Mjölkfri gröt/välling utan socker?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Mjölkfri gröt/välling utan socker?

    Hej alla!

    Sonen som nu är 6 mån är mjölk- och äggallergisk (mjölkprotein) och jag har helammat tills för några dagar sedan. Började med vanliga grönsak- och rotfrukts-smakisar men vill försöka med gröt alt välling nu. Fick rådet av vår barn/allergiläkare att det fanns Sinlac och Ena Go. Köpte hem båda (Sinlac gröt och Ena Go välling) och fixade iordning en Sinlacportion - smakade själv och upptäckte att den är jättesöt. Kollar förteckningen igen och ser att socker är tillsatt! Gav sonen som tydligen älskar det från första stund... MEN jag vill inte ge socker så tidigt!!! Och i Ena Gos välling finns ju gluten och det vill vi vänta med.

    Kan någon tipsa om någon ägg, mjölk och glutenfri välling alt gröt? Till dottern gjorde jag all gröt första året, men nu blir det så mycket joxande så jag vill pröva att köpa... Kommer dock fortsätta att amma länge till - om det går förstås.

    Många TACK för ev tips!

    Kram Qlia och lilleman
  2. 1
    Mjölkfri gröt/välling utan socker? Hej alla!

    Sonen som nu är 6 mån är mjölk- och äggallergisk (mjölkprotein) och jag har helammat tills för några dagar sedan. Började med vanliga grönsak- och rotfrukts-smakisar men vill försöka med gröt alt välling nu. Fick rådet av vår barn/allergiläkare att det fanns Sinlac och Ena Go. Köpte hem båda (Sinlac gröt och Ena Go välling) och fixade iordning en Sinlacportion - smakade själv och upptäckte att den är jättesöt. Kollar förteckningen igen och ser att socker är tillsatt! Gav sonen som tydligen älskar det från första stund... MEN jag vill inte ge socker så tidigt!!! Och i Ena Gos välling finns ju gluten och det vill vi vänta med.

    Kan någon tipsa om någon ägg, mjölk och glutenfri välling alt gröt? Till dottern gjorde jag all gröt första året, men nu blir det så mycket joxande så jag vill pröva att köpa... Kommer dock fortsätta att amma länge till - om det går förstås.

    Många TACK för ev tips!

    Kram Qlia och lilleman
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Vill du ha gluten och sockerfri gröt så rekommenderar jag Pama minutris. Där är varken det ena eller det andra men du måste koka den själv. Likaså är polenta gluten och sockerfri, men samma sak där, den måste ju kokas i några minuter.
    Varför vill du vänta med gluten? Rekommendationen är ju att introducera det under amningsskydd och är ditt barn runt 6 månader (vilket jag förmodar då man ju ska vänta med smakisar tills dess) så är lite gluten nog inte skadligt
    Ang sockerhalten i Sinlac håller jag med, den tycker jag oxå är för söt.

    Om du har släkt i Tyskland eller Åland/Finland så finns det en del grötpulver där som är smidiga, bara att hälla i någon vätska
    Både mjölk och grluten och sockerfritt finns det där, annat urval än här.
  4. 2
    Vill du ha gluten och sockerfri gröt så rekommenderar jag Pama minutris. Där är varken det ena eller det andra men du måste koka den själv. Likaså är polenta gluten och sockerfri, men samma sak där, den måste ju kokas i några minuter.
    Varför vill du vänta med gluten? Rekommendationen är ju att introducera det under amningsskydd och är ditt barn runt 6 månader (vilket jag förmodar då man ju ska vänta med smakisar tills dess) så är lite gluten nog inte skadligt
    Ang sockerhalten i Sinlac håller jag med, den tycker jag oxå är för söt.

    Om du har släkt i Tyskland eller Åland/Finland så finns det en del grötpulver där som är smidiga, bara att hälla i någon vätska
    Både mjölk och grluten och sockerfritt finns det där, annat urval än här.
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Tack Minama! Ska pröva

    Pama minutris. Jag tänker (om det går) amma ganska mycket en bra tid framöver och ser därför ingen brådska med intro av gluten. Jag är inte så påläst, men jag har fått uppfattningen (basallergi) att det egentligen inte skadar att vänta i all fall... Vad tror du? Sedan ska vi invänta blodprovstagning om en månad och se om det är något mer lilleman inte tål...

    När vår dotter var liten kokade jag ekogröt i massor (hirs, bovete mm) med päron och ammade mycket och lääänge. Då tyckte jag det var ok, men nu orkar jag liksom inte med grötfixandet. Det räcker med allt joxande kring min kost. Jag längtar efter lagad mat hela tiden och äter ju som en häst!

    Beundar att du alltid orkar svara!

    Kram
    Qlia och Lilleman feb -08
  6. 3
    Tack Minama! Ska pröva Pama minutris. Jag tänker (om det går) amma ganska mycket en bra tid framöver och ser därför ingen brådska med intro av gluten. Jag är inte så påläst, men jag har fått uppfattningen (basallergi) att det egentligen inte skadar att vänta i all fall... Vad tror du? Sedan ska vi invänta blodprovstagning om en månad och se om det är något mer lilleman inte tål...

    När vår dotter var liten kokade jag ekogröt i massor (hirs, bovete mm) med päron och ammade mycket och lääänge. Då tyckte jag det var ok, men nu orkar jag liksom inte med grötfixandet. Det räcker med allt joxande kring min kost. Jag längtar efter lagad mat hela tiden och äter ju som en häst!

    Beundar att du alltid orkar svara!

    Kram
    Qlia och Lilleman feb -08
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    Och du, tyvärr har jag inga...

    bekanta i varken Tyskland eller Finland. Finns de att köpa på nätet?

    Qlia och Lilleman
  8. 4
    Och du, tyvärr har jag inga... bekanta i varken Tyskland eller Finland. Finns de att köpa på nätet?

    Qlia och Lilleman
  9. Medlem sedan
    Apr 2007
    #5
    Det går ju bra att koka havregrynsgröt. Om det blir för stora "bitar" kan man köra lite med mixerstav i de torra grynen först. Du väljer själv om du tar ren havre, som är garanterat fri från gluten, eller om du tar vanliga havregryn, som ändå blir en rätt försiktig introduktion till gluten. Nu är ju inte havregryn berikade, som kanske bebisgröt ska vara, men som mellis är det nog helt OK ändå.
  10. 5
    Det går ju bra att koka havregrynsgröt. Om det blir för stora "bitar" kan man köra lite med mixerstav i de torra grynen först. Du väljer själv om du tar ren havre, som är garanterat fri från gluten, eller om du tar vanliga havregryn, som ändå blir en rätt försiktig introduktion till gluten. Nu är ju inte havregryn berikade, som kanske bebisgröt ska vara, men som mellis är det nog helt OK ändå.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6
    Holle har en hel serie med mjölkfria ekologiska osötade grötar som kan användas som välling. De är tänkte att blandas med mjölk men för mjölkallergiger så väljer man lämpligen att blanda dem på nutramigen eller liknande istället.

    http://www.holle.ch/english/Produkte/Sortiment.asp

    se cereal porridges

    svenska kontakten är
    http://www.biodynamiskaprodukter.se
  12. 6
    Holle har en hel serie med mjölkfria ekologiska osötade grötar som kan användas som välling. De är tänkte att blandas med mjölk men för mjölkallergiger så väljer man lämpligen att blanda dem på nutramigen eller liknande istället.

    http://www.holle.ch/english/Produkte/Sortiment.asp

    se cereal porridges

    svenska kontakten är
    http://www.biodynamiskaprodukter.se
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7
    De har

    Rice-ris
    Millet-hirs
    Spelt-dinkel
    Oat- Havre
    Millet apple and pear
    Seminola som jag inte kan översätta
    3 grain porridge
    Müsli porridge
  14. 7
    De har

    Rice-ris
    Millet-hirs
    Spelt-dinkel
    Oat- Havre
    Millet apple and pear
    Seminola som jag inte kan översätta
    3 grain porridge
    Müsli porridge
  15. Medlem sedan
    Nov 2006
    #8
    Ja, min erfarenhet är också att Sinlac smakar sockerkakssmet!! När sonen var pyttig hade Hipp barngröt som gick att blanda med mjölk eller alternativ, den använde vi och blandade med Nutramigen. Funkade jättebra, och gick att späda till välling.
  16. 8
    Ja, min erfarenhet är också att Sinlac smakar sockerkakssmet!! När sonen var pyttig hade Hipp barngröt som gick att blanda med mjölk eller alternativ, den använde vi och blandade med Nutramigen. Funkade jättebra, och gick att späda till välling.
  17. Medlem sedan
    Mar 2008
    #9
    gör på nutramigen
  18. 9
    gör på nutramigen
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10

    Ja, det bli nog

    att koka havregröt, men jag väntar nog lite. Ska kolla vidare om jag kan komma över någon färdig(berikad) variant först.
    Tack för ditt svar!

    Kram
    Qlia & Lilleman
  20. 10
    Ja, det bli nog att koka havregröt, men jag väntar nog lite. Ska kolla vidare om jag kan komma över någon färdig(berikad) variant först.
    Tack för ditt svar!

    Kram
    Qlia & Lilleman
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11

    Oj, oj, oj - det här

    låter intressant. Ska kolla in dessa! Tack för tipset!

    Kram
    Qlia och Lilleman
  22. 11
    Oj, oj, oj - det här låter intressant. Ska kolla in dessa! Tack för tipset!

    Kram
    Qlia och Lilleman
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12

    Vad bra att jag frågade här!

    Nu har jag massor av tips. Ska kolla Hipps med. Tack för att du svarade!

    Kram!
    Qlia och Lilleman
  24. 12
    Vad bra att jag frågade här! Nu har jag massor av tips. Ska kolla Hipps med. Tack för att du svarade!

    Kram!
    Qlia och Lilleman
  25. Medlem sedan
    Dec 2002
    #13

    Menar du gröt/välling

    på bara Nutramigen? Isåfall ska jag nog köpa det. Eftersom jag helammat har jag inte köpt hem det och ej heller tagit ut recept - för visst är det väldigt dyrt? Hur som helst. Det är värt att prova. Många tack för ditt svar!

    Kram
    Qlia & Lilleman
  26. 13
    Menar du gröt/välling på bara Nutramigen? Isåfall ska jag nog köpa det. Eftersom jag helammat har jag inte köpt hem det och ej heller tagit ut recept - för visst är det väldigt dyrt? Hur som helst. Det är värt att prova. Många tack för ditt svar!

    Kram
    Qlia & Lilleman
  27. Medlem sedan
    Dec 1998
    #14
    Om du får det på livsmedelsrecept så kostar de dig 120 kr per uttag, oavsett hur många burkar du får. Så se till att få det, det blir ju stor skillnad i priset. En burk kostar ungefär 170 kr annars.
  28. 14
    Om du får det på livsmedelsrecept så kostar de dig 120 kr per uttag, oavsett hur många burkar du får. Så se till att få det, det blir ju stor skillnad i priset. En burk kostar ungefär 170 kr annars.
  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15
    Jag har för mig att alla gröterna som Hipp har här i Sverige numera innehåller mjölk. När mitt mellanbarn var litet var Hipp nytt här i Sverige och hade då ett antal grötsorter som var utan tillsatt mjölk. Men när minstingen åt dom så var det mjölk i alla. Däremot finsn de utan mjölk i tex Tyskland som sagt
    Även i Danmark har jag hittat nån enstaka sort utan gröt så du får helt enkelt ta en semesterresa till Danmark/Tyskland
  30. 15
    Jag har för mig att alla gröterna som Hipp har här i Sverige numera innehåller mjölk. När mitt mellanbarn var litet var Hipp nytt här i Sverige och hade då ett antal grötsorter som var utan tillsatt mjölk. Men när minstingen åt dom så var det mjölk i alla. Däremot finsn de utan mjölk i tex Tyskland som sagt
    Även i Danmark har jag hittat nån enstaka sort utan gröt så du får helt enkelt ta en semesterresa till Danmark/Tyskland
  31. Medlem sedan
    Mar 2008
    #16
    Majsgröt/"Yoghurt"

    1 portion ger ca 1 1/2 dl



    1,5 msk majsstärkelse, mjölkfri

    1,5 dl vatten

    6 mått Nutramigenpulver

    ev 1 msk socker

    ev 0,5 tsk vaniljsocker


    Snabb Havregrynsgröt

    1 portion ger ca 1 1/2 dl



    0,75- 1 dl havregryn (mosade/mixade havregryn)

    1,5 dl kokande vatten

    4 mått Nutramigenpulver

    finns många flera recept på www.nutramigen.se

    Ja de e dyrt om du inte har de på recept en burk ligger på 190 men sen beror de på vilken sort finns upp till 250 kr... så får du recept rekomenderar ja de
  32. 16
    Majsgröt/"Yoghurt"

    1 portion ger ca 1 1/2 dl



    1,5 msk majsstärkelse, mjölkfri

    1,5 dl vatten

    6 mått Nutramigenpulver

    ev 1 msk socker

    ev 0,5 tsk vaniljsocker


    Snabb Havregrynsgröt

    1 portion ger ca 1 1/2 dl



    0,75- 1 dl havregryn (mosade/mixade havregryn)

    1,5 dl kokande vatten

    4 mått Nutramigenpulver

    finns många flera recept på www.nutramigen.se

    Ja de e dyrt om du inte har de på recept en burk ligger på 190 men sen beror de på vilken sort finns upp till 250 kr... så får du recept rekomenderar ja de
  33. Medlem sedan
    Feb 1999
    #17
    Kom på mera Oldana majsmjöl/ströbröd och Oldana risgröt/rismjöl finns på glutenfria hyllan. Det första används som ströbröd men oxå till barngröt. Det andra som risgröt
    http://www.oldana.se/oldanasv.swf

    Mest näring får du om du blandar den på nutramigen.

    Även Dr Kousas risdiet var mjölkfri förr och gav fin risgröt blandar på nutramigen.

    Fruktgröt tips finns här
    http://www.alltforforaldrar.se/forum...es/102/8422794
  34. 17
    Kom på mera Oldana majsmjöl/ströbröd och Oldana risgröt/rismjöl finns på glutenfria hyllan. Det första används som ströbröd men oxå till barngröt. Det andra som risgröt
    http://www.oldana.se/oldanasv.swf

    Mest näring får du om du blandar den på nutramigen.

    Även Dr Kousas risdiet var mjölkfri förr och gav fin risgröt blandar på nutramigen.

    Fruktgröt tips finns här
    http://www.alltforforaldrar.se/forum...es/102/8422794
  35. Medlem sedan
    Feb 1999
    #18
    Urtekram hade barngröt i hälsokost affären förr.
  36. 18
    Urtekram hade barngröt i hälsokost affären förr.
  37. Medlem sedan
    Feb 1999
    #19
    Här kan du beställa Holle på postorder. Om du inte bor i stockholm då är det bara att knata dit.

    http://www.gryningen.eu/Sortiment/Barn_Baby.aspx
  38. 19
    Här kan du beställa Holle på postorder. Om du inte bor i stockholm då är det bara att knata dit.

    http://www.gryningen.eu/Sortiment/Barn_Baby.aspx
  39. Medlem sedan
    Feb 1999
    #20
    I denna butiken i stockholm säljs oxå Holle m.m.
    http://www.barnmatsbutiken.se/
  40. 20
    I denna butiken i stockholm säljs oxå Holle m.m.
    http://www.barnmatsbutiken.se/
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Semper mjölkfri gröt/välling återkallad
    By dumspak in forum _0907 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 18:28
  2. Semper mjölkfri gröt/välling återkallad!
    By dumspak in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 15:26
  3. Mjölkfri gröt?
    By MalinKT in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 18:33
  4. mjölkfri gröt?
    By Smockan m M & J in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 19:48
  5. mjölkfri gröt?
    By iggan in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 07:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar