åttaåringar
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Jul 2008
    #1

    åttaåringar

    hejsan...vi har en åttaåring som påvisar ett jäkla humör o trots av guds nåde.

    just nu duger ingenting...ska vi köpa glass är glassen för kall, äcklig, varm, fel färg osv osv.

    jobbar mycket med att "straffa" oss vuxna genom att döma ut straff till oss han tror att vi ska lida för. ex.:

    igår skulle hela familöjen titta på film...då blev barnet sur på något och skrek att den inte alls ville titta på film...skrek detta flera gånger...en kavrt senare kommer barnet ner och undrar när vi ska börja...då har vi tröttnat på det beteendet och får förklara att det nu inte blir någon film.

    Barnet blev så klart superledsen, men vi hade ett bra snack om hur man ska vara och bete sig. kändes mycket hårt att det inte blev någon film, men vad ska man göra?!? vägrar låta gnaäll, tjat och dunheter råda i mitt liv...

    någon med erfarnheter?!?!
  2. 1
    åttaåringar hejsan...vi har en åttaåring som påvisar ett jäkla humör o trots av guds nåde.

    just nu duger ingenting...ska vi köpa glass är glassen för kall, äcklig, varm, fel färg osv osv.

    jobbar mycket med att "straffa" oss vuxna genom att döma ut straff till oss han tror att vi ska lida för. ex.:

    igår skulle hela familöjen titta på film...då blev barnet sur på något och skrek att den inte alls ville titta på film...skrek detta flera gånger...en kavrt senare kommer barnet ner och undrar när vi ska börja...då har vi tröttnat på det beteendet och får förklara att det nu inte blir någon film.

    Barnet blev så klart superledsen, men vi hade ett bra snack om hur man ska vara och bete sig. kändes mycket hårt att det inte blev någon film, men vad ska man göra?!? vägrar låta gnaäll, tjat och dunheter råda i mitt liv...

    någon med erfarnheter?!?!
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Det är till att inte gå med på sån här utpressning. När de ser att det inte funkar så minskar beteendet. Fortsätt att prata om det. Jag brukar prata om hur vi vill ha det i familjen, att stämningen beror på alla.
  4. 2
    Det är till att inte gå med på sån här utpressning. När de ser att det inte funkar så minskar beteendet. Fortsätt att prata om det. Jag brukar prata om hur vi vill ha det i familjen, att stämningen beror på alla.
  5. Medlem sedan
    Feb 2008
    #3
    Vår blivande åttaåring är precis sådan.
    Nu har det gått så långt att vi har skrivit ett kontrakt i familjen om hur vi vill ha det. Storebror, snart 11, skrev på och det gjorde även blivande 8-åringen men vi gav 5 åringen dispens så länge, behövde ej skriva på. Dock gäller reglerna alla. Kontraktet har inte hjälp särskilt mycket för 8-åringen.
    Häromdagen så var han påväg att flytta hemifrån och det var nästan så han fick det. Jag vet att detta beteende är övergående men det är kämpigt för resterande familjen.
  6. 3
    Vår blivande åttaåring är precis sådan.
    Nu har det gått så långt att vi har skrivit ett kontrakt i familjen om hur vi vill ha det. Storebror, snart 11, skrev på och det gjorde även blivande 8-åringen men vi gav 5 åringen dispens så länge, behövde ej skriva på. Dock gäller reglerna alla. Kontraktet har inte hjälp särskilt mycket för 8-åringen.
    Häromdagen så var han påväg att flytta hemifrån och det var nästan så han fick det. Jag vet att detta beteende är övergående men det är kämpigt för resterande familjen.
  7. Medlem sedan
    Jul 2008
    #4
    tack för hjälp o råd...alltid skönt att höra fler som har det som oss *L*
  8. 4
    tack för hjälp o råd...alltid skönt att höra fler som har det som oss *L*

Liknande trådar

  1. Vad ger ni era åttaåringar?
    By -ME- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 17:56
  2. Tacofärs till 23 åttaåringar?
    By -ME- 1 in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 09:46
  3. Party för 15 åttaåringar??!
    By kella in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 07:39
  4. Coola åttaåringar...
    By AnHo in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 16:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar