Kalasdags?
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Kalasdags?

    Jag fnurlar på hur vi ska göra med R:s kalas, det är dags för henne att ha ett lite mer seriöst kompiskalas i år tycker jag. Men hur många är rimligt att bjuda? Går ni efter "regeln" att lika många gäster som år barnet fyller? *inser att J isf fyllde 23 i våras*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Kalasdags? Jag fnurlar på hur vi ska göra med R:s kalas, det är dags för henne att ha ett lite mer seriöst kompiskalas i år tycker jag. Men hur många är rimligt att bjuda? Går ni efter "regeln" att lika många gäster som år barnet fyller? *inser att J isf fyllde 23 i våras*
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Nej....

    alltså....lika många barn som Luna(eller Milla) leker (bra) med...ungäfär! och då är det dagis kompisar, grankompisar och våra kompisarsbarn. Typ.
    Så det blir ca20 inbjudna till Lunas barnkalas detta år.
    Planen var att vi skulle göra badkalas, men sedan tänkte vi om....20 femåringar som kanske inte har samma simvana som våra barn är inget man ser fram emot :-) så vi gör(tror jag) kalas i 4H gården där vi hyr 2 hästar ( så barnen får rida först) och ett litet hus där barnen får sitta, äta, sjunga och umgås. Pippi och sjörövare kanske kommer och serverar tårta...om faster och hennes kille är på bra humör den dagen vill säga ;-)

    Så firas vår stora Luna i år!
    Jelena med L,MoA
  4. 2
    Nej.... alltså....lika många barn som Luna(eller Milla) leker (bra) med...ungäfär! och då är det dagis kompisar, grankompisar och våra kompisarsbarn. Typ.
    Så det blir ca20 inbjudna till Lunas barnkalas detta år.
    Planen var att vi skulle göra badkalas, men sedan tänkte vi om....20 femåringar som kanske inte har samma simvana som våra barn är inget man ser fram emot :-) så vi gör(tror jag) kalas i 4H gården där vi hyr 2 hästar ( så barnen får rida först) och ett litet hus där barnen får sitta, äta, sjunga och umgås. Pippi och sjörövare kanske kommer och serverar tårta...om faster och hennes kille är på bra humör den dagen vill säga ;-)

    Så firas vår stora Luna i år!
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Också funderat

    Luna vill bjuda hela dagisavdelningen, men där satte vi stopp. Det har vi varken ork eller råd med. :-P Jag tänkte kolla på dagis vilka hon leker mest med och bjuda ca 5 st. Inte för många, men inte för få heller. Det är rätt vanligt med avhopp pga förkylningar och sånt i slutet av september...
    Vi har funderat lite på någon form av temakalas. Det lutar åt prinsesskalas med "sticka svärdet i draken", mat i form av "drakköttbullar" att doppa i "drakblodssås", pärlhalsband (melonkulor på tråd), gurkkronor och liknande (om någon har något bra tips säg gärna till!). Det hela avslutas med skattjakt i trädgården där prinsessorna får leta efter skattekistor som jag tänkte göra och stoppa chokladguldpengar och lite pysselpärlor i.
    Är det fint väder är vi ute. Regnar det tänkte vi kolla om det går att vara i styrelserummet i källaren (vilket troligtvis går...).
    Förra året bjöd vi hela dagisgruppen och hade parkkalas med fika och glasspinnar.
  6. 3
    Också funderat Luna vill bjuda hela dagisavdelningen, men där satte vi stopp. Det har vi varken ork eller råd med. :-P Jag tänkte kolla på dagis vilka hon leker mest med och bjuda ca 5 st. Inte för många, men inte för få heller. Det är rätt vanligt med avhopp pga förkylningar och sånt i slutet av september...
    Vi har funderat lite på någon form av temakalas. Det lutar åt prinsesskalas med "sticka svärdet i draken", mat i form av "drakköttbullar" att doppa i "drakblodssås", pärlhalsband (melonkulor på tråd), gurkkronor och liknande (om någon har något bra tips säg gärna till!). Det hela avslutas med skattjakt i trädgården där prinsessorna får leta efter skattekistor som jag tänkte göra och stoppa chokladguldpengar och lite pysselpärlor i.
    Är det fint väder är vi ute. Regnar det tänkte vi kolla om det går att vara i styrelserummet i källaren (vilket troligtvis går...).
    Förra året bjöd vi hela dagisgruppen och hade parkkalas med fika och glasspinnar.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4
    Det sprack redan förra året... Ida vill bjuda ALLA hon känner typ...men någon begränsning måste vi ha. Förra året var vi ute, men man kan ju inte lita på att vädret håller och vi har problem med bla pälsdjursallergi hos sambon, så nåt måste hittas på. Just nu inga idéer, har funderat på tex bowlingkalas, men det kostar en slant.
  8. 4
    Det sprack redan förra året... Ida vill bjuda ALLA hon känner typ...men någon begränsning måste vi ha. Förra året var vi ute, men man kan ju inte lita på att vädret håller och vi har problem med bla pälsdjursallergi hos sambon, så nåt måste hittas på. Just nu inga idéer, har funderat på tex bowlingkalas, men det kostar en slant.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Dagisgruppen

    Jag tror vi gör som förra året, bjuder in -03orna. Det är ungefär 8 stycken. Sen är det någon eller några extra kompisar som inte går på Karls dagis som kommer.
  10. 5
    Dagisgruppen Jag tror vi gör som förra året, bjuder in -03orna. Det är ungefär 8 stycken. Sen är det någon eller några extra kompisar som inte går på Karls dagis som kommer.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    OMG

    Det låter som ett påkostat kalas minsann! Och det blir säkert kanonroligt!
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    OMG Det låter som ett påkostat kalas minsann! Och det blir säkert kanonroligt!
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Vi hade riddar- och prinsesska

    las *längre rubriker??* för J i våras och ungarna gillade _verkligen_ att även vi var utklädda kan jag säga. Medeltidsdräkterna dammades av och vi var kung och drottning. 's* Vi hade femkamp..som blev fyrkamp tror jag, Kungens lag och Drottningens lag tävlade mot varandra och vi (iaf jag och mitt lag ) fuskade hejdlöst och hade vansinnigt roligt åt det - men de höll tätt om det också! *s* Vi serverade hamburgare rakt av, och så draktårta med partyfackla i nosborrarna, men de bortskämda glinen var mer imponerade av elden än av innehållet. *hrmpf*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  14. 7
    Vi hade riddar- och prinsesska las *längre rubriker??* för J i våras och ungarna gillade _verkligen_ att även vi var utklädda kan jag säga. Medeltidsdräkterna dammades av och vi var kung och drottning. 's* Vi hade femkamp..som blev fyrkamp tror jag, Kungens lag och Drottningens lag tävlade mot varandra och vi (iaf jag och mitt lag ) fuskade hejdlöst och hade vansinnigt roligt åt det - men de höll tätt om det också! *s* Vi serverade hamburgare rakt av, och så draktårta med partyfackla i nosborrarna, men de bortskämda glinen var mer imponerade av elden än av innehållet. *hrmpf*
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Men det gör ju det

    och om man börjar haussa när de fyller fem, gissa vart det tagit vägen när de börjar skolan kan jag säga...

    Jag _vägrar_ att göra bowling-, bad-, leklands- eller andra såna kalas på lokal. Då använder jag hellre hälften av pengarna och får nåt hyfsat storslaget hemma.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  16. 8
    Men det gör ju det och om man börjar haussa när de fyller fem, gissa vart det tagit vägen när de börjar skolan kan jag säga...

    Jag _vägrar_ att göra bowling-, bad-, leklands- eller andra såna kalas på lokal. Då använder jag hellre hälften av pengarna och får nåt hyfsat storslaget hemma.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Det är bara två 03-or

    kvar hos dagmammorna och så har det kommit en 04:a, så honom tänkte jag bjuda. Och sen blir det R:s "fästman" och en av Johannes' klasskompisars lillebror som R verkligen gillar och så granntösens kusin, tillika vår nya granne, som R känner. Men fler än så och det kommer bli krystat.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  18. 9
    Det är bara två 03-or kvar hos dagmammorna och så har det kommit en 04:a, så honom tänkte jag bjuda. Och sen blir det R:s "fästman" och en av Johannes' klasskompisars lillebror som R verkligen gillar och så granntösens kusin, tillika vår nya granne, som R känner. Men fler än så och det kommer bli krystat.
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Funderar själv på hur vi ska göra med Hugos kalas. Hela avdelningen (20) barn känns som lite väl många, dessutom är 11 barn "nya", (8 kommer från småbarn), så att bjuda alla känns som många.

    Bra förslag från Trixie att bjuda bara 03-orna, men för vår del spricker det då bästa kompisarna är 04-or, så här blir det nog att Hugo får bjuda alla de "gamla" barnen (på avdelningen) och ev. de 03/04-or som kommit som nya, plus grannens flicka och två kompisar från andra storbarnsavdelningen som han brukar leka med, och så några av vännernas barn och sedan är det bara att hoppas på att några tackar nej.... :-)

    Fast vi funderar också på om han bara ska få bjuda fem barn eftersom det är fem han fyller.

    Svårt är det i alla fall. Bra att du tog upp frågan, det är intressant att höra hur ni andra gör.

    /Malin
  20. 10
    Funderar själv på hur vi ska göra med Hugos kalas. Hela avdelningen (20) barn känns som lite väl många, dessutom är 11 barn "nya", (8 kommer från småbarn), så att bjuda alla känns som många.

    Bra förslag från Trixie att bjuda bara 03-orna, men för vår del spricker det då bästa kompisarna är 04-or, så här blir det nog att Hugo får bjuda alla de "gamla" barnen (på avdelningen) och ev. de 03/04-or som kommit som nya, plus grannens flicka och två kompisar från andra storbarnsavdelningen som han brukar leka med, och så några av vännernas barn och sedan är det bara att hoppas på att några tackar nej.... :-)

    Fast vi funderar också på om han bara ska få bjuda fem barn eftersom det är fem han fyller.

    Svårt är det i alla fall. Bra att du tog upp frågan, det är intressant att höra hur ni andra gör.

    /Malin
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11
    Åh SUCK säger jag bara om kalas. Det är fasen kalas dygnet runt året om här nu för tiden. Grabbarna har kompisar som har kalas konstant, å så fyller alla i familjen år med en månads mellanrum, så det är så jädra mycket kalas hela tiden.
    Äldste herren fyller nio till helgen och då skall vi ha kalas på lördagen, han hade det sunda förnuftet att bjuda 5 kamrater. Sen så hoppade en av kamraterna av så nu blir det bara fyra. Känns väldigt lagomt, Pallan har inte börja snacka om sitt kalas ännu som TUR är, men det kommer väl. Fast jag är inte sådär kalasig med henne ännu, få se hur mycket hon själv drar på det och sen får man väl skrida till handling därefter.
  22. 11
    Åh SUCK säger jag bara om kalas. Det är fasen kalas dygnet runt året om här nu för tiden. Grabbarna har kompisar som har kalas konstant, å så fyller alla i familjen år med en månads mellanrum, så det är så jädra mycket kalas hela tiden.
    Äldste herren fyller nio till helgen och då skall vi ha kalas på lördagen, han hade det sunda förnuftet att bjuda 5 kamrater. Sen så hoppade en av kamraterna av så nu blir det bara fyra. Känns väldigt lagomt, Pallan har inte börja snacka om sitt kalas ännu som TUR är, men det kommer väl. Fast jag är inte sådär kalasig med henne ännu, få se hur mycket hon själv drar på det och sen får man väl skrida till handling därefter.
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    bliiir ett litet undantag

    Det kommer bli ett litet undantag från 03orna för oss. En kille, som "bara" är 3 bjöd Karl på sitt kalas rätt nyligen, han vill Karl bjuda igen. Jag tycker man får bjuda vem man vill så länge inte en blir utanför eller att man lägger inbjudan på dagis.
  24. 12
    bliiir ett litet undantag Det kommer bli ett litet undantag från 03orna för oss. En kille, som "bara" är 3 bjöd Karl på sitt kalas rätt nyligen, han vill Karl bjuda igen. Jag tycker man får bjuda vem man vill så länge inte en blir utanför eller att man lägger inbjudan på dagis.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Eftersom vi bor i en liten by så bjuds alla som går på dagiset in. Det är tvååringar till femåringar. Och eftersom 6-åringarna precis börjat på "stora skolan" så får även de hänga på eftersom de bara är tre stycken och är bra kompisar med Albin. Sen har vi dessutom fyra stycken barn från vår bekantskapskrets som inte bor här som också är bjudna. Summan blev 16 ungar tror jag men tyvärr är vi redan nere på 10 som kommer.

    Det blir alltså kalas på lördag och det blir inget speciellt tema. Jag hoppas på skapligt väder så de kan vara ute och det kommer bjudas på korv med bröd, glass och godispåse, allt enligt önskemål från Albin.
    Malo m Albin aug-03, Alfons okt-06 och Saga maj-08
    http://www.famkilander.se
  26. 13
    Eftersom vi bor i en liten by så bjuds alla som går på dagiset in. Det är tvååringar till femåringar. Och eftersom 6-åringarna precis börjat på "stora skolan" så får även de hänga på eftersom de bara är tre stycken och är bra kompisar med Albin. Sen har vi dessutom fyra stycken barn från vår bekantskapskrets som inte bor här som också är bjudna. Summan blev 16 ungar tror jag men tyvärr är vi redan nere på 10 som kommer.

    Det blir alltså kalas på lördag och det blir inget speciellt tema. Jag hoppas på skapligt väder så de kan vara ute och det kommer bjudas på korv med bröd, glass och godispåse, allt enligt önskemål från Albin.
  27. Medlem sedan
    Mar 2002
    #14
    Jag tror att det får bli ungefär som vanligt, 2 kalas, ett för familj(ev även några nära vänner med barn) och ett barnkals med 3 st från dagis (Lucas byter avdelning nu i höst och då är det han och tre andra killar som byter till denna nya avdelning så min plan är att bjuda dem) och våra kompisars barn som vi umgås med.
    Gissar att det på "banrkalaset" kan bli uppemot ca. 15 eller så.. svårt att säga, beror på om syskon kommer med osv...
    Eftersom Simon fyller ett samma vecka så är detta bara lugnet före stormen, hur kul kommer det bli om ett par år när även _han_ vill ha barnkalas den veckan ...
  28. 14
    Jag tror att det får bli ungefär som vanligt, 2 kalas, ett för familj(ev även några nära vänner med barn) och ett barnkals med 3 st från dagis (Lucas byter avdelning nu i höst och då är det han och tre andra killar som byter till denna nya avdelning så min plan är att bjuda dem) och våra kompisars barn som vi umgås med.
    Gissar att det på "banrkalaset" kan bli uppemot ca. 15 eller så.. svårt att säga, beror på om syskon kommer med osv...
    Eftersom Simon fyller ett samma vecka så är detta bara lugnet före stormen, hur kul kommer det bli om ett par år när även _han_ vill ha barnkalas den veckan ...
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    *flin* Skaffar man jättefamilj

    så BLIR det många kalas! *s* Min ena svägerska räknade ut att om brorsans och Ellies bebis behagat titta ut "rätt" månad så skulle vi verkligen HA en födelsedag per månad, hela året runt, i bara närmaste familjen. Utom januari då, eftersom hon själv kläckt ur sig tvillingar... *s* Men nu blev det en till i augusti istället, så jag vet inte VAD vi ska göra i juli. Ha semester kanske?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  30. 15
    *flin* Skaffar man jättefamilj så BLIR det många kalas! *s* Min ena svägerska räknade ut att om brorsans och Ellies bebis behagat titta ut "rätt" månad så skulle vi verkligen HA en födelsedag per månad, hela året runt, i bara närmaste familjen. Utom januari då, eftersom hon själv kläckt ur sig tvillingar... *s* Men nu blev det en till i augusti istället, så jag vet inte VAD vi ska göra i juli. Ha semester kanske?
  31. Medlem sedan
    Apr 2003
    #16
    WOHOOOOOO! Tårtfritt......
    Jo vi kommer nu med tillskottet att ha Februari, mars, (paus i april för oss själva men dock en MASSA kalas) maj, juni, juli, augusti (paus i september) oktober, november och sen är det jul. Så kalasigt värre blir det.
    Men det är ju som du säger, man har sig själv att skylla. Många ggr funderar jag på att hävda att jag är Jehovas eller nåt.
    Däremot har vi kommit fram till att vi skall försöka redusera mängden materiella födelsedagspresanger och ge EN riktig present och sen en upplevelse.
    Få se nu hur det tas emot när äldste herren får ett paket innehållande ett brev med ett kort i som det står "HEMLIG RESA" på
  32. 16
    WOHOOOOOO! Tårtfritt......
    Jo vi kommer nu med tillskottet att ha Februari, mars, (paus i april för oss själva men dock en MASSA kalas) maj, juni, juli, augusti (paus i september) oktober, november och sen är det jul. Så kalasigt värre blir det.
    Men det är ju som du säger, man har sig själv att skylla. Många ggr funderar jag på att hävda att jag är Jehovas eller nåt.
    Däremot har vi kommit fram till att vi skall försöka redusera mängden materiella födelsedagspresanger och ge EN riktig present och sen en upplevelse.
    Få se nu hur det tas emot när äldste herren får ett paket innehållande ett brev med ett kort i som det står "HEMLIG RESA" på
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Men tio är väl rätt okej

    för jag antar att tvååringarna har föräldrarna med sig? 23 barn på oss två vuxna var rätt många kan jag säga, särskilt som kalaset var i tre timmar. 's*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 17
    Men tio är väl rätt okej för jag antar att tvååringarna har föräldrarna med sig? 23 barn på oss två vuxna var rätt många kan jag säga, särskilt som kalaset var i tre timmar. 's*
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Förhoppningsvis bättre

    än när min 21-årige brorson fick ett bokat och betalt tandläkarbesök av sina päron nu sist. *flin*

    Alltså, ÄR det inte lite märkligt att du är här i septembergruppen och ÄNDÅ har september födelsedagsfritt??? *flinar brett och retas vilt*

    Vi kör också på en större present och gärna en upplevelse. Mina blir också, av nån outgrundlig anledning jag är hemskt tacksam för, väldigt glada för nya kläder. Märkligt. T o m sonen är sån, kanske mer än R.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  36. 18
    Förhoppningsvis bättre än när min 21-årige brorson fick ett bokat och betalt tandläkarbesök av sina päron nu sist. *flin*

    Alltså, ÄR det inte lite märkligt att du är här i septembergruppen och ÄNDÅ har september födelsedagsfritt??? *flinar brett och retas vilt*

    Vi kör också på en större present och gärna en upplevelse. Mina blir också, av nån outgrundlig anledning jag är hemskt tacksam för, väldigt glada för nya kläder. Märkligt. T o m sonen är sån, kanske mer än R.
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    Ja, det är nog lite för länge

    mellan dem för att åtminstone Lucas ska acceptera att samköra med brorsan... fast släktkalasen kan ni väl samköra? Det måste ju känns sådääär att bjuda samma personer två helger efter varandra, eller t o m lördag och söndag, om nu födelsedagarna är i varsin vecka med helgen emellan...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  38. 19
    Ja, det är nog lite för länge mellan dem för att åtminstone Lucas ska acceptera att samköra med brorsan... fast släktkalasen kan ni väl samköra? Det måste ju känns sådääär att bjuda samma personer två helger efter varandra, eller t o m lördag och söndag, om nu födelsedagarna är i varsin vecka med helgen emellan...
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20

    Ja, det var väldigt olika

    måste jag säga. Men jag har kollat vad barnafadern anser och han håller med mig, så nu gäller det bara att framföra planen till R så hon tror den är _hennes_ från början.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  40. 20
    Ja, det var väldigt olika måste jag säga. Men jag har kollat vad barnafadern anser och han håller med mig, så nu gäller det bara att framföra planen till R så hon tror den är _hennes_ från början.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kalasdags
    By ango in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 15:46
  2. Kalasdags
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 06:30
  3. kalasdags!
    By patricia in forum _99 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 13:58
  4. Kalasdags!
    By carmen in forum _02 Vårbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 22:35
  5. Kalasdags
    By Flingan med fyra in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 19:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar