Hjälp!!!
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Hjälp!!!

    Jag har fått frågan om jag vill fixa lunchen som ska serveras efter min guddotters dop. Klart att jag vill, men _kan_ jag? Här kommer förutsättningarna:

    Lunch. Dopet börjar 12.00 och hälften av gästerna åker minst 1 timme, så mat.
    ca 35 gäster.

    Billigt. Inte på nivån inga-pengar-alls men helst ganska nära.

    November. Det är alltså förmodligen hyggligt..svalt...

    Kök: okänt. Eventuellt bara en enda kokplatta. I så fall ingen ugn heller. *ser ni problemet?*

    Restid med maten: ca 2½ timme (plus ev jox och dopet och sånt). Finns alltså ingen sportluva att hålla det varmt, ens om man kunde bortse från bassiluskerna som skulle älska upplägget.

    Allergier: inga. Thank God!!!!

    Vad ska jag göra???
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Hjälp!!! Jag har fått frågan om jag vill fixa lunchen som ska serveras efter min guddotters dop. Klart att jag vill, men _kan_ jag? Här kommer förutsättningarna:

    Lunch. Dopet börjar 12.00 och hälften av gästerna åker minst 1 timme, så mat.
    ca 35 gäster.

    Billigt. Inte på nivån inga-pengar-alls men helst ganska nära.

    November. Det är alltså förmodligen hyggligt..svalt...

    Kök: okänt. Eventuellt bara en enda kokplatta. I så fall ingen ugn heller. *ser ni problemet?*

    Restid med maten: ca 2½ timme (plus ev jox och dopet och sånt). Finns alltså ingen sportluva att hålla det varmt, ens om man kunde bortse från bassiluskerna som skulle älska upplägget.

    Allergier: inga. Thank God!!!!

    Vad ska jag göra???
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Soppa

    I november tycker jag att det är godast med varm mat och soppa är det enda jag kan komma på som man kan värma stora mängder av på en enda platta.

    Billiga sopppor finns det ju dessutom gott om. Jag älskar grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde men det finns ju många fler.

    Servera med hembakt bröd och lite roliga tillbehör och så dina fantastiska tårtor till efterrätt så har du en festmåltid.

    Lycka till!
    Annika m. Emil & Erik
  4. 2
    Soppa I november tycker jag att det är godast med varm mat och soppa är det enda jag kan komma på som man kan värma stora mängder av på en enda platta.

    Billiga sopppor finns det ju dessutom gott om. Jag älskar grön ärtsoppa med pepparrotsgrädde men det finns ju många fler.

    Servera med hembakt bröd och lite roliga tillbehör och så dina fantastiska tårtor till efterrätt så har du en festmåltid.

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Jag tänkte också det men

    35 personer äter minst 10 liter (= 3dl pp) soppa och det är baske mig inte lätt att frakta i bil i 2½ timme...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Jag tänkte också det men 35 personer äter minst 10 liter (= 3dl pp) soppa och det är baske mig inte lätt att frakta i bil i 2½ timme...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Plastdunkar

    2 st 5 litersdunkar i varsin kylväska med kylklampar. Fungerar ju bäst om du väljer en soppa som inte har allt för mycket stora bitar utan lätt kan hällas.
    Annika m. Emil & Erik
  8. 4
    Plastdunkar 2 st 5 litersdunkar i varsin kylväska med kylklampar. Fungerar ju bäst om du väljer en soppa som inte har allt för mycket stora bitar utan lätt kan hällas.
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5
    Skulle göra vad jag själv kallar "tapas" bord.
    Massor hembakat bröd
    korvar, salami, ostar
    dippor så som hommus (billigt) Ajvar mm.
    oliver, grillade paprikor mm

    Kör man bara ost och korv blir det väldigt enkelt
    lägger man till goda guckor och marinerade grönsaker blir det mer jobb - men väldigt gott.

    Buffet/plockmat kan bidra med mysig stämning och att folk kanske sitter och sanackar längre?
    En tallrik soppa tar ju inte många minuter att sleva i sig.

    Plockmat måste inte heller vara varm - och tar inte heller skada av att bara vara sval i några timmar...
  10. 5
    Skulle göra vad jag själv kallar "tapas" bord.
    Massor hembakat bröd
    korvar, salami, ostar
    dippor så som hommus (billigt) Ajvar mm.
    oliver, grillade paprikor mm

    Kör man bara ost och korv blir det väldigt enkelt
    lägger man till goda guckor och marinerade grönsaker blir det mer jobb - men väldigt gott.

    Buffet/plockmat kan bidra med mysig stämning och att folk kanske sitter och sanackar längre?
    En tallrik soppa tar ju inte många minuter att sleva i sig.

    Plockmat måste inte heller vara varm - och tar inte heller skada av att bara vara sval i några timmar...
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    Börja med att andas....

    sedan kollar Du köket

    Soppa i plastdunk som sedan värms upp? Beror på storleken på platan kanske?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  12. 6
    Börja med att andas.... sedan kollar Du köket

    Soppa i plastdunk som sedan värms upp? Beror på storleken på platan kanske?
  13. Medlem sedan
    Dec 1997
    #7
    Sallader å pajer
  14. 7
    Sallader å pajer
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Näe, jag börjar landa där

    men tyvärr ramlar det iväg i pris.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  16. 8
    Näe, jag börjar landa där men tyvärr ramlar det iväg i pris.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Kan inte.

    Det är i Norrtälje, jag är i Enköping och jag ska dessutom till Växjö... Norrtäljebesök finns inte på kartan.

    Dunk med soppa...alltså, jag har ärligt talat ingen lust att köpa en hel plastdunk bara för en gångs soppaförvaring. Och såna dunkar går knappt att göra rent när man bara haft vatten i dem. *vet eftersom vi har såna till vatten när det blir strömavbrott = pumpstopp här*

    Har du sett att det inte bara är min man man behöver passa sig för numera? *flin*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  18. 9
    Kan inte. Det är i Norrtälje, jag är i Enköping och jag ska dessutom till Växjö... Norrtäljebesök finns inte på kartan.

    Dunk med soppa...alltså, jag har ärligt talat ingen lust att köpa en hel plastdunk bara för en gångs soppaförvaring. Och såna dunkar går knappt att göra rent när man bara haft vatten i dem. *vet eftersom vi har såna till vatten när det blir strömavbrott = pumpstopp här*

    Har du sett att det inte bara är min man man behöver passa sig för numera? *flin*
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    I november??

    Det känns...kallt.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  20. 10
    I november?? Det känns...kallt.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    Föreslår att ngn annan....

    t ex guddotterns föräldrar får kolla detta

    ?? Va Du med??

    Jag har en så kallad jakt-pudel, eller vänta det var han inte han vall pudel för han drev får i somras. Och så jagar han kantareller...
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  22. 11
    Föreslår att ngn annan.... t ex guddotterns föräldrar får kolla detta

    ?? Va Du med??

    Jag har en så kallad jakt-pudel, eller vänta det var han inte han vall pudel för han drev får i somras. Och så jagar han kantareller...
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12

    Om ni plockar med

    er några microvågsugnar så kan ni värma upp potatisgratäng. Ta i färs, kassler, bacon, eller annat kött så behöver ni inte servera det vid sidan av.
    Sallad till det.
    Tror inte att det blir så dyrt.

    Kan det funka med bakpotatis tro?? Ni gör färdigt potatisarna på morgonen och värmer de i de medhavda microugnarna. Serverar med någon god röra. Köp stora potatisar och inte bakpotatis så blir det billigare.

    Hmmm, vad kan man mer tänka sig?

    Soppa tycker jag låter bra. Potatis och purjo med röda linser i? Billigt och gott. Ni kan ju köpa någon sorts back med lock på Ikea tex för transport, så kan ni använda de till annat sedan.
  24. 12
    Om ni plockar med er några microvågsugnar så kan ni värma upp potatisgratäng. Ta i färs, kassler, bacon, eller annat kött så behöver ni inte servera det vid sidan av.
    Sallad till det.
    Tror inte att det blir så dyrt.

    Kan det funka med bakpotatis tro?? Ni gör färdigt potatisarna på morgonen och värmer de i de medhavda microugnarna. Serverar med någon god röra. Köp stora potatisar och inte bakpotatis så blir det billigare.

    Hmmm, vad kan man mer tänka sig?

    Soppa tycker jag låter bra. Potatis och purjo med röda linser i? Billigt och gott. Ni kan ju köpa någon sorts back med lock på Ikea tex för transport, så kan ni använda de till annat sedan.
  25. Medlem sedan
    Nov 2004
    #13

    Ha....

    då var vi fler som ansåg detta ju ....
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  26. 13
    Ha.... då var vi fler som ansåg detta ju ....
  27. Medlem sedan
    Jan 2008
    #14
    Knepigt, helt klart!

    Kanske servera varm dryck och kall mat? Te, vintoddy och/eller glögg kanske kan komplettera kall mat (som jag annars håller med om känns lite fel i november.)

    Chili con carne med bröd? Chilin borde gå att värma på bara en platta.

    Annars - galen tanke kanske. Men är det möjligt att ta med mikro? Då räcker det med ett eluttag och du kan om inte tillaga så åtminstone värma mat.
  28. 14
    Knepigt, helt klart!

    Kanske servera varm dryck och kall mat? Te, vintoddy och/eller glögg kanske kan komplettera kall mat (som jag annars håller med om känns lite fel i november.)

    Chili con carne med bröd? Chilin borde gå att värma på bara en platta.

    Annars - galen tanke kanske. Men är det möjligt att ta med mikro? Då räcker det med ett eluttag och du kan om inte tillaga så åtminstone värma mat.
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    Grilla ett vildsvin??

    UTomhus?
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  30. 15
    Grilla ett vildsvin?? UTomhus?
  31. Medlem sedan
    Dec 1997
    #16
    tjjaaa vad har du för andra alternativ??Visar de sig sen att de fins ungn så kan du ju köra Varm paj
  32. 16
    tjjaaa vad har du för andra alternativ??Visar de sig sen att de fins ungn så kan du ju köra Varm paj
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Jepp, jag med.

    *flinar så snusen syns, stoppar tummarna innanför hängslena och visar den håriga bringan* Trodderunteva?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 17
    Jepp, jag med. *flinar så snusen syns, stoppar tummarna innanför hängslena och visar den håriga bringan* Trodderunteva?
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    *fniss*

    Mm. Men jag har faktiskt inte ens sett nåt vildsvin här, även om jag vet att de börjar komma hitåt. Och jag tror ärligt talat inte att det är det första jag fäller, de är rätt...respektingivande. *harklar nervöst*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  36. 18
    *fniss* Mm. Men jag har faktiskt inte ens sett nåt vildsvin här, även om jag vet att de börjar komma hitåt. Och jag tror ärligt talat inte att det är det första jag fäller, de är rätt...respektingivande. *harklar nervöst*
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19
    Chili con carne, eller sin carne.
    Kall (?) köttfärslimpa med ... pastasallad? potatissallad?
    Inkokt lax med lämplig sås, kokt potatis och kall grönsaksrätt/sallad
    Pasta med pesto och potatis och haricots verts (kan koka i samma vatten som pastan på den eventuellt enda plattan)
  38. 19
    Chili con carne, eller sin carne.
    Kall (?) köttfärslimpa med ... pastasallad? potatissallad?
    Inkokt lax med lämplig sås, kokt potatis och kall grönsaksrätt/sallad
    Pasta med pesto och potatis och haricots verts (kan koka i samma vatten som pastan på den eventuellt enda plattan)
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20

    Mm. Hink med lock

    är också sånt som är användbart här på bystan. Det lutar nog åt soppa ändå. Ska bara ha kontrollpatrullen ut och kolla faciliteterna först... tänk om det inte ens finns kokplatta!
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  40. 20
    Mm. Hink med lock är också sånt som är användbart här på bystan. Det lutar nog åt soppa ändå. Ska bara ha kontrollpatrullen ut och kolla faciliteterna först... tänk om det inte ens finns kokplatta!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Snälla hjälp mig.Långt, men hjälp!
    By Orolig! in forum _0807 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 22:39
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Hjälp bullarna jäser inte... HJÄLP!
    By Karolina in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:02
  5. Hjälp ursäkta men måste ha snabb hjälp
    By Lisa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar