Var diskuterar jag bäst om
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Var diskuterar jag bäst om

    små barn med magproblem dvs förstoppning mm? Min snart 4-åring har väldiga problem med sin mage och äter b la Movicol. Någon annan här med erfarenhet av detta?
    "Imorgon är en annan dag"
  2. 1
    Var diskuterar jag bäst om små barn med magproblem dvs förstoppning mm? Min snart 4-åring har väldiga problem med sin mage och äter b la Movicol. Någon annan här med erfarenhet av detta?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2
    2 av mina döttrar har haft stora problem med förstoppning, i det ena fallet visade det sig röra sig om en allergi.
    I det andra fallet gick det så långt att hon fick prolaps...men vi testade duphalac,importal, movicol, lactulos....det som funkade bäst och hade minst biverkningar var dock katrinplommonpure
    Nu vid 4 1/2 år ålder så funkar hennes mage ganska bra, om hon äter mjölkfritt.
    Jag antar att ni har uteslutit allergier/intoleranser?
    Det som är oerhört viktigt när man får bulkmedel är att dricka jättemycket, får man i sig för lite vätska kan det ge omvänd effekt.
  4. 2
    2 av mina döttrar har haft stora problem med förstoppning, i det ena fallet visade det sig röra sig om en allergi.
    I det andra fallet gick det så långt att hon fick prolaps...men vi testade duphalac,importal, movicol, lactulos....det som funkade bäst och hade minst biverkningar var dock katrinplommonpure
    Nu vid 4 1/2 år ålder så funkar hennes mage ganska bra, om hon äter mjölkfritt.
    Jag antar att ni har uteslutit allergier/intoleranser?
    Det som är oerhört viktigt när man får bulkmedel är att dricka jättemycket, får man i sig för lite vätska kan det ge omvänd effekt.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    Min dotter får Movicol Junior för det mesta men vi trappar ner på det så mycket det går. Hon fick enorma problem med just kronisk förstoppning vilket visade sig vara allergi mot främst spannmål. Nu är tarmen för det mesta Ok men det verkar som om hon fortfarande behöver lite Movicol för att hålla magen igång. Jag antar att ni har testat att utesluta vissa saker ur kosten för att kolla ifall det är något han inte tål?
  6. 3
    Min dotter får Movicol Junior för det mesta men vi trappar ner på det så mycket det går. Hon fick enorma problem med just kronisk förstoppning vilket visade sig vara allergi mot främst spannmål. Nu är tarmen för det mesta Ok men det verkar som om hon fortfarande behöver lite Movicol för att hålla magen igång. Jag antar att ni har testat att utesluta vissa saker ur kosten för att kolla ifall det är något han inte tål?
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    Nej vi har inte uteslutit någonting, de har testat gluten och mjölk på henne men det visade inget. Movicolen har fungerat bra på henne men de senaste månaderna har hon börjat klaga ganska mycket på magont samt att hon vid 4-5 tillfällen har mått illa och kräkts 3-4 ggr men sen mått bra. Någon magsjuka tror jag inte på utan snarare att det har med magen att göra. Ska ringa till tarmterapi mottagningen nästa vecka, de har sommarstängt nu. Det jobbigaste är jag går och inbillar mig en massa hemskheter men det är säkert inget allvarligt.
  8. 4
    Nej vi har inte uteslutit någonting, de har testat gluten och mjölk på henne men det visade inget. Movicolen har fungerat bra på henne men de senaste månaderna har hon börjat klaga ganska mycket på magont samt att hon vid 4-5 tillfällen har mått illa och kräkts 3-4 ggr men sen mått bra. Någon magsjuka tror jag inte på utan snarare att det har med magen att göra. Ska ringa till tarmterapi mottagningen nästa vecka, de har sommarstängt nu. Det jobbigaste är jag går och inbillar mig en massa hemskheter men det är säkert inget allvarligt.
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    Är det bara gluten och mjölk testat? Min tjej har absolut mest magbesvär av vete men hon är inte glutenintolerant utan allergisk mot själva vetet. Först av allt skulle man alltså behöva testa din tjej för vete och även andra saker man kan reagera på med förstoppning som t ex havre.
    Sedan är det så att allergitest inte alls är 100 % säkra och särskilt inte på barn. Hon kan alltså mycket väl vara allergisk mot både mjölk och vete trots att testet inte visar detta. Min tjej visar inget av sin vete-allergi på vare sig blodprov eller pricktest men den ger klart utslag på sk patch-test. Nu när hon äter vetefritt märker vi också direkt om hon får i sig något med vete för hon blir illamående och förstoppad.
    Förstoppning, illamående, kräkningar och magsmärtor är klara tecken på allergi så jag tror absolut att det är något hon inte tål.
  10. 5
    Är det bara gluten och mjölk testat? Min tjej har absolut mest magbesvär av vete men hon är inte glutenintolerant utan allergisk mot själva vetet. Först av allt skulle man alltså behöva testa din tjej för vete och även andra saker man kan reagera på med förstoppning som t ex havre.
    Sedan är det så att allergitest inte alls är 100 % säkra och särskilt inte på barn. Hon kan alltså mycket väl vara allergisk mot både mjölk och vete trots att testet inte visar detta. Min tjej visar inget av sin vete-allergi på vare sig blodprov eller pricktest men den ger klart utslag på sk patch-test. Nu när hon äter vetefritt märker vi också direkt om hon får i sig något med vete för hon blir illamående och förstoppad.
    Förstoppning, illamående, kräkningar och magsmärtor är klara tecken på allergi så jag tror absolut att det är något hon inte tål.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6
    Tack för att dina svar! Ska ta tag det här nästa vecka då de återkommer från semestrarna på tarmterapimottagningen.
  12. 6
    Tack för att dina svar! Ska ta tag det här nästa vecka då de återkommer från semestrarna på tarmterapimottagningen.
  13. Medlem sedan
    Jan 2007
    #7
    Astma & allergi -barn är en sån sida där ditt ämne också passar
  14. 7
    Astma & allergi -barn är en sån sida där ditt ämne också passar
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8

    Vad är patch-test ?

    Vi ska iväg och ta blodprov imorgon för att utesluta ev. allergier med anledning av min dotters förstoppning. Men efter att ha läst ditt svar så undrar jag ju vad ett patch-test är, är det någonting som man borde kräva om det inte ger något utslag ?
  16. 8
    Vad är patch-test ? Vi ska iväg och ta blodprov imorgon för att utesluta ev. allergier med anledning av min dotters förstoppning. Men efter att ha läst ditt svar så undrar jag ju vad ett patch-test är, är det någonting som man borde kräva om det inte ger något utslag ?

Liknande trådar

  1. Diskuterar era män?
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 18:08
  2. Ser att ni diskuterar
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 20:15
  3. Hur diskuterar ni?
    By Wallander in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 15:56
  4. Vad ni diskuterar!
    By Fru Lind in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 12:24
  5. Vad är det vi diskuterar här?
    By annonym in forum Styvfamiljer
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 23:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar