. 9
    Efter 35 ska man inte längre äta p-piller, men du är väl inte där än?
  19. Medlem sedan
    Jan 2007
    #10
    Och jag tillägger, anledningen till att äta p-piller är för att man vill skydda sig mot graviditet, inte för att få blödningar.
  20. 10
    Och jag tillägger, anledningen till att äta p-piller är för att man vill skydda sig mot graviditet, inte för att få blödningar.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Jag fick det innan jag var sexuellt aktiv för att få regelbundna, mindre blödningar. Jag blödde rejält i ca tio dagar per månad som ung...
  22. 11
    Jag fick det innan jag var sexuellt aktiv för att få regelbundna, mindre blödningar. Jag blödde rejält i ca tio dagar per månad som ung...
  23. Medlem sedan
    Feb 2008
    #12
    Det är rätt vanligt att man får p-piller för andra orsaker än att inte bli gravid. T.ex. vid svåra menssmärtor. Som min stora tjej som har så ont att hon inte kan resa sig ur sängen och dessutom lätt svimmar. Ser inte anledningen till att man ska behöva ha det så, om en tablett hjälper (även om det egentligen är ett preventivmedel).
  24. 12
    Det är rätt vanligt att man får p-piller för andra orsaker än att inte bli gravid. T.ex. vid svåra menssmärtor. Som min stora tjej som har så ont att hon inte kan resa sig ur sängen och dessutom lätt svimmar. Ser inte anledningen till att man ska behöva ha det så, om en tablett hjälper (även om det egentligen är ett preventivmedel).
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13

    Förklaring

    Innan jag började med P-piller så hade jag typ en mens/6 månader o med den "sjukdommen" (PCO(S) ) så ökar risken för underlivscancer. Det är dokumenterat.
  26. 13
    Förklaring Innan jag började med P-piller så hade jag typ en mens/6 månader o med den "sjukdommen" (PCO(S) ) så ökar risken för underlivscancer. Det är dokumenterat.
  27. Medlem sedan
    Jan 2007
    #14
    Svar till er båda; jag syftade på det jag skrev i inlägget; man använder inte p-piller för att få blödningar. Ja eller nej?
  28. 14
    Svar till er båda; jag syftade på det jag skrev i inlägget; man använder inte p-piller för att få blödningar. Ja eller nej?
  29. Medlem sedan
    Jan 2007
    #15
    Menar du att du blödde konstant?
  30. 15
    Menar du att du blödde konstant?
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    TS skrev regelbundna blödningar. och det används ppiller för
  32. 16
    TS skrev regelbundna blödningar. och det används ppiller för
  33. Medlem sedan
    Feb 2008
    #17
    Kan man väl göra? För att få regelbunden mens kan man säkert använda p-piller om man nu vill det.
  34. 17
    Kan man väl göra? För att få regelbunden mens kan man säkert använda p-piller om man nu vill det.
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18

    Min gyn...

    skrev ut p-piller som "bahandling" när jag fick lååååånga cykler och hade äggblåsor som inte sprack som de skulle.
    Nu blöder jag ju iofs. hyfsat regelbundet (och blir förhoppningsvis inte gravid) men jag tycker "lösningen" är riktigt dålig! Dock var det vad som erbjöds...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  36. 18
    Min gyn... skrev ut p-piller som "bahandling" när jag fick lååååånga cykler och hade äggblåsor som inte sprack som de skulle.
    Nu blöder jag ju iofs. hyfsat regelbundet (och blir förhoppningsvis inte gravid) men jag tycker "lösningen" är riktigt dålig! Dock var det vad som erbjöds...
  37. Medlem sedan
    Feb 2008
    #19
    Det är ju omöjligt egentligen att be oss om råd, vi utgår från oss själva och inte från din situation. Vad tycker din gynekolog/barnmorska?
  38. 19
    Det är ju omöjligt egentligen att be oss om råd, vi utgår från oss själva och inte från din situation. Vad tycker din gynekolog/barnmorska?
  39. Medlem sedan
    Jan 2007
    #20
    Hon skrev längre ned att hon vill ha blödningar för att skölja underlivet.
  40. 20
    Hon skrev längre ned att hon vill ha blödningar för att skölja underlivet.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Ökad risk för hjärtfel?
    By Sintra in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 17:00
  2. ökad risk på cub,,,
    By anonymt namn in forum Gravidsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 06:10
  3. Ingen ökad cancer risk med inp
    By m00n in forum Kroppsideal
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 19:05
  4. Ökad risk att barnet
    By anonymt namn in forum Förlossning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 20:16
  5. Ökad risk...
    By Lena in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 05:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar