När ska man överväga särskola?
Hjärnskador
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    När ska man överväga särskola?

    Dåligt med inlägg här på sidan men jag testar i alla fall att slänga ut en fråga. Min son når inte målen för grundskolans läroplan i alla ämnen. Han är åldersadekvat i vissa och långt efter i andra. Sedan flera år pågår diskussionen om särksola eller inte. Vi föräldrar tvekar eftersom man inte vet vad i hans omfattande funktionshinder som gör att han inte uppnår målen (utvecklingsstörning eller inte?). Bara det att han är borta så mycket påverkar ju massar. Sen strular kroppen konstant. Plus att det är svårt med kommunikationen och så har han CVI. Men han läste innan skolstart. skriver jättebra och kan föra komplicerade resonemang för sin åldersnivå. Jag tänker att man måste välja mellan "pest och kolera". Grundskola ger rätt till vidare ev högskolestudier, men inte rätt till daglig sysselsättning som vuxen medan särskola ger rätt till daglig verksamhet, men stänger vägen för fortsatta studier och förmodligen endast ger jobb på en anpassad marknad. Jag tycker det är svåra val att göra för min sons framtid. Har någon erfarenheter av detta?
  2. 1
    När ska man överväga särskola? Dåligt med inlägg här på sidan men jag testar i alla fall att slänga ut en fråga. Min son når inte målen för grundskolans läroplan i alla ämnen. Han är åldersadekvat i vissa och långt efter i andra. Sedan flera år pågår diskussionen om särksola eller inte. Vi föräldrar tvekar eftersom man inte vet vad i hans omfattande funktionshinder som gör att han inte uppnår målen (utvecklingsstörning eller inte?). Bara det att han är borta så mycket påverkar ju massar. Sen strular kroppen konstant. Plus att det är svårt med kommunikationen och så har han CVI. Men han läste innan skolstart. skriver jättebra och kan föra komplicerade resonemang för sin åldersnivå. Jag tänker att man måste välja mellan "pest och kolera". Grundskola ger rätt till vidare ev högskolestudier, men inte rätt till daglig sysselsättning som vuxen medan särskola ger rätt till daglig verksamhet, men stänger vägen för fortsatta studier och förmodligen endast ger jobb på en anpassad marknad. Jag tycker det är svåra val att göra för min sons framtid. Har någon erfarenheter av detta?
  3. Anonym
    #2
    Är du ny här, vill jag tipsa dig om att gå in
    på utvecklingshämning längre ner under fuktionshindrade barn!
  4. 2
    Är du ny här, vill jag tipsa dig om att gå in
    på utvecklingshämning längre ner under fuktionshindrade barn!
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3
    Är inte ny här, men då min son inte tidigare haft någon diagnos som innebär utv.störning har jag inte varit inna så mycket på den sidan. tittade nu och det var mycket intressant som diskuterads där. jag ska ställa frågan igen. Tack för tipset.
  6. 3
    Är inte ny här, men då min son inte tidigare haft någon diagnos som innebär utv.störning har jag inte varit inna så mycket på den sidan. tittade nu och det var mycket intressant som diskuterads där. jag ska ställa frågan igen. Tack för tipset.
  7. Medlem sedan
    Aug 2008
    #4

    Lite input från särskolefröken

    Särskolorna kan ju se oerhört olika ut i olika kommuner... Där jag arbetar är särskolan integrerad i den vanliga grundskolan. Våra elever läser de ämnen de klarar av ihop med sin årskurs i grundskolan. Oftast handlar det om de praktisk-estetiska ämnena men en del elever läser även basämnen med sin årskurs i den mån de klarar av det. De får extra stöttning hos oss inför dessa ämnen.

    I de ämnen där de läser tillsammans med grundskoleelever kan de få grundskolebetyg om de når upp till Godkänt enligt grundskolans kursplaner. Om de inte gör det bedöms de enligt särskolans kursplaner. Det går således att mixa särskola och grundskola utefter egna förutsättningar. Har ni en särskola av liknande modell (alternativt möjlighet att låta sonen gå som inskriven i särskolan men kvarplacerad i nuvarande grundskoleklassen) så behöver ju inte valet särskola vara ett definitivt beslut utan ni kan se hur sonen utvecklas och hur hans möjligheter att nå grunskolans mål inom kärnämnena (som behövs för gymnasiet) ser ut.

    Du ska också vara medveten om att du som förälder alltid har möjlighet att "skriva ut" din son från särskolan om ni upptäcker att det inte passar er.

    Oh du...det är INTE särskoleplaceringen som ger er son rätt till daglig sysselsättning i framtiden osv. Han har rätt till det iom att han tilhör särskolans personkrets - oavsett om ni väljer särskoleplacering eller ej.

    För att vara behörig för särskolan gäller att din son har en utvecklingsstörning, förvärvad hjärnskada eller diagnos inom autismspektrat.
  8. 4
    Lite input från särskolefröken Särskolorna kan ju se oerhört olika ut i olika kommuner... Där jag arbetar är särskolan integrerad i den vanliga grundskolan. Våra elever läser de ämnen de klarar av ihop med sin årskurs i grundskolan. Oftast handlar det om de praktisk-estetiska ämnena men en del elever läser även basämnen med sin årskurs i den mån de klarar av det. De får extra stöttning hos oss inför dessa ämnen.

    I de ämnen där de läser tillsammans med grundskoleelever kan de få grundskolebetyg om de når upp till Godkänt enligt grundskolans kursplaner. Om de inte gör det bedöms de enligt särskolans kursplaner. Det går således att mixa särskola och grundskola utefter egna förutsättningar. Har ni en särskola av liknande modell (alternativt möjlighet att låta sonen gå som inskriven i särskolan men kvarplacerad i nuvarande grundskoleklassen) så behöver ju inte valet särskola vara ett definitivt beslut utan ni kan se hur sonen utvecklas och hur hans möjligheter att nå grunskolans mål inom kärnämnena (som behövs för gymnasiet) ser ut.

    Du ska också vara medveten om att du som förälder alltid har möjlighet att "skriva ut" din son från särskolan om ni upptäcker att det inte passar er.

    Oh du...det är INTE särskoleplaceringen som ger er son rätt till daglig sysselsättning i framtiden osv. Han har rätt till det iom att han tilhör särskolans personkrets - oavsett om ni väljer särskoleplacering eller ej.

    För att vara behörig för särskolan gäller att din son har en utvecklingsstörning, förvärvad hjärnskada eller diagnos inom autismspektrat.

Liknande trådar

  1. Trodde aldrig jag skulle överväga..
    By Nike1234 in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 23:38
  2. Nu har jag bett redax om att överväga
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 12:33
  3. För er som är galna nog att överväga
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 20:58
  4. När ska man överväga medicinering?
    By Veronica B in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 23:00
  5. Hur kan man ens överväga
    By Abigail in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 22:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar