dopfunderingar och hjälp
_0507 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    dopfunderingar och hjälp

    Oscar är ju 3 nu och Lucas är 7 v. När storebror var bebis så blev jag påverkad av min mamma som absolut inte tyckte att vi skulle döpa sonen. Så vi gjorde inte det. MEn ångrade mig lite när han blev större. Nu har lillebror kommit och återigen är diskussionen uppe. jag vill gärna döpa honom men känns ju konstigt om bara det ena barnet är döpt. Så då vill jag få in storebror i det hela med. Men rent praktiskt hur gör man? Dopkort, ceremonin, festen, pesenter?
    Anledningen till att vi inte döpte då var att vi ville att han själv skulle få välja. Men nu har vi gjort ett aktivt val iochmed att han går på kristet dagis. Så känner att det blir lite dubbelt och så ångrar jag mig fortfarande.
    Har någon varit på ett dop med större barn?
    Verkar man helkonstig för att man döper ett så stort barn?
    -----------------------------
    ooOOoo Jessica stolt prinsmamma ooOOoo

    http://prinsmamma.blogg.se

    http://prinsmamma.bilddagboken.se (messa för lösen)
  2. 1
    dopfunderingar och hjälp Oscar är ju 3 nu och Lucas är 7 v. När storebror var bebis så blev jag påverkad av min mamma som absolut inte tyckte att vi skulle döpa sonen. Så vi gjorde inte det. MEn ångrade mig lite när han blev större. Nu har lillebror kommit och återigen är diskussionen uppe. jag vill gärna döpa honom men känns ju konstigt om bara det ena barnet är döpt. Så då vill jag få in storebror i det hela med. Men rent praktiskt hur gör man? Dopkort, ceremonin, festen, pesenter?
    Anledningen till att vi inte döpte då var att vi ville att han själv skulle få välja. Men nu har vi gjort ett aktivt val iochmed att han går på kristet dagis. Så känner att det blir lite dubbelt och så ångrar jag mig fortfarande.
    Har någon varit på ett dop med större barn?
    Verkar man helkonstig för att man döper ett så stort barn?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Hej!
    Är bara inne nån gång i bland och läser och nu har jag anledning att svara också. Jag tycker ni ska prata med prästen och berätta om vad ni känner och tänker. Tänk vad vackert med ett "dubbel-dop" för era två. Inget konstigt alls om jag får säga och jag tror inte prästen skulle göra annat än hjälpa er heller. Vet om den liten treåring som döptes. Hon var själv med och hällde i vattnet och stod bredvid dopfunten vid själva ceremonin. De som var med sa att det var jättefint. Så - lycka till!
  4. 2
    Hej!
    Är bara inne nån gång i bland och läser och nu har jag anledning att svara också. Jag tycker ni ska prata med prästen och berätta om vad ni känner och tänker. Tänk vad vackert med ett "dubbel-dop" för era två. Inget konstigt alls om jag får säga och jag tror inte prästen skulle göra annat än hjälpa er heller. Vet om den liten treåring som döptes. Hon var själv med och hällde i vattnet och stod bredvid dopfunten vid själva ceremonin. De som var med sa att det var jättefint. Så - lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Jag döpte mig av eget val när jag var 14 år. Det var i samband med att jag gick och läste inför konformationen. Vi hade lite dopkaffe. Mina föräldrar hade inte bjudit in nån egentligen,men en granntant kom ädnå för hon tyckte det var klart att jag skulle bli gratulerad på dopdagen. L*

    Verkar väl inget konstigt alls. Jag skulle nog välja att döpa dem samtidigt för storebror är så medveten om hur lillebrors dop är att hankommer antagligen undra vart hans presenter är om ni gör hans lite i smyg sådär. *L*

    Jag tycker det låter sunt att ni har funderat ett tag och sen bestämt er.
  6. 3
    Jag döpte mig av eget val när jag var 14 år. Det var i samband med att jag gick och läste inför konformationen. Vi hade lite dopkaffe. Mina föräldrar hade inte bjudit in nån egentligen,men en granntant kom ädnå för hon tyckte det var klart att jag skulle bli gratulerad på dopdagen. L*

    Verkar väl inget konstigt alls. Jag skulle nog välja att döpa dem samtidigt för storebror är så medveten om hur lillebrors dop är att hankommer antagligen undra vart hans presenter är om ni gör hans lite i smyg sådär. *L*

    Jag tycker det låter sunt att ni har funderat ett tag och sen bestämt er.

Liknande trådar

  1. Dopfunderingar
    By Grynet o grodorna in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 13:29
  2. Dopfunderingar...
    By k m E *E* & E in forum Änglabarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 10:05
  3. Dopfunderingar....
    By ::Kiddan:: in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 19:22
  4. dopfunderingar
    By fiia in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 10:28
  5. Dopfunderingar
    By Skrållan med Elsa in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 12:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar