En kyckling har 78 kromosomer
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    En kyckling har 78 kromosomer

    En fjäril har ~380 kromosomer, och en ormbunke har ~1200. Varför har människan inte så många kromosomer egentligen? Är det för att vi är så "nytillverkade" eller nått? Ormbunken är ju stengammal, äldre än gräset.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  2. 1
    En kyckling har 78 kromosomer En fjäril har ~380 kromosomer, och en ormbunke har ~1200. Varför har människan inte så många kromosomer egentligen? Är det för att vi är så "nytillverkade" eller nått? Ormbunken är ju stengammal, äldre än gräset.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Vi är väl helt enkelt en enkel och okomplicerad varelsesort
  4. 2
    Vi är väl helt enkelt en enkel och okomplicerad varelsesort
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Den som har en bra blandning behöver inte så många och ändå styr vi över alla ormbunkar och kycklingar och resten.
  6. 3
    Den som har en bra blandning behöver inte så många och ändå styr vi över alla ormbunkar och kycklingar och resten.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Ja vi måste nog vara det. Var det inte chimpansen som hade 48?
  8. 4
    Ja vi måste nog vara det. Var det inte chimpansen som hade 48?
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Undrar om vi har fler funktioner än en ormbunke egentligen?

    Äh, jag ska inte äta mer glass tror jag. Det snurrar i huvudet.
  10. 5
    Undrar om vi har fler funktioner än en ormbunke egentligen?

    Äh, jag ska inte äta mer glass tror jag. Det snurrar i huvudet.
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6

    日本語

    ... betyder "kromosom" på japanska. Och på hebreiska עברית.

    Och snart tror jag att jag ska gå och lägga mig, så här kan man ju inte hålla på.
    Och så vänder vi på bladet.
    ♫ ♪ ♪ ... Never ending story ... ♪ ♫♪ ♪♪♫
  12. 6
    日本語 ... betyder "kromosom" på japanska. Och på hebreiska עברית.

    Och snart tror jag att jag ska gå och lägga mig, så här kan man ju inte hålla på.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Varför det är så vet jag inte, men om man börjar tänka att "utvecklingsgraden" växer med antalet kromosomer, så får man komma ihåg att kromosomernas storlek varierar. Storleken på genomet utgörs nog mer av antalet baspar, eller antalet gener. Sen är tydligen fjärilens genom väldigt stort av någon anledning (http://www.thetech.org/genetics/ask.php?id=83), men varför det är så låter jag vara osagt...
  14. 7
    Varför det är så vet jag inte, men om man börjar tänka att "utvecklingsgraden" växer med antalet kromosomer, så får man komma ihåg att kromosomernas storlek varierar. Storleken på genomet utgörs nog mer av antalet baspar, eller antalet gener. Sen är tydligen fjärilens genom väldigt stort av någon anledning (http://www.thetech.org/genetics/ask.php?id=83), men varför det är så låter jag vara osagt...
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Ja, för om ormbunken inte har lika många gener i varje kromosom, så blir ju variationerna genast mycket färre. Ska kolla upp det där tror jag.

    Tack för länken!
  16. 8
    Ja, för om ormbunken inte har lika många gener i varje kromosom, så blir ju variationerna genast mycket färre. Ska kolla upp det där tror jag.

    Tack för länken!
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    He he, genetik är kul, och klart vanebildande, så passa dig! Kolla upp c-value och "c-value paradox" så får du en del om det där med genom storlek och komplexitet. Men du kanske inte ska börja så här dags på dan...
  18. 9
    He he, genetik är kul, och klart vanebildande, så passa dig! Kolla upp c-value och "c-value paradox" så får du en del om det där med genom storlek och komplexitet. Men du kanske inte ska börja så här dags på dan...
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    På sidan jag fick av dig, stod det att kycklingar har färre gener än människan, så det var ju tur.

    Ja, man fastnar gärna ibland, och det går ju att hitta hur mycket som helst... kanske ska sluta. Fast kul är det.
  20. 10
    På sidan jag fick av dig, stod det att kycklingar har färre gener än människan, så det var ju tur.

    Ja, man fastnar gärna ibland, och det går ju att hitta hur mycket som helst... kanske ska sluta. Fast kul är det.

Liknande trådar

  1. kromosomer
    By skotskan in forum Klumpfot
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 17:30
  2. Kromosomer som byter plats
    By rockbjarn in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 20:30
  3. Kromosomer som byter plats
    By rockbjarn in forum Kromosomer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 16:15
  4. kromosomer orsakar autism...
    By bettan75 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 22:04
  5. Kromosomer
    By Jojjo in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 10:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar