Läste en fråga på Autismspektrum:
Mammasnack
  1. Svår fråga?
    #1

    Läste en fråga på Autismspektrum:

    och jag hoppas det är okej att jag tar den här inne, fast förenklat:

    Tycker ni att ALLA människor ska ha rätten att skaffa barn, även svårt utvecklingsstörda, människor med svår autism, förstånds-handikappade, m fl?
    Jag svarar själv om en stund.
  2. 1
    Läste en fråga på Autismspektrum: och jag hoppas det är okej att jag tar den här inne, fast förenklat:

    Tycker ni att ALLA människor ska ha rätten att skaffa barn, även svårt utvecklingsstörda, människor med svår autism, förstånds-handikappade, m fl?
    Jag svarar själv om en stund.
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2
    Hm. Jag tycker att det låter galet att säga att de inte skulle ha rätt att göra det. Däremot kan jag önska i mitt stilla sinne att de själva inte vill, med tanke på att det ofta ärvs och att de kanske inte fixar det rent praktiskt och då blir fråntagna barnen.
  4. 2
    Hm. Jag tycker att det låter galet att säga att de inte skulle ha rätt att göra det. Däremot kan jag önska i mitt stilla sinne att de själva inte vill, med tanke på att det ofta ärvs och att de kanske inte fixar det rent praktiskt och då blir fråntagna barnen.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3

    Med risk...

    att bli halshuggen och påhoppad så svarar jag NEJ på din fråga.

    VAR man drar gränsen har jag ingen aning om men om jag ser på en gravt utvecklingsstörd så kan de inte läsa av andra människors ansiktsuttryck, de kan ha svåra problem med empatin, förstå orsaken till ett spädbarns gråt osv. Hur ska de kunna tillgodose ett litet barns behov? Hur ska de själva kunna bidra till ett barns utveckling då det själva stannat i sin egna?

    Din kategori utvecklingsstörd och förståndshandikappad är för mig samma sak...

    Var går gränsen vid svår autism?
    Om jag ser på ett fall jag haft på mitt jobb så var denna kille nästintill utvecklingsstörd. Och nej, han hade inte jag velat se med ett eget spädbarn.

    Jag såg en dokumentär för ett bra tag sen om just lätt utvecklingsstörda som hade skaffat barn. De tog hjälp av sina assistenter för att kunna ta hand om barnen.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  6. 3
    Med risk... att bli halshuggen och påhoppad så svarar jag NEJ på din fråga.

    VAR man drar gränsen har jag ingen aning om men om jag ser på en gravt utvecklingsstörd så kan de inte läsa av andra människors ansiktsuttryck, de kan ha svåra problem med empatin, förstå orsaken till ett spädbarns gråt osv. Hur ska de kunna tillgodose ett litet barns behov? Hur ska de själva kunna bidra till ett barns utveckling då det själva stannat i sin egna?

    Din kategori utvecklingsstörd och förståndshandikappad är för mig samma sak...

    Var går gränsen vid svår autism?
    Om jag ser på ett fall jag haft på mitt jobb så var denna kille nästintill utvecklingsstörd. Och nej, han hade inte jag velat se med ett eget spädbarn.

    Jag såg en dokumentär för ett bra tag sen om just lätt utvecklingsstörda som hade skaffat barn. De tog hjälp av sina assistenter för att kunna ta hand om barnen.
  7. Medlem sedan
    Sep 2000
    #4
    En autistisk person är alltid utvecklingsstörd, det är en av kriterierna för att få diagnosen autism. Tvärtom är det med Aspergers syndrom (som ju ligger inom autismspektrat); personer som har Aspergers syndrom är normalbegåvade (och snarast överintelligenta inom vissa områden). Var på en föreläsning av Gunilla Gerland en gång, hon har själv Aspergers, och hon sa en sak som jag hakade upp mig på: Personer med Aspergers skaffar inte barn. Jag hajade inte till hundra procent exakt hur hon menade, men jag _tror_ hon menade att de själva väljer bort det.
  8. 4
    En autistisk person är alltid utvecklingsstörd, det är en av kriterierna för att få diagnosen autism. Tvärtom är det med Aspergers syndrom (som ju ligger inom autismspektrat); personer som har Aspergers syndrom är normalbegåvade (och snarast överintelligenta inom vissa områden). Var på en föreläsning av Gunilla Gerland en gång, hon har själv Aspergers, och hon sa en sak som jag hakade upp mig på: Personer med Aspergers skaffar inte barn. Jag hajade inte till hundra procent exakt hur hon menade, men jag _tror_ hon menade att de själva väljer bort det.
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #5
    Nej jag mindes fel där! Jag har Gunilla Gerlands bok här på jobbet kom jag på, så jag kollade:
    "Det står helt klart att majoriteten av personer med funktionshinder inom autismspektrumet inte blir föräldrar, men i gruppen personer med Aspergers syndrom tycks det inte vara så ovanligt som man skulle kunna tro om man läser den befintliga litteraturen." Ur boken "Autism: Relationer och sexualitet", av Gunilla Gerland.
  10. 5
    Nej jag mindes fel där! Jag har Gunilla Gerlands bok här på jobbet kom jag på, så jag kollade:
    "Det står helt klart att majoriteten av personer med funktionshinder inom autismspektrumet inte blir föräldrar, men i gruppen personer med Aspergers syndrom tycks det inte vara så ovanligt som man skulle kunna tro om man läser den befintliga litteraturen." Ur boken "Autism: Relationer och sexualitet", av Gunilla Gerland.
  11. Anonymmamma.
    #6
    Nej jag tycker inte svårt utvecklingsstörda/förståndshandikappad ska få skaffa barn, vet inte om det går att hindra men jag tänker på barnen först och det är inte rätt emot dem. Sen finns det ju tyvärr normalbegåvade människor som inte borde bli föräldrar...
  12. 6
    Nej jag tycker inte svårt utvecklingsstörda/förståndshandikappad ska få skaffa barn, vet inte om det går att hindra men jag tänker på barnen först och det är inte rätt emot dem. Sen finns det ju tyvärr normalbegåvade människor som inte borde bli föräldrar...
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    "Rätt" att skaffa barn är ju

    svårt att svara på. Alla som kan bli gravida, kan ju få barn, om man säger så. Om de sedan kan ta hand om det är ju en annan sak. Eller menar du om man ska tvångssterilisera de som inte anses som lämpliga? Svår fråga det där. Vem avgör var gränsen går?
  14. 7
    "Rätt" att skaffa barn är ju svårt att svara på. Alla som kan bli gravida, kan ju få barn, om man säger så. Om de sedan kan ta hand om det är ju en annan sak. Eller menar du om man ska tvångssterilisera de som inte anses som lämpliga? Svår fråga det där. Vem avgör var gränsen går?
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8

    Ja, AS...

    är ju ärftligt. Det kan man se på de föräldrar till de ungdomar jag arbetar med, vilken som har diagnosen/dragen. Skrämmande men sant.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  16. 8
    Ja, AS... är ju ärftligt. Det kan man se på de föräldrar till de ungdomar jag arbetar med, vilken som har diagnosen/dragen. Skrämmande men sant.
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    nej det är inte en av kriterierna för att få diagnosen autism däremot är en av kriterierna flör att få diagnosen Aspergers syndrom att man har normal intelligens...det är INTE samma sak!
  18. 9
    nej det är inte en av kriterierna för att få diagnosen autism däremot är en av kriterierna flör att få diagnosen Aspergers syndrom att man har normal intelligens...det är INTE samma sak!
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10

    Och även där...

    finns det variationer, låg som hög begåvning utan att vara utvecklingsstörd.
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  20. 10
    Och även där... finns det variationer, låg som hög begåvning utan att vara utvecklingsstörd.
  21. Medlem sedan
    Jan 2007
    #11
    Men att säga att autism är en utvecklingsstörning är FEL.
  22. 11
    Men att säga att autism är en utvecklingsstörning är FEL.
  23. Medlem sedan
    Sep 2000
    #12
    Jag har ju inte sagt att autism är en utvecklingsstörning?
    Jag jobbar i team med barnpsykologer och vill bestämt ha för mig att de har sagt att har man fått diagnosen autism så innebär det även en viss grad av utvecklingsstörning. Jag ska kolla upp det där närmare imorgon på jobbet.
  24. 12
    Jag har ju inte sagt att autism är en utvecklingsstörning?
    Jag jobbar i team med barnpsykologer och vill bestämt ha för mig att de har sagt att har man fått diagnosen autism så innebär det även en viss grad av utvecklingsstörning. Jag ska kolla upp det där närmare imorgon på jobbet.
  25. Medlem sedan
    Sep 2000
    #13
    Menar du att man kan vara autistisk _och_ normalintelligent? Eller hur menar du?
  26. 13
    Menar du att man kan vara autistisk _och_ normalintelligent? Eller hur menar du?
  27. anonymt namn
    #14
    Menar du att man kan vara autistisk _och_ normalintelligent? Eller hur menar du?
    ja, högfunderande autism..
  28. 14
    Menar du att man kan vara autistisk _och_ normalintelligent? Eller hur menar du?
    ja, högfunderande autism..
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15
    Jag är tvungen att fråga, med risk för att bli halshuggen. Vad är det som är skrämmande? Att det är äftligt, eller att vuxna med AS "vågar" skaffa barn?
    Hur usel dagen än varit, så lyser alltid stjärnorna/Dogbert
  30. 15
    Jag är tvungen att fråga, med risk för att bli halshuggen. Vad är det som är skrämmande? Att det är äftligt, eller att vuxna med AS "vågar" skaffa barn?
  31. Medlem sedan
    Sep 2000
    #16
    Jamen då heter det ju just högfungerande autism. Nä okej, jag medger att jag slarvade när jag skrev bara autism, det ligger ju några underdiagnoser under det begreppet, helt sant.
  32. 16
    Jamen då heter det ju just högfungerande autism. Nä okej, jag medger att jag slarvade när jag skrev bara autism, det ligger ju några underdiagnoser under det begreppet, helt sant.
  33. Medlem sedan
    Nov 2004
    #17
    Med utvecklingsstörd menar man inte alltid förståndshandikappad, en störning i utvecklingen dvs kommunikation o socialt samspel är även det räknat som en utvecklingsstörning men inte som ett förståndshandikapp/mental retardation. Det är så jag fått det förklarat för mig av barnpsykologerna o autism menar man är att ha en form av utvecklingsstörning för själva autismen är en störning i utvecklingen av kommunikation o socialt samspel men Aspare har ett förståndsspann som går från låg till hög intelligens men med en störning i det som är utmärkande för just autismen o diagnosen asperberger.
  34. 17
    Med utvecklingsstörd menar man inte alltid förståndshandikappad, en störning i utvecklingen dvs kommunikation o socialt samspel är även det räknat som en utvecklingsstörning men inte som ett förståndshandikapp/mental retardation. Det är så jag fått det förklarat för mig av barnpsykologerna o autism menar man är att ha en form av utvecklingsstörning för själva autismen är en störning i utvecklingen av kommunikation o socialt samspel men Aspare har ett förståndsspann som går från låg till hög intelligens men med en störning i det som är utmärkande för just autismen o diagnosen asperberger.
  35. Medlem sedan
    Jan 2003
    #18

    Gud nej!

    Min dotter har autism och hon är inte det minsta utvecklingstörd, tvärtom.

    Det finns inga som helst likhetstecken mellan autism och utvecklingstörning.
    http://www.tjock-till-smal.bloggplatsen.se

    Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst,för då behöver jag det mest.
  36. 18
    Gud nej! Min dotter har autism och hon är inte det minsta utvecklingstörd, tvärtom.

    Det finns inga som helst likhetstecken mellan autism och utvecklingstörning.
  37. Medlem sedan
    Sep 2000
    #19
    Jamen se där, visste väl att jag inte hade fattat _så_ fel. Tack
  38. 19
    Jamen se där, visste väl att jag inte hade fattat _så_ fel. Tack
  39. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #20
    Nej, nej, däremot 80% av autisitiser är utvecklingstörda, en väninna till mig har en dotter som är diagnostiserad autistisk och är inte utvecklingsstörd, det finns en professor i USA som är autistisk men inte utvecklingsstörd
  40. 20
    Nej, nej, däremot 80% av autisitiser är utvecklingstörda, en väninna till mig har en dotter som är diagnostiserad autistisk och är inte utvecklingsstörd, det finns en professor i USA som är autistisk men inte utvecklingsstörd
Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. läste en kul fråga
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 23:14
  2. läste en fråga om barn och dagis
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 11:21
  3. Läste inne på fråga pappor om
    By ullet in forum Mammasnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 10:32
  4. Läste en fråga på Allt om barn..
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 18:36
  5. Läste inne på fråga pappor
    By Miss sixty in forum Mammasnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 10:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar