5-årskontroll & spruta
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    5-årskontroll & spruta

    Hej!
    Josefine var på sin "Femkontroll" som hon sa igår, men storasystern trodde hon sa "Femton troll" :-) Hursomhelst, 111,6 cm lång, 20,3 Kg vägde hon. Fick sin spruta, klistermärken och var nöjd och glad. Ingen synkontroll iom att vi redan går på synmottagningen sedan 2 år. Hon har inte glasögon, men ligger precis på gränsen för att behöva.

    Dock var det en mycket deppig liten tjej jag hämtade på dagis på em. Hon hade ont i sin "sprutarm", så hem ge Alvedon och vila lite. Inatt kröp hon ner i min säng - VARM! Kollade temp. imorse 38,0... :-( Maken i Tyskland, jag har flera kundbokningar idag, vad göra? Ringde mina föräldrar och fick köra dit henne i morse - vilken tur att de inte skulle iväg någon stans. (Pensionärer kan man aldrig lita på att de är hemma!)

    Så nu är hon där, nöjd och glad, jag är här på jobbet, inte riktigt lika glad, men ändå!

    PS: På måndag börjar hon också simskolan, ska bli kul! DS

    Kram
    Louise & Josefine
    Louise med Josefine + 2 systrar
  2. 1
    5-årskontroll & spruta Hej!
    Josefine var på sin "Femkontroll" som hon sa igår, men storasystern trodde hon sa "Femton troll" :-) Hursomhelst, 111,6 cm lång, 20,3 Kg vägde hon. Fick sin spruta, klistermärken och var nöjd och glad. Ingen synkontroll iom att vi redan går på synmottagningen sedan 2 år. Hon har inte glasögon, men ligger precis på gränsen för att behöva.

    Dock var det en mycket deppig liten tjej jag hämtade på dagis på em. Hon hade ont i sin "sprutarm", så hem ge Alvedon och vila lite. Inatt kröp hon ner i min säng - VARM! Kollade temp. imorse 38,0... :-( Maken i Tyskland, jag har flera kundbokningar idag, vad göra? Ringde mina föräldrar och fick köra dit henne i morse - vilken tur att de inte skulle iväg någon stans. (Pensionärer kan man aldrig lita på att de är hemma!)

    Så nu är hon där, nöjd och glad, jag är här på jobbet, inte riktigt lika glad, men ändå!

    PS: På måndag börjar hon också simskolan, ska bli kul! DS

    Kram
    Louise & Josefine
  3. Cissi med G och A
    #2

    Stackars!!

    Så de kan alltså reagera på den sprutan också........Här tror jag sprutan ges när de är 5,5 år, till vintern alltså. Hoppas hon är bättre i morgon!
  4. 2
    Stackars!! Så de kan alltså reagera på den sprutan också........Här tror jag sprutan ges när de är 5,5 år, till vintern alltså. Hoppas hon är bättre i morgon!
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Lät inte så kul. Hoppas att hon tillfrisknar fort.
    Här har vi inte blivit kallad till någon kontroll men jag hoppas nästan att vi blir det lite fort iom att jag knappt kan ta mig från om jag inte har semester (vilket jag råkar ha nu i nästan två veckor!)..

    //Ida & Toria
  6. 3
    Lät inte så kul. Hoppas att hon tillfrisknar fort.
    Här har vi inte blivit kallad till någon kontroll men jag hoppas nästan att vi blir det lite fort iom att jag knappt kan ta mig från om jag inte har semester (vilket jag råkar ha nu i nästan två veckor!)..

    //Ida & Toria
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Tråkigt med feber, Lucas fick oxå feber efter sin spruta, för första gången faktiskt. 107 cm och 16,5 kg var hans mått. Kul med simskolan får hon i alla fall
  8. 4
    Tråkigt med feber, Lucas fick oxå feber efter sin spruta, för första gången faktiskt. 107 cm och 16,5 kg var hans mått. Kul med simskolan får hon i alla fall
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    Stackaren

    feber är ju aldrig kul... Jag tror de ger spruta vid 5,5 år här, det ser jag inte fram emot att berätta för damen i fråga. När hon ksulle få spruta senast (typ 2 år försenad 18-mån spruta) så vrålade hon hela bilresan, hela vägen in från parkeringen och ända tills vi åkte hem igen. Hoppas hon har växt till sig lite den här gången...
  10. 5
    Stackaren feber är ju aldrig kul... Jag tror de ger spruta vid 5,5 år här, det ser jag inte fram emot att berätta för damen i fråga. När hon ksulle få spruta senast (typ 2 år försenad 18-mån spruta) så vrålade hon hela bilresan, hela vägen in från parkeringen och ända tills vi åkte hem igen. Hoppas hon har växt till sig lite den här gången...
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Jobbigt.
    Det är vanligt med feber efter sprutan.

    Ellen hade jätteont i armen 2 dagar efteråt. Området var varmt och svullet.

    Hoppas hon mår bättre snart.
  12. 6
    Jobbigt.
    Det är vanligt med feber efter sprutan.

    Ellen hade jätteont i armen 2 dagar efteråt. Området var varmt och svullet.

    Hoppas hon mår bättre snart.
  13. Medlem sedan
    Aug 2007
    #7

    huva

    sprutor och feber är aldrig kul
  14. 7
    huva sprutor och feber är aldrig kul
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8
    ingen 5-års kontroll här, förra var 4-års och nästa blir 6-års innan skolhäsovården tar över.

    Stackars liten som blev dålig, inte kul. kanske ska kolla om det är dags för spruta här också, eller vad fick hon nu?
  16. 8
    ingen 5-års kontroll här, förra var 4-års och nästa blir 6-års innan skolhäsovården tar över.

    Stackars liten som blev dålig, inte kul. kanske ska kolla om det är dags för spruta här också, eller vad fick hon nu?
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9
    Jo, hon kom hem mycket glad igår från morföräldrarna. Febern gick ner och armontet försvann på onsd. em.
  18. 9
    Jo, hon kom hem mycket glad igår från morföräldrarna. Febern gick ner och armontet försvann på onsd. em.
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10
    Ring och fråga, så kanske du kan komma dit innan kallelse. Josefine blev bättre på onsdagen, emn fickmysa på hos mormor & morfar - nöjd!
  20. 10
    Ring och fråga, så kanske du kan komma dit innan kallelse. Josefine blev bättre på onsdagen, emn fickmysa på hos mormor & morfar - nöjd!
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11
    Ja, hon har inte heller reagerat tidigare, men alla 4 5-åringarna som fick spruta nu på dagis fick ont. Simskolan ser vi fram emot! (Gäller bara att komaihåg detta på måndag...)
  22. 11
    Ja, hon har inte heller reagerat tidigare, men alla 4 5-åringarna som fick spruta nu på dagis fick ont. Simskolan ser vi fram emot! (Gäller bara att komaihåg detta på måndag...)
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12
    Vår BVC-syster ger barnen möjlighet att välja vad de vill göra i vilken ordning, spruta, väga, mäta. Nästan alla säger spruta först - då kan de kontrollera bättre vad som sker och det blir inte traumatiskt. Hoppas det går bra för henne denna gång!
  24. 12
    Vår BVC-syster ger barnen möjlighet att välja vad de vill göra i vilken ordning, spruta, väga, mäta. Nästan alla säger spruta först - då kan de kontrollera bättre vad som sker och det blir inte traumatiskt. Hoppas det går bra för henne denna gång!
  25. Medlem sedan
    Feb 2003
    #13
    Jo, nu är det bra igen, så det var i 2 dagar det höll i sig. Hon var nöjd med att vara hos morföräldrarna alldeles själv utan syrrorna och bli ompysslad.:-)
  26. 13
    Jo, nu är det bra igen, så det var i 2 dagar det höll i sig. Hon var nöjd med att vara hos morföräldrarna alldeles själv utan syrrorna och bli ompysslad.:-)
  27. Medlem sedan
    Feb 2003
    #14
    Nix, men som tur är går det över. Värre är ju med de sjukdommar sprutan skyddar mot... Så lite illa nu mot at slippa ev. lidande senare. Och då är i alla fall mitt val enkelt.
  28. 14
    Nix, men som tur är går det över. Värre är ju med de sjukdommar sprutan skyddar mot... Så lite illa nu mot at slippa ev. lidande senare. Och då är i alla fall mitt val enkelt.
  29. Medlem sedan
    Feb 2003
    #15
    Josefine fick polio/difteri/stelkramp och kikhosta. Det är tydligen när man numera klämmer ihop kikhostan också som det lättare blir reaktion. Men alla som får stelkramp även som vuxna säger att den skprutan gör ont i armen i ett par dagar.
  30. 15
    Josefine fick polio/difteri/stelkramp och kikhosta. Det är tydligen när man numera klämmer ihop kikhostan också som det lättare blir reaktion. Men alla som får stelkramp även som vuxna säger att den skprutan gör ont i armen i ett par dagar.
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Jo, jag har onekligen tänkt att göra det under nästa vecka. Det vore ju lite smidigt att ha alla vaccinationer samtidig.
  32. 16
    Jo, jag har onekligen tänkt att göra det under nästa vecka. Det vore ju lite smidigt att ha alla vaccinationer samtidig.

Liknande trådar

  1. Så vad säger ni? Spruta/Ingen spruta?
    By ---Cami--- in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 17:49
  2. 4-årskontroll och mpr-spruta...
    By AnjaL in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 20:16
  3. 1-årskontroll med läkare och spruta
    By Cheyenne78 in forum _0506 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 06:41
  4. 4-årskontroll
    By lekplats in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 16:05
  5. 1,5-årskontroll med spruta i dag
    By Marie_AOA in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 16:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar