Hur mycket blutsaft??
_0901 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Hur mycket blutsaft??

    Det står på förpackningen jag har köpt att man inte ska överskrida dagsdosen som är 20 ml, men jag har läst om flera som tagit 20 ml morgon och kväll.

    Hur gör ni andra som tar blutsaft?
    Mamma till Miranda, Ofelia, Esther och Lovisa.
  2. 1
    Hur mycket blutsaft?? Det står på förpackningen jag har köpt att man inte ska överskrida dagsdosen som är 20 ml, men jag har läst om flera som tagit 20 ml morgon och kväll.

    Hur gör ni andra som tar blutsaft?
  3. Anonym
    #2
    Hejsan!
    Blutsaft är ju jätte bra, men det är aldrig bra att överskrida reckomenerad dos även om en del tycker att det är bra att dubbla... Men det finns en anledning till att man bara ska ta det som står.
    Jag äter järntabletter nu, har tänkt att ta paketet men sen gå över till blutsaft som jag tycker att jag mår bättre av.
  4. 2
    Hejsan!
    Blutsaft är ju jätte bra, men det är aldrig bra att överskrida reckomenerad dos även om en del tycker att det är bra att dubbla... Men det finns en anledning till att man bara ska ta det som står.
    Jag äter järntabletter nu, har tänkt att ta paketet men sen gå över till blutsaft som jag tycker att jag mår bättre av.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    hej!

    jag tål inte järntabletter och när mitt järnvärde doppade lite under 110 förra grav så sa min dåvarande barnmorska på Mamamia i stockholm att jag kunde ta dubbel dos av blutsaft. Alltså 20 ml morgon och kväll. Inga problem alls. Vi behöver ju "dubbelt" av järn eftersom inte kroppen klarar av att producera tillräckligt för både oss och vårt barn i magen. Rekomenderad dos rör säkert "icke gravida"
    Så om du litar på mig och min bm så är det mer än ok
    Är du ändå orolig ta upp det med din egen barnmorska.....

    ps jag kör dubbelt
  6. 3
    hej!

    jag tål inte järntabletter och när mitt järnvärde doppade lite under 110 förra grav så sa min dåvarande barnmorska på Mamamia i stockholm att jag kunde ta dubbel dos av blutsaft. Alltså 20 ml morgon och kväll. Inga problem alls. Vi behöver ju "dubbelt" av järn eftersom inte kroppen klarar av att producera tillräckligt för både oss och vårt barn i magen. Rekomenderad dos rör säkert "icke gravida"
    Så om du litar på mig och min bm så är det mer än ok
    Är du ändå orolig ta upp det med din egen barnmorska.....

    ps jag kör dubbelt
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Tack för svaren båda två!
    Jag tar enkel dos så länge, tills jag ska till bm nästa gång. Då får jag säkert veta mitt hb. Ligger det lågt så ska jag inte vara rädd att ta dubbel dos .
  8. 4
    Tack för svaren båda två!
    Jag tar enkel dos så länge, tills jag ska till bm nästa gång. Då får jag säkert veta mitt hb. Ligger det lågt så ska jag inte vara rädd att ta dubbel dos .
  9. Medlem sedan
    Mar 2008
    #5
    Hej,
    Ja det är säkert individuellt, mon bm tyckt att jag skulle käka tabletter och inte blutsaft.
    Men det beror väl på värden och allt annat.

    Lycka till
    Kram
  10. 5
    Hej,
    Ja det är säkert individuellt, mon bm tyckt att jag skulle käka tabletter och inte blutsaft.
    Men det beror väl på värden och allt annat.

    Lycka till
    Kram
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag kan inte äta tabletter, för järntabletter gör mig förstoppad och jag har väldigt svårt att få bukt med det... Blutsaft hjälper mig bra, och så länge jag inte får ett farligt lågt järnvärde så undviker jag tabletter. Hellre lågt hb än förstoppning.

    Hittills under mina tre graviditeter har ingen bm givit mig råd om att äta extra järn, jag har känt själv när det har varit dags.

    Kram kram!
  12. 6
    Jag kan inte äta tabletter, för järntabletter gör mig förstoppad och jag har väldigt svårt att få bukt med det... Blutsaft hjälper mig bra, och så länge jag inte får ett farligt lågt järnvärde så undviker jag tabletter. Hellre lågt hb än förstoppning.

    Hittills under mina tre graviditeter har ingen bm givit mig råd om att äta extra järn, jag har känt själv när det har varit dags.

    Kram kram!

Liknande trådar

  1. blutsaft?
    By anna&micke in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 14:38
  2. Blutsaft?
    By Familjnu in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 08:32
  3. Blutsaft!
    By jina-p in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 10:27
  4. Hej hej! Blutsaft!
    By starchild in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 21:28
  5. Blutsaft
    By ~Emma~ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 19:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar