Balans i livet? (även på Balans i livet)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Balans i livet? (även på Balans i livet)

    Hej!

    Befinner mig i en jobbig situation som blir mer och mer ohållbar.

    Har ett jobb som är väldigt ansvarsfullt och som kräver att jag tar viktiga beslut. Det är dock ingen ledande position, så jag känner att jag inte riktigt får lön för mödan, dessutom känner jag mig ofta överkörd.

    Började jobba denna vecka efter 4 veckors semester, och jag har under HELA semestern med jämna mellanrum haft sömnsvårigheter, har vaknat tidiga mornar med ont i magen och varit stressad över jobbet. Nu när jag börjat jobba igen är det ännu värre - är superstressad och kan inte fokusera och vill bara härifrån!

    Mitt problem är egentligen två - jag behöver hitta någon att prata med för att bota min ångest (som delvis är relaterad till jobbet, men även är kopplad till min livssituation), men jag behöver också en samtalspartner som kan hjälpa mig vidare i KARRIÄREN.

    Min fråga till er är - kan detta vara samma person? Som situationen är nu känner jag mig inte riktigt rustad att söka mig vidare till nya utmaningar (=nytt jobb) för att jag mår för psykiskt dåligt, så nu känns det som jag behöver en terapeut. Men på sikt skulle jag vilja ha en coach som kan ge mig handfasta råd och peppning, för innerst inne är jag en person med mycket energi och lust.

    Hur hittar jag rätt terapeut/psykolog/coach?

    Nån som känner igen sig?

    Tack på förhand och ha en bra dag!
  2. 1
    Balans i livet? (även på Balans i livet) Hej!

    Befinner mig i en jobbig situation som blir mer och mer ohållbar.

    Har ett jobb som är väldigt ansvarsfullt och som kräver att jag tar viktiga beslut. Det är dock ingen ledande position, så jag känner att jag inte riktigt får lön för mödan, dessutom känner jag mig ofta överkörd.

    Började jobba denna vecka efter 4 veckors semester, och jag har under HELA semestern med jämna mellanrum haft sömnsvårigheter, har vaknat tidiga mornar med ont i magen och varit stressad över jobbet. Nu när jag börjat jobba igen är det ännu värre - är superstressad och kan inte fokusera och vill bara härifrån!

    Mitt problem är egentligen två - jag behöver hitta någon att prata med för att bota min ångest (som delvis är relaterad till jobbet, men även är kopplad till min livssituation), men jag behöver också en samtalspartner som kan hjälpa mig vidare i KARRIÄREN.

    Min fråga till er är - kan detta vara samma person? Som situationen är nu känner jag mig inte riktigt rustad att söka mig vidare till nya utmaningar (=nytt jobb) för att jag mår för psykiskt dåligt, så nu känns det som jag behöver en terapeut. Men på sikt skulle jag vilja ha en coach som kan ge mig handfasta råd och peppning, för innerst inne är jag en person med mycket energi och lust.

    Hur hittar jag rätt terapeut/psykolog/coach?

    Nån som känner igen sig?

    Tack på förhand och ha en bra dag!
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    OJ! Hade för mig att det fanns ett snack som hetter balans i livet...men det finns tydligen inte kvar?
  4. 2
    OJ! Hade för mig att det fanns ett snack som hetter balans i livet...men det finns tydligen inte kvar?
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Har ni ingen företagshälsovård du kan vända dig till? Annars kan du vända dig till din husläkare som remiterar dig vidare.
    Privata terapeuter finns ju oxå, många är anslutna till förskringskassan så det blir inte dyrare.

    Vi har coach på jobbet som vi får träffa en gång i månaden, det är jätte bra.

    Men jag tror kanske att du behöver lösa dina privata problem först och främst.
  6. 3
    Har ni ingen företagshälsovård du kan vända dig till? Annars kan du vända dig till din husläkare som remiterar dig vidare.
    Privata terapeuter finns ju oxå, många är anslutna till förskringskassan så det blir inte dyrare.

    Vi har coach på jobbet som vi får träffa en gång i månaden, det är jätte bra.

    Men jag tror kanske att du behöver lösa dina privata problem först och främst.
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    Jag hade nog satsat på 2 personer... en mentor för karriärs frågor och sen en psykolog för ångesten.
  8. 4
    Jag hade nog satsat på 2 personer... en mentor för karriärs frågor och sen en psykolog för ångesten.
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5

    Tror på två personer

    Jag tror på två olika personer, en som hjälper dig med din ångest och en som coachar dig. Har ni ingen företagshälsovård. Där borde du kunna få hjälp med en psykolog eller liknande. Eftersom du har mycket ansvar i ditt jobb och behöver vägledning så tycker jag det är din chefs ansvar att finna en coach åt dig. Har du frågat henne/honom?

    Jag hade en coach när jag jobbade i ledande befattning och det var väldigt bra men jag hade inte velat blanda in mina ev. psykologiska problem av mer djupgående natur med henne. För sådant krävs en i ämnet professionell människa, typ en psykolog, anser jag.
  10. 5
    Tror på två personer Jag tror på två olika personer, en som hjälper dig med din ångest och en som coachar dig. Har ni ingen företagshälsovård. Där borde du kunna få hjälp med en psykolog eller liknande. Eftersom du har mycket ansvar i ditt jobb och behöver vägledning så tycker jag det är din chefs ansvar att finna en coach åt dig. Har du frågat henne/honom?

    Jag hade en coach när jag jobbade i ledande befattning och det var väldigt bra men jag hade inte velat blanda in mina ev. psykologiska problem av mer djupgående natur med henne. För sådant krävs en i ämnet professionell människa, typ en psykolog, anser jag.
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    två personer

    säger jag också.
    Dels någon psykolog/kuratos som kan hjälpa dig med ångesten.

    Dels någon karriärscoach. Just karriärscoach är ett vitt begrepp. Det finns utbildade studie- och yrkesvägledare (tre år på högskolan) men det är inget krav på att ha utbildning för att kalla sig karriärscoach.
    Jag vet några, du kan messa mig privat om du vill så jag vet vart du bor så kan jag tipsa om någon.

    Lycka till

    Malin
  12. 6
    två personer säger jag också.
    Dels någon psykolog/kuratos som kan hjälpa dig med ångesten.

    Dels någon karriärscoach. Just karriärscoach är ett vitt begrepp. Det finns utbildade studie- och yrkesvägledare (tre år på högskolan) men det är inget krav på att ha utbildning för att kalla sig karriärscoach.
    Jag vet några, du kan messa mig privat om du vill så jag vet vart du bor så kan jag tipsa om någon.

    Lycka till

    Malin
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Jo, vi har företagshälsovård, men jag tror inte den gäller "psykisk hälsa", men jag ska kolla omfattningen.

    Kul att höra att du har positiva erfarenheter av att träffa en coach!

    Ha det bra!
  14. 7
    Jo, vi har företagshälsovård, men jag tror inte den gäller "psykisk hälsa", men jag ska kolla omfattningen.

    Kul att höra att du har positiva erfarenheter av att träffa en coach!

    Ha det bra!
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Ja, det får nog bli så, även om de båda har med varann att göra ;-)

    Tack för svar!
  16. 8
    Ja, det får nog bli så, även om de båda har med varann att göra ;-)

    Tack för svar!
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Ja, det lutar som sagt åt det.

    I grunden är jag en person som alltid tvivlar på min förmåga även om jag innerst inne vet att jag är kompetent och framför allt har rätt kompetent för just den befattning jag har just nu. Därav ångesten, och det är ju något jag måste ta tag i, oavsett vilket jobb jag har.

    Samtidigt så har ju de två delarna med varann att göra, men det kanske ger sig om jag börjar ta tag i detta och bena ut vad som är vad!

    Tack för ditt svar!
  18. 9
    Ja, det lutar som sagt åt det.

    I grunden är jag en person som alltid tvivlar på min förmåga även om jag innerst inne vet att jag är kompetent och framför allt har rätt kompetent för just den befattning jag har just nu. Därav ångesten, och det är ju något jag måste ta tag i, oavsett vilket jobb jag har.

    Samtidigt så har ju de två delarna med varann att göra, men det kanske ger sig om jag börjar ta tag i detta och bena ut vad som är vad!

    Tack för ditt svar!
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10
    Hej och tack för ditt svar. Som du ser av mina andra svar, så verkar det klokast att ta tag i en del i taget.

    Men jag tar gärna emot tips på karriärcoacher - messar dig privat!
  20. 10
    Hej och tack för ditt svar. Som du ser av mina andra svar, så verkar det klokast att ta tag i en del i taget.

    Men jag tar gärna emot tips på karriärcoacher - messar dig privat!
  21. Medlem sedan
    Feb 1999
    #11
    Tror du kan få hjälp av en KBT psykolog. De är mycket duktiga på att lära en hantera ångest och de fungerar ju dessutom som en slags coach.

    En KBT psykolog är coach och psykolog för saker som

    DU KAN SÖKA TILL OSS FÖR EXEMPELVIS :
    - Utmattningsdepression
    - Smärta t ex fibromyalgi & whiplash
    - Panikångest
    - Ångest
    - Social fobi
    - Andra fobier
    - Tvångstankar/tvångshandlingar
    - Depression/nedstämdhet
    - Livskriser/stresshantering
    - Konflikthantering
    - Parterapi
    - Stärkande av självkänsla
    - Utvecklande av ledarskapet
    - Teamutveckling
    - Rekrytering
    - Karriärplanering
  22. 11
    Tror du kan få hjälp av en KBT psykolog. De är mycket duktiga på att lära en hantera ångest och de fungerar ju dessutom som en slags coach.

    En KBT psykolog är coach och psykolog för saker som

    DU KAN SÖKA TILL OSS FÖR EXEMPELVIS :
    - Utmattningsdepression
    - Smärta t ex fibromyalgi & whiplash
    - Panikångest
    - Ångest
    - Social fobi
    - Andra fobier
    - Tvångstankar/tvångshandlingar
    - Depression/nedstämdhet
    - Livskriser/stresshantering
    - Konflikthantering
    - Parterapi
    - Stärkande av självkänsla
    - Utvecklande av ledarskapet
    - Teamutveckling
    - Rekrytering
    - Karriärplanering
  23. Medlem sedan
    Feb 1999
    #12
    Det hette det ett tag men ingen verkade förstå namnet så de bytte tillbaka till Arbete & Barn
  24. 12
    Det hette det ett tag men ingen verkade förstå namnet så de bytte tillbaka till Arbete & Barn
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13
    Ja, jag har hört mycket positivt om KBT.

    Har du egen erfarenhet?
  26. 13
    Ja, jag har hört mycket positivt om KBT.

    Har du egen erfarenhet?
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14
    Aha! Tack för förklaring!
  28. 14
    Aha! Tack för förklaring!
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    Jag har fått riktigt bra hjälp via vår företagshälsovård. jag har fått hjälp i första hand mot stress och en jobbig arbetssituation, men också pratat en del om mål för mitt arbete och hur jag ska komma vidare i mitt yrke, kunna sammanföra arbete med hemliv och mina egna behov.

    Vår företagshälsovård har både psykologer och beteendevetare, jag vet inte riktigt skillnaden men jag gick hos en psykolog. För mig var det också viktigt att personen kändes bra och att jag kunade öppna mig och kände mig förstådd och jag hade tur och kände genast förtroende för min psykolog.

    Men om jag var du skulle jag nog satsa på att må bättre i första hand, hos en psykolog eller liknanade och sedan träffa en coach för mer karriärprat.
  30. 15
    Jag har fått riktigt bra hjälp via vår företagshälsovård. jag har fått hjälp i första hand mot stress och en jobbig arbetssituation, men också pratat en del om mål för mitt arbete och hur jag ska komma vidare i mitt yrke, kunna sammanföra arbete med hemliv och mina egna behov.

    Vår företagshälsovård har både psykologer och beteendevetare, jag vet inte riktigt skillnaden men jag gick hos en psykolog. För mig var det också viktigt att personen kändes bra och att jag kunade öppna mig och kände mig förstådd och jag hade tur och kände genast förtroende för min psykolog.

    Men om jag var du skulle jag nog satsa på att må bättre i första hand, hos en psykolog eller liknanade och sedan träffa en coach för mer karriärprat.
  31. Medlem sedan
    Feb 1999
    #16
    Ja och flera runt omkring mig. SÅ jag tycker det är självklart att du ska skaffe en bra KBT psykolog
  32. 16
    Ja och flera runt omkring mig. SÅ jag tycker det är självklart att du ska skaffe en bra KBT psykolog
  33. Medlem sedan
    Feb 1999
    #17
    Liknande dina problem men lättare de löstes genom att få komma och prata. Strukturera upp tankarna så jag kunde tydliggöra dem för chefen.
  34. 17
    Liknande dina problem men lättare de löstes genom att få komma och prata. Strukturera upp tankarna så jag kunde tydliggöra dem för chefen.
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18
    Hej igen - det låter ju hoppfullt.

    Tack för råd - jag ska kolla upp via företagshälsovården i första hand, får vi se vad de säger!
  36. 18
    Hej igen - det låter ju hoppfullt.

    Tack för råd - jag ska kolla upp via företagshälsovården i första hand, får vi se vad de säger!
  37. Medlem sedan
    Nov 2001
    #19
    Hej!

    Det låter som att du har varit i en situation som liknar min väldigt mycket!

    Tack för ditt råd, jag ska genast kolla upp vilka möjligheter som finns!
  38. 19
    Hej!

    Det låter som att du har varit i en situation som liknar min väldigt mycket!

    Tack för ditt råd, jag ska genast kolla upp vilka möjligheter som finns!
  39. Medlem sedan
    Jun 2007
    #20
    Min kollega fick - genom arbetet (kommunalt) - träffa en coach som också var psykolog. Det betalade arbetsgivaren, så jag tycker att du tar och snackar med din chef.
  40. 20
    Min kollega fick - genom arbetet (kommunalt) - träffa en coach som också var psykolog. Det betalade arbetsgivaren, så jag tycker att du tar och snackar med din chef.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. På tal om balans i livet...
    By Allt har sin tid in forum Föräldraskap
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 16:27
  2. Balans i livet...
    By CorneliaA in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 11:49
  3. Balans i livet...
    By CorneliaA in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:01
  4. Livet är i balans igen...
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 15:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar