Röda färgämnen
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Röda färgämnen

    Jag efterlyser er som har barn med överkänslighet/allergi mot röda färgämnen.
    Min dotter ska nämligen undvika "starka röda färgämnen".... men vad är starka röda färgämnen??
    Och vad är era barn allergiska mot? (som är rött alltså)
    Vi utesluter ju det som är uppenbart, som jordgubbssylt och ketchup o sånt. Men ändå försvinner det inte helt..
    Så vad mer kan man ta bort? Typ kryddor o så..?

    Mycket tacksam för alla tips jag kan få..
  2. 1
    Röda färgämnen Jag efterlyser er som har barn med överkänslighet/allergi mot röda färgämnen.
    Min dotter ska nämligen undvika "starka röda färgämnen".... men vad är starka röda färgämnen??
    Och vad är era barn allergiska mot? (som är rött alltså)
    Vi utesluter ju det som är uppenbart, som jordgubbssylt och ketchup o sånt. Men ändå försvinner det inte helt..
    Så vad mer kan man ta bort? Typ kryddor o så..?

    Mycket tacksam för alla tips jag kan få..
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Inte barnen, men jag undviker eller har undvikit allt rött. Jag har undvikit mycket mat och ökat på genom åren. Nu har jag varit känslig mot mycket en del kan säkert din dotter äta/dricka.

    En liten fråga. Tål din dotter magnecyl? Det innehåller acetylsalisylsyra(ej 100 på stavning) och det finns naturligt i vis röd mat.
    Har för mig att E110 är något man skall undvika och det finns i en del matvaror. I lingon finns samma ämne som i magnecyl.
    Om du tänker på tex godis så kan du faktiskt se vilket godis som är starkt färgat och innehåller starka färgämnen och därmed skall de undvikas. (tex M&M de bruna går att äta, men de färgade kan ge reaktion). Läsk har ofta färgämnen i sig som kan ge reaktion.
    Gurkmeja i gulcurry är ett starkt färgämne, dock ej rött men gult.
    Chili är en röd krydda som kan ge reaktion.

    Jag har i många år undvikit allt rött som gott att äta och nu kan jag faktiskt äta bla tomat och röd paprika. Jag kan till och med dricka läsk ja vissa sorter undviker jag då jag vet att jag reagerar och jag vågar inte prova något nytt.

    Blev kanske lite rörigt. Hoppas att det blir bättre Hoppas att du fick lite vettigt ur svammlet ur från en tröttis.
  4. 2
    Inte barnen, men jag undviker eller har undvikit allt rött. Jag har undvikit mycket mat och ökat på genom åren. Nu har jag varit känslig mot mycket en del kan säkert din dotter äta/dricka.

    En liten fråga. Tål din dotter magnecyl? Det innehåller acetylsalisylsyra(ej 100 på stavning) och det finns naturligt i vis röd mat.
    Har för mig att E110 är något man skall undvika och det finns i en del matvaror. I lingon finns samma ämne som i magnecyl.
    Om du tänker på tex godis så kan du faktiskt se vilket godis som är starkt färgat och innehåller starka färgämnen och därmed skall de undvikas. (tex M&M de bruna går att äta, men de färgade kan ge reaktion). Läsk har ofta färgämnen i sig som kan ge reaktion.
    Gurkmeja i gulcurry är ett starkt färgämne, dock ej rött men gult.
    Chili är en röd krydda som kan ge reaktion.

    Jag har i många år undvikit allt rött som gott att äta och nu kan jag faktiskt äta bla tomat och röd paprika. Jag kan till och med dricka läsk ja vissa sorter undviker jag då jag vet att jag reagerar och jag vågar inte prova något nytt.

    Blev kanske lite rörigt. Hoppas att det blir bättre Hoppas att du fick lite vettigt ur svammlet ur från en tröttis.
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Jättetack..! Men jag hoppas på mer svar.
    Gärna när det gäller andra saker också, som inte är rött..
    Har funderat på om det kan va kaviar..? O kanske ostbågar..?
    Fler som reagerat på det?
  6. 3
    Jättetack..! Men jag hoppas på mer svar.
    Gärna när det gäller andra saker också, som inte är rött..
    Har funderat på om det kan va kaviar..? O kanske ostbågar..?
    Fler som reagerat på det?
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Har tänkt lite på dig/din dotter. Hoppas det går bra.

    Saker jag inte kunnat äta, känt av:
    ostbågar, kaviar, ketchup, tomatpuré, sambal oelek, gul curry, gurkmeja, kräftor, räkor, scampi, läsk (den enda läsk som gått var 7up), rödvin, öl (inte aktuellt för din dotter, men ändå), paprika, tomat, jordgubbar och andra röda bär, björnbär, rabarber, selleri, äpple(kan gå ibland utan skal), ostbågar, jordnötsringar, chips med paprika krydda, tacosås/salsa. Godis

    Kan inte äta någon medicin som innehåller acitylsalisylsyra eller är på något sätt släkt med den. (magnecyl, ipren osv.)

    Lite mer hjälp hoppas jag. Är mer egentligen. Från början var det endast 5 saker jag fick äta, sedan öka med tiden. Tidsödande men bra.
  8. 4
    Har tänkt lite på dig/din dotter. Hoppas det går bra.

    Saker jag inte kunnat äta, känt av:
    ostbågar, kaviar, ketchup, tomatpuré, sambal oelek, gul curry, gurkmeja, kräftor, räkor, scampi, läsk (den enda läsk som gått var 7up), rödvin, öl (inte aktuellt för din dotter, men ändå), paprika, tomat, jordgubbar och andra röda bär, björnbär, rabarber, selleri, äpple(kan gå ibland utan skal), ostbågar, jordnötsringar, chips med paprika krydda, tacosås/salsa. Godis

    Kan inte äta någon medicin som innehåller acitylsalisylsyra eller är på något sätt släkt med den. (magnecyl, ipren osv.)

    Lite mer hjälp hoppas jag. Är mer egentligen. Från början var det endast 5 saker jag fick äta, sedan öka med tiden. Tidsödande men bra.
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    Hej! Jag har läst härinne att hallon går bra, för det är en annan typ av rött färgämne än de andra.
  10. 5
    Hej! Jag har läst härinne att hallon går bra, för det är en annan typ av rött färgämne än de andra.
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6
    Åh va bra!
    Ja, det var ju mer än vad vi har uteslutit.. Eller ens tänkt att det kunde vara "farligt".
    Ska plocka bort allt det och sen får vi väl prova att börja med en sak i taget..

    Tack så mycket för hjälpen!
  12. 6
    Åh va bra!
    Ja, det var ju mer än vad vi har uteslutit.. Eller ens tänkt att det kunde vara "farligt".
    Ska plocka bort allt det och sen får vi väl prova att börja med en sak i taget..

    Tack så mycket för hjälpen!
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Hoppas att ni hittar vad dottern tål och inte tål.
  14. 7
    Hoppas att ni hittar vad dottern tål och inte tål.
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Kom på lite till som jag verkligen inte äter

    Varmrökt lax, gravad lax, majonäs.
  16. 8
    Kom på lite till som jag verkligen inte äter

    Varmrökt lax, gravad lax, majonäs.
  17. Medlem sedan
    Feb 2008
    #9
    Vet att detta är en super gammal tråd men hittade den när jag sökte efter svar på vad man kan ge min lille grabb som oxå är allergisk mot rött. Eftersom läkarna har i staden vi bor inte ens hört talas om att man kan vara det så får man inte mycket hjälp därifrån.
    Funderar på hur det gått för er och om ni har nå fler tips. Hur var det för er med tex Kidney bönor? tror nämligen att min grabb reagerar på dem oxå.
  18. 9
    Vet att detta är en super gammal tråd men hittade den när jag sökte efter svar på vad man kan ge min lille grabb som oxå är allergisk mot rött. Eftersom läkarna har i staden vi bor inte ens hört talas om att man kan vara det så får man inte mycket hjälp därifrån.
    Funderar på hur det gått för er och om ni har nå fler tips. Hur var det för er med tex Kidney bönor? tror nämligen att min grabb reagerar på dem oxå.

Liknande trådar

  1. Tatuering och allergi mot färgämnen
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 18:37
  2. E120 och färgämnen
    By Marlonda in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 08:47
  3. Färgämnen
    By chantal in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 20:02
  4. Röda kinder?
    By b-boom in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 19:16
  5. Den röda P&T..
    By M. i v 29 in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 13:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar