Opererad
Ryggmärgsbråck
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Opererad

    Jag berättade ju i slutet av maj att jag har drabbats av grå starr och idag så blev operationen för detta av. Just nu känns ögat lite irriterat och full synskärpa är inte tillbaka. Men synfältet är normalt igen.
  2. 1
    Opererad Jag berättade ju i slutet av maj att jag har drabbats av grå starr och idag så blev operationen för detta av. Just nu känns ögat lite irriterat och full synskärpa är inte tillbaka. Men synfältet är normalt igen.
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Ta det lugnt..

    och var rädd om dig

    De jag känner som gjort samma operation har varit mycket nöjda efteråt.
  4. 2
    Ta det lugnt.. och var rädd om dig

    De jag känner som gjort samma operation har varit mycket nöjda efteråt.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Jobbade igår

    Jag jobbade redan igår, dagen efter operationen och det var inga större problem med att göra detta.
  6. 3
    Jobbade igår Jag jobbade redan igår, dagen efter operationen och det var inga större problem med att göra detta.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Skönt att det gått bra

    Ta det lugnt och vila.Det brukar behövas fast det inte värker eller är en jättestor operation.det är psykiskt slitsamt att opereras.
    Hoppas du blir mycket bättre efter operationen.När kan du se resultatet av operationen?
    Rikedom är att kunna ge utan att vänta något åter.
  8. 4
    Skönt att det gått bra Ta det lugnt och vila.Det brukar behövas fast det inte värker eller är en jättestor operation.det är psykiskt slitsamt att opereras.
    Hoppas du blir mycket bättre efter operationen.När kan du se resultatet av operationen?
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Psykiskt slitsamt

    Psykiskt slitsamt har det absolut varit, men framförallt har det varit jobbigt nu veckorna innan då jag har varit ganska nervös trots vetskapen om att det är liten och enkel operation. Redan nu är min syn mycket bättre än innan ingreppet men det är en bit kvar innan jag kommer att vara helt återtälld. Enligt en man som jag talade med igår och som har genomgått samma operation så tar det cirka 8-10 dagar innan jag blir "frisk".

    En sak jag lade märke till då jag satt i väntrummet och väntade på min tur var är att jag var klart yngst bland de patienter som skulle opereras.

    Mina funderingar kretsar därför kring om det tidiga skedet av grå starren kan ha något samband med rmb. Vad jag då menar är ett ökat tryck i hjärnan p.g.a medfödd hydrocefalus. Om det är så har jag ingen aning om så det är bara spekulationer från min sida. Förmodligen är det inte så många andra som vet det heller då jag ju är bland de äldsta som lever med rmb. Några år innan jag föddes så överlevde ju inte de som föddes med "min skada"
  10. 5
    Psykiskt slitsamt Psykiskt slitsamt har det absolut varit, men framförallt har det varit jobbigt nu veckorna innan då jag har varit ganska nervös trots vetskapen om att det är liten och enkel operation. Redan nu är min syn mycket bättre än innan ingreppet men det är en bit kvar innan jag kommer att vara helt återtälld. Enligt en man som jag talade med igår och som har genomgått samma operation så tar det cirka 8-10 dagar innan jag blir "frisk".

    En sak jag lade märke till då jag satt i väntrummet och väntade på min tur var är att jag var klart yngst bland de patienter som skulle opereras.

    Mina funderingar kretsar därför kring om det tidiga skedet av grå starren kan ha något samband med rmb. Vad jag då menar är ett ökat tryck i hjärnan p.g.a medfödd hydrocefalus. Om det är så har jag ingen aning om så det är bara spekulationer från min sida. Förmodligen är det inte så många andra som vet det heller då jag ju är bland de äldsta som lever med rmb. Några år innan jag föddes så överlevde ju inte de som föddes med "min skada"
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Hej
    Skönt att det är över och som du skriver så oroar man sig alltid även om det är med läkares syn på det hela en enkel operation. och det här med att operera i ögonen kan ju låta obehagligt, så tyckte jag också tills jag själv fick under min utbildning möjlighet att vara med när det gjordes en sådan operation och det tyckte jag sen inte alls var hemskt, mycket enkelt och snabbt gick det. Min son har i sommar opererat sin närsynthet också det gick snabbt och enkelt och numera slipper han glasögon, bäde skönt och billigt på lång sikt.
  12. 6
    Hej
    Skönt att det är över och som du skriver så oroar man sig alltid även om det är med läkares syn på det hela en enkel operation. och det här med att operera i ögonen kan ju låta obehagligt, så tyckte jag också tills jag själv fick under min utbildning möjlighet att vara med när det gjordes en sådan operation och det tyckte jag sen inte alls var hemskt, mycket enkelt och snabbt gick det. Min son har i sommar opererat sin närsynthet också det gick snabbt och enkelt och numera slipper han glasögon, bäde skönt och billigt på lång sikt.
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Ang. om det kan höra ihop med RMB vet jag inte och tror inte heller läkarna har funderat över detta. Dock på mitt jobb är det årminstone två som opererats och dessa har varit yngre än du, har också en vän ett par år äldre än du som också opererats, men visst är det ändå vanligare ju äldre man blir. Men ändå en intressant fråga du ställer.
  14. 7
    Ang. om det kan höra ihop med RMB vet jag inte och tror inte heller läkarna har funderat över detta. Dock på mitt jobb är det årminstone två som opererats och dessa har varit yngre än du, har också en vän ett par år äldre än du som också opererats, men visst är det ändå vanligare ju äldre man blir. Men ändå en intressant fråga du ställer.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Instämmer i att Det är väl ...

    skönt det är över nu med tanke på allt vad det innebär med operation.

    Det enda jag vet om man tänker på vad jag informerats om när det gäller rmb är att flertalet har synproblem. Åldersförändingar vet jag inget om mer än att kroppen åldras snabbare överlag pg av belastning och sjukdomar, men ingen erfarenhet, något jag läst någonstans...
  16. 8
    Instämmer i att Det är väl ... skönt det är över nu med tanke på allt vad det innebär med operation.

    Det enda jag vet om man tänker på vad jag informerats om när det gäller rmb är att flertalet har synproblem. Åldersförändingar vet jag inget om mer än att kroppen åldras snabbare överlag pg av belastning och sjukdomar, men ingen erfarenhet, något jag läst någonstans...
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Vad det gäller att åldras tidigare, finns nog inte mycket forskat om det av naturliga skäl. Dock är det ju allmänt känt att man sliter extra mycket på kroppen om man har fysiska funktionsnedsättningar, använder vissa kroppsfunktioner som funkar bättre mer än andra som är sämre eller inte fungerar alls. Kanske är det också så att människor med funktionsnedsättningar i allmänhet är mindre aktiva än andra och att det kan ha betydelse. I alla fall tror jag att de flesta kan hålla sig i form kanske lika bra eller nästan lika bra som andra men att det krävs att man satsar på det och gör det tidigt.
  18. 9
    Vad det gäller att åldras tidigare, finns nog inte mycket forskat om det av naturliga skäl. Dock är det ju allmänt känt att man sliter extra mycket på kroppen om man har fysiska funktionsnedsättningar, använder vissa kroppsfunktioner som funkar bättre mer än andra som är sämre eller inte fungerar alls. Kanske är det också så att människor med funktionsnedsättningar i allmänhet är mindre aktiva än andra och att det kan ha betydelse. I alla fall tror jag att de flesta kan hålla sig i form kanske lika bra eller nästan lika bra som andra men att det krävs att man satsar på det och gör det tidigt.

Liknande trådar

  1. Nu är jag opererad!
    By sprengja in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 09:02
  2. Opererad.
    By ar72 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 21:34
  3. Jag är opererad!
    By Hildegard in forum Ordet är fritt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 15:19
  4. Opererad.
    By Väntar&Väntar in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:51
  5. Så var jag opererad...
    By Bebissugen! in forum Planera för barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 19:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar