Daviduppdatering
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Daviduppdatering

    Vi var på bvc i fredags för att följa upp hans viktutveckling. Han är 112 cm lång och väger 25,3 kg. Det har alltså inte hänt något alls med de kostförändringar vi har gjort (jo, hans BMI har gått UPP)... Men det känns inte heller OK att göra mer. Han ska ju inte banta! Bara växa ikapp lite på längden...

    Jag misstänker att dagmammorna inte är direkt strikta med kosten heller. Jag tycker att barnen rapporterar glas, kex, kakor alldeles för ofta, och att de inte riktigt förstår när jag försöker förklara hur de kan begränsa hans portioner utan att han ska behöva gå hungrig. Samtidigt har han ju haft lååångt sommarlov nu, med allt vad det innebär. Svårt att skylla ifrån sig där.

    Bör jag be distriktsköterskan tala med dagmamman kanske? Jag vet inte om det är en för- eller nackdel att de två är vänner och umgås privat. Innan har jag tänkt att det är bra eftersom dagmamman verkligen litar på dsk, men kanske är det ett hinder istället?
  2. 1
    Daviduppdatering Vi var på bvc i fredags för att följa upp hans viktutveckling. Han är 112 cm lång och väger 25,3 kg. Det har alltså inte hänt något alls med de kostförändringar vi har gjort (jo, hans BMI har gått UPP)... Men det känns inte heller OK att göra mer. Han ska ju inte banta! Bara växa ikapp lite på längden...

    Jag misstänker att dagmammorna inte är direkt strikta med kosten heller. Jag tycker att barnen rapporterar glas, kex, kakor alldeles för ofta, och att de inte riktigt förstår när jag försöker förklara hur de kan begränsa hans portioner utan att han ska behöva gå hungrig. Samtidigt har han ju haft lååångt sommarlov nu, med allt vad det innebär. Svårt att skylla ifrån sig där.

    Bör jag be distriktsköterskan tala med dagmamman kanske? Jag vet inte om det är en för- eller nackdel att de två är vänner och umgås privat. Innan har jag tänkt att det är bra eftersom dagmamman verkligen litar på dsk, men kanske är det ett hinder istället?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Ah

    lite känsligt där med dagmamman och dsk. Men jag hade absolut bett dsk prata med dagmamman! Jag hade sett det som positivt att de känner varandra. Hon kan ju säga det lite fint sas och inte bara gå på och kritisera om du är med på vad jag menar?
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  4. 2
    Ah lite känsligt där med dagmamman och dsk. Men jag hade absolut bett dsk prata med dagmamman! Jag hade sett det som positivt att de känner varandra. Hon kan ju säga det lite fint sas och inte bara gå på och kritisera om du är med på vad jag menar?
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Du förresten

    var finns bmi-kurva för barn att se?
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  6. 3
    Du förresten var finns bmi-kurva för barn att se?
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    åh

    vad känsligt, jobbigt och svårt.
    Men, att be dsk prata med dagmamman är väl jättebra, tycker jag rent spontant.
    Det kanske kan få dagmamman att tänka till lite rent generellt. Andra alternativ istället för glass, kex och kakor.
    Hoppas att det går bra nu.
    KRAM
    annasthlm - med triss i pojkar
  8. 4
    åh vad känsligt, jobbigt och svårt.
    Men, att be dsk prata med dagmamman är väl jättebra, tycker jag rent spontant.
    Det kanske kan få dagmamman att tänka till lite rent generellt. Andra alternativ istället för glass, kex och kakor.
    Hoppas att det går bra nu.
    KRAM
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5
  10. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6
    Dsk har redan pratat med dagmamman, i början av sommaren. Men jag tror att det är dags igen, och försöka nå "reservdagmamman" också. De tillbringar rätt mycket tid hos henne med...
  11. 6
    Dsk har redan pratat med dagmamman, i början av sommaren. Men jag tror att det är dags igen, och försöka nå "reservdagmamman" också. De tillbringar rätt mycket tid hos henne med...
  12. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7
    Nu har dsk skickat "vår" dagmamma på föreläsning om projektet "Grunda sunda vanor" som pågår (har pågått?) här i Blekinge. Hon ska också ta ett samtal med båda dagmammorna samtidigt nästa vecka. Jag kommer inte att vara med, främst för att jag är ensam med barnen men också för att jag är lite rädd för att säga något som kan uppfattas sårande... de är ju vräldens bästa, men har inte stenkoll på det här med kosten bara. Dsk lovade att "föra min talan" och höra av sig efteråt.

    Dsk inser iaf verkligen problemet, och har erkänt att hennes normalbyggde son smalnade av rejält sedan han slutat hos dagmammorna i fråga...
  13. 7
    Nu har dsk skickat "vår" dagmamma på föreläsning om projektet "Grunda sunda vanor" som pågår (har pågått?) här i Blekinge. Hon ska också ta ett samtal med båda dagmammorna samtidigt nästa vecka. Jag kommer inte att vara med, främst för att jag är ensam med barnen men också för att jag är lite rädd för att säga något som kan uppfattas sårande... de är ju vräldens bästa, men har inte stenkoll på det här med kosten bara. Dsk lovade att "föra min talan" och höra av sig efteråt.

    Dsk inser iaf verkligen problemet, och har erkänt att hennes normalbyggde son smalnade av rejält sedan han slutat hos dagmammorna i fråga...
  14. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Vad bra!

    Och mycket klokt av dig att inte vara med på mötet. Det är inte lätt att vakta sin tunga när det handlar om ens egna barn... Hoppas att de förstår att ni "menar allvar" nu och lägger om kosten till det bättre.
  15. 8
    Vad bra! Och mycket klokt av dig att inte vara med på mötet. Det är inte lätt att vakta sin tunga när det handlar om ens egna barn... Hoppas att de förstår att ni "menar allvar" nu och lägger om kosten till det bättre.
  16. Medlem sedan
    Feb 2002
    #9
    Ja, jag tror (hoppas?) att det blir bra nu. Samtidigt är det svårt att lära gamla hundar sitta... "reservdagmamman" har varit dagmamma länge, och är inne på andra generationen av "sina" dagbarn... Jag tycker ibland att jag får lite spydiga kommentarer typ "jag vet ju inte om David får äta..." när jag hämtar barnen, men sådant svarar jag inte på när david hör. Kanske är jag bara extra känslig... Men nog kan hon räkna ut själv att 3 pannkakor är för mycket som mellanmål?
  17. 9
    Ja, jag tror (hoppas?) att det blir bra nu. Samtidigt är det svårt att lära gamla hundar sitta... "reservdagmamman" har varit dagmamma länge, och är inne på andra generationen av "sina" dagbarn... Jag tycker ibland att jag får lite spydiga kommentarer typ "jag vet ju inte om David får äta..." när jag hämtar barnen, men sådant svarar jag inte på när david hör. Kanske är jag bara extra känslig... Men nog kan hon räkna ut själv att 3 pannkakor är för mycket som mellanmål?
  18. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10
    Nu har dsk haft sitt samtal med dagmammorna, hon ringde idag och lämnade en sammanfattning. Och det verkar positivt! Jag tror inte att de (framför allt den ena) hade insett hur det verkligen ligger till, men nu verkar alla vara med på banan. De skulle se över hur de arbetar med kosten och rörelse, och tänka över om de verkligen måste bjuda på mariekex i tid och otid osv. Inte så att de ska sluta med fika helt, men tänka en gång extra och framför allt informera om det ordentligt så att vi kan planera in fikat där i veckans fikaranson om man säger så. Hoppas allt detta har gett resultat till slutet av november, för om inte bli det barnläkare osv...
  19. 10
    Nu har dsk haft sitt samtal med dagmammorna, hon ringde idag och lämnade en sammanfattning. Och det verkar positivt! Jag tror inte att de (framför allt den ena) hade insett hur det verkligen ligger till, men nu verkar alla vara med på banan. De skulle se över hur de arbetar med kosten och rörelse, och tänka över om de verkligen måste bjuda på mariekex i tid och otid osv. Inte så att de ska sluta med fika helt, men tänka en gång extra och framför allt informera om det ordentligt så att vi kan planera in fikat där i veckans fikaranson om man säger så. Hoppas allt detta har gett resultat till slutet av november, för om inte bli det barnläkare osv...
  20. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Jösses

    Jadu, kan hon inte räkna ut att tre pannkakor är för mycket så behöver hon verkligen gå en kurs. Att äta så mycket mellis är ju inte bra för vare sig storätare eller miniätare. Håller tummarna för att det blir bra i slutändan!
  21. 11
    Jösses Jadu, kan hon inte räkna ut att tre pannkakor är för mycket så behöver hon verkligen gå en kurs. Att äta så mycket mellis är ju inte bra för vare sig storätare eller miniätare. Håller tummarna för att det blir bra i slutändan!
  22. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    Såg inte detta inlägget

    innan jag svarade på det andra. Vad BRA att de verkar förstå nu. Du ska se att det ger resultat!
  23. 12
    Såg inte detta inlägget innan jag svarade på det andra. Vad BRA att de verkar förstå nu. Du ska se att det ger resultat!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar