IG på 2,5 års kollen
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2001
    #1

    IG på 2,5 års kollen

    --fick Anton på vikt. Han har bara ökat 100 g sen för ett år sen, däremot växt 1 dm. Han är nu 92 lång och väger 13,1 kg. Han har tappat 1 kurva på vikten men följer längden fint. Jag tycker inte han är smal på nåt vis. Han äter mycket bättre nu än på länge. Han fick under våren o sommaren de sista 4 kindtänderna... ont ont ont. Och han åt burkar länge... nu äter han bara vår mat i pricip. Han är dålig på mellis, äter ingen frukt o inget grönt o inte macka. Jordgubb/vanilj yoghurt går i han men inte naturell som de har på dagis. Jag har svårt att se att jag skulle kunna ge honom mer mat... Fick en ny tid i oktober..lär ju inte ha hänt så mycket tills dess.
    Anton äter:
    frukost: välling
    fm mellis om vi är hemma blir det yoghurt eller gröt, på dagis är det nog råga om nån skorpa
    lunch vanlig mat
    em mellis samma som på fm
    middag vanlig lagad mat
    kvällsmål välling

    Han somnar för kvällen senast 20 och vaknar vid halv 7, sover middag en timme 12-13.

    Nån som har nåra tips?
  2. 1
    IG på 2,5 års kollen --fick Anton på vikt. Han har bara ökat 100 g sen för ett år sen, däremot växt 1 dm. Han är nu 92 lång och väger 13,1 kg. Han har tappat 1 kurva på vikten men följer längden fint. Jag tycker inte han är smal på nåt vis. Han äter mycket bättre nu än på länge. Han fick under våren o sommaren de sista 4 kindtänderna... ont ont ont. Och han åt burkar länge... nu äter han bara vår mat i pricip. Han är dålig på mellis, äter ingen frukt o inget grönt o inte macka. Jordgubb/vanilj yoghurt går i han men inte naturell som de har på dagis. Jag har svårt att se att jag skulle kunna ge honom mer mat... Fick en ny tid i oktober..lär ju inte ha hänt så mycket tills dess.
    Anton äter:
    frukost: välling
    fm mellis om vi är hemma blir det yoghurt eller gröt, på dagis är det nog råga om nån skorpa
    lunch vanlig mat
    em mellis samma som på fm
    middag vanlig lagad mat
    kvällsmål välling

    Han somnar för kvällen senast 20 och vaknar vid halv 7, sover middag en timme 12-13.

    Nån som har nåra tips?
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Jag är ingen expert, men mitt tips är: lyssna på vad du som mamma tror/tänker, och lägg mindre vikt vid vad BVC säger eller vad kurvorna visar!
    Så länge din pojk mår bra, äter, är glad och rör sig som han ska så tror jag att han går upp i vikt när hans kropp vill det förresten så tror jag det har mycket med gener att göra, vissa barn väger mer än andra, vissa är kortare eller längre o sv..
    Svammligt, men vill bara säga att du ska lyssna till dig själv och inte vara orolig
    Kram!
  4. 2
    Jag är ingen expert, men mitt tips är: lyssna på vad du som mamma tror/tänker, och lägg mindre vikt vid vad BVC säger eller vad kurvorna visar!
    Så länge din pojk mår bra, äter, är glad och rör sig som han ska så tror jag att han går upp i vikt när hans kropp vill det förresten så tror jag det har mycket med gener att göra, vissa barn väger mer än andra, vissa är kortare eller längre o sv..
    Svammligt, men vill bara säga att du ska lyssna till dig själv och inte vara orolig
    Kram!
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    Håller med föregående! Lita på magkänslan så länge han verkar må bra.
    Har inte varit på koll på ett bra tag, men skulle tro att Villes siffror är ganska lika era. Svårt att tänka mig att det är nåt att anmärka på egentligen. Och mat- och sovtiderna är också väldigt lika våra. Kan inte tänka mig att de behöver äta oftare...
  6. 3
    Håller med föregående! Lita på magkänslan så länge han verkar må bra.
    Har inte varit på koll på ett bra tag, men skulle tro att Villes siffror är ganska lika era. Svårt att tänka mig att det är nåt att anmärka på egentligen. Och mat- och sovtiderna är också väldigt lika våra. Kan inte tänka mig att de behöver äta oftare...
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Jag håller med Emelie och Sara, så länge du vet att han mår bra så är det ju ingen fara. Det enda jag reagerar lite på är att han inte äter mer till frukost än välling? Och får de inte mer till mellanmål på dagis än en skorpa så känns välling som väldigt lite att klara sig på fram till lunch. Går det inte att få i honom något mer till frukost, vad som helst som han tycker om? (Det behöver ju inte vara traditionell frukostmat som gröt, mackor, yoghurt om han inte tycker om det)

    Det där mad smaker och vad man tycker om ändras ju hela tiden och nu växer de ju så det knakar. Jag tycker inte att du ska oroa dig, han kommer att komma ikapp. Som sagt, så länge han mår bra i övrigt så betyder några siffror och kurvor på ett papper ingenting.
  8. 4
    Jag håller med Emelie och Sara, så länge du vet att han mår bra så är det ju ingen fara. Det enda jag reagerar lite på är att han inte äter mer till frukost än välling? Och får de inte mer till mellanmål på dagis än en skorpa så känns välling som väldigt lite att klara sig på fram till lunch. Går det inte att få i honom något mer till frukost, vad som helst som han tycker om? (Det behöver ju inte vara traditionell frukostmat som gröt, mackor, yoghurt om han inte tycker om det)

    Det där mad smaker och vad man tycker om ändras ju hela tiden och nu växer de ju så det knakar. Jag tycker inte att du ska oroa dig, han kommer att komma ikapp. Som sagt, så länge han mår bra i övrigt så betyder några siffror och kurvor på ett papper ingenting.
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Jo det är väl möjligen frukosten man skulle kunna boosta lite. Men han VILL ha välling o jag har inte riktigt tid att gå upp så att han dessutom hinner äta nåt mer. På helgen får han ofta välling vid 7 o sen gröt vid 9 när vi äter frukost. När jag jobbar o går upp 6 o åker hemifrån 7 hinner vi inte med nåt mer. Det vore om man bytte ut vällingen möjligen... får fundera på det... Lämnar jag så tidigt så får han frukost på dagis om han vill.. men det vill han oftast inte vad det verkar.
    Nä jag är inte särskillt orolig... Han är ju glad o pigg o äter bra nu. Har varit lite si o så med det under våren o där kanske orsaken ligger... kindtänder... Han är ju inte smal på nåt sätt.... snarare var han runt förut.
  10. 5
    Jo det är väl möjligen frukosten man skulle kunna boosta lite. Men han VILL ha välling o jag har inte riktigt tid att gå upp så att han dessutom hinner äta nåt mer. På helgen får han ofta välling vid 7 o sen gröt vid 9 när vi äter frukost. När jag jobbar o går upp 6 o åker hemifrån 7 hinner vi inte med nåt mer. Det vore om man bytte ut vällingen möjligen... får fundera på det... Lämnar jag så tidigt så får han frukost på dagis om han vill.. men det vill han oftast inte vad det verkar.
    Nä jag är inte särskillt orolig... Han är ju glad o pigg o äter bra nu. Har varit lite si o så med det under våren o där kanske orsaken ligger... kindtänder... Han är ju inte smal på nåt sätt.... snarare var han runt förut.
  11. Medlem sedan
    May 1998
    #6
    Håller med Diana, mer mat till frukost. Extra smör i maten är ju bra även för hjärnans utveckling.

    Till frukost bör han kanske få en smörgås med smör på?

    Vår dotter väger 15 kg och är ca 97 cm lång. Äter följande:

    Frukost: Smörgås och en youghurt. Ibland även en välling
    Mellis: Smörgås och frukt
    Lunch: vanlig mat
    Mellis: vanlig mellis t ex gröt och smörgås
    Middag: Vanlig middag men jag kör ner extra smör i maten just för hjärnans skull ;o)
    Kvällsmål: gröt och smörgås t ex
    Välling vid nattning. En välling till under natten MINST. Har hon varit i farten mycket blir det kanske en välling frammåt 5 snåret
  12. 6
    Håller med Diana, mer mat till frukost. Extra smör i maten är ju bra även för hjärnans utveckling.

    Till frukost bör han kanske få en smörgås med smör på?

    Vår dotter väger 15 kg och är ca 97 cm lång. Äter följande:

    Frukost: Smörgås och en youghurt. Ibland även en välling
    Mellis: Smörgås och frukt
    Lunch: vanlig mat
    Mellis: vanlig mellis t ex gröt och smörgås
    Middag: Vanlig middag men jag kör ner extra smör i maten just för hjärnans skull ;o)
    Kvällsmål: gröt och smörgås t ex
    Välling vid nattning. En välling till under natten MINST. Har hon varit i farten mycket blir det kanske en välling frammåt 5 snåret

Liknande trådar

  1. 3 års kollen
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 15:46
  2. 6 mån kollen
    By Keso in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 13:25
  3. 6 mån kollen
    By Keso in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 12:44
  4. BVC 1½års kollen!
    By Carmen m Sanna å Kim in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 11:29
  5. 10 mån kollen..
    By Mamma m Hailey o W in forum _0505 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 16:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar