sköldkörteln?
_0901 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    sköldkörteln?

    hej, är det fler som drabbats av nedsatt funktion i sköldkörteln under era graviditeter?
    jag är så trött och har fått tips av andra som drabbats att det kan vara det. vet ni exakt vad det betyder och hur det påverkar en? vilka symptom får man?
    ska iväg och ta ett blodprov idag så jag får svar nästa vecka....
    kram
  2. 1
    sköldkörteln? hej, är det fler som drabbats av nedsatt funktion i sköldkörteln under era graviditeter?
    jag är så trött och har fått tips av andra som drabbats att det kan vara det. vet ni exakt vad det betyder och hur det påverkar en? vilka symptom får man?
    ska iväg och ta ett blodprov idag så jag får svar nästa vecka....
    kram
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    jag upptäckte det genom att min mens blev jätte konstig. Först var det ett par månader med stört floder och sedan försvann den helt. Efter som vi ville bli gravida gick vi till läkaren (gynekolog) och han tg prover direkt. Så fort jag började äta levaxin för underproduktionen fick jag mens och blev gravid. Under graviditeten fick jag sakta öka dosen. Eg kan jag inte ge dig nått svar eftersom jag ej var gravid när de kom på att jag hade underproduktion men jag vet att det är jätte viktigt att ha "rätt dos" under graviditet. Du kan läsa lite mer på http://www.thyroid.se
  4. 2
    jag upptäckte det genom att min mens blev jätte konstig. Först var det ett par månader med stört floder och sedan försvann den helt. Efter som vi ville bli gravida gick vi till läkaren (gynekolog) och han tg prover direkt. Så fort jag började äta levaxin för underproduktionen fick jag mens och blev gravid. Under graviditeten fick jag sakta öka dosen. Eg kan jag inte ge dig nått svar eftersom jag ej var gravid när de kom på att jag hade underproduktion men jag vet att det är jätte viktigt att ha "rätt dos" under graviditet. Du kan läsa lite mer på http://www.thyroid.se
  5. hjälp
    #3

    Levaxin, sköldkörteln, hypothyreos

    Hej! Jag är gravid och har gått 8 hela veckor i morgon. Jag har ätit en liten dos Levaxin (25 mikrogram) i ca 1,5 år. Innan dess hade jag flera missfall. Jag har också ett barn med utvecklingsstörning. När jag precis blev gravid ringde jag "min" endokrinolog (har bara träffatt honom två gånger). Han är egentligen invärtesmedicinare. Jag berättade om levaxinet och frågade hur jag skulle göra med doser, prov etc. Han sa att jag skulle ta ett prov efter fyra v. alltså när jag är i nionde veckan (jag testade positivt ett par veckor efter äl).

    Nu har jag läst att om man behandlas med levaxin måste man kolla värdet PÅ EN GÅNG när man blivit gravid, eftersom man kan behöva öka dosen. Barnet är helt beroende av mammans nivåer av sköldkörtelhormon de 10-12 första veckorna, innan barnets egen produktion kommit igång.

    Jag är nu så orolig att denna läkare tänkt fel och att mitt barn hunnit få någon skada. Om det nu konstateras att mitt tsh ökat så tar det ju flera veckor för kroppen att ställa in sig efter en ny dos, och då är det redan för sent för lilla barnet.

    Mina värden:

    TSH 3,5 innan jag började med levaxin (ej gravid då, förstås) - alltså inte särskilt högt, men "subklinisk hypothyreos"
    TSH 1,3 precis innan jag blev gravid.

    Normalt T4
    Normalt T3 (men väldigt nära den undre gränsen)

    Inga TPO-antikroppar (eller 7,7 - de ska vara under 34)

    Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta?
  6. 3
    Levaxin, sköldkörteln, hypothyreos Hej! Jag är gravid och har gått 8 hela veckor i morgon. Jag har ätit en liten dos Levaxin (25 mikrogram) i ca 1,5 år. Innan dess hade jag flera missfall. Jag har också ett barn med utvecklingsstörning. När jag precis blev gravid ringde jag "min" endokrinolog (har bara träffatt honom två gånger). Han är egentligen invärtesmedicinare. Jag berättade om levaxinet och frågade hur jag skulle göra med doser, prov etc. Han sa att jag skulle ta ett prov efter fyra v. alltså när jag är i nionde veckan (jag testade positivt ett par veckor efter äl).

    Nu har jag läst att om man behandlas med levaxin måste man kolla värdet PÅ EN GÅNG när man blivit gravid, eftersom man kan behöva öka dosen. Barnet är helt beroende av mammans nivåer av sköldkörtelhormon de 10-12 första veckorna, innan barnets egen produktion kommit igång.

    Jag är nu så orolig att denna läkare tänkt fel och att mitt barn hunnit få någon skada. Om det nu konstateras att mitt tsh ökat så tar det ju flera veckor för kroppen att ställa in sig efter en ny dos, och då är det redan för sent för lilla barnet.

    Mina värden:

    TSH 3,5 innan jag började med levaxin (ej gravid då, förstås) - alltså inte särskilt högt, men "subklinisk hypothyreos"
    TSH 1,3 precis innan jag blev gravid.

    Normalt T4
    Normalt T3 (men väldigt nära den undre gränsen)

    Inga TPO-antikroppar (eller 7,7 - de ska vara under 34)

    Någon som har erfarenhet eller kunskap om detta?
  7. Medlem sedan
    Aug 2008
    #4
    Inte nedsatt direkt. På mig upptäcktes det under graviditeten att jag hade höga kalcium värden vilket visade sig bero på fel i bisköldkörtlarna. Fick äta levaxin under graviditeten och fick gå på spec några gånger också pga det. sen hade jag ju tvillingar så därför fick jag väl gå på spec o antar jag gick igenom en hel massa prover och sprang på endokrinmottagningen och labb ofta. efter födseln så höll man koll på barnens kalcium värden bla. nu ska jag snart operera bort några av bisköldkörtlarna, väntar bara på operations tiden. de sa att eftersom jag mest troligt haft det före graviditeten och fortfarande har höga värden så måste jag opereras förr eller senare för biverkningarna för sjukdommen var bla benskörhet (kommer inte ihåg vad mer just nu, lyssnade inte så noga) sjukdomen kan även påverka förtidig förlossning fick jag höra efter våra barns födelse (de föddes 6v för tidigt). Tröttheten är vardag för mig sen flera år men kopplade aldrig att det kunde vara pga detta föränn jag fick det berättat för mig av läkarn. trodde mest att jag inte sov eller åt ordentligt m.m. andra symptom hade jag nog inte vad jag vet...
    lycka till med blodprovs svaren... du fick nog ingen direkt hjälp av mig men så här var/är det för mig
  8. 4
    Inte nedsatt direkt. På mig upptäcktes det under graviditeten att jag hade höga kalcium värden vilket visade sig bero på fel i bisköldkörtlarna. Fick äta levaxin under graviditeten och fick gå på spec några gånger också pga det. sen hade jag ju tvillingar så därför fick jag väl gå på spec o antar jag gick igenom en hel massa prover och sprang på endokrinmottagningen och labb ofta. efter födseln så höll man koll på barnens kalcium värden bla. nu ska jag snart operera bort några av bisköldkörtlarna, väntar bara på operations tiden. de sa att eftersom jag mest troligt haft det före graviditeten och fortfarande har höga värden så måste jag opereras förr eller senare för biverkningarna för sjukdommen var bla benskörhet (kommer inte ihåg vad mer just nu, lyssnade inte så noga) sjukdomen kan även påverka förtidig förlossning fick jag höra efter våra barns födelse (de föddes 6v för tidigt). Tröttheten är vardag för mig sen flera år men kopplade aldrig att det kunde vara pga detta föränn jag fick det berättat för mig av läkarn. trodde mest att jag inte sov eller åt ordentligt m.m. andra symptom hade jag nog inte vad jag vet...
    lycka till med blodprovs svaren... du fick nog ingen direkt hjälp av mig men så här var/är det för mig

Liknande trådar

  1. Sköldkörteln??
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 12:31
  2. Sköldkörteln
    By Winnertaco in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 07:05
  3. Sköldkörteln?
    By Hunnisarna82 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 19:54
  4. sköldkörteln?!
    By smirran in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 22:06
  5. Åsa m sköldkörteln!
    By ViktoriaFE in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 17:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar