Tips på 13 lekar till barnkalas
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Tips på 13 lekar till barnkalas

    Har suttit och letat efter bra lekar att ta till om det behövs på Henriks barnkalas på söndag. Tänkte dela med mig om någon mera behöver inspiration. Jag tror de flesta lekarna passar.

    HUNDEN OCH BENET:
    Man behöver en sak som ska föreställa hundbenet, t.ex. en banan, en pinne eller en byggklots. Alla deltagarna utom en, som utses till hund, sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem. Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.

    BLINDBOCK:
    En av deltagarna utses till "blindbock" och får en bindel för ögonen. Sen ska denne försöka få fatt i någon av de övriga och gissa vem det är, genom att känna på t.ex. hår och kläder. Om "bocken" kan gissa rätt, får den fångade vara "blindbock" nästa gång. Gissar "blindbocken" i stället fel, får han/hon försöka ta fast någon annan och gissa igen, tills "bocken" kan lista ut, vem som är fångad.
    Blindbock 2:
    Alla ställer sig i en ring runt den som utses till blindbock och som utrustats med bindel för ögonen. Blindbocken ska nu försöka ta sig till någon av dem som står i ringen och känna på hår, längd och liknande vem denne är. Svarar blindbocken rätt blir personen som denne identifierat den nya blindbocken. Är svaret fel måste blindbocken gå vidare och gissa på någon annan.

    SÄTTA SVANS PÅ GRISEN:
    Man ritar en gris (eller något annat roligt djur) på ett stort papper, som man sätter upp i lagom höjd på väggen. Sedan sätter man en bindel för ögonen på en person åt gången och ger denne en svans med häftstift på. Sen gäller det att gå fram och sätta fast svansen på grisen, där man tror att den ska vara. Man kan också, om man vill göra det svårare, snurra personen ett par varv innan han/hon får försöka leta sig fram till rätt ställe.

    HELA HAVET STORMAR:
    Man placerar ett antal stolar, en mindre än antalet lekdeltagare, med stolsryggarna mot varandra. Sedan spelar man musik, levande eller band/skiva, medan deltagarna går medsols runt stolarna, med händerna på ryggen. När musiken plötsligt slutar, gäller det att snabbt sätta sig på en stol. Om två personer råkar sätta sig på samma stol, måste den ene skynda sig att flytta till en ledig plats. Den som blir utan stol, är ute ur leken för denna gång. Sen tar man bort en stol och musiken börjar spela igen. Leken fortsätter tills det till slut bara är två kvar, som går runt samma stol och när musiken slutar, vinner den av de två, som först hinner sätta sig på den allra sista stolen.

    BRO BRO BREJA:
    Alla tar i ring, utom två som står på var sin sida, med händerna ihopknäppta över ringen. Alla sjunger: "Bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar. Ingen slipper här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn: Vad heter han?" Vid orden "vad heter han" sänker de två sina armar runt axlarna på dem som går i ringen och fångar den som kommer precis på "han".
    Sedan fortsätter alla sjunga: "Har du tagit prästens sko, prästens sko, prästens sko? Har du tagit prästens sko, guld eller silver?" Den som blir fångad får välja sida genom att viska ett av orden "guld" el."silver" i örat på en av de båda väktarna. Dessa har tidigare valt var sin metall och fången får ställa sig bakom "sin" väktare/lagledare. (De som är kvar i ringen ska inte få höra vem av dem som har vilket ord.) Sedan börjar man om från början med att sjunga "Bro, bro breja ...", tills alla i ringen har valt sida.
    Leken avslutas med en dragkamp mellan de båda lagen. Man kan låta de två lagledarna hålla i var sin ände av en hopvriden frottéhandduk eller liknande och de andra tar ett stadigt tag runt midjan på kamraten som står framför.

    SISTA PARET UT:
    Deltagarna ställer upp sig par om par i en rad bakom varandra. En utses till jägare och står vänd mot de andra. När han/hon ropar "Sista paret ut!", ska de två, som står längst bak springa i två halvcirklar framåt och försöka nå varandra igen och samtidigt hålla sig undan från jägaren.
    Om de hinner få tag i varandra, får de ställa sig främst i raden och jägaren ropar åter "Sista paret ut!" Om jägaren skulle fånga någon av dem, byter de plats och den som blev tagen, får vara jägare en stund, tills någon annan blir fångad. Man leker så länge man orkar springa. (Det här är en lämplig lek för dåliga förlorare, eftersom ingen vinner.)

    SIMON SÄGER:
    En av deltagarna utses till lekledaren "Simon". Alla de andra sprider ut sig i rummet framför Simon. När denne t.ex.säger "Simon säger: stå på ett ben" och samtidigt visar rörelsen, lyder alla och lyfter ena foten. Om han istället säger t.ex. "Nyp dig i näsan" och visar detta, men utan att först säga "Simon säger", ska alla stå stilla.
    Den som inte gör som "Simon säger" - eller den som rör sig det allra minsta, när man ska stå stilla, är ute ur leken. Man fortsätter tills det bara finns en deltagare kvar på golvet. Denne får vara "Simon" nästa omgång.

    GöR SI - GöR SÅ:
    En variation på "Simon säger". Lekledaren visar olika rörelser för de övriga deltagarna. Om denne samtidigt säger "gör si", ska alla stå blick stilla, men när han/hon säger "gör så", ska man härma ledarens rörelser. För övrigt är det precis samma lekregler.

    ETT SKEPP KOMMER LASTAT:
    Man behöver något att kasta mellan sig, t.ex. en boll, ett garnnystan eller en apelsin. Någon börjar med att kasta bollen till en av deltagarna och säger samtidigt: "Ett skepp kommer lastat med..." och sen vilken last det har. Om man väljer att börja med bananer, säger man alltså: "Ett skepp kommer lastat med bananer".
    Den som fick bollen, fortsätter att lasta skeppet med något, som börjar på sista bokstaven i "bananer" (r) och säger: "Ett skepp kommer lastat med bananer och russin", medan han/hon kastar bollen till nästa person. Så utökas lasten för varje kast, nästa säger kanske: "Ett skepp kommer lastat med bananer, russin och nougat" och nästa: "Ett skepp kommer lastat med bananer, russin, nougat och träskor".
    Så fortsätter man med fler och fler saker, tills någon inte kan komma ihåg hela listan. Då är han/hon ute ur leken och de andra fortsätter, tills bara en är kvar, som kan räkna upp alla saker i lasten.

    RYKTET GÅR:
    Alla sätter sig i en ring, på golvet eller på stolar, och en deltagare utses att börja som ryktesspridare. Han/hon viskar en lång mening i örat på den person, som sitter till vänster om sig. Denne försöker komma ihåg meningen så exakt som möjligt och viskar den till nästa person i ringen.
    Så får ryktet gå hela sällskapet runt, tills det kommer tillbaka till den som startade ryktet. Denne säger högt, vad han/hon får höra av sin granne och berättar sedan, vad som egentligen sades från början. Det kan bli vilka förvrängningar som helst, och man lär sig att inte lita på rykten! Man fortsätter så länge man har lust.

    Räven och kycklingarna
    En utses till räv och en till höna. Resten är kycklingar. På ena sidan om en plan står hönan och på den motsatta sidan står kycklingarna på rad. Räven står i mitten vänd mot kycklingarna. Hönan ropar: "Alla mina kycklingar kom hem!". Kycklingarna svarar: "Vi vågar inte!". Hönan frågar. "Varför då?". Kycklingarna ropar: "För räven!". Hönan svarar: "Kom ändå!". Därefter springer alla kycklingarna över till hönan. Räven rusar efter och försöker kulla så många kycklingar som möjligt. De kullade kycklingarna blir smårävar. Sedan byter hönan sida och ropar på resten av kycklingarna. När alla utom hönan blivit rävar kan man börja om leken på nytt.
    Denna lek går också bra att leka på skridskobanan!

    Smygleken
    Ni behöver: pinne eller krita att rita med
    Minst tre deltagare

    Utgå från en vägg eller ett träd och rita med en pinne eller en krita en startlinje ca 10 meter bort.
    Den som "står" ställer sig med ansiktet mot väggen eller trädet och de andra ställer sig vid startlinjen. Den som "står" säger t ex "myrsteg"och räknar sedan tyst till 10. De andra ska då gå framåt med "myrsteg" men hinna stanna och stå helt stilla innan den som "står" vänder sig om. Så fort denne räknat till 10 vänder han sig snabbt. Om han ser någon röra sig får denne gå tillbaka till startlinjen och börja om därifrån. Detta upprepas flera gånger med olika sorts steg (se nedan). Den som först har hunnit ända fram till den som "står" och dunkar honom i ryggen får "stå" nästan gång.
    Myrsteg: pyttesmå steg, tomtesteg: steg med fötterna häl mot tå, människosteg: vanliga steg, jättesteg: långa kliv (utan att hoppa).

    God morgon, god middag, god kväll
    En deltagare blir utsedd att börja. Alla övriga deltagare står i en ring vända inåt ringen. Den utvalde går runt ringen moturs. Då han/hon ger någon i ringen en nätt dunk i ryggen ska båda springa ett varv runt ringen åt var sitt håll. När de möts ska de ta varandra i handen och säga: "Go' morron, go' middag,
    go' kväll!" och därefter springa tillbaka till den plats där den som blev dunkad stod. Den som först hinner tillbaka får stanna där medan den andra får gå runt i ringen och dunka någon ny deltagare.

    Bu Spöke

    Barnen sitter i en ring på golvet, en väljs ut till spökjägare och får en bindel för ögonen. Spökjägaren ställer dig i mitten av ringen och snurrar några varv och går sedan fram till någon i ringen. Barnet i ringen ska säga bu, spökjägaren ska gissa vem det är. Gissar spökjägaren rätt blir det barnet spökjägare annars får spökjägaren gissa på ett nytt barn tills den gissar rätt.
  2. 1
    Tips på 13 lekar till barnkalas Har suttit och letat efter bra lekar att ta till om det behövs på Henriks barnkalas på söndag. Tänkte dela med mig om någon mera behöver inspiration. Jag tror de flesta lekarna passar.

    HUNDEN OCH BENET:
    Man behöver en sak som ska föreställa hundbenet, t.ex. en banan, en pinne eller en byggklots. Alla deltagarna utom en, som utses till hund, sätter sig på knä på golvet i en stor ring. De böjer sig ner mot golvet och håller för sina ögon, medan hunden smyger bakom ringen och gömmer sitt ben bakom ryggen på en av dem. Den som märker att hunden har lagt benet bakom sig, tar upp det och springer ett varv runt ringen och tillbaka till sin plats. Samtidigt ska hunden springa ett varv åt motsatt håll och försöka komma först till den lediga platsen i ringen. Den som kommer först, får sätta sig ner i ringen, medan den andra får ta benet och vara hund i nästa omgång.

    BLINDBOCK:
    En av deltagarna utses till "blindbock" och får en bindel för ögonen. Sen ska denne försöka få fatt i någon av de övriga och gissa vem det är, genom att känna på t.ex. hår och kläder. Om "bocken" kan gissa rätt, får den fångade vara "blindbock" nästa gång. Gissar "blindbocken" i stället fel, får han/hon försöka ta fast någon annan och gissa igen, tills "bocken" kan lista ut, vem som är fångad.
    Blindbock 2:
    Alla ställer sig i en ring runt den som utses till blindbock och som utrustats med bindel för ögonen. Blindbocken ska nu försöka ta sig till någon av dem som står i ringen och känna på hår, längd och liknande vem denne är. Svarar blindbocken rätt blir personen som denne identifierat den nya blindbocken. Är svaret fel måste blindbocken gå vidare och gissa på någon annan.

    SÄTTA SVANS PÅ GRISEN:
    Man ritar en gris (eller något annat roligt djur) på ett stort papper, som man sätter upp i lagom höjd på väggen. Sedan sätter man en bindel för ögonen på en person åt gången och ger denne en svans med häftstift på. Sen gäller det att gå fram och sätta fast svansen på grisen, där man tror att den ska vara. Man kan också, om man vill göra det svårare, snurra personen ett par varv innan han/hon får försöka leta sig fram till rätt ställe.

    HELA HAVET STORMAR:
    Man placerar ett antal stolar, en mindre än antalet lekdeltagare, med stolsryggarna mot varandra. Sedan spelar man musik, levande eller band/skiva, medan deltagarna går medsols runt stolarna, med händerna på ryggen. När musiken plötsligt slutar, gäller det att snabbt sätta sig på en stol. Om två personer råkar sätta sig på samma stol, måste den ene skynda sig att flytta till en ledig plats. Den som blir utan stol, är ute ur leken för denna gång. Sen tar man bort en stol och musiken börjar spela igen. Leken fortsätter tills det till slut bara är två kvar, som går runt samma stol och när musiken slutar, vinner den av de två, som först hinner sätta sig på den allra sista stolen.

    BRO BRO BREJA:
    Alla tar i ring, utom två som står på var sin sida, med händerna ihopknäppta över ringen. Alla sjunger: "Bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar. Ingen slipper här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn: Vad heter han?" Vid orden "vad heter han" sänker de två sina armar runt axlarna på dem som går i ringen och fångar den som kommer precis på "han".
    Sedan fortsätter alla sjunga: "Har du tagit prästens sko, prästens sko, prästens sko? Har du tagit prästens sko, guld eller silver?" Den som blir fångad får välja sida genom att viska ett av orden "guld" el."silver" i örat på en av de båda väktarna. Dessa har tidigare valt var sin metall och fången får ställa sig bakom "sin" väktare/lagledare. (De som är kvar i ringen ska inte få höra vem av dem som har vilket ord.) Sedan börjar man om från början med att sjunga "Bro, bro breja ...", tills alla i ringen har valt sida.
    Leken avslutas med en dragkamp mellan de båda lagen. Man kan låta de två lagledarna hålla i var sin ände av en hopvriden frottéhandduk eller liknande och de andra tar ett stadigt tag runt midjan på kamraten som står framför.

    SISTA PARET UT:
    Deltagarna ställer upp sig par om par i en rad bakom varandra. En utses till jägare och står vänd mot de andra. När han/hon ropar "Sista paret ut!", ska de två, som står längst bak springa i två halvcirklar framåt och försöka nå varandra igen och samtidigt hålla sig undan från jägaren.
    Om de hinner få tag i varandra, får de ställa sig främst i raden och jägaren ropar åter "Sista paret ut!" Om jägaren skulle fånga någon av dem, byter de plats och den som blev tagen, får vara jägare en stund, tills någon annan blir fångad. Man leker så länge man orkar springa. (Det här är en lämplig lek för dåliga förlorare, eftersom ingen vinner.)

    SIMON SÄGER:
    En av deltagarna utses till lekledaren "Simon". Alla de andra sprider ut sig i rummet framför Simon. När denne t.ex.säger "Simon säger: stå på ett ben" och samtidigt visar rörelsen, lyder alla och lyfter ena foten. Om han istället säger t.ex. "Nyp dig i näsan" och visar detta, men utan att först säga "Simon säger", ska alla stå stilla.
    Den som inte gör som "Simon säger" - eller den som rör sig det allra minsta, när man ska stå stilla, är ute ur leken. Man fortsätter tills det bara finns en deltagare kvar på golvet. Denne får vara "Simon" nästa omgång.

    GöR SI - GöR SÅ:
    En variation på "Simon säger". Lekledaren visar olika rörelser för de övriga deltagarna. Om denne samtidigt säger "gör si", ska alla stå blick stilla, men när han/hon säger "gör så", ska man härma ledarens rörelser. För övrigt är det precis samma lekregler.

    ETT SKEPP KOMMER LASTAT:
    Man behöver något att kasta mellan sig, t.ex. en boll, ett garnnystan eller en apelsin. Någon börjar med att kasta bollen till en av deltagarna och säger samtidigt: "Ett skepp kommer lastat med..." och sen vilken last det har. Om man väljer att börja med bananer, säger man alltså: "Ett skepp kommer lastat med bananer".
    Den som fick bollen, fortsätter att lasta skeppet med något, som börjar på sista bokstaven i "bananer" (r) och säger: "Ett skepp kommer lastat med bananer och russin", medan han/hon kastar bollen till nästa person. Så utökas lasten för varje kast, nästa säger kanske: "Ett skepp kommer lastat med bananer, russin och nougat" och nästa: "Ett skepp kommer lastat med bananer, russin, nougat och träskor".
    Så fortsätter man med fler och fler saker, tills någon inte kan komma ihåg hela listan. Då är han/hon ute ur leken och de andra fortsätter, tills bara en är kvar, som kan räkna upp alla saker i lasten.

    RYKTET GÅR:
    Alla sätter sig i en ring, på golvet eller på stolar, och en deltagare utses att börja som ryktesspridare. Han/hon viskar en lång mening i örat på den person, som sitter till vänster om sig. Denne försöker komma ihåg meningen så exakt som möjligt och viskar den till nästa person i ringen.
    Så får ryktet gå hela sällskapet runt, tills det kommer tillbaka till den som startade ryktet. Denne säger högt, vad han/hon får höra av sin granne och berättar sedan, vad som egentligen sades från början. Det kan bli vilka förvrängningar som helst, och man lär sig att inte lita på rykten! Man fortsätter så länge man har lust.

    Räven och kycklingarna
    En utses till räv och en till höna. Resten är kycklingar. På ena sidan om en plan står hönan och på den motsatta sidan står kycklingarna på rad. Räven står i mitten vänd mot kycklingarna. Hönan ropar: "Alla mina kycklingar kom hem!". Kycklingarna svarar: "Vi vågar inte!". Hönan frågar. "Varför då?". Kycklingarna ropar: "För räven!". Hönan svarar: "Kom ändå!". Därefter springer alla kycklingarna över till hönan. Räven rusar efter och försöker kulla så många kycklingar som möjligt. De kullade kycklingarna blir smårävar. Sedan byter hönan sida och ropar på resten av kycklingarna. När alla utom hönan blivit rävar kan man börja om leken på nytt.
    Denna lek går också bra att leka på skridskobanan!

    Smygleken
    Ni behöver: pinne eller krita att rita med
    Minst tre deltagare

    Utgå från en vägg eller ett träd och rita med en pinne eller en krita en startlinje ca 10 meter bort.
    Den som "står" ställer sig med ansiktet mot väggen eller trädet och de andra ställer sig vid startlinjen. Den som "står" säger t ex "myrsteg"och räknar sedan tyst till 10. De andra ska då gå framåt med "myrsteg" men hinna stanna och stå helt stilla innan den som "står" vänder sig om. Så fort denne räknat till 10 vänder han sig snabbt. Om han ser någon röra sig får denne gå tillbaka till startlinjen och börja om därifrån. Detta upprepas flera gånger med olika sorts steg (se nedan). Den som först har hunnit ända fram till den som "står" och dunkar honom i ryggen får "stå" nästan gång.
    Myrsteg: pyttesmå steg, tomtesteg: steg med fötterna häl mot tå, människosteg: vanliga steg, jättesteg: långa kliv (utan att hoppa).

    God morgon, god middag, god kväll
    En deltagare blir utsedd att börja. Alla övriga deltagare står i en ring vända inåt ringen. Den utvalde går runt ringen moturs. Då han/hon ger någon i ringen en nätt dunk i ryggen ska båda springa ett varv runt ringen åt var sitt håll. När de möts ska de ta varandra i handen och säga: "Go' morron, go' middag,
    go' kväll!" och därefter springa tillbaka till den plats där den som blev dunkad stod. Den som först hinner tillbaka får stanna där medan den andra får gå runt i ringen och dunka någon ny deltagare.

    Bu Spöke

    Barnen sitter i en ring på golvet, en väljs ut till spökjägare och får en bindel för ögonen. Spökjägaren ställer dig i mitten av ringen och snurrar några varv och går sedan fram till någon i ringen. Barnet i ringen ska säga bu, spökjägaren ska gissa vem det är. Gissar spökjägaren rätt blir det barnet spökjägare annars får spökjägaren gissa på ett nytt barn tills den gissar rätt.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Kanon! Ett tips om svansen

    på grisen är att sätta ett tunnare papper med en bild på kylskåpet och sen limma fast det som ska sättas dit på en kylskåpsmagnet (förslagsvis utan dekor), dels är det inget häftstift som kan skada varesig barn eller vägg, dels är man väldigt fri i vad som kan sättas var. Vi har kört "diamanten på kungakronan" och "ögonlappen på piraten" t ex. På kungakronan fick jag ju markera ett ställe där det "saknades" en diamant.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Kanon! Ett tips om svansen på grisen är att sätta ett tunnare papper med en bild på kylskåpet och sen limma fast det som ska sättas dit på en kylskåpsmagnet (förslagsvis utan dekor), dels är det inget häftstift som kan skada varesig barn eller vägg, dels är man väldigt fri i vad som kan sättas var. Vi har kört "diamanten på kungakronan" och "ögonlappen på piraten" t ex. På kungakronan fick jag ju markera ett ställe där det "saknades" en diamant.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Kalas avklarat, tack vare fint väder behövdes inga lekar (jag som hade planerat.....) det blev fotboll för hela slanten tillsammans med två pappor. Jag tyckar i alla falld et är bra att ha lite lekar i bakfickan om det behövs med tanke på att det är en blandning mellan dagiskompisar och andra kompisar. Det blev 9 barn totalt och favoritpresenten var glitterpennor och tjuvmask.
    Henrik somnade som en stock redan 19.15 så han hade haft kul och verkligen lekt av sig.. ......
  6. 3
    Kalas avklarat, tack vare fint väder behövdes inga lekar (jag som hade planerat.....) det blev fotboll för hela slanten tillsammans med två pappor. Jag tyckar i alla falld et är bra att ha lite lekar i bakfickan om det behövs med tanke på att det är en blandning mellan dagiskompisar och andra kompisar. Det blev 9 barn totalt och favoritpresenten var glitterpennor och tjuvmask.
    Henrik somnade som en stock redan 19.15 så han hade haft kul och verkligen lekt av sig.. ......

Liknande trådar

  1. Inomhus-lekar till barnkalas?
    By pudding* in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 12:37
  2. Lekar till barnkalas
    By sofie4fot in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 20:23
  3. Tips på barnkalas lekar till 8
    By Anina & Steffen in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 15:46
  4. Lekar på barnkalas
    By Evie in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 12:48
  5. Lekar på barnkalas??
    By wina in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 21:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar