Klockan 05.55
Vikt
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Klockan 05.55

    Inte spelade det någon roll att det är helg, eller att lille David inte somnade förrän 21.15 i går kväll. Nej, före klockan 06 var han vaken och pigg. Det hade inte varit fel att ha ett barn med liiite större sömnbehov. Känns trist att inte få sova till längre än 06 någon enda dag på hela veckan.

    Tyvärr funkar det inte att ha sovmorgon varannan dag. Vi bor i lägenhet och alla ljud hörs. En 1½-åring är ju inte direkt ljudlös utan för rent ut sagt ett sabla liv. Så även om maken går upp med David så kan jag inte somna om.

    David är nästan färdiginskolad på dagis. Eftersom han vaknar så tidigt är han jättetrött direkt efter lunchen där och slocknar som ett ljus klockan 11.30. Vi har sagt att han får sova i högst 1,5 timme, till klockan 13 alltså. Kan det vara för mycket? Det verkar ju som om han behöver sin dagsömn. Ibland hemma har David sovit betydligt kortare än 1,5 timme, ibland så lite som 30 minuter, men lik förbaskat somnar han sent på kvällen och vaknar tidigt på morgonen.

    5-åringen däremot fick jag väcka för frukost 07.40, så där är det inga tidighetsproblem.

    *smågnäller*
    "Even a man who is pure in heart
    And reads his prayers by night
    May become a wolf when the wolfbane blooms
    And the autumn moon is bright."
  2. 1
    Klockan 05.55 Inte spelade det någon roll att det är helg, eller att lille David inte somnade förrän 21.15 i går kväll. Nej, före klockan 06 var han vaken och pigg. Det hade inte varit fel att ha ett barn med liiite större sömnbehov. Känns trist att inte få sova till längre än 06 någon enda dag på hela veckan.

    Tyvärr funkar det inte att ha sovmorgon varannan dag. Vi bor i lägenhet och alla ljud hörs. En 1½-åring är ju inte direkt ljudlös utan för rent ut sagt ett sabla liv. Så även om maken går upp med David så kan jag inte somna om.

    David är nästan färdiginskolad på dagis. Eftersom han vaknar så tidigt är han jättetrött direkt efter lunchen där och slocknar som ett ljus klockan 11.30. Vi har sagt att han får sova i högst 1,5 timme, till klockan 13 alltså. Kan det vara för mycket? Det verkar ju som om han behöver sin dagsömn. Ibland hemma har David sovit betydligt kortare än 1,5 timme, ibland så lite som 30 minuter, men lik förbaskat somnar han sent på kvällen och vaknar tidigt på morgonen.

    5-åringen däremot fick jag väcka för frukost 07.40, så där är det inga tidighetsproblem.

    *smågnäller*
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2
    Hos oss är det den store (6 år) som alltid vaknat medllan 5 och 6 i hela sitt liv (spelar ingen roll om han lägger sig kl 20 eller 22). Den lille är betydligt bättre på det här med sömn. Denna helg är storeman bortrerst hos mormor, och bara lilleman är hemma med oss. Han har sovit i vår säng i natt, och vaknade framåt 7.30. Det är superlyx ju! Riktig sovmorgon!

    Men jag håller med: jobbigt jobbigt när de är så morgonpigga!
  4. 2
    Hos oss är det den store (6 år) som alltid vaknat medllan 5 och 6 i hela sitt liv (spelar ingen roll om han lägger sig kl 20 eller 22). Den lille är betydligt bättre på det här med sömn. Denna helg är storeman bortrerst hos mormor, och bara lilleman är hemma med oss. Han har sovit i vår säng i natt, och vaknade framåt 7.30. Det är superlyx ju! Riktig sovmorgon!

    Men jag håller med: jobbigt jobbigt när de är så morgonpigga!
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Kämpigt det där, vissa barn är ju som klockor å vaknar tidigt på morgonen, vårat problem är ju tvärtom

    Nog tror jag David behöver 1,5 h sömn, annars går han nog å är övertrött.
    Hoppas det vänder snart
  6. 3
    Kämpigt det där, vissa barn är ju som klockor å vaknar tidigt på morgonen, vårat problem är ju tvärtom

    Nog tror jag David behöver 1,5 h sömn, annars går han nog å är övertrött.
    Hoppas det vänder snart
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4
    Stora tjejen här hemma har varit morgonpigg i omgångar, idag vaknade hon vid 6 men jag la mig hos henne och vi somnade om till halv 8, jätteskönt. I mars i år började hon sömnstrula på kvällarna, somnade inte förrän efter 22. Vi minskade mer o mer på dagsömnen men i somras fick vi plocka bort den helt för hon kräver så pass lite sömn att hon inte kan sova ordentligt på natten om hon sover på dagen. Numera tar hon nån powernap på max 20 minuter kanske 2 dar i veckan om hon är särskilt trött men annars är hon vaken dagtid. Hon blev 2 i slutet av maj. Lilla tjejen fick en slurk vid halv 5 och somnade om med pappa, så de kom upp vid 10 över 8.
  8. 4
    Stora tjejen här hemma har varit morgonpigg i omgångar, idag vaknade hon vid 6 men jag la mig hos henne och vi somnade om till halv 8, jätteskönt. I mars i år började hon sömnstrula på kvällarna, somnade inte förrän efter 22. Vi minskade mer o mer på dagsömnen men i somras fick vi plocka bort den helt för hon kräver så pass lite sömn att hon inte kan sova ordentligt på natten om hon sover på dagen. Numera tar hon nån powernap på max 20 minuter kanske 2 dar i veckan om hon är särskilt trött men annars är hon vaken dagtid. Hon blev 2 i slutet av maj. Lilla tjejen fick en slurk vid halv 5 och somnade om med pappa, så de kom upp vid 10 över 8.

Liknande trådar

  1. Klockan 04.50...
    By Karamella in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 12:51
  2. Nu är klockan 9:20...
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 09:50
  3. Klockan 11:00
    By MonicaG in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 08:57
  4. Klockan är 01.01 den 17/7.....
    By Lena & Anton in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 21:39
  5. Ja, jag vet vad klockan är...
    By Alex m.Loke&Svante in forum _0607 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 06:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar