stjäla sprit
Tonåringar
  1. anonymt namn
    #1

    stjäla sprit

    har väl alla gjort vid tonåren, men nu har sonen tagit en hel oöppnad 500ml flaska 40% sprit och druckit upp med kompisar. han har erkänt utan större omsvep och säger att vaddå, alla dricker ju så vad är problemet. vad skulle ni gett för straff åt honom? han är 16. jag är glad att han sa som det var direkt, men vill att han ska förstå att han har gjort fel. jag kräver att han ska betala flaskan, men han säger att han inte ska det eftersom det är ju familjens dryck och vi tillhör samma familj! han är så otrolig att jag tror inte mina öron när han säger sånt, jag blir helt mållös. och jag som har varit så noga med att alltid gömma vår sprit, dessutom har vi nästan inget och dricker själva nästan aldrig.
  2. 1
    stjäla sprit har väl alla gjort vid tonåren, men nu har sonen tagit en hel oöppnad 500ml flaska 40% sprit och druckit upp med kompisar. han har erkänt utan större omsvep och säger att vaddå, alla dricker ju så vad är problemet. vad skulle ni gett för straff åt honom? han är 16. jag är glad att han sa som det var direkt, men vill att han ska förstå att han har gjort fel. jag kräver att han ska betala flaskan, men han säger att han inte ska det eftersom det är ju familjens dryck och vi tillhör samma familj! han är så otrolig att jag tror inte mina öron när han säger sånt, jag blir helt mållös. och jag som har varit så noga med att alltid gömma vår sprit, dessutom har vi nästan inget och dricker själva nästan aldrig.
  3. Medlem sedan
    May 2006
    #2
    Bra förslag det där med att låta honom betala för flaskan.
    Hade det varit 8 cornetto strutar som låg i frysen och alltså hela familjens glass och han hade tagit allt utan att fråga hade han väl också fått betala tillbaka.

    För er verkar det inte vara en stor "issue" att inte ha sprit hemma, så då får ni helt enkelt se till att inte ha det.

    Så summa summarum: det var allas sprit, han tog den utan att dela med de andra i familjen: han ska betala för den. ;-)

    Mamsen72
  4. 2
    Bra förslag det där med att låta honom betala för flaskan.
    Hade det varit 8 cornetto strutar som låg i frysen och alltså hela familjens glass och han hade tagit allt utan att fråga hade han väl också fått betala tillbaka.

    För er verkar det inte vara en stor "issue" att inte ha sprit hemma, så då får ni helt enkelt se till att inte ha det.

    Så summa summarum: det var allas sprit, han tog den utan att dela med de andra i familjen: han ska betala för den. ;-)

    Mamsen72
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3

    Han hade fått betala för den

    tveklöst.. det är inte alls familjen dryck det är möjligen de över 20s dryck. Just alkohol är ju en sån grej som definitivt inte ägs av barnen.

    Jag hade dessutom varit "taskigt" nog att informera kompisarnas föräldrar om vad som hänt. Efter det hade teenisen fått planerade/oplanerade besök av mig varend kväll han var ute på, under en tid och minsta misstanke om att han var berusad så hade han fått följa med hem.

    Det hjälper ett tag.. men jag skulle nog se allvarligast på det faktum att han stal..
    Bara måste...... allt....
  6. 3
    Han hade fått betala för den tveklöst.. det är inte alls familjen dryck det är möjligen de över 20s dryck. Just alkohol är ju en sån grej som definitivt inte ägs av barnen.

    Jag hade dessutom varit "taskigt" nog att informera kompisarnas föräldrar om vad som hänt. Efter det hade teenisen fått planerade/oplanerade besök av mig varend kväll han var ute på, under en tid och minsta misstanke om att han var berusad så hade han fått följa med hem.

    Det hjälper ett tag.. men jag skulle nog se allvarligast på det faktum att han stal..
  7. anonymt namn
    #4

    värre

    jag tycker också att det allvarligaste är att han stal. om drickandet har jag resignerat, kompisarnas föräldrar ser inte allvarligt på det tyvärr. och de är ändå ordentliga vanliga familjer. jag pratar dock ständigt om det, och skulle aldrig falla mig in att förse honom med alkohol. nu har det blivit än värre. bara för att vi för en gångs skull skulle ordna kräftskiva, vilket vi endast har haft en gång tidigare för flera år sedan, så hade vi ju skaffat detta sprit. och även en 5 liters öldunk från Tyskland, vi har aldrig haft sånt tidigare. idag upptäckte vi att den också var borta, och nu efter en lång diskussion och pressande för att få fram sanningen så erkände han att han hade även tagit den, först tänkt att dricka själv, men eftersom den var stor och svår att gömma/hantera så sålde han den till någon som han känner lite halvt. jag blev helt chockad och har nu suttit och pratat med honom i en timme. om livet, om ansvar, om vilka man umgås med, om framtid och om varför man gör saker som är dumma och varför man bör göra saker som är rätt. om tillit i en familj, om att han måste väl ha fattat att vi upptäcker det och att han åker fast, om vad det innebär, om hur vi känner som föräldrar, om att vi kommer att göra allt för att han ska bli en människa som inta hamnar snett i livet, om att han ska ha ett bra liv, om att man inte kan tjäla eller ljuga, om vad som händer om man gör det ... nu stack han ut och jag kan inte hindra honom eftersom han är större och starkare. jag sa att för mig räcker det om jag vet att han förstår att han har gjort fel och att han ångrar sig och att jag inte vill att han ska gå. nu kan jag inte sova! är detta allvarligt eller nåt som tonåringar kan hitta på i sitt oförstånd???
  8. 4
    värre jag tycker också att det allvarligaste är att han stal. om drickandet har jag resignerat, kompisarnas föräldrar ser inte allvarligt på det tyvärr. och de är ändå ordentliga vanliga familjer. jag pratar dock ständigt om det, och skulle aldrig falla mig in att förse honom med alkohol. nu har det blivit än värre. bara för att vi för en gångs skull skulle ordna kräftskiva, vilket vi endast har haft en gång tidigare för flera år sedan, så hade vi ju skaffat detta sprit. och även en 5 liters öldunk från Tyskland, vi har aldrig haft sånt tidigare. idag upptäckte vi att den också var borta, och nu efter en lång diskussion och pressande för att få fram sanningen så erkände han att han hade även tagit den, först tänkt att dricka själv, men eftersom den var stor och svår att gömma/hantera så sålde han den till någon som han känner lite halvt. jag blev helt chockad och har nu suttit och pratat med honom i en timme. om livet, om ansvar, om vilka man umgås med, om framtid och om varför man gör saker som är dumma och varför man bör göra saker som är rätt. om tillit i en familj, om att han måste väl ha fattat att vi upptäcker det och att han åker fast, om vad det innebär, om hur vi känner som föräldrar, om att vi kommer att göra allt för att han ska bli en människa som inta hamnar snett i livet, om att han ska ha ett bra liv, om att man inte kan tjäla eller ljuga, om vad som händer om man gör det ... nu stack han ut och jag kan inte hindra honom eftersom han är större och starkare. jag sa att för mig räcker det om jag vet att han förstår att han har gjort fel och att han ångrar sig och att jag inte vill att han ska gå. nu kan jag inte sova! är detta allvarligt eller nåt som tonåringar kan hitta på i sitt oförstånd???
  9. anonymt namn
    #5

    han ska betala

    men det var inte allas sprit, minderåriga kan inte äga sprit.
  10. 5
    han ska betala men det var inte allas sprit, minderåriga kan inte äga sprit.
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Är detta allvarligt? Ja, det är i alla fall ett ändrat beteende och det måste uppmärksammas.

    Du säger att du pratade om det och om det och om det - men lyssnade han? Tog han åt sig? Eller stängde han av och lät dig mala på eftersom han sedan kunde sticka hemifrån vid den sena timmen?

    Det behövs nog fler samtal men samtal där han får ta sitt ansvar för att reda ut problemen och komma med förslag på åtgärder (om det behövs några - tex att betala tillbaka vad det kostat).
  12. 6
    Är detta allvarligt? Ja, det är i alla fall ett ändrat beteende och det måste uppmärksammas.

    Du säger att du pratade om det och om det och om det - men lyssnade han? Tog han åt sig? Eller stängde han av och lät dig mala på eftersom han sedan kunde sticka hemifrån vid den sena timmen?

    Det behövs nog fler samtal men samtal där han får ta sitt ansvar för att reda ut problemen och komma med förslag på åtgärder (om det behövs några - tex att betala tillbaka vad det kostat).
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Då hade jag kontrat med att "ok, i så fall får du bidra till alla räkningar och inköp också" så ger du honom en räkning på vad han får betala för att bo, äta, tvätta och plocka sprit.

    Jag brukar påminna mina om att det inte är något hotell här, utan de är _inneboende_ och faktiskt inte har någon beslutsrätt vad gäller boendet och annat omkring. Den sortens beslut får de ta den dagen de skaffar egen bostad.

    Du kan ju fråga honom vad exakt han _bidrar_ med till boendet och ekonomin för att kunna plocka andras tillhörigheter.

    En annan variant är ju att du helt enkelt plockar för dig av hans tillhörigheter på samma villkor. Kanske lite barnsligt, men det kanske får honom att inse hur korkat han resonerar. Risken blir ju att det kan bli krig förstås...
  14. 7
    Då hade jag kontrat med att "ok, i så fall får du bidra till alla räkningar och inköp också" så ger du honom en räkning på vad han får betala för att bo, äta, tvätta och plocka sprit.

    Jag brukar påminna mina om att det inte är något hotell här, utan de är _inneboende_ och faktiskt inte har någon beslutsrätt vad gäller boendet och annat omkring. Den sortens beslut får de ta den dagen de skaffar egen bostad.

    Du kan ju fråga honom vad exakt han _bidrar_ med till boendet och ekonomin för att kunna plocka andras tillhörigheter.

    En annan variant är ju att du helt enkelt plockar för dig av hans tillhörigheter på samma villkor. Kanske lite barnsligt, men det kanske får honom att inse hur korkat han resonerar. Risken blir ju att det kan bli krig förstås...
  15. Medlem sedan
    Jun 1998
    #8
    Hej!

    Vilken utmaning du står inför. Killen är ju inte dum. Erkänner utan omsvep, säger sig vara en del av familjen och har därmed rättigheter (han glömde att def skyldigheter) samt ser det inte som ett problem ...

    Det hade triggat igång mig till tusen. Vet inte om mina barn hade haft lust att komma med en sådan utmaning. Först och främst så skulle jag tilllämpa hans teorier på familjens ekonomi i sin helhet. Dvs ni vuxna skall kosta lika mycket som barnen och ha rätt till lika mycket som de. Alla skall göra lika mycket hemma, etc etc. Jag hade också kräft att alla bidrar till inkomster alternativt gör mer arbete. Sen hade jag undrar om alla skall ha rätt till samma saker och samma mat.

    Det låter som om ni har många och långa samtal framför er som kommer pågå länge.

    Sen har vi ju hela den här delen med sprit som man kanske bör ta tag i och hur han ser på sig själv och sin hälsa.

    Grattis vilken utmaning och sen en liten fråga - är du beredd att skåda dig själv och ditt leverne under den process och de samtal som ni står inför? Om du gör det så kommer såväl sonen som du själv att utvecklas massor.
  16. 8
    Hej!

    Vilken utmaning du står inför. Killen är ju inte dum. Erkänner utan omsvep, säger sig vara en del av familjen och har därmed rättigheter (han glömde att def skyldigheter) samt ser det inte som ett problem ...

    Det hade triggat igång mig till tusen. Vet inte om mina barn hade haft lust att komma med en sådan utmaning. Först och främst så skulle jag tilllämpa hans teorier på familjens ekonomi i sin helhet. Dvs ni vuxna skall kosta lika mycket som barnen och ha rätt till lika mycket som de. Alla skall göra lika mycket hemma, etc etc. Jag hade också kräft att alla bidrar till inkomster alternativt gör mer arbete. Sen hade jag undrar om alla skall ha rätt till samma saker och samma mat.

    Det låter som om ni har många och långa samtal framför er som kommer pågå länge.

    Sen har vi ju hela den här delen med sprit som man kanske bör ta tag i och hur han ser på sig själv och sin hälsa.

    Grattis vilken utmaning och sen en liten fråga - är du beredd att skåda dig själv och ditt leverne under den process och de samtal som ni står inför? Om du gör det så kommer såväl sonen som du själv att utvecklas massor.
  17. Medlem sedan
    Jun 1998
    #9
    Ja detta oförblommerade stjälandet hade lett till indragning av alla förmåner samt pengar mm vidare hade det blivit utegångsförbud och samtal med samtliga kompisars föräldrar. Jag hade satsat på retoriken innan jag tog upp snacket med medföräldrar och inte klagat på ungdomen - det gjorde ju redan Aristoteles - utan påstått att de saknade vettig sysselsättning mm.

    Vad har de inte fyllt tiden med eftersom de har tid att dricka...
  18. 9
    Ja detta oförblommerade stjälandet hade lett till indragning av alla förmåner samt pengar mm vidare hade det blivit utegångsförbud och samtal med samtliga kompisars föräldrar. Jag hade satsat på retoriken innan jag tog upp snacket med medföräldrar och inte klagat på ungdomen - det gjorde ju redan Aristoteles - utan påstått att de saknade vettig sysselsättning mm.

    Vad har de inte fyllt tiden med eftersom de har tid att dricka...
  19. anonymt namn
    #10

    Svårt svårt

    När du först skrev om spritflaskan så tyckte jag det var felaktigt, men ändå kanske "inom normala gränser" för en tonåring som lever under grupptryck och där lockelsen blev för stor.

    Men det du sen skrev om öltunnan och att han hade sålt den, tyder på bristande moraluppfattning. Han visste att den var er och att ni hade köpt den för en fest. Vad mer av era tillhörigheter kan han tänka sig att sälja? Din mobiltelefon... eller familjens tv? Eller var det just för att det var alkohol som gjorde det säljbart?

    Kort och gott, ni måste jobba med pojkens moraluppfattning. Hans känsla för etik, och vad det innebär att vara del av en familj.
  20. 10
    Svårt svårt När du först skrev om spritflaskan så tyckte jag det var felaktigt, men ändå kanske "inom normala gränser" för en tonåring som lever under grupptryck och där lockelsen blev för stor.

    Men det du sen skrev om öltunnan och att han hade sålt den, tyder på bristande moraluppfattning. Han visste att den var er och att ni hade köpt den för en fest. Vad mer av era tillhörigheter kan han tänka sig att sälja? Din mobiltelefon... eller familjens tv? Eller var det just för att det var alkohol som gjorde det säljbart?

    Kort och gott, ni måste jobba med pojkens moraluppfattning. Hans känsla för etik, och vad det innebär att vara del av en familj.
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11
    Var det inte Sokrates som beklagade sig så mycket över ungdomen som saknade vett och respekt?
  22. 11
    Var det inte Sokrates som beklagade sig så mycket över ungdomen som saknade vett och respekt?
  23. Medlem sedan
    Jun 1998
    #12
    Tja var det det? eller? Jag kommer faktiskt inte ihåg men det bör utforskas.
  24. 12
    Tja var det det? eller? Jag kommer faktiskt inte ihåg men det bör utforskas.
  25. anonymt namn
    #13

    jadu

    triggat igång mig har han gjort ett antal gånger, vilket alltid resuterar i att situationen låser sig totalt. du har tydligen inte behövt handskas med tonåringar som man inte lyckas få prata om något överhuvudtaget, förutom vid vissa sällsynta tillfällen som kan betraktas som ljusglimtar i tillvaron. tysta tonårskillar är annars ett vanligt fenomen. och att anta att ens barn inte skulle våga sig hem p g a att föräldern är arg skulle för en tonåring vara förödande. för det är ju just det man måste få dem att göra, att komma hem. det är ofta en väldig balansgång för att få honom att öppna sig och samtidigt vara så allvarlig att man får honom att erkänna och ångra sig när han gjort något dumt. försök med det du. trots att han är tyst så brukar jag däremot prata om många saker med honom, lite så där i förbigående, men ändå när jag ser att han lyssnar. ibland resulterar det i en kort men givande dialog. under denna vecka har jag lyckats att tala allvar med honom och fått honom att svara på frågor under ganska långa stunder utan att han blivit vansinnig och slängt igen dörren. och då har jag kunnat ta upp det väsentligaste. att börja käbbla om familjens ekonomi hanns inte med under dessa stunder, även om jag har tagit upp det andra gånger och i andra sammanhang. likaså har vi (jag) pratat ingående om alkoholens påverkan på kroppen och knoppen, likaså om droger, för att inte lämna bort cigaretter där jag har sagt att bara över min döda kropp kommer han att börja röka.
    vad gäller mitt eget leverne så kan jag konstatera att jag under det senaste halvåret druckit vin till maten 2 gånger, eftersom jag alltid vill kunna hämta honom eller syrran om så behövs. att vi hade öl och sprit hemma just nu berodde på (som jag skrev) att vi ville ordna kräftskiva vilket inte har hänt på flera år. vi hade varit på utlandsresa och köpt detta.annars har vi inte speciellt mycket sprit hemma, och har vi det så står det oanvänt. dessutom har vi gömt alla flaskor för länge sedan. bara just nu tyckte jag inte att det behövdes, vi var ju hemma själva.
  26. 13
    jadu triggat igång mig har han gjort ett antal gånger, vilket alltid resuterar i att situationen låser sig totalt. du har tydligen inte behövt handskas med tonåringar som man inte lyckas få prata om något överhuvudtaget, förutom vid vissa sällsynta tillfällen som kan betraktas som ljusglimtar i tillvaron. tysta tonårskillar är annars ett vanligt fenomen. och att anta att ens barn inte skulle våga sig hem p g a att föräldern är arg skulle för en tonåring vara förödande. för det är ju just det man måste få dem att göra, att komma hem. det är ofta en väldig balansgång för att få honom att öppna sig och samtidigt vara så allvarlig att man får honom att erkänna och ångra sig när han gjort något dumt. försök med det du. trots att han är tyst så brukar jag däremot prata om många saker med honom, lite så där i förbigående, men ändå när jag ser att han lyssnar. ibland resulterar det i en kort men givande dialog. under denna vecka har jag lyckats att tala allvar med honom och fått honom att svara på frågor under ganska långa stunder utan att han blivit vansinnig och slängt igen dörren. och då har jag kunnat ta upp det väsentligaste. att börja käbbla om familjens ekonomi hanns inte med under dessa stunder, även om jag har tagit upp det andra gånger och i andra sammanhang. likaså har vi (jag) pratat ingående om alkoholens påverkan på kroppen och knoppen, likaså om droger, för att inte lämna bort cigaretter där jag har sagt att bara över min döda kropp kommer han att börja röka.
    vad gäller mitt eget leverne så kan jag konstatera att jag under det senaste halvåret druckit vin till maten 2 gånger, eftersom jag alltid vill kunna hämta honom eller syrran om så behövs. att vi hade öl och sprit hemma just nu berodde på (som jag skrev) att vi ville ordna kräftskiva vilket inte har hänt på flera år. vi hade varit på utlandsresa och köpt detta.annars har vi inte speciellt mycket sprit hemma, och har vi det så står det oanvänt. dessutom har vi gömt alla flaskor för länge sedan. bara just nu tyckte jag inte att det behövdes, vi var ju hemma själva.
  27. anonymt namn
    #14

    det var ju det värsta

    i det hela. vi blev helt chockade och tänkte att nu är det kört, vad har det blivit av honom. i samtalet med honom tog jag upp just detta först och främst och frågade om han kunde tänka sig att ta min kamera eller något annat hemifrån för att sälja. han sa bestämt nej. så småningom kom det fram att detta inte alls varit planerat. han tog ölet för att dricka med kompisarna. han hade det i ryggan och insåg att den är för stor för att gömmas och går inte heller att öppna enkelt, dessutom ska man ha glas för att hälla i. då ville han inte längre ha den. då hade en i gänget frågat om han kunde köpa den och på den vägen är det. visst kan man tvivla även på denna berättelse, men någonstans känndes det äkta. och jag måste ju ändå tro på honom, jag har inget val känns det som. han har aldrig varit en oärlig person, tvärtom han har hela sitt liv haft en rätt så utvecklad rättsuppfattning. han vill alltid stå emot orättvisor och är till och med lite politisk medveten. nu känner jag att jag har satt detta i rätt perspektiv men kommer självklart inte släppa det. han får stå för vad han gjort.
  28. 14
    det var ju det värsta i det hela. vi blev helt chockade och tänkte att nu är det kört, vad har det blivit av honom. i samtalet med honom tog jag upp just detta först och främst och frågade om han kunde tänka sig att ta min kamera eller något annat hemifrån för att sälja. han sa bestämt nej. så småningom kom det fram att detta inte alls varit planerat. han tog ölet för att dricka med kompisarna. han hade det i ryggan och insåg att den är för stor för att gömmas och går inte heller att öppna enkelt, dessutom ska man ha glas för att hälla i. då ville han inte längre ha den. då hade en i gänget frågat om han kunde köpa den och på den vägen är det. visst kan man tvivla även på denna berättelse, men någonstans känndes det äkta. och jag måste ju ändå tro på honom, jag har inget val känns det som. han har aldrig varit en oärlig person, tvärtom han har hela sitt liv haft en rätt så utvecklad rättsuppfattning. han vill alltid stå emot orättvisor och är till och med lite politisk medveten. nu känner jag att jag har satt detta i rätt perspektiv men kommer självklart inte släppa det. han får stå för vad han gjort.
  29. Medlem sedan
    Dec 2003
    #15
    Återkommer!
  30. 15
    Återkommer!
  31. Medlem sedan
    Dec 2003
    #16
    Sokrates var det, såhär sägs det att han sa
    "Dagens barn är tyranner. De säger emot sina föräldrar, kastar i sig maten och tyranniserar sina lärare (...)"
  32. 16
    Sokrates var det, såhär sägs det att han sa
    "Dagens barn är tyranner. De säger emot sina föräldrar, kastar i sig maten och tyranniserar sina lärare (...)"
  33. Medlem sedan
    Jun 1998
    #17
    Tack!
  34. 17
    Tack!
  35. Medlem sedan
    Jun 1998
    #18
    Hej!

    Nej erkänner att jag inte haft att hantera egna ungdomar som valt att vara tysta som musslor. Vet inte heller om den dagen kommer Har ju två kids som snart är 12 resp 14 år. Den yngsta är nästan igenom puberteten och den äldre är mitt uppe i densamma.

    Däremot har jag mött massor av andra barn o ungdomar som just har tystnad eller ilska som strategi och - ja det är en utmaning.

    Det där med stölden är ett problem som handlar om integritet och mitt och ditt (inte det där allmänna utan de gränser ni har kring er som individer i familjen). Hade själv ett sådant samtal med mina undgomar så sent som igår då lillasyster hade varit i storebrors lådor. Jag förklarade (igen) att ingen går i någon annans lådor utan tillstånd eller indirekt tillstånd baserat på förtroende. Inte ens jag som förälder har rätt att gå i barnens privata lådor lika litet som de har rätt att gå i mina.

    Hur etablera samtalet? Ja jag vet inte för min del så vet jag inte hur vi i vår familj skulle kunna existera utan våra samtal. Jag tror att jag har minst 20 pågående samtal med min äldste och kanske 10 pågående samtal med min yngsta. Dessa samtal rör allt ifrån hur man är gentemot andra, politik, ekonomi, skolan och utbildning, hälsa, natur, matlagning, musik, film och böcker.
  36. 18
    Hej!

    Nej erkänner att jag inte haft att hantera egna ungdomar som valt att vara tysta som musslor. Vet inte heller om den dagen kommer Har ju två kids som snart är 12 resp 14 år. Den yngsta är nästan igenom puberteten och den äldre är mitt uppe i densamma.

    Däremot har jag mött massor av andra barn o ungdomar som just har tystnad eller ilska som strategi och - ja det är en utmaning.

    Det där med stölden är ett problem som handlar om integritet och mitt och ditt (inte det där allmänna utan de gränser ni har kring er som individer i familjen). Hade själv ett sådant samtal med mina undgomar så sent som igår då lillasyster hade varit i storebrors lådor. Jag förklarade (igen) att ingen går i någon annans lådor utan tillstånd eller indirekt tillstånd baserat på förtroende. Inte ens jag som förälder har rätt att gå i barnens privata lådor lika litet som de har rätt att gå i mina.

    Hur etablera samtalet? Ja jag vet inte för min del så vet jag inte hur vi i vår familj skulle kunna existera utan våra samtal. Jag tror att jag har minst 20 pågående samtal med min äldste och kanske 10 pågående samtal med min yngsta. Dessa samtal rör allt ifrån hur man är gentemot andra, politik, ekonomi, skolan och utbildning, hälsa, natur, matlagning, musik, film och böcker.
  37. Medlem sedan
    Jun 1998
    #19
    Man kan inte ha en moraluppfattning eller känsla för etik om man inte har något att utgå ifrån. Värdegrunden och familjens värderingar är det som man måste samtala om först. Det är först när man etablerat dessa som man kan vara moralisk/etisk dvs förhålla sig till den värdegrund man delar med andra.
  38. 19
    Man kan inte ha en moraluppfattning eller känsla för etik om man inte har något att utgå ifrån. Värdegrunden och familjens värderingar är det som man måste samtala om först. Det är först när man etablerat dessa som man kan vara moralisk/etisk dvs förhålla sig till den värdegrund man delar med andra.
  39. Medlem sedan
    Jun 1998
    #20
    Hej!

    Jag vill understryka det jag skrivit tidigare. Ni har en smart grabb och det kommer att vara utmanande men givande. Inse i de mörkaste stunder att denna starka person med integritet och ego (även om den/dessa just nu är påfrestande) och medvetenhet faktiskt är en produkt av dig och din familj.

    Kramar
  40. 20
    Hej!

    Jag vill understryka det jag skrivit tidigare. Ni har en smart grabb och det kommer att vara utmanande men givande. Inse i de mörkaste stunder att denna starka person med integritet och ego (även om den/dessa just nu är påfrestande) och medvetenhet faktiskt är en produkt av dig och din familj.

    Kramar

Liknande trådar

  1. Om man nu ska stjäla
    By Blanca in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 08:59
  2. Stjäla peppar...
    By Aquafemina in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 15:02
  3. Jag tror jag ska stjäla..
    By S-JJ in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 22:36
  4. Jag skall gâ och stjäla en
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 09:20
  5. Att stjäla en annan...
    By avataria in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 21:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar