Milersättning??
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Dec 2004
    #1

    Milersättning??

    Måste byta den bil som vi kör i firman, och håller på att bli gråhårig på alla konstiga regler :-(
    Har för tillfället en lätt lastbil = inköpt i firman, alla utlägg går via firman och vi slipper föra körjournal och dra av för resorna! Men nu när vi snart har två barn som ska med måste lastbilen bytas mot något med fler säten!! Och lätt lastbil med många sittplatser = SVINDYRT!

    Lutar åt en vanlig personbilskombi istället, men då kommer vi ju inte att kunna köpa den i firman, trots att den körs bara där??

    Får väl istället betala alla utlägg med skattade pengar, och sen göra reseavdrag - MEN - hur i h-vete skall vi fixa det?? Kör ca 1000 mil per år = 18000 kr i avdrag, vilket vi ju inte vill missa, men jag skulle gissa på att snittresan ligger på max 2-3 km!!

    Exempel på en vanlig dag:
    till bete A för tillsyn av djuren 500 m, till bete B för tillsyn av djuren 1 km, till bete C för tillsyn av djuren 2 km, till åkern för tillsyn 1 km, hem igen och hämta material för stängselreparation + tillbaks till bete C 2 km, till lagården grannbyn 2 ggr 2 km + tillsyn för kalvning 2 km, skogen för tillsyn 0,5 km, röjning 8 km, hämta maskindelar hos grannen 0,5 km, besöka annan granne för avstämning om maskininköp 5 km, hämta in förrymda djur på bete D 8 km = totalt 34 km på 13 olika resor!

    Hur ska vi orka skriva upp allt det här????
  2. 1
    Milersättning?? Måste byta den bil som vi kör i firman, och håller på att bli gråhårig på alla konstiga regler :-(
    Har för tillfället en lätt lastbil = inköpt i firman, alla utlägg går via firman och vi slipper föra körjournal och dra av för resorna! Men nu när vi snart har två barn som ska med måste lastbilen bytas mot något med fler säten!! Och lätt lastbil med många sittplatser = SVINDYRT!

    Lutar åt en vanlig personbilskombi istället, men då kommer vi ju inte att kunna köpa den i firman, trots att den körs bara där??

    Får väl istället betala alla utlägg med skattade pengar, och sen göra reseavdrag - MEN - hur i h-vete skall vi fixa det?? Kör ca 1000 mil per år = 18000 kr i avdrag, vilket vi ju inte vill missa, men jag skulle gissa på att snittresan ligger på max 2-3 km!!

    Exempel på en vanlig dag:
    till bete A för tillsyn av djuren 500 m, till bete B för tillsyn av djuren 1 km, till bete C för tillsyn av djuren 2 km, till åkern för tillsyn 1 km, hem igen och hämta material för stängselreparation + tillbaks till bete C 2 km, till lagården grannbyn 2 ggr 2 km + tillsyn för kalvning 2 km, skogen för tillsyn 0,5 km, röjning 8 km, hämta maskindelar hos grannen 0,5 km, besöka annan granne för avstämning om maskininköp 5 km, hämta in förrymda djur på bete D 8 km = totalt 34 km på 13 olika resor!

    Hur ska vi orka skriva upp allt det här????
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Jag tror inte

    du måste speca så, utan att det räcker med att skriva "tillsyn av beten" och sen mätarställning start och stopp och totalt antal km. Jag har en bok i bilen så jag inte glömmer att skriva upp.

    Men hör med skatteverket för säkerhets skull.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Jag tror inte du måste speca så, utan att det räcker med att skriva "tillsyn av beten" och sen mätarställning start och stopp och totalt antal km. Jag har en bok i bilen så jag inte glömmer att skriva upp.

    Men hör med skatteverket för säkerhets skull.
  5. Medlem sedan
    Dec 2004
    #3

    Med sunt förnuft

    Nej, jag har väl också insett att man får redovisa med lite sunt förnuft ;-)
    Men ändå.. om man skriver kanske en gång om dagen - och då försöka komma på bra - och relevanta resor, när man uträttat 10 - 20 olika ärenden? nej, det blir inte roligt :-(

    Fattar inte varför det skall vara så sjuka regler, att man kan få köpa och köra sin lyxiga KingCab 100% avdragsgillt i firman, men inte får ersättning på något annat sätt än milersättning om man kör en risig volvo-kombi??? Jag är väl inte mer motiverad att fuska med den gamla rosthögen än jag varit med en lyxig pick-up???
    Fattar bara inte hur dom tänker???? Sunt förnuft gäller tydligen inte i skattelagstiftningen :-(
  6. 3
    Med sunt förnuft Nej, jag har väl också insett att man får redovisa med lite sunt förnuft ;-)
    Men ändå.. om man skriver kanske en gång om dagen - och då försöka komma på bra - och relevanta resor, när man uträttat 10 - 20 olika ärenden? nej, det blir inte roligt :-(

    Fattar inte varför det skall vara så sjuka regler, att man kan få köpa och köra sin lyxiga KingCab 100% avdragsgillt i firman, men inte får ersättning på något annat sätt än milersättning om man kör en risig volvo-kombi??? Jag är väl inte mer motiverad att fuska med den gamla rosthögen än jag varit med en lyxig pick-up???
    Fattar bara inte hur dom tänker???? Sunt förnuft gäller tydligen inte i skattelagstiftningen :-(
  7. Inte bara mamma...
    #4

    Var står det

    att du inte får ha en Volvo som firmabil? Det är användandet som avgör om bilen ska registreras som inventarium i företaget eller om den ska ligga utanför, "privat".
  8. 4
    Var står det att du inte får ha en Volvo som firmabil? Det är användandet som avgör om bilen ska registreras som inventarium i företaget eller om den ska ligga utanför, "privat".
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Njäe, det är inte riktigt sant

    för det är jääävligt mycket krångligare om du har fler än två säten i bilen, då är det hemskt besvärligt att ta den på firman.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  10. 5
    Njäe, det är inte riktigt sant för det är jääävligt mycket krångligare om du har fler än två säten i bilen, då är det hemskt besvärligt att ta den på firman.
  11. Medlem sedan
    Dec 2004
    #6

    Krångligt är det...

    ...minsta man kan säga... För visst kan man ha en volvo som "firmabil" - men inte köpa och köra den helt och hållet i firman, utan förmånsbeskattning, momsbetalningar mm
    Utan det enklaste - om det finns något som är enkelt i de här sammanhangen :-( - är då att äga den privat och ta ut enbart milersättning.

    För en bil med flak är det däremot inga problem att ta in den i firman helt och hållet - dvs ta alla kostnader och bränsle i firman + dra hela momsen.

    Helt sjukt om du frågar mig. Någon som har någon förklaring till hur de som lagstiftat om det här har tänkt???
  12. 6
    Krångligt är det... ...minsta man kan säga... För visst kan man ha en volvo som "firmabil" - men inte köpa och köra den helt och hållet i firman, utan förmånsbeskattning, momsbetalningar mm
    Utan det enklaste - om det finns något som är enkelt i de här sammanhangen :-( - är då att äga den privat och ta ut enbart milersättning.

    För en bil med flak är det däremot inga problem att ta in den i firman helt och hållet - dvs ta alla kostnader och bränsle i firman + dra hela momsen.

    Helt sjukt om du frågar mig. Någon som har någon förklaring till hur de som lagstiftat om det här har tänkt???

Liknande trådar

  1. Milersättning i årsinkomst?
    By -Helena m AoM- in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 08:04
  2. Praktik - får man milersättning?
    By blivande USK in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 22:08
  3. Milersättning
    By Jessica N in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:27
  4. Milersättning?
    By Hosanna in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 19:43
  5. Milersättning??
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 12:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar