Första skoldagen avklarad
_0210 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Första skoldagen avklarad

    Spänt ,nervöst och förväntansfullt luften nästan dallrade i klassrummet när alla 6 åringa samlades tillsammans för första gången. De flesta föräldrarna gick efter första lilla informationenstunden. Thea ville att jag skulle vara kvar en stund till, hon tyckte det var så många nya barn (de är 22 st i hennes klass) Även ett par stycken andra föräldrar blev kvar ett tag till. Efter lite mer prat om regler och sånt så var det dax att få gå ut, de lekte tillsammans med en stor "fallskärm" i olika färger alla fick hålla i den tillsammans. Lite sammarbete krävdes för att få den att flyga upp, sen bytte två barn plats med varandra när fröken ropade deras namn då fick de springa under "skärmen" En rolig namnlek. Eferåt fick de gå på lite rundvandring så de vet vilka gränser man ska hålla sig inom när man är i skolan. Väl inne i klassrummet igen fick de glass och äta sin medhavda frukt. Där hade jag tänkt avika men Thea ville att jag skulle vara med på rasten för då hade alla barnen i skolan rast och det var lte läskigt så då stannade jag ännu en stund. Fast då var det okej att jag mest satt på en bänk och solande näsan. Vi bestämde tillsammans att jag skulle få åka till jobbet efter rasten. Så när rasten var över och klockan ringde in sa vi hejdå då kom tårarna, fröken tog henne i handen och vi kramades hejdå igen.
    Jag körde in till hstd för min första arbetsdag på "min" fritidsgård. Kom tillbaka igen vid halv fyra för att hämta upp stumpan på fritids men då hade hon minsann inte tid att gå hem. Hon hade ju inte lekt klart! Så dagen hade varit bra och Thea ser fram emot morgondagens skoldag.
  2. 1
    Första skoldagen avklarad Spänt ,nervöst och förväntansfullt luften nästan dallrade i klassrummet när alla 6 åringa samlades tillsammans för första gången. De flesta föräldrarna gick efter första lilla informationenstunden. Thea ville att jag skulle vara kvar en stund till, hon tyckte det var så många nya barn (de är 22 st i hennes klass) Även ett par stycken andra föräldrar blev kvar ett tag till. Efter lite mer prat om regler och sånt så var det dax att få gå ut, de lekte tillsammans med en stor "fallskärm" i olika färger alla fick hålla i den tillsammans. Lite sammarbete krävdes för att få den att flyga upp, sen bytte två barn plats med varandra när fröken ropade deras namn då fick de springa under "skärmen" En rolig namnlek. Eferåt fick de gå på lite rundvandring så de vet vilka gränser man ska hålla sig inom när man är i skolan. Väl inne i klassrummet igen fick de glass och äta sin medhavda frukt. Där hade jag tänkt avika men Thea ville att jag skulle vara med på rasten för då hade alla barnen i skolan rast och det var lte läskigt så då stannade jag ännu en stund. Fast då var det okej att jag mest satt på en bänk och solande näsan. Vi bestämde tillsammans att jag skulle få åka till jobbet efter rasten. Så när rasten var över och klockan ringde in sa vi hejdå då kom tårarna, fröken tog henne i handen och vi kramades hejdå igen.
    Jag körde in till hstd för min första arbetsdag på "min" fritidsgård. Kom tillbaka igen vid halv fyra för att hämta upp stumpan på fritids men då hade hon minsann inte tid att gå hem. Hon hade ju inte lekt klart! Så dagen hade varit bra och Thea ser fram emot morgondagens skoldag.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Här skolas det också in....

    Gustaf börjar inte på riktigt förrän på onsdag - men han fick vara med idag när vi var på besök på Emmas avdelning. Vi var där hela familjen......men pappa H och Sara gick efter ett tag för Sara skulle sova middag.

    Jag var kvar och Gustaf och Emma sprang runt på gården och lekte - de kollade av med mig ibland, men lekte med andra barn direkt och kramade fröknarna, så det var jättelyckat. Imorgon ska de få vara med inne också - det ser de fram emot jättemycket så det känns jätteskönt.

    På onsdag ska Gustaf gå heldag så då får vi se om han klarar att lämnas utan att tårarna kommer.....han är inte så stursk alltid vår storkille.....

    Härligt att det gått bra för Thea på sin första dag och att hon ser fram emot morgondagen....det är klart att det är lite nervöst och spännande att börja på stor skola.... ujuj vad stora de börjar bli våra 02r....

    kram kram
    Cecilia m Gustaf 0210, Emma 0411 & Sara 0712
    http://sisselaj.blogg.se

    *Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv*
    - Kierkegaard-
  4. 2
    Här skolas det också in.... Gustaf börjar inte på riktigt förrän på onsdag - men han fick vara med idag när vi var på besök på Emmas avdelning. Vi var där hela familjen......men pappa H och Sara gick efter ett tag för Sara skulle sova middag.

    Jag var kvar och Gustaf och Emma sprang runt på gården och lekte - de kollade av med mig ibland, men lekte med andra barn direkt och kramade fröknarna, så det var jättelyckat. Imorgon ska de få vara med inne också - det ser de fram emot jättemycket så det känns jätteskönt.

    På onsdag ska Gustaf gå heldag så då får vi se om han klarar att lämnas utan att tårarna kommer.....han är inte så stursk alltid vår storkille.....

    Härligt att det gått bra för Thea på sin första dag och att hon ser fram emot morgondagen....det är klart att det är lite nervöst och spännande att börja på stor skola.... ujuj vad stora de börjar bli våra 02r....

    kram kram
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Här också!

    Det var med högtidliga steg jag, Ebba, pappa A & Lovisa gick igenom skolgrinden till vår helt nybyggda skola. Ebba med rosarutig "Madickenklänning", locktångslockad av pappan och nya skolväska på ryggen.
    Kunde inte låta bli att viska till A när vi gick in;
    - Det känns inte så länge sedan vi gick ut med henne från Karolinska BB och nu så är hon skoltjej.
    Jag blir faktiskt tårögd bara jag tänker på det. Våra små "bebisar" har blivit skolbarn och dessa sex år har bara flugit iväg.
    Vi var där ett par timmar för att sedan ta med en grannflicka som går i samma klass hem och leka hela eftermiddagen.
    Det var en trött skolflicka som somnade ikväll.
  6. 3
    Här också! Det var med högtidliga steg jag, Ebba, pappa A & Lovisa gick igenom skolgrinden till vår helt nybyggda skola. Ebba med rosarutig "Madickenklänning", locktångslockad av pappan och nya skolväska på ryggen.
    Kunde inte låta bli att viska till A när vi gick in;
    - Det känns inte så länge sedan vi gick ut med henne från Karolinska BB och nu så är hon skoltjej.
    Jag blir faktiskt tårögd bara jag tänker på det. Våra små "bebisar" har blivit skolbarn och dessa sex år har bara flugit iväg.
    Vi var där ett par timmar för att sedan ta med en grannflicka som går i samma klass hem och leka hela eftermiddagen.
    Det var en trött skolflicka som somnade ikväll.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Kul

    att läsa om flera oktoberbarns första skoldag Vi har ju varit och hälsat på idag (och gör nog så även en stund på torsdag och fredag också) men de börjar inte förren på måndag den 25:e. Lite senare än övriga landet alltså. Vi har ju haft rekordlångt sommarlov i år, 11veckor. Både Sudden och storebror William är sugna på att börja nu.
    kram!
    Blogg: www.magdas.blogg.se

    Krama mig och älska mig när jag är liten, så blir jag en som kan krama och älska när
    jag blir stor!

    "Man ska aldrig gå med på att krypa när man känner lusten att flyga"
    Helen Keller

    *Magda med William-01, Ludwig-02, Filip-04 & Erik-06*
  8. 4
    Kul att läsa om flera oktoberbarns första skoldag Vi har ju varit och hälsat på idag (och gör nog så även en stund på torsdag och fredag också) men de börjar inte förren på måndag den 25:e. Lite senare än övriga landet alltså. Vi har ju haft rekordlångt sommarlov i år, 11veckor. Både Sudden och storebror William är sugna på att börja nu.
    kram!
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Låter bra Spännande att se hur alla har det på sin första skoldag. Här så är det imorgon som det börjar
  10. 5
    Låter bra Spännande att se hur alla har det på sin första skoldag. Här så är det imorgon som det börjar

Liknande trådar

  1. Första skoldagen avklarad!
    By SAix in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 20:55
  2. Första skoldagen avklarad!
    By Malin med V o V in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 11:50
  3. Första skoldagen avklarad
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 14:49
  4. Första skoldagen...
    By evaoregon in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 21:54
  5. första skoldagen avklarad
    By Tuttan* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 17:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar