Bojkott av Nestlé!
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Bojkott av Nestlé!

    Kom på när jag skrev nedan om favoritmaten att jag skulle fråga om ni alla känner till bojkotten av Nestlés produkter? Jag trodde tex att alla mina vänner som är inne på minst 2:an kände till detta, men det var fortf ett par som inte alls visste ngt om detta.
    Hur som haver vill jag passa på att sprida kunska om detta då det är så viktigt.

    Först vill jag bara säga att jag inte är rabiat själv! Jag kräver inget totalstopp, är det ngt som funkar bra med Nestlé och inget alternativ finns så kör vi naturligtvis på det. Men man bör tänka till varje gång man håller i en Nestlé produkt och se efter om det finns ngt alternativ hos Semper el Hipp.

    Det Nestlé gör i tredje världen är helt förkastligt. De kommer till sjukhusen med prover på mjölkersättning och lyfter den till skyarna, och visst den är ju jättebra för dem som inte kan amma. Mammorna vill ju såklart ge sina barn det bästa och det som västvärlden ger sina barn (för så marknadsförs det ju förstås). Men, när gratisproverna tagit slut för de stackars fattiga mammorna (ersättningen är väldigt dyr för dem att köpa själv sen!) så spär de ut ersättningen = för lite näring till barnen vilket ger undernäring. Mammorna får ju dessutom blanda ut ersättningen med det vattnet som finns och det är ofta smutsigt = bakterier i vattnet ger sjuka barn.
    Alltså leder Nestlés smutsiga kampanjer på sjukhus i fattiga länder till undernärda och sjuka barn som dör när de kunde fått fantstiskt näringsrik och ren bröstmjölk istället!

    Sjukhusen i Sverige har alla samma bojkott, det är bara Sempers ersättning som finns att tillgå, även om NAN från Nestlé är snällare för magen. De är stenhårda, mkt bra!!!

    Sen har jag en egen anledning och det är Nestlés alla engångsförpackningar. Reser man i Asien blir man mörkrädd! Ett ex, i Fillipinerna köper man kaffe på rulle i affärer. En liten påse kaffepulver och en påse mjölkpiulver som man river av... Stön.

    Oj, långt blev det. Om ni lyckats läsa så här långt vill jag bara en gång till be er att titta efter alternativ, men såklart fortsätta med det som funkar bäst. Men jag tror det enda som biter på stora ftg är att de förlorar marknadsandelar och pengar. De måste sluta med sina smutsiga kampanjer i tredje världen!
  2. 1
    Bojkott av Nestlé! Kom på när jag skrev nedan om favoritmaten att jag skulle fråga om ni alla känner till bojkotten av Nestlés produkter? Jag trodde tex att alla mina vänner som är inne på minst 2:an kände till detta, men det var fortf ett par som inte alls visste ngt om detta.
    Hur som haver vill jag passa på att sprida kunska om detta då det är så viktigt.

    Först vill jag bara säga att jag inte är rabiat själv! Jag kräver inget totalstopp, är det ngt som funkar bra med Nestlé och inget alternativ finns så kör vi naturligtvis på det. Men man bör tänka till varje gång man håller i en Nestlé produkt och se efter om det finns ngt alternativ hos Semper el Hipp.

    Det Nestlé gör i tredje världen är helt förkastligt. De kommer till sjukhusen med prover på mjölkersättning och lyfter den till skyarna, och visst den är ju jättebra för dem som inte kan amma. Mammorna vill ju såklart ge sina barn det bästa och det som västvärlden ger sina barn (för så marknadsförs det ju förstås). Men, när gratisproverna tagit slut för de stackars fattiga mammorna (ersättningen är väldigt dyr för dem att köpa själv sen!) så spär de ut ersättningen = för lite näring till barnen vilket ger undernäring. Mammorna får ju dessutom blanda ut ersättningen med det vattnet som finns och det är ofta smutsigt = bakterier i vattnet ger sjuka barn.
    Alltså leder Nestlés smutsiga kampanjer på sjukhus i fattiga länder till undernärda och sjuka barn som dör när de kunde fått fantstiskt näringsrik och ren bröstmjölk istället!

    Sjukhusen i Sverige har alla samma bojkott, det är bara Sempers ersättning som finns att tillgå, även om NAN från Nestlé är snällare för magen. De är stenhårda, mkt bra!!!

    Sen har jag en egen anledning och det är Nestlés alla engångsförpackningar. Reser man i Asien blir man mörkrädd! Ett ex, i Fillipinerna köper man kaffe på rulle i affärer. En liten påse kaffepulver och en påse mjölkpiulver som man river av... Stön.

    Oj, långt blev det. Om ni lyckats läsa så här långt vill jag bara en gång till be er att titta efter alternativ, men såklart fortsätta med det som funkar bäst. Men jag tror det enda som biter på stora ftg är att de förlorar marknadsandelar och pengar. De måste sluta med sina smutsiga kampanjer i tredje världen!
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2

    Bra!

    Bra att du tog upp det!

    Jag vet att jag har skrivit här några ggr att jag bojkottar Nestlé.
    Jag köper bara Sempers.
  4. 2
    Bra! Bra att du tog upp det!

    Jag vet att jag har skrivit här några ggr att jag bojkottar Nestlé.
    Jag köper bara Sempers.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Det blir ju lite tjat för de som vet om det, men om man kan få ngn att försöka sluta med Nestlé så är det nog värt det
  6. 3
    Det blir ju lite tjat för de som vet om det, men om man kan få ngn att försöka sluta med Nestlé så är det nog värt det
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Den informationen behöver komma ut så "tjata" på bara!

    Jag fick info om detta när jag gick på lärarhögskolan och vår lärare i barnhälsovård tog upp det. Det var i början på 90-talet och det har ju tyvärr inte blivit bättre.
  8. 4
    Den informationen behöver komma ut så "tjata" på bara!

    Jag fick info om detta när jag gick på lärarhögskolan och vår lärare i barnhälsovård tog upp det. Det var i början på 90-talet och det har ju tyvärr inte blivit bättre.
  9. Medlem sedan
    Oct 2004
    #5

    Jag använder

    en del nestlé-produkter. Ersättning t.ex. Men om sempers hade funkat lika bra på mina barn, så hade jag hellre använt den.
    Sen blir det ju lite en ekonomisk fråga också. Burkmaten t.ex kostar 1-1,5 kr mindre per burk.

    Jag tycker definitivt inte det är ok det de gör i tredje världen, men sen måste jag också undra.... Att de inte lär sig? Det har pågått i bra många år och ändå går de fortfarande på det?
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  10. 5
    Jag använder en del nestlé-produkter. Ersättning t.ex. Men om sempers hade funkat lika bra på mina barn, så hade jag hellre använt den.
    Sen blir det ju lite en ekonomisk fråga också. Burkmaten t.ex kostar 1-1,5 kr mindre per burk.

    Jag tycker definitivt inte det är ok det de gör i tredje världen, men sen måste jag också undra.... Att de inte lär sig? Det har pågått i bra många år och ändå går de fortfarande på det?
  11. Medlem sedan
    Apr 1998
    #6
    Min stora fråga:
    Är det sant?

    Det är bara inte så att det är något som fortsatt cirkulera? Som alla andra hemskheter gör på internet.. Sjuka barn osv...

    Har svårt att tänka mig att ett företag skulel kunan hålla på i så många år efter den bomben OM det var sant...

    Fakta, finns det?

    Menar inte heller att vara rabiat men man kan och ska inte tro på allt som står på internet elelr i tindingar...
  12. 6
    Min stora fråga:
    Är det sant?

    Det är bara inte så att det är något som fortsatt cirkulera? Som alla andra hemskheter gör på internet.. Sjuka barn osv...

    Har svårt att tänka mig att ett företag skulel kunan hålla på i så många år efter den bomben OM det var sant...

    Fakta, finns det?

    Menar inte heller att vara rabiat men man kan och ska inte tro på allt som står på internet elelr i tindingar...
  13. Medlem sedan
    Apr 1998
    #7
    Kom på en fråga till....
    Köper du bara produkter som är ekologist fairtrade?

    För massa människor far illa runt vår jord...En tanke bara... Tror vi kan rädda mer genom att köpa ekologiska faritrade varror än att vi bojkkottar nestlé (som jag inte ens är övertygad om att det är sant eller iaf att det pågår fortfarande)
  14. 7
    Kom på en fråga till....
    Köper du bara produkter som är ekologist fairtrade?

    För massa människor far illa runt vår jord...En tanke bara... Tror vi kan rädda mer genom att köpa ekologiska faritrade varror än att vi bojkkottar nestlé (som jag inte ens är övertygad om att det är sant eller iaf att det pågår fortfarande)
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Det kan jag förstås inte svara på. Jag har inga fakta. Jag skulle nog oxå trott att det gått över, emn sjukhusen bojkottar fortfarande så jag trodde då att det fortf gällde. Jag fick bara Sempers ersättning då jag blev inlagd, och de sa att de inte fick köpa in NAN.
    Men jag har inga problem med att tro att det fortfarande pågår! Stora globala ftg är så otroligt cyniska.
    Det där Irländska fiskefarttget tex. Som ligger utanför Afrikas kust (Senegal?) och tar upp lika mkt fisk på en dag som hela deras befolkning på ett år! Precis utanför deras vatten, så det är helt tomt längs deras kust där fiskarna kommer åt med sina små båtar.
    Och detta fortsätter trots att det tagits upp i medier. Det är som sagt var bara pengar som styr...

    Jag hoppas ngn här inne kan ge lite fakta på det där med Nestlé. Tills dess tar jag det säkra för det osäkra. För som sagt, jag anser att deras engångsförpackningsmentalitet oxå är helt förkastlig!!!
  16. 8
    Det kan jag förstås inte svara på. Jag har inga fakta. Jag skulle nog oxå trott att det gått över, emn sjukhusen bojkottar fortfarande så jag trodde då att det fortf gällde. Jag fick bara Sempers ersättning då jag blev inlagd, och de sa att de inte fick köpa in NAN.
    Men jag har inga problem med att tro att det fortfarande pågår! Stora globala ftg är så otroligt cyniska.
    Det där Irländska fiskefarttget tex. Som ligger utanför Afrikas kust (Senegal?) och tar upp lika mkt fisk på en dag som hela deras befolkning på ett år! Precis utanför deras vatten, så det är helt tomt längs deras kust där fiskarna kommer åt med sina små båtar.
    Och detta fortsätter trots att det tagits upp i medier. Det är som sagt var bara pengar som styr...

    Jag hoppas ngn här inne kan ge lite fakta på det där med Nestlé. Tills dess tar jag det säkra för det osäkra. För som sagt, jag anser att deras engångsförpackningsmentalitet oxå är helt förkastlig!!!
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Nej tyvärr, men jag känner att jag vill. Inte lika lätt att hitta dessa produkter bara. Och de kostar ofta ganska mkt mer, så det skulle nog aldrig kunna röra sig om att "bara" köpa sådana.
    Är du så duktig?
  18. 9
    Nej tyvärr, men jag känner att jag vill. Inte lika lätt att hitta dessa produkter bara. Och de kostar ofta ganska mkt mer, så det skulle nog aldrig kunna röra sig om att "bara" köpa sådana.
    Är du så duktig?
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    Jag har ful förståelse för om det är så att deras produkter är billigast. Det har jag inte sett på ICA Maxi.
    Sen finns det en specialvariant på ersättning för känsliga magar som heter Lemolac, den kör vi på. Men, den är dyrare. Det var tvunget så för oss, för Lowe blev hård i magen av NAN.
  20. 10
    Jag har ful förståelse för om det är så att deras produkter är billigast. Det har jag inte sett på ICA Maxi.
    Sen finns det en specialvariant på ersättning för känsliga magar som heter Lemolac, den kör vi på. Men, den är dyrare. Det var tvunget så för oss, för Lowe blev hård i magen av NAN.
  21. Medlem sedan
    Mar 2004
    #11
    I Lund används Nan, så alla sjukhus bojkottar inte Nestlé. Jag själv använder faktiskt Nestle´s gröt Sinlac då den är mjölkfri.
  22. 11
    I Lund används Nan, så alla sjukhus bojkottar inte Nestlé. Jag själv använder faktiskt Nestle´s gröt Sinlac då den är mjölkfri.
  23. Medlem sedan
    Apr 1998
    #12
    På vårt sjukhus serverade dom NAN till bebisarna...

    Men mer info är önskvärt.
  24. 12
    På vårt sjukhus serverade dom NAN till bebisarna...

    Men mer info är önskvärt.
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    Ful förståelse? Den felstavningen blev lite väl konstig
  26. 13
    Ful förståelse? Den felstavningen blev lite väl konstig
  27. Medlem sedan
    Apr 1998
    #14
    Nä, jag skulle kunna göra mycke mer än vad jag gör. Men nästan all frukt & grönt köper jag ekologiskt det är dyrare men känns mycke bättre om barnen stoppar i sig det än de besprutade.
    Sopsorterar (oftast), använder tygblöjor, har börjat med tvättnötter (är dock inte övertygad ännu).

    Men jag kör bil, åker heller flygplan än tåg, köper vanliga kläder som säkert orsakar mycket hemskt lidande från frö till plagg.

    Vill kanske inte skryta med att jag är duktig men jag gör tappra försök iaf!
  28. 14
    Nä, jag skulle kunna göra mycke mer än vad jag gör. Men nästan all frukt & grönt köper jag ekologiskt det är dyrare men känns mycke bättre om barnen stoppar i sig det än de besprutade.
    Sopsorterar (oftast), använder tygblöjor, har börjat med tvättnötter (är dock inte övertygad ännu).

    Men jag kör bil, åker heller flygplan än tåg, köper vanliga kläder som säkert orsakar mycket hemskt lidande från frö till plagg.

    Vill kanske inte skryta med att jag är duktig men jag gör tappra försök iaf!
  29. Medlem sedan
    Apr 1998
    #15
    Aha, då är det hela skåne som serverar NAN till bebsarna.
  30. 15
    Aha, då är det hela skåne som serverar NAN till bebsarna.
  31. Medlem sedan
    Oct 2004
    #16

    Lemolac

    körde vi på förut när mattis fick så ont i magen av nan. Men eftersom den är såpass dyr så bytte vi till nan när hans mage funkade på den sen...
    På willys här skiljer det på burkarna i pris. Vet inte om det är så i andra butiker.

    Men vi kör blandat när det gäller maten. Vi tar dem som vi tycker verkar goda helt enkelt...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  32. 16
    Lemolac körde vi på förut när mattis fick så ont i magen av nan. Men eftersom den är såpass dyr så bytte vi till nan när hans mage funkade på den sen...
    På willys här skiljer det på burkarna i pris. Vet inte om det är så i andra butiker.

    Men vi kör blandat när det gäller maten. Vi tar dem som vi tycker verkar goda helt enkelt...
  33. Medlem sedan
    Oct 2004
    #17

    hahaha...

    ful förståelse är väl kul!?
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  34. 17
    hahaha... ful förståelse är väl kul!?
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18
    Sinlac innehåller en hel del socker! Så vill du ha en sockerfri och "närproucerad" mjökfri gröt, välj EnaGo istället.
  36. 18
    Sinlac innehåller en hel del socker! Så vill du ha en sockerfri och "närproucerad" mjökfri gröt, välj EnaGo istället.
  37. Medlem sedan
    Jun 2007
    #19
    FAKTA! Jag googlade och första träffen kändes tillräcklig
    http://www.nafia.nu/bojkott/
    Jag känner mig övertygad
  38. 19
    FAKTA! Jag googlade och första träffen kändes tillräcklig
    http://www.nafia.nu/bojkott/
    Jag känner mig övertygad
  39. Medlem sedan
    Jun 2007
    #20
    Annars den här oxå: http://www.amningshjalpen.se/forenin...ebojkotten.htm
    och vårdförbundets:
    https://www.vardforbundet.se/templat...x?fileId=47097

    Googla så kkommer massa bra upp "bojkott av Nestlé"
  40. 20
    Annars den här oxå: http://www.amningshjalpen.se/forenin...ebojkotten.htm
    och vårdförbundets:
    https://www.vardforbundet.se/templat...x?fileId=47097

    Googla så kkommer massa bra upp "bojkott av Nestlé"
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Bojkott av midsommarfirande?
    By Nike1234 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 18:43
  2. Bojkott?
    By lite undrande in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 21:21
  3. Bojkott
    By J med J & N in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 22:00
  4. Nestlé-bojkott!
    By Mia_m_2+Molly in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 08:54
  5. Bojkott och bistånd:
    By Anon Üm in forum Politik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 17:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar