Det här med bilstolar??
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Det här med bilstolar??

    Ni som alltid brukar ha så bra åsikter!:
    Funderar på om Simon som nu börjar klaga i Freewayn - för krökta ben tror jag - skulle han sitta bättre i Two wayn? Vi skulle ju kunna byta stol redan nu istället för när han ska vändas. Spelar ju egentligen ingen roll. Men han sitter ju lite högre i Freewayn och ser bättre på så sätt så jag vet inte. Lukas trivs bra framåtvänd i Two wayn men skulle säkert fungera lika bra i en annan framåtvänd stol gärna en som han kan ha länge till.

    Tips???
    Carin m grabbarna (Lukas mars 04, Simon sept 05)
  2. 1
    Det här med bilstolar?? Ni som alltid brukar ha så bra åsikter!:
    Funderar på om Simon som nu börjar klaga i Freewayn - för krökta ben tror jag - skulle han sitta bättre i Two wayn? Vi skulle ju kunna byta stol redan nu istället för när han ska vändas. Spelar ju egentligen ingen roll. Men han sitter ju lite högre i Freewayn och ser bättre på så sätt så jag vet inte. Lukas trivs bra framåtvänd i Two wayn men skulle säkert fungera lika bra i en annan framåtvänd stol gärna en som han kan ha länge till.

    Tips???
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Vi har två Two Way's, en i varje bil till Albin. Han har haft dem länge och kommer nog kunna sitta bakvänt i något år till, vilket känns toppen! Visst sitter de lite lägre än i mindre bakåtvända stolar, men jag tycker ändå att Two wayen är så bra som inte är "stängd" på sidorna, utan barnet kan sitta med knäna ut åt sidorna om du förstår hur jag menar. På så vis går det ju att använda den väldigt länge.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  4. 2
    Vi har två Two Way's, en i varje bil till Albin. Han har haft dem länge och kommer nog kunna sitta bakvänt i något år till, vilket känns toppen! Visst sitter de lite lägre än i mindre bakåtvända stolar, men jag tycker ändå att Two wayen är så bra som inte är "stängd" på sidorna, utan barnet kan sitta med knäna ut åt sidorna om du förstår hur jag menar. På så vis går det ju att använda den väldigt länge.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    gillar inte

    twoway framåtvänd mer än som nödlösning. Bältet hamnar fel både över höfterna och vid halsen. Att använda internbältet avråder NTF ifrån då det blir för stumt vid krock (anledningen till att vi har rullbälten är ju just för att det ska bli en mjuk inbromsning)

    Jag tycker du ska testa Simon i twoway, det kan ju funka bättre.
    Varför ska ni vänta med att köpa stol? Vill ni ha tåv lika kankse ni kan köpa det med en gång.
    Jag rekommenderar römer kid plus eller britax kid plus (samma stol vi har en av varje ser lika ut men det står olika på dem, våra är grå och rååååsa). Mina barn älskar sina stolar, de är mjuka och sköna och somnar man får man inte ont i nacken (Isadoras ord...)

    Lycka till!
  6. 3
    gillar inte twoway framåtvänd mer än som nödlösning. Bältet hamnar fel både över höfterna och vid halsen. Att använda internbältet avråder NTF ifrån då det blir för stumt vid krock (anledningen till att vi har rullbälten är ju just för att det ska bli en mjuk inbromsning)

    Jag tycker du ska testa Simon i twoway, det kan ju funka bättre.
    Varför ska ni vänta med att köpa stol? Vill ni ha tåv lika kankse ni kan köpa det med en gång.
    Jag rekommenderar römer kid plus eller britax kid plus (samma stol vi har en av varje ser lika ut men det står olika på dem, våra är grå och rååååsa). Mina barn älskar sina stolar, de är mjuka och sköna och somnar man får man inte ont i nacken (Isadoras ord...)

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Nämen det där med internbältet hade jag ingen aning om. Ska genast köpa ny stol!!! Tack.

    Då får Simon Twowayn och åka baklänges minst ett år till å så får vi ut å SHOPPA!!
  8. 4
    Nämen det där med internbältet hade jag ingen aning om. Ska genast köpa ny stol!!! Tack.

    Då får Simon Twowayn och åka baklänges minst ett år till å så får vi ut å SHOPPA!!
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Ja vi tycker också twowayn är bra och det där med knäna har du ju helt rätt i, har inte tänkt på det tidigare. Våra långa killar sitter dock klart obekvämt redan vid 4 års ålder - är ca 110 cm då. Simon kanske är ännu längre då vi får väl se.

    Å det som Malin skrev om internbältet hade jag ingen aning om så nu har jag fattat ett beslut - känns skönt.

    Tänk vad det är bra med all erfarenhet här inne!
    Må så gott!
  10. 5
    Ja vi tycker också twowayn är bra och det där med knäna har du ju helt rätt i, har inte tänkt på det tidigare. Våra långa killar sitter dock klart obekvämt redan vid 4 års ålder - är ca 110 cm då. Simon kanske är ännu längre då vi får väl se.

    Å det som Malin skrev om internbältet hade jag ingen aning om så nu har jag fattat ett beslut - känns skönt.

    Tänk vad det är bra med all erfarenhet här inne!
    Må så gott!
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Där håller jag med Malin, jag skulle aldrig använda Two wayen framåt. När det är dags att byta till framåtåkande, så blir det en riktig bältesstol istället.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  12. 6
    Där håller jag med Malin, jag skulle aldrig använda Two wayen framåt. När det är dags att byta till framåtåkande, så blir det en riktig bältesstol istället.
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7

    110cm

    var greta när vi vände henne.
    Isadora var 115 och satt då i twowayen.
    greta hade en brio som hon vuxit ur men hon mådde illa hela tiden så beslutet att vända henne var lättare. Sen vi vände henne har hon inte kräkits en enda gång. Sorgligt men sant.
  14. 7
    110cm var greta när vi vände henne.
    Isadora var 115 och satt då i twowayen.
    greta hade en brio som hon vuxit ur men hon mådde illa hela tiden så beslutet att vända henne var lättare. Sen vi vände henne har hon inte kräkits en enda gång. Sorgligt men sant.
  15. Medlem sedan
    Sep 1999
    #8

    nej

    det är dumt att de inte upplyser om den saken.
    en kompis köpte stolen enbart för att man fick använda internbältet framåt.....
  16. 8
    nej det är dumt att de inte upplyser om den saken.
    en kompis köpte stolen enbart för att man fick använda internbältet framåt.....
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #9

    Rekommenderar

    varmt de stolar vi har. De har dessutom marknades högsta sidoskydd, så de kan växa länge med stolen.
    *springer och kollar namnet på stolen*
    Römer Kid Plus
    Den rekommenderar jag!
    annasthlm - med triss i pojkar
  18. 9
    Rekommenderar varmt de stolar vi har. De har dessutom marknades högsta sidoskydd, så de kan växa länge med stolen.
    *springer och kollar namnet på stolen*
    Römer Kid Plus
    Den rekommenderar jag!
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Hur är det med

    sidokrocksskydd i en sån stol som är öppen vid sidorna? Jag vet inte vad vi ska ha till Alicia, hon ska vändas snart. Jag har alltid haft stolar med rejäla sidoskydd vid en ev krock från sidan. Vi har inga sidoairbags kanske ska tilläggas.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  20. 10
    Hur är det med sidokrocksskydd i en sån stol som är öppen vid sidorna? Jag vet inte vad vi ska ha till Alicia, hon ska vändas snart. Jag har alltid haft stolar med rejäla sidoskydd vid en ev krock från sidan. Vi har inga sidoairbags kanske ska tilläggas.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11
    Den har säkert inte riktigt lika bra sidokrockskydd som en mer "stängd" stol, men jag anser att det är viktigare att kunna åka baklänges länge. Den har dock helt ok sidoskydd uppe vid huvudet, det är nere vid benen den är mer öppen än andra bilbarnstolar. Vi bytte ju till den här stolen när A var 2,5-3 år, innan hade han en Britax Freeway som är mer skyddad och ombonad för mindre barn. Anledningen till bytet var ju just att han ska kunna sitta länge bakvänt. Albin är ju kort, har precis kommit över metern så han kommer nog kunna sitta bakvänt något år till i Two way-en. Den dagen vi ska vända honom tänker vi köpa en riktig bältesstol istället, med rejäla sidoskydd. Antagligen blir det antingen Römer/Britax Kid plus eller motsvarande.
    :: MOE :: www.moedesign.se

    Mina tre killar A (2004/03), A (2009/05) och V (2011/12). ♥
  22. 11
    Den har säkert inte riktigt lika bra sidokrockskydd som en mer "stängd" stol, men jag anser att det är viktigare att kunna åka baklänges länge. Den har dock helt ok sidoskydd uppe vid huvudet, det är nere vid benen den är mer öppen än andra bilbarnstolar. Vi bytte ju till den här stolen när A var 2,5-3 år, innan hade han en Britax Freeway som är mer skyddad och ombonad för mindre barn. Anledningen till bytet var ju just att han ska kunna sitta länge bakvänt. Albin är ju kort, har precis kommit över metern så han kommer nog kunna sitta bakvänt något år till i Two way-en. Den dagen vi ska vända honom tänker vi köpa en riktig bältesstol istället, med rejäla sidoskydd. Antagligen blir det antingen Römer/Britax Kid plus eller motsvarande.
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Ok jag läste nu

    ovan att den inte var bra framåtvänd ändå, så då var det inte aktuellt ändå.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  24. 12
    Ok jag läste nu ovan att den inte var bra framåtvänd ändå, så då var det inte aktuellt ändå.
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13
    En Kid Plus får det bli!! Kommer dessa överhuvudtaget på extrapriser eller är det fullpris som gäller. Känns märkligt att löpa till fullpris, jag har ju alltid varit ute i godtis och då handlat när de kommer på erbjudande. Just nu är 1795 det enda pris jag hittar.
  26. 13
    En Kid Plus får det bli!! Kommer dessa överhuvudtaget på extrapriser eller är det fullpris som gäller. Känns märkligt att löpa till fullpris, jag har ju alltid varit ute i godtis och då handlat när de kommer på erbjudande. Just nu är 1795 det enda pris jag hittar.
  27. Medlem sedan
    Sep 1999
    #14

    utgående färger

    reade de ut i våras här.
    Då fick Greta en rosa hon också
  28. 14
    utgående färger reade de ut i våras här.
    Då fick Greta en rosa hon också
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15
    Det blev en röd (ellen) idag. Lukas var strålande glad över sin nya röööööda stol!!
  30. 15
    Det blev en röd (ellen) idag. Lukas var strålande glad över sin nya röööööda stol!!

Liknande trådar

  1. Bilstolar
    By Sophie m Lucas&Emmie in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 20:01
  2. mer om bilstolar
    By toktroll in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 13:44
  3. Vad har ni för bilstolar?
    By Millan med 4 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-27, 19:21
  4. Bilstolar?
    By Tereza in forum Föräldraskap
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:42
  5. Vad har ni för bilstolar?
    By ka70 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 11:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar